Rahantarkka mummo - nipotanko turhasta
En nyt tiedä miten suhtautua mummoon. Mummolla on kaksi lasta ja molemmilla lapsia.
Toisen lapsen lapsille ostetaan vain parasta, esimerkiksi neljä ja kahdeksan vuotiaille ipadit. Ja muutenkin lahjat ovat hintaluokkaa +100 euroa ja enemmän. Ja mikäs siinä! Sitä ostelee mitä haluaa vapaa ihminen, varsinkin jos se sopii lasten vanhemmille.
Toisen lapsen vanhemmille on tiukempi linja. Lahjat ovat hintaluokkaa plusmiinus 20 euroa. Eikä siinäkään mitään. Toiset painostavat tasapuolisuuteen ja toiset menevät fiilispohjalta. Periaatteessa ihan ok.
SE mikä on alkanut ärsyttämään, on että jos nämä viimeksi mainitut lapsenlapset käyvät mummilla kylässä tai hoidossa niin mummo laskuttaa esimerkiksi maidosta vanhempia. Lapset siis käyttävät mummilla maitoa. Käytäntö mitä ei ole ensiksi mainituilla lapsenlapsilla.
Toinen esimerkki on, että mummi kävi hankkimassa perheen laskuun lapsenlapsille yhden tavaran. Sovittiin että perhe maksaa tavaran ja matkakulut eikä mitään vaivaanpalkkaa tarvitse maksaa.
Kustannukset olivat yhteensä 255 euroa ja maksoimme tilille 300 euroa, eli 45 euroa ylimääräistä kun ajattelimme että maksamme samalla vaikka lounaan hinnan. Myöhemmin mummo soitti ja sanoi, että oli ostanut myös bussilipun 10 euroa, ja että nyt olisi hänelle maksettava lisää rahaa (sen ylimääräisen rahan lisäksi) koska nyt sitä ylimääräistä rahaa jäikin vain 35 euroa.
olenko itse nipo, kun mun mielestä se 35 euroa on ihan riittävästi, kun mitään vaivanpalkkaa ei tarvinnut "maksaa" erikseen vaan asia oli ihan ok.
Ja samaan aikaan mummo osti saman tavaran muille lapsenlapsilleen omilla rahoilla lahjaksi, me jouduimme maksamaan itse plus matkakulut.
Kertokaa mielipiteitä, onko tämä nyt ihan ok vai?
Ens kerralla teemme hankinnat itse, emmekä sotke mummo mukaan. Ja lapselle omat maidot mukaan kyläreissulle!
Kommentit (78)
Siis minun mummo on ihan samanlainen! Paitsi että meillä ei ole serkkuja, vaan koiria. Oma mummo siis panostaa enemmän koiriin kuin meihin ihmisiin.
Luonteeltaan hän on erittäin kova juoruamaan, mitä enemmän lässyttäisit paskaa, sen suuremman joululahjasetelin saisit. Lisäksi tämä nainen on äärettömän pihi. En ole rehellisesti eläessäni yhtä pihiä ihmistä tavannut.
Toinen mummoni on vähävaraisempi, mutta silti lähettää aina synttärikortit ja vähän rahaa, vaikka olen kieltänyt. Toisella kun sitä rahaa olisi enemmänkin auttaa, ei edes kysy miten menee. Ja en tosiaan rahan toivossa ole, kovasti olen aina tehnyt töitä rahojeni eteen. Joskus vain sattuu suurempia menoja, mihin ei osa-aika työllä ja opintotuella ole varaa.
Voi kuule, olen nähnyt, olen todellakin, mutta se mikä tuossa EI VOI OLLA totta (mummohan kyllä VOI olla tuollainen), niin kuka äiti muka altistaisi omia pieniä lapsiaan tuollaiselle. Jos olisin tuon kuvion ap, olisivat tapaamiset täysin minimissä mummon kanssa, eikä mikään raha liikkuisi meiltä mummolle, eikä mummo myöskään hoitaisi IKINÄ lapsia, eikä otettaisi vastaan enää niitä "lahjojakaan". Olisi parasta pysytellä erossa tuollaisesta.
Jos tämä on tosi tarina, niin kertokaa mummolle näistä teidän havainnoistanne, jos mummo on itse sokea omalle käytökselleen. Kirjoittakaa vaikka paperille noita summia vertailuksi. Jos mummo vain suuttuu, se on hänen oma ongelmansa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:15"]
Kommentti vielä ap:n viestiin 8
Trauma on kyllä aika iso sana pienelle perheensisäiselle kinalle. Lapset traumatisoituvat sodissa ja perheväkivallasta, eivät mummon maitolaskusta. Eikä lasta tarvitse hampaat irvessä suojella ristiriidoilta, pettymyksiltä ja vastoinkäymisiltä. Se on curlingia eikä tee lapselle hyvää.
[/quote]
Aika naaivia kuvitella, ettei tuollainen epätasa-arvoisuus näkyisi missään muualla. Kyllä se näkyy, ja lapset oppivat olevansa vähempiarvoisia ja huonompia. Siitä trauma, ei halvoista lahjoista.
Minä olen tuollainen mummo.
Aikanaan miniä tekisi selväksi, että hän päättää, mitä saan lapsenlapselle ostaa. Ei krääsää, ei sukupuolittuneita leluja, ei tiettyä palikkasarjaa (ei soinnu lastenhuoneen väreihin), vain tiettyjä ennalta määrättyjä vaatteita jne. Minä tottelin. Sitä mukaa kun lapsi kasvoi, miniä myi lahjat kirpputorilla pois. Minua se loukkasi, koska olin ostanut sen soittorasian lapselle, en miniälle. Opin, että mitä tahansa lapselle annan, se myydään pois ikään kuin mummin ajatuksella ostama lahja ei olisi lapselle minkään arvoinen. Kyllä tiedän, etä säilytystilaa ei ole mahdottomasti, mutta kun pehmoista tai kirjoista valitaan myytäväksi nimenomaan se mummin ostama, niin kyllä se kertoo siitä, että lahjojani ei arvosteta eikä haluta lapselle aikuisuuteen asti säästää mitään muistoa.
Ruuan kanssa sama juttu. Miniä on määrännyt, mitä meillä saa tarjota ja mitä pitää tarjota. Lista on mahdoton, koska lapsi ei ole allerginen. Kyse on periaatteesta. Minun kahvimaitoni miniä muistaa joka kerta laskuttaa todeten, että "meillä ei tuollaista maitoa juoda, taas jouduttiin maksamaan ylimääräistä". Asia selvä, maksan itse maitoni, mutta laskutan myös lapsen erikoismaidon miniällä. Tasapuolisesti.
Kuviossa on tietysti mukana myös tyttären perhe, jonne on saanut antaa vaikka mitä lahjoja halvasta heijastimesta junarataan, kaikki otettu ilolla vastaan. Kaikkea ei ole säästetty vaan esim. vaatteet on lahjoitettu suvussa tai kavereille eteenpäin eikä niitä ole otettu vastaan miettien, mikä on jälleenmyyntiarvo.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:00"]
Voi kuule, olen nähnyt, olen todellakin, mutta se mikä tuossa EI VOI OLLA totta (mummohan kyllä VOI olla tuollainen), niin kuka äiti muka altistaisi omia pieniä lapsiaan tuollaiselle. Jos olisin tuon kuvion ap, olisivat tapaamiset täysin minimissä mummon kanssa, eikä mikään raha liikkuisi meiltä mummolle, eikä mummo myöskään hoitaisi IKINÄ lapsia, eikä otettaisi vastaan enää niitä "lahjojakaan". Olisi parasta pysytellä erossa tuollaisesta.
[/quote]
Mietipä, jos se mummola on kumminkin semmoinen henkireikä, johon lapset voi joskus jättää, eikä muuta paikkaa ole? Kyllä minä voisin siitä maksaakin, että joku lapsen kunnolla tunteva hoitaisi lasta viikonlopun silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:55"]
Ap jatkaa:-
Välejä emme halua katkaista, koska mummo on lapselle kuitenkin rakas! Ärsyttää vain tämä epätasa-arvoinen käytös. Lapsi sitä ei vielä itse huomaa, ja pyrimmekin siihen että emme ole esimerkiksi jouluna samaan aikaan paikalla ettei lapsi huomaa eroa. Toinen ajatus on, että lapsi ei ole serkkujen kanssa samaan aikaan mummolla, niin ei huomaa eroa herkuissa tai ruuissa jos siis mummolla on eri ruuat eri lapsille.
Onko muilla vastaavaa, onko antaa vinkkejä?
Joululahjoista ja muista lahjoista ensin ajateltiin, että sanotaan ettei tarvitse ostaa mitään, mutta lapsi kuitenkin ilahtuu mummon lahjoista.
Onko lapselle traumaattista, jos hän huomaa että serkut on rakkaampia mummolle? Vai onko se ihan normaali elämän opetus oppia että jotkut tykkää toisista enemmän kuin toisista?
[/quote]
Jos jatkat tuolla tavalla, lapsi kiintyy aina vain enemmän mummoon. Joku päivä sille sitten valkeneekin, mitä hän oikeasti merkitsee mummolle ja miten paljon paremmin mummo kohtelee serkkujaan. Siksi pitäisin lyhyen "puhuttelun" mummolle, että teistä kohtelu on epäreilua ja tuntuu pahalle. Jos mikään ei muutu, pitäisin etäisen viileät välit ja lapsi ei olisi mummolassa yksin ilman vanhempiaan.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:15"]
Kommentti vielä ap:n viestiin 8
Trauma on kyllä aika iso sana pienelle perheensisäiselle kinalle. Lapset traumatisoituvat sodissa ja perheväkivallasta, eivät mummon maitolaskusta. Eikä lasta tarvitse hampaat irvessä suojella ristiriidoilta, pettymyksiltä ja vastoinkäymisiltä. Se on curlingia eikä tee lapselle hyvää.
Kun lapsi on riittävän iso hän voi itse hoitaa suhteensa mummoon, käydä kylässä jne. ilman vanhempien puuttumista asiaan.
Elleivät vanhemmat kiinnitä lahjojen rahalliseen arvoon huomiota, ei niin tee lapsikaan. Lahjan arvohan on siinä, onko se mieluisa vai ei, ei sen hinnassa.
19
[/quote]
Kiitos tästä viestistä. Tuossa oli ihan hyvä pointti. Annetaan mummon olla oma itsensä eikä kiinnitetä tästä lähtien liikaa huomiota toimintaan. Ei tehdä asiasta ongelmaa niin kauan kuin lapsella ja mummolla menee keskenään hyvin.
Vastaan vielä pariin kysymykseen:
- Tämä parempi perhe on "rikkaampi", toimitusjohtaja, iso omakotitalo. Epäilen, että mummo yrittää ostaa lahjat perheen elintason mukaan. Rikkaille hienot lahjat, köyhille kelpaa halvempikin. Tämä fine meille. :-)
- Suosikki-käytös on ollut perheessä aina. Tytär on ollut suosikki, ja poika on ollut altavastaajana. Sama köytös on ollut suvun perinteenä kautta aikojen. Mummo itse on ollut aikoinaan perheen mustalammas ja sisarensa "suosikki".
[/quote]
Ap, sähän analysoit tilannetta hyvin ja sekä ymmärrettävästi ja ymmärtäviäisesti (vaikka anoppisi onkin mun mielestä edelleen kahjo). Miestäsi kohtaan tunnen myötätuntoa.
Hyvää joulun odotusta! :)
19
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:05"]
Välejä emme halua katkaista, koska mummo on lapselle kuitenkin rakas! Ärsyttää vain tämä epätasa-arvoinen käytös. Lapsi sitä ei vielä itse huomaa, ja pyrimmekin siihen että emme ole esimerkiksi jouluna samaan aikaan paikalla ettei lapsi huomaa eroa. Toinen ajatus on, että lapsi ei ole serkkujen kanssa samaan aikaan mummolla, niin ei huomaa eroa herkuissa tai ruuissa jos siis mummolla on eri ruuat eri lapsille.
Joululahjoista ja muista lahjoista ensin ajateltiin, että sanotaan ettei tarvitse ostaa mitään, mutta lapsi kuitenkin ilahtuu mummon lahjoista.
Onko lapselle traumaattista, jos hän huomaa että serkut on rakkaampia mummolle? Vai onko se ihan normaali elämän opetus oppia että jotkut tykkää toisista enemmän kuin toisista?
[/quote]
Jos jatkat tuolla tavalla, lapsi kiintyy aina vain enemmän mummoon. Joku päivä sille sitten valkeneekin, mitä hän oikeasti merkitsee mummolle ja miten paljon paremmin mummo kohtelee serkkujaan. Siksi pitäisin lyhyen "puhuttelun" mummolle, että teistä kohtelu on epäreilua ja tuntuu pahalle. Jos mikään ei muutu, pitäisin etäisen viileät välit ja lapsi ei olisi mummolassa yksin ilman vanhempiaan.
[/quote]
Juuri näin. Asian perillemenon tehostamiseksi nostaisin kirveen pöydälle ennen puhuttelua.
Oletteko te hyvin toimeentulevia ja nuo toiset työttömiä tai muuten köyhiä? Silloin voisin ymmärtää että vanhemmat tukevat enemmän varattomia lapsiaan.
Samoin jos ostatte itse lapsillenne ne kalliit kamat mutta toisilla ei ole siihen varaa, niin he haluavat että lapsenlapset ovat siinä suhteessa samalla viivalla.
Noita maitopurkkeja ja kympin kerjäämisiä en ymmärrä. Oletteko leveilleet varoillanne, mikä ärsyttää miehesi sisaruksia, jotka sitten ehkä kitisee vanhemmilleen tästä. Haluavat näpäyttää teitä joko kateuttaan tai sitten olette oikeasti ärsyttäviä leveilijöitä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:11"]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Asian perillemenon tehostamiseksi nostaisin kirveen pöydälle ennen puhuttelua.
[/quote]
Suomennos: teille rakkaus on sama asia kuin raha! Sillä ei ole merkitystä, paljonko aikaa mummi on valmis antamaan, teitä kiinnostaa vain lahjojen hintalappu. Oletteko yhtä materialistisia kaikissa ihmissuhteissanne?
Minä olen tuollainen mummo.
[/quote]
Mitenkään tätä ko. mummoa mollaamatta, mikä se on mummoilla yleensä motiivi, että lapsia pitää yrittää lahjoilla ostaa? Edes koirat ei tykkää aina eniten siitä, joka antaa eniten namia, joten onkohan tämä lasten kanssa pitkäjänteistä ajattelua? Onko niin, että kun mummoille ei ole muita lahjoja suotu, on lapset pidettävä materian keinoin 5 min kerrallaan tyytyväisenä? Haetaan hyväksyntää lapsilta, kun sitä ei muilta saada?
Itse en edes veisi lapsia tuollaiseen mummolaan. Lahjojen hinnalla ei ole mitään merkitystä, vaan haluan lapsenlapsia kohdeltavan tasapuolisesti.
Mummon oma valinta, valitan. Ei ole reilua, mutta sellaista on elämä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:16"]
Suomennos: teille rakkaus on sama asia kuin raha! Sillä ei ole merkitystä, paljonko aikaa mummi on valmis antamaan, teitä kiinnostaa vain lahjojen hintalappu. Oletteko yhtä materialistisia kaikissa ihmissuhteissanne?
[/quote]
Älä nyt sotke asioita. Tässä on kyse yhdenvertaisuudesta mummon edessä. Jos lapsi kokee jo pienenä, että nuo muut ovat parempia, mitäpä luulet, että hän myöhemmin itsestään ajattelee?
Kiikuttakaa mummolle isyystodistus josta selviää että teidän lapset on poikansa omia.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:00"]
[/quote]
Mietipä, jos se mummola on kumminkin semmoinen henkireikä, johon lapset voi joskus jättää, eikä muuta paikkaa ole? Kyllä minä voisin siitä maksaakin, että joku lapsen kunnolla tunteva hoitaisi lasta viikonlopun silloin tällöin.
[/quote]
Henkireikäkö? Jättää lapset tuollaisen mummon huomaan, jotta saa omaa aikaa? Tajuatko mitään psykologiasta? Tunkea nyt lapsi hoitoon ihmiselle, jonka jokainen toimi aiheuttaa lapselle traumoja. Ei voi kuin ihmetellä tuollaista ajattelumallia.
Totta kai on lapselle traumaattista huomata, että hänen arvonsa mummolle on 5% serkun arvosta. Ihmettelen suuresti tarinan kaikkia aikuisia, kun kukaan ei sano mummolle, että se on sairas.
2