MIKSI ihminen, joka ei halua tehdä abortteja hakeutuu kyseiselle alalle?
Onko täällä terveydenhuollon ammattilaisia jotka vastoin tahtoaan joutuvat abortteja tekemään? Miksi hakeuduitte alalle jos tiesitte, että se sisältää vastenmielisiä työtehtäviä joita ette halua suorittaa?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:27"] En ole kyseisellä alalla juuri sen vuoksi että en kykenisi avustamaan abortissa ellei kyseessä olisi a) raiskauksen uhri b) hyvin sairas sikiö c) raskaus uhkaisi äidin henkeä. Luulen että heillä kutsumus auttaa eläviä lapsia maailmaan menee yli siitä abortin vastenmielisyydestä. [/quote] Miten raiskaus muuttaa tilannetta? Onko raiskauksen uhrin solumöykky vähemmän elävä, kuin muuten raskaaksi tulleiden? [/quote] Ei,enkä ajattele missään vaiheessa sikiön olevan vain solumöykky. Mutta tuossa tilanteessa ymmärrän äidin ratkaisun. Olisi barbaarista pakottaa kantamaan vihassa siitettyä lasta.
[/quote]
Tuossa tapauksessa kun lapsi oli jäänyt henkiin ja taisteli hengestään, olis aika barbaarista jättää lapsi kuolemaan ihan vain koska ei ollut rakkaudesta tehty. Vaikkei äiti pystyis pitää lasta, mikä on ymmärrettävää, lapsella ois silti oikeus elämään jonkun sijaisäidin hoivassa.
Nythän ei ollut kyseessä raiskauksesta alkunsa saanut lapsi, mutta tää olikin jossittelua.
[/quote]
No siitä olen samaa mieltä mutta asia ei liity tähän keskustelun avaukseen.
Lainaus ei toimi. Voisiko joku vastata kysymykseeni? Eli onko kohtuullista ettei joku voi valita silmälääkärin tai psykiatrin ammattia siksi että n. 12vuoden koulutuksen aikana voi joutua tekemään abortin vakaumuksensa vastaisesti? Mun mielestäni ei. Ihmisen elämän päättäminen on vähän eri asia kuin muut "epämiellyttävät" toimistoaskareet.
T.15
Olen hoitaja. Koulutuksen puolesta voisin olla myös naistentaudeilla töissä. Vastavalmistuneena, tai opiskelijana, ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa mihin ajautuu töihin. Onneksi sain muualta töitä, eikä siis ole tarvinnut keksiä tekosyitä..
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:23"]Minun ei tarvitsee otta laput pois silmistäni,toivon että tämä kyseinen lakialoite menisi läpi eduskunnassa. Tässä itse asiassa äitiä ei autetaan vain kysymys on juuri mukavuudenhalusta ja siitä ettei halutaan ottaa vastuu ja huolehtia lapsesta-ei se vähemmään eikä enemmään mutta murha se on-murha.
Pienet jalat,
Pienet kädet,
Kuuntelen,sinua,äiti
Haluan nähdä maailmaa
Tahdon nähdä sua,
Rakastatko mua,
Aurinko nouse ja aurinko laskee,
Nahdäänkö me yhdessä se
Suuri suuri kuu,
Nähdäänkö me karhuja,
Nähdäänkö kaloja,
Nähdäänkö me yhdessä,
Äiti kultainen.
[/quote] Jätä runojen kirjoittaminen ihan suosiolla muille, jookos?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:27"]
Luulen että heillä kutsumus auttaa eläviä lapsia maailmaan menee yli siitä abortin vastenmielisyydestä.
[/quote]
Ei siltä vaikuta, kun kerran omantunnonvapautta (?!) haluavat. Raivostuttaa tuollainen. Olen opiskellut kätilöksi, koska haluan olla apuna kaikissa tilanteissa. Miten joku voi hakeutua tälle alalle luullen että jokainen työpäivä on iloinen ja terveitä vauvoja ja helppoja synnytyksiä! En vaan ymmärrä! Tuntuu että puuttuu joku empatiakyky näiltä ihmisiltä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:28"]
Lainaus ei toimi. Voisiko joku vastata kysymykseeni? Eli onko kohtuullista ettei joku voi valita silmälääkärin tai psykiatrin ammattia siksi että n. 12vuoden koulutuksen aikana voi joutua tekemään abortin vakaumuksensa vastaisesti? Mun mielestäni ei. Ihmisen elämän päättäminen on vähän eri asia kuin muut "epämiellyttävät" toimistoaskareet.
T.15
[/quote] Joutua?? Kyllä se on kuule ETUOIKEUS jos pääsee harjoittamaan lääkärin ammattia.
Juu kyllä täytyy olla jotain vikaa päässä jos hakeutuu esim. gynekologiksi vaikka ei siedä abortteja. Se on osa ammattia ja piste. Minunkin ammatissani on ei-niin-ruusuisia tehtäviä, mutta voi voi. Joskus täytyy katsoa sitä kokonaiskuvaa, miettiä hyötyjä ja syy-seuraussuhteita eikä tuijottaa omiin periaatteisiinsa. Jos abortti on sinulle aivan kestämätön ajatus, valitse toinen ala. Niin muutkin ihmiset sopeutuvat tähän maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:16"]
T.15
[/quote] Joutua?? Kyllä se on kuule ETUOIKEUS jos pääsee harjoittamaan lääkärin ammattia.
[/quote] Näinpä. Halukkaita on alalle ja potilaita riittää, joten ei kyllä tässä maassa ole varaa kouluttaa yhtään itsekästä minäminä-asenteista lääkäriä tai hoitajaa, joista ei ole työelämään.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:16"]
Kyllä se on joutumista jos riistää toisen hengen.
T.15
[/quote]
On todella hyvä, että alalle tulee ihmisiä, joilla on moraali ja eettisyys arvoina. Siitä on minäminäminä-asenne kaukana jos ei halua elämää lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:26"]
On todella hyvä, että alalle tulee ihmisiä, joilla on moraali ja eettisyys arvoina. Siitä on minäminäminä-asenne kaukana jos ei halua elämää lopettaa.
[/quote]Haluan alalle järkeviä, tieteeseen luottavia ihmisiä. En jotakin kaistapäätä joka tekee mitä tykkää.
[/quote] Mitä muuta tuo on kuin itsensä korostamista? En halua lopettaa elämää koska itseä vähän ahdistaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 09:17"]
Onko täällä terveydenhuollon ammattilaisia jotka vastoin tahtoaan joutuvat abortteja tekemään? Miksi hakeuduitte alalle jos tiesitte, että se sisältää vastenmielisiä työtehtäviä joita ette halua suorittaa?
[/quote]
Turha kysyä, ap. Ei näillä ole, tietenkään, mitään perusteluja asialle.
Kannattaa täälläkin naisten muistaa, että abortin vastustus murhana ei ole oikeastaan kenelläkään sisäisesti looginen uskomusjärjestelmä ja se on ainoastaan konservatiivien yritystä saada naiset kärsimään seksuaalisuutensa toteuttamisesta.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 10:22"]
Luuletko, että KUKAAN haluaa tehdä abortteja? Taidat olla pihalla.
Tai ehkä se insuliinihoitaja, joka on vankilassa, ei pistä pahakseen.
[/quote]
Kyl mulle ois ihan ok tehdä abortti? Tietäsin että saan poistettua jonkun naisen ja hänen läheisiltään yhden suuren huolen mielestä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 11:08"]
Ei ole oikein päättää toisen elämästä.
[/quote]
Ei niin, miksi siis sönkkäätte lakimuutoksia ja muuta? Älkää puuttuko asioihin, jotka eivät teille kuulu. Älä harrasta seksiä, älä joudu raiskauksen uhriksi, älä tee aborttia, älä hakeudu terveydenhuoltoon.
Ja siinä samalla pidä nokkasi pois muiden ihmisten elämästä.
Teille, jotka sanotte että on parempi synnyttää se lapsi kuin tehdä abortti, abortti on murha jne jne:
Niin, se onkin niin helppoa odottaa sitä lasta 9 kk ja antaa se pois sen jälkeen. Mitä jos äiti on mielenterveys- tai päihdeongelmainen tai ei yksinkertaisesti pysty pitämään huolta lapsesta tai halua sitä? Kyllä mun mielestä abortti on huomattavasti parempi ratkaisu kuin se, että lapsi jää heitteille/vammautuu päihteidenkäytön seurauksena/omat vanhemmat eivät halua sitä lasta/yms. Uutisissa on ollut surullisen paljon juttua näistä äitien tekemistä perhesurmista viime aikoina. Luultavasti näitä tapauksia tulisi entistä enemmän, jos abortin sijasta ihmiset pitäisivät lapsen. Ja valitettavasti usein Suomessa orvoksi jäänyt lapsi ei saa uusia vanhempia, vaan joutuu esimerkiksi Perhekotiin. Se on vastuutonta sanoa, että ihmisten pitäisi synnyttää lapsi abortin sijasta. Jos lapsi ei ole ollenkaan haluttu, sillä ei ole kauhean hyvät lähtökohdat elämään.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:40"]
[/quote] Mitä muuta tuo on kuin itsensä korostamista? En halua lopettaa elämää koska itseä vähän ahdistaa.
Tosissaanko kysyt? Meinaat ettei abortoidulle lapselle ole mitään merkitystä saako syntyä vai ei?! Että ihan itseään vaan ajattelee kun ei toista ihmistä surmaa? Mikä logiikka!
[/quote]
Eiköhän kaikissa töissä ole puolia, joista ei niin kovin pidä. Joita en välttämättä edes tiedosta, kun alalle lähtee. Minä joudun välillä työskentelemään väkivaltaongelmaisten asiakkaiden kanssa. En todellakaan haluaisi, mutta olisiko se sitten reilua kaataa se muiden niskoille. Ei ainakaan työtovereideni mielestä.
Ehkä minä sitten olen huono toimistotyöntekijä.