Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään tuli palkkaa 1428€ josta jäljellä 132€

Tympääntynyt
30.09.2021 |

Maksoin osuuteni asumiskuluista, opintolainan lyhennys meni, teinille lukiokirjoja(käytettynä), sekä muutamia laskuja maksoin. Kävin ruokakaupassa ja tankkasin auton. Maksoin kuntosalikortista 90€ ja e-passilla saman verran. Vielä pitäisi tilata kissalle ruokaa n.20€:lla.

Tässä sitten pitäisi yrittää säästää keväällä oleviin yo-juhliin. Huoh. Onneksi mies ostaa ruokia myös, että ei tarvitse kituuttaa. Mies ei ole teinin isä joten ei ole hänen velvollisuutensa juhlien kustannuksia maksaa, saa kyllä teinin isä maksaa osansa. Pitää katsoa jos olisi jotakin myytävää kirppikselle.

Kommentit (434)

Vierailija
361/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö käynyt tätä samaa öyhöttämässä jossakin muullakin palstalla jo aikaisemmin? modeko taas aivopesemässä ja levittämässä kokoomuksen propagandaa?

Kenellekään tullut mieleen, et tää on provo? Miten helvetissä ap. meinaa kitkuttaa sitten seuraavat 4 vkoa reilulla satkulla? Öljynvaihto 140 eur? Ei v***u sentään. Kirjoittipa mitä hyvänsä niin kaikkeen oon vastaus valmiina. Jos haluaa kerran luksusta nii sit pitää olla tilillä painetta - ja nyt sitä on noin 5 x vähemmän kuin itselläni osa-aikatöiden, yliopiston (ilmaisten) jatko-opintojen ja tukien jälkeen. Tosin käyn viikoittain myös ruokajonossa, joten ruoka-ainekuluni ovat lähes olemattomat - ja suosittelen tätä myös muille vähätuloisille. Elän täysillä, ja voin myös nauttia elämän pienistä iloista. #extravaganza

Ei todellakaan ole provo. Eilen saamani palkka oli kuukausipalkka ja parin viikon päästä tulee lisiä. Lisiä tulee 200-400 riippuen työvuoroista. Mikä 140 euron öljynvaihto? En mä ole mistään sellaisesta kirjoittanut! Mies vaihtaa öljyt mun autoon kuten kerroin jo monta sivua sitten.

Entä lapsilisä ja elarit?

Etkö tiennyt, että lapsilisä loppuu kun lapsi täyttää 17v? Kerroin jo monta sivua sitten, että elarit menee tilille josta maksetaan teinin ajokortti. Muuten ei olisi korttiin varaa mulla ja exällä. Opintotukea teini ei edelleenkään saa mun ja mun nykyisen miehen tulojen takia eli ihan turha sitäkään ehdottaa.

Elarit on tarkoitettu lapsen elättämiseen, ei säästettäväksi esim. ajokorttiin.

Kersa voi mennä töihin maksaakseen ajokortin jos hänen biologisilla vanhemmilla ei ole sitä varaa rahoittaa.

Sulla ei ole mitään oikeutta haukkua mun lasta kersaksi!!! Teini keskittyy nyt lukioon ja kirjoituksiin. Töihin ehtii sitten kesällä ja viime kesän kesätyörahat on hänen rahojaan joita saa käyttää nyt vuoden aikana kun ei kerran saa opintotukea. Täällä pienellä paikkakunnalla ei sitä paitsi ole kauheasti töitä tarjolla ja ajokortittomuus/autottomuus rajoittaa mahdollisuuksia töihin entisestään. Samanikäisistä keikkatöissä käy lähinnä lähihoitaja-opiskelijat kun heille sitä työtä on tarjolla.

Nyt on siis väärin sekin, että vanhemmat säästävät rahaa lapsensa ajokorttiin. 

On se väärin jos se aiheuttaa sinulle taloudellisia ongelmia. Sinun ja lapsen isän kuuluu kaivaa se säästettävä raha jostain muualta kuin elatusmaksuista. Eihän se ole sinunkaan kohtaan oikein että se raha menee säästöön ja näin ollen käytännössä elätät kersan yksin. Ja eikö se ajokortti nimenomaan ole sellainen hyödyke, johon kuuluukin käyttää omaa rahaa koska hän itse siitä hyötyy?

Asia on nyt näin ja ihan turha siitä enää jankuttaa. Tätä ei muuteta. Eikä niitä elareita enää kauan edes tule. Senkin jälkeen on lapsi ruokittava. En heitä lasta pihalle samana päivänä kun täyttää 18v.

Tutkippa asiaa viel. Ei se isän velvollisuus maksaa kersan kuluja pääty niihin 18v synttäreihin jos hän vielä opiskelee silloin.

Exän tulot on siinä ja siinä, että pystyy edes maksamaan elareita. Hänellä on uudesta liitosta useampi lapsi joten sekin vaikuttaa. En ala vaatimaan mitään elareita sen jälkeen kun lapsi on 18v. Saa exä sitten antaa suoraan lapselle rahaa sen verran kuin haluaa. 

No se on sitten sinun omaa tyhmyyttä jos et velvoita kersan isää maksamaan hänelle kuuluvia kuluja. Taisi olla aika ihana ja jännä mies kun noin paljon ehtinyt.

Pitääpä koittaa uudestaan koska ensimmäinen vastaus jäi sensuurin kynsiin.

Eli ei todellakaan ole mikään jännä mies vaan ihan tavallinen mies. On meidän eron jälkeen ollut saman naisen kanssa jo vuosia ja hänen kanssaan saanut useamman lapsen. Ihan tavallinen perheenisä on.

Vierailija
362/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon oli noiden "muutaman laskun" yhteissumma ja mitä ne oli?

Mä arvasin, että joku takertuu tuohon ja odottaa innolla onko osamaksuja. No ikävä tuottaa pettymys, mutta ei ole osamaksuja. Laskuissa oli kansalaisopiston kurssi, avoimen amk:n kurssimaksu, hammaslääkärilasku,  vesilasku ja puhelinlasku. Yhteensä n.297€.

Sori, mutta maksulliset harrastukset pudotetaan ensin pois, jos rahasta on tiukkaa, oli ne kuinka edullisia tahansa. Juustohöylä-periaatteella mennään, jos ei ole jotain yksittäistä rahasyöppöä. 

En ihan ymmärrä aloituksesi pointtia. Sinulla on siis kohtalaisen pieni palkka, mutta kulutuksesi vaikuttaa ihan ns. normaalipalkkaisen ihmisen meiningiltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sitä on elämänhallinta taas kohdillaan. Kuntosali ja kurssimaksut, mut niistähän ei tietenkään voi tinkiä.

Niin miksi pitää kunnostaan huolta, että pysyy työkuntoisena. Tai miksi opiskella lisää, että pääsisi jatko-opiskeluihin.

Vastuskuminauhasetti, jolla pystyt treenaamaan koko kropan lukemattomilla eri variaatiolla maksaa muutaman kympin ja kestää vähintään vuoden pari hapertumatta. Olen itse käynyt kuntosalilla melkein 30 vuotta, mutta nyt koronan aikana piti miettiä vaihtoehtoisia treenitapoja, kun nykyisellä omalla salillani oli vähän väliä altistumisilmoituksia. Mulla on reuma, rakenteesta johtuvat jatkuvat selkäongelmat ja molemmat ranteet leikattu. Hyvin olen pysynyt työkykyisenä ja lääkkeettömänä kuminauhojen ja lenkkeilyn avulla yli vuoden.

Vierailija
364/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö käynyt tätä samaa öyhöttämässä jossakin muullakin palstalla jo aikaisemmin? modeko taas aivopesemässä ja levittämässä kokoomuksen propagandaa?

Kenellekään tullut mieleen, et tää on provo? Miten helvetissä ap. meinaa kitkuttaa sitten seuraavat 4 vkoa reilulla satkulla? Öljynvaihto 140 eur? Ei v***u sentään. Kirjoittipa mitä hyvänsä niin kaikkeen oon vastaus valmiina. Jos haluaa kerran luksusta nii sit pitää olla tilillä painetta - ja nyt sitä on noin 5 x vähemmän kuin itselläni osa-aikatöiden, yliopiston (ilmaisten) jatko-opintojen ja tukien jälkeen. Tosin käyn viikoittain myös ruokajonossa, joten ruoka-ainekuluni ovat lähes olemattomat - ja suosittelen tätä myös muille vähätuloisille. Elän täysillä, ja voin myös nauttia elämän pienistä iloista. #extravaganza

Ei todellakaan ole provo. Eilen saamani palkka oli kuukausipalkka ja parin viikon päästä tulee lisiä. Lisiä tulee 200-400 riippuen työvuoroista. Mikä 140 euron öljynvaihto? En mä ole mistään sellaisesta kirjoittanut! Mies vaihtaa öljyt mun autoon kuten kerroin jo monta sivua sitten.

Etkö tiennyt, että lapsilisä loppuu kun lapsi täyttää 17v? Kerroin jo monta sivua sitten, että elarit menee tilille josta maksetaan teinin ajokortti. Muuten ei olisi korttiin varaa mulla ja exällä. Opintotukea teini ei edelleenkään saa mun ja mun nykyisen miehen tulojen takia eli ihan turha sitäkään ehdottaa.

Kersa voi mennä töihin maksaakseen ajokortin jos hänen biologisilla vanhemmilla ei ole sitä varaa rahoittaa.

Sulla ei ole mitään oikeutta haukkua mun lasta kersaksi!!! Teini keskittyy nyt lukioon ja kirjoituksiin. Töihin ehtii sitten kesällä ja viime kesän kesätyörahat on hänen rahojaan joita saa käyttää nyt vuoden aikana kun ei kerran saa opintotukea. Täällä pienellä paikkakunnalla ei sitä paitsi ole kauheasti töitä tarjolla ja ajokortittomuus/autottomuus rajoittaa mahdollisuuksia töihin entisestään. Samanikäisistä keikkatöissä käy lähinnä lähihoitaja-opiskelijat kun heille sitä työtä on tarjolla.

On se väärin jos se aiheuttaa sinulle taloudellisia ongelmia. Sinun ja lapsen isän kuuluu kaivaa se säästettävä raha jostain muualta kuin elatusmaksuista. Eihän se ole sinunkaan kohtaan oikein että se raha menee säästöön ja näin ollen käytännössä elätät kersan yksin. Ja eikö se ajokortti nimenomaan ole sellainen hyödyke, johon kuuluukin käyttää omaa rahaa koska hän itse siitä hyötyy?

Asia on nyt näin ja ihan turha siitä enää jankuttaa. Tätä ei muuteta. Eikä niitä elareita enää kauan edes tule. Senkin jälkeen on lapsi ruokittava. En heitä lasta pihalle samana päivänä kun täyttää 18v.

Tutkippa asiaa viel. Ei se isän velvollisuus maksaa kersan kuluja pääty niihin 18v synttäreihin jos hän vielä opiskelee silloin.

Exän tulot on siinä ja siinä, että pystyy edes maksamaan elareita. Hänellä on uudesta liitosta useampi lapsi joten sekin vaikuttaa. En ala vaatimaan mitään elareita sen jälkeen kun lapsi on 18v. Saa exä sitten antaa suoraan lapselle rahaa sen verran kuin haluaa. 

No se on sitten sinun omaa tyhmyyttä jos et velvoita kersan isää maksamaan hänelle kuuluvia kuluja. Taisi olla aika ihana ja jännä mies kun noin paljon ehtinyt.

Pitääpä koittaa uudestaan koska ensimmäinen vastaus jäi sensuurin kynsiin.

Eli ei todellakaan ole mikään jännä mies vaan ihan tavallinen mies. On meidän eron jälkeen ollut saman naisen kanssa jo vuosia ja hänen kanssaan saanut useamman lapsen. Ihan tavallinen perheenisä on.

No se on sitten turha täällä kitistä jos raha ei kelpaa.

Vierailija
365/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän oli nyt vain yhden kuukauden menot. Ensi kuussa ei ole hammaslääkäriä, kuntosalia, muita harrastuksia ja vesilaskua.

Jokaisella on välillä sellaisia kuukausia, että on paljon joitain kettaluonteisia menoja. Silloin kituutetaan.

Sitten on perään kuukausia joissa on vaan ne normaalit menot. Rahaa jää enemmän käyttöön.

Mietin ihan samaa. Tällä hetkellä ongelmana on, että nyt tuli vaikea kuukausi. Niitä tulee aina välillä varmasti kaikille. Itselläkin jää se 100-200€/kk säästöön, mutta joskus tulee juuri se kuukausi, kun iskee molemmat sähkölaskut 70€ (toinen 2kk välein ja toinen 3kk välein. Toinen on sähkön siirto ja toinen taas itse sähkö), sairaalakulut 100€ (normaalisti 50€/kk jos edes sitäkään), lääkkeet kahteen kertaan 90€ (joka toinen kuukausi ostan lääkkeet vain kerran 45€), kotivakuutus 25€ (maksetaan 3kk välein) ja kissallekin ostan ruoat isompana eränä 60€ (riittää 3kk ajaksi). Sillä hetkellä huokaistaan syvään ja ruokaan laitetaan 20€/viikko ja odotetaan ensi kuuta, jossa ei tulekaan 300€ yllätysmenoja.

Vierailija
366/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset säästä omaan ajokorttiin?

Vierailija
367/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän oli nyt vain yhden kuukauden menot. Ensi kuussa ei ole hammaslääkäriä, kuntosalia, muita harrastuksia ja vesilaskua.

Jokaisella on välillä sellaisia kuukausia, että on paljon joitain kettaluonteisia menoja. Silloin kituutetaan.

Sitten on perään kuukausia joissa on vaan ne normaalit menot. Rahaa jää enemmän käyttöön.

Mietin ihan samaa. Tällä hetkellä ongelmana on, että nyt tuli vaikea kuukausi. Niitä tulee aina välillä varmasti kaikille. Itselläkin jää se 100-200€/kk säästöön, mutta joskus tulee juuri se kuukausi, kun iskee molemmat sähkölaskut 70€ (toinen 2kk välein ja toinen 3kk välein. Toinen on sähkön siirto ja toinen taas itse sähkö), sairaalakulut 100€ (normaalisti 50€/kk jos edes sitäkään), lääkkeet kahteen kertaan 90€ (joka toinen kuukausi ostan lääkkeet vain kerran 45€), kotivakuutus 25€ (maksetaan 3kk välein) ja kissallekin ostan ruoat isompana eränä 60€ (riittää 3kk ajaksi). Sillä hetkellä huokaistaan syvään ja ruokaan laitetaan 20€/viikko ja odotetaan ensi kuuta, jossa ei tulekaan 300€ yllätysmenoja.

Anteeksi nyt, mutta eiväthän nuo säännöllisesti toistuvat sähkö-, lääke- ym. laskut suinkaan ole yllätysmenoja! Laske kaikki vuoden laskut yhteen ja jaa summa 12:lla. Tämän verran joka kuukausi menotilille + muutama kymppi päälle. Näin menot jakautuvat tasaisesti, ei tule toistuvasti kituutuskuukausia ja tilillä on säästöjä myös todellisia yllätyskuluja varten. Niitä ovat esim. läheisen nuorehkon, terveen ihmisen hautajaisiinosallistumiskulut, rikkoutunut ikkunalasi tai kun joku varastaa lukitun polkupyöräsi. 

Vierailija
368/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hermostut murresanan käytöstä? Ei kersa ole haukkumasana, vaan ihan samanlainen kuin esim. mukula. Kakara on sellainen, mistä voi jo hermostua.

Aikamoista luksusta on, että elarit voidaan säästää sellaiseen hankintaan, johon iso osa nuorista joutuu säästämään itse. Omassa tuttavapiirissäni on säästetty mm. rippilahja- ja synttärirahoista, kuin myös ylppärilahjarahoista. 

Typerä ja turhanpäiväinen aloitus kaiken kaikkiaan, kun käy ilmi, että ajattelumalli on tällainen, että lapsukainen saa keskittyä koulunkäyntiin ja hassata kesätyörahansa mihin itse mielii.

Lopetin itse aikoinani päivälukion, jotta pääsin töihin ja muuttamaan pois kotoa. Muutamia vuosia myöhemmin menin iltalukioon Helsinkiin, jossa myös työpaikkani sijaitsi. Itse asuin noin 60 km päässä. Kuljin joka aamu junalla töihin, töistä kouluun ja klo 21.30 junalla tunnin matkan takaisin kotiin. Perjantaisin ei ollut koulua ja se tuntui kuin olis lomalla ollut. Kirjoitin keskiarvolla 9,5 ja yleisarvosanalla E. Ei oikein riitä nyt ymmärrys sun rahahuoliin, kun valintasi ovatkin tuollaisia, joihin ei tosiaan lähestulkoonkaan kaikilla ole mahdollisuutta. Lapsesi kannalta tietysti todella hienoa.

Vierailija
369/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto että täällä on tyhmää porukkaa.

N. 13 €/kk kuntosalikortti on käytännössä ilmainen ja siitä saatava hyöty on valtava.

Ääliöt täällä sivutolkulla jankkaa, miten "kuntoilla voi ilmaiseksikin" tai "kotona voi tehdä kehonpainotreeniä".

Kotona tehty YouTube-jumppa tai reippailu ulkona nyt yksinkertaisesti eivät ole sama asia kuin henkilökohtaisesti fyssarin suunnitteleman kuntosaliohjelman tekeminen oikeilla laitteilla.

Vierailija
370/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N. 13 €/kk kuntosalikortti on käytännössä ilmainen ja siitä saatava hyöty on valtava.

Ääliöt täällä sivutolkulla jankkaa, miten "kuntoilla voi ilmaiseksikin" tai "kotona voi tehdä kehonpainotreeniä".

Kotona tehty YouTube-jumppa tai reippailu ulkona nyt yksinkertaisesti eivät ole sama asia kuin henkilökohtaisesti fyssarin suunnitteleman kuntosaliohjelman tekeminen oikeilla laitteilla.

Ehkä mutta helpoiten tuosta saa säästettyä kuin pakollisista menoista. Kuntosali ei ole pakollinen

Vierailija
371/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta kyllä sun palkka kokonaisen kuukauden kokopäivätyöstä on aivan älyttömän huono! En ole edes tiennyt että noin pienille tuloille vii kokopävöhommista jäädä. Luulin että sentään tulisi1600-1700€/kk.

Ihan normaalia, mun kuukausipalkasta hoitoalalla jää käteen verojen ynnä muiden jälkeen karvan alta 1600, kiitos jättimäisen veroprosentin. Toki saan vuorolisät mutta ei ne mitään päätä huimaavia ole. Tiedänpä ensi vuonna olla tekemättä lisävuoroja kun pitää nostaa veroprosentti niiden myötä taivaisiin etkä voita siinä yhtään sen enempää…

Vierailija
372/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mutta helpoiten tuosta saa säästettyä kuin pakollisista menoista. Kuntosali ei ole pakollinen

Fyssari tekee ohjelmia myös aiemmin mainostetuille kuminauhoille. Eli kuntosali ei todellakaan ole pakollinen hankinta. Olen kyllä samaa mieltä tuosta, että 13 €/kk on älyttömän halpa ja itse rakastan salilla käymistä, niin ymmärrän hyvin, että sinne haluaa sijoittaa. Totuus on kuitenkin, että esim. työterveyshuollon fyssarilta saa ohjeet myös kotona tehtäviin harjoitteisiin.

Vierailija
373/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako vuotta sen kersan ajokorttiin on säästetty? Eikö ne rahat ole jo vuodessa kasassa? Seuraavaksi varmaan itket kun ei pysty enää sijoittamaan osakkeisiin kun lapsilisä loppui.

Vierailija
374/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympääntynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset säästä omaan ajokorttiin?

Oletko vähän yksinkertainen? Ap:lla on auto joten eiköhän hänellä ole ajokorttikin jo. Mistä edes päättelit, että hänellä ei ole ajokorttia?

Vierailija
375/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta parin ekan ja vikan sivun perusteella näytti siltä, että on takerruttu tuohon n. 20 euron kuntosalimaksuun kuukaudessa. Minusta summa on mitättömän pieni, eikä ratkaise perusongelmaa mitenkään, vaikka sen jättäisi käyttämättäkin. Ja jos kerran käy päivästä toiseen, ja vuodesta toiseen töissä, kai aikuinen ihminen nyt saa 20e kuukaudessa sijoittaa omaan hyvinvointiinsa. Hienoa, että jaksat ap siellä käydä, itsenikin pitäisi, ja harmittaa, että olen näin laiska. Se vaan on niin, että joillakin aloilla on pienet palkat, ja varsinkaan täällä pääkaupunkiseudulla niillä ei kunnolla pysty elämään. Ihmettelen oikein, miten lukuisat lapsiperheet pienipalkkaisissa ammateissa oikein pärjää. Olen itse keskituloinen ja aina on rahat loppu niin, että kun pakolliset menot maksetaan, jää loppukuukaudeksi juuri ja juuri ruokarahat. Sitten jos teinin ainoat farkut hajoaa tai tarvittaisiin uudet kengät, pitää jo miettiä, miten jo valmiiksikin tosi taloudellisesta ruokarahasta säästetään vielä vaikka kenkiin menevä rahasumma. Edellinen kirjoittaja kysyi, eikö ajokorttirahat saa säästettyä vuodessa. En minä ainakaan saisi, pitäisi saada joku 100-150e joka kuukausi säästöön. Ei jää sellaista summaa. Jotain tuolla höpistiin myös osamaksuista, joita ap:lla ei ollut. Aika monella varmaan on, esim. itsellänikin. Kyllä se vaan on niin, että jos pyykinpesukone tai puhelin esim. hajoaa, ei vaan voi odottaa vaikka koko vuotta, että saisi säästettyä sen rahan uuteen.

Vierailija
376/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako vuotta sen kersan ajokorttiin on säästetty? Eikö ne rahat ole jo vuodessa kasassa? Seuraavaksi varmaan itket kun ei pysty enää sijoittamaan osakkeisiin kun lapsilisä loppui.

Mitä merkitystä sillä on vaikka lapsilisät olisi tullut käyttöön esim. vuosi sitten? Se oli silloin se ja nyt on nyt. Ap tuskin sijoittaa yhtään mihinkään noilla tuloilla. Ajokorttiin rahan säästäminen ei ole sama asia kuin osakkeisiin sijoittaminen.

En ymmärrä miksi on väärin jos pienistä tuloistaan haluaa säästää lapsen ajokorttiin rahaa. Ei se teiltä keneltäkään ole pois. Kuulostaa vähän katkeralta kun ollaan itse jouduttu maksamaan ajokorttinsa. Isäni maksoi kaikkien neljän lapsen ajokortit ja ihan tavallinen duunari oli. Jotkut vanhemmat haluavat tukea lapsiaan.

Vierailija
377/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta parin ekan ja vikan sivun perusteella näytti siltä, että on takerruttu tuohon n. 20 euron kuntosalimaksuun kuukaudessa. Minusta summa on mitättömän pieni, eikä ratkaise perusongelmaa mitenkään, vaikka sen jättäisi käyttämättäkin. Ja jos kerran käy päivästä toiseen, ja vuodesta toiseen töissä, kai aikuinen ihminen nyt saa 20e kuukaudessa sijoittaa omaan hyvinvointiinsa. Hienoa, että jaksat ap siellä käydä, itsenikin pitäisi, ja harmittaa, että olen näin laiska. Se vaan on niin, että joillakin aloilla on pienet palkat, ja varsinkaan täällä pääkaupunkiseudulla niillä ei kunnolla pysty elämään. Ihmettelen oikein, miten lukuisat lapsiperheet pienipalkkaisissa ammateissa oikein pärjää. Olen itse keskituloinen ja aina on rahat loppu niin, että kun pakolliset menot maksetaan, jää loppukuukaudeksi juuri ja juuri ruokarahat. Sitten jos teinin ainoat farkut hajoaa tai tarvittaisiin uudet kengät, pitää jo miettiä, miten jo valmiiksikin tosi taloudellisesta ruokarahasta säästetään vielä vaikka kenkiin menevä rahasumma. Edellinen kirjoittaja kysyi, eikö ajokorttirahat saa säästettyä vuodessa. En minä ainakaan saisi, pitäisi saada joku 100-150e joka kuukausi säästöön. Ei jää sellaista summaa. Jotain tuolla höpistiin myös osamaksuista, joita ap:lla ei ollut. Aika monella varmaan on, esim. itsellänikin. Kyllä se vaan on niin, että jos pyykinpesukone tai puhelin esim. hajoaa, ei vaan voi odottaa vaikka koko vuotta, että saisi säästettyä sen rahan uuteen.

Ei nämä kultalusikka perseessä syntyneet tajua todellista elämää.

Vierailija
378/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä se kissa mäkeen. Eivät opi edes nimeään ja tarpeet haisevat pahemmalle kuin ihmisen tai koiran.

Vierailija
379/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta 13 e/kk on niin pieni summa, että sen "säästyminen" ei tuo mitään muutosta ap:n taloudelliseen tilanteeseen.

Liikkumattomuus luo pidemmällä aikavälillä paljon kalliimpia kustannuksia ap:lle.

Vierailija
380/434 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä se kissa mäkeen. Eivät opi edes nimeään ja tarpeet haisevat pahemmalle kuin ihmisen tai koiran.

Olet sairas.