Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsesi luistella ilman kypärää?

Vierailija
22.11.2014 |

Luistelukausi lähestyy, ja muistan viime vuodesta, miten koulussa väännettiin siitä, että jokaisella pitäisi olla kypärä päässä luistellessa. Kun iso osa lapsista ei omistanut muuta kuin luistimet eikä vanhemmat suostuneet sitä kypärää hankkimaan, niin koulu hankki sitten kypäriä, joita voi käyttää luistelutunneilla.

Siitä alkoi lappusota eli vanhemmat kirjoittivat opettajalle lappuja, miten heidän lapsensa ei tarvitse käyttää kypärää. Oma tyttö kertoi, että puolet liikuntaryhmästä istui sitten luistinkentän reunalla kännyköitään selaamassa, kun eivät suostuneet niitä kypäriä käyttämään ja opettaja ei antanut tulla jäälle ilman kypärää.

Miksi lapsesi ei tarvitse käyttää kypärää?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo.. kypärä on varmaan hyödyllinen, mutta muistelkaapas omaa lapsuuttanne, esim. 70-90 luvuilla (tai sitä aiemmin), niin oliko silloin kellään luistelutunnilla kypärää? Ei ollut. Oliko kellään pyöräilykypärää? Ei ollut. Kuinka monelle luokallanne tuli päävamma luistelu- tai pyöräilyonnettomuudessa? Mun luokalle ei kenellekään. Prosentuaalisesti vahinkoja sattuu siis hyvin vähän. Onkohan tästä yhteiskunnasta tullut vähän ylihuolehtiva? Kohta varmaan jo kävellessä pitäisi käyttää kypärää...

Vierailija
2/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurettavaa että täytyy olla kypärä. laitetaan samantien kaikille liikkatunneille kypäräpakko. jalkapallossa voi sattua, hiihdossa, juoksussa, ihan missä tahansa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:30"]

Joopajoo.. kypärä on varmaan hyödyllinen, mutta muistelkaapas omaa lapsuuttanne, esim. 70-90 luvuilla (tai sitä aiemmin), niin oliko silloin kellään luistelutunnilla kypärää? Ei ollut. Oliko kellään pyöräilykypärää? Ei ollut. Kuinka monelle luokallanne tuli päävamma luistelu- tai pyöräilyonnettomuudessa? Mun luokalle ei kenellekään. Prosentuaalisesti vahinkoja sattuu siis hyvin vähän. Onkohan tästä yhteiskunnasta tullut vähän ylihuolehtiva? Kohta varmaan jo kävellessä pitäisi käyttää kypärää...

[/quote]

Oma äitini sanoi aika hyvin: "se suojaa, jolla on suojattavaa". Kyllä meillä oli 90-luvun alkupuoliskolla kypäröitä pyörräillessä ja luistellessa. Oma kaverini jäi auton alle pyöräillessään ja henki olisi mennyt jos ei kypärää olisi ollut. Minusta riski on kuitenkin luistellessa ja pyöräillessä kohtalainen siihen nähden, kuinka halpa vakuutus kypärä on. Sinulla ei sitten varmaan ole mitään muitakaan vakuutuksia?

Vierailija
4/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:42"]

naurettavaa että täytyy olla kypärä. laitetaan samantien kaikille liikkatunneille kypäräpakko. jalkapallossa voi sattua, hiihdossa, juoksussa, ihan missä tahansa!

[/quote]

Vähän eri asia kaatua jalkapallossa ruoholle tai hiihtäessä hangelle, kun jäälle. Minusta on tärkeää, ettö edes koulu opettaa turvallisuuskulttuuria lapsillenne, jos kerran on tuollaisiakin vanhempia! Onneksi iso osa vanhemmista huolehtii itsestään ja lapsistaan järkevästi, kuten käyttämällä (pakollisia) turvavöitä, sekä pyöräillessä ja luistellessa kypärää.

Vierailija
5/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on naurettavaa, että jotain lajia tehdään 1-2 krt koulussa ja hirveesti pitää ostaa varusteita. Vaikka ei olis kalliitakaan, niin hittoonko ne mahtuu kaikki mahdolliset kypärät. Rasittavaa!!

Vierailija
6/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:21"]

Meillä lapset käyttää kypärää. Itse kyllä suosittelen luistelukypärän hankkimista, pyöräilykypärä ei suojaa niin hyvin ja usein niitä näkee lapsilla liian löysällä päässä. Meillä on lapsilla joka lajiin omat kypäränsä. Löytyy pyöräilykypärät, luistelukypärät, laskettelukypärät ja lisäksi skoottaukseen ja ratsastukseen löytyy kypäriä myös. Ja kun vielä meillä aikuisillakin on kypärät, niin meiltä löytyy tästä taloudesta yli 20 kypärää

[/quote]

Kiva, että te aikuisetkin käytätte kypärää. Olen kiinnittänyt huomion siihen, että yhdessä pyöräilevillä perheillä lapset on useimmiten varustettu kypärällä, mutta aikuisilta se puuttuu. Esimerkkiä näyttäen lapsetkin hyväksyvät kypärän myös hieman isompina helpommin:)

Vierailija
7/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua. On pelannut jääkiekkoa kuusi vuotiaasta ja tietää vaarat.

Vierailija
8/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:30"]

[/quote]

Aika monelle. Itse olen ollut päänkuvauksessa nyt aikuisena ja vanhat vammat näkyy. Olin hyvä luistelija.

Vierailija
9/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni käyttää luistellessa kypärää. Niin käytin minäkin pienenä. Se on halpa henkivakuutus

Vierailija
10/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä nähnyt taitoluistelijalla kypärää. Eivät pelaa koulussa kiekkoa vaan on nimenomaan taitoluistelutyylistä.

Meidän perheessä luistelua jäljellä enää yhdellä max. kahtena talvena, jos on edes kelejä siihen. Kaikkina talvina ei ole. Luistelukausi on yleensä 4-6 viikkoa (kerta viikkoon).

Vierailija
11/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:49"]Se on naurettavaa, että jotain lajia tehdään 1-2 krt koulussa ja hirveesti pitää ostaa varusteita. Vaikka ei olis kalliitakaan, niin hittoonko ne mahtuu kaikki mahdolliset kypärät. Rasittavaa!!
[/quote]

Et siis käy vapaa-ajalla lapsesi kanssa luistelemassa???? Ilmankos lapset lihoo :(

Vierailija
12/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää kypärää ja kaveritkin käyttää. Kypärätön on riski toisillekin. Itse luistelen ja aina kypärän kanssa. Olen huomioinut, että pikkutytöt tulee kypärän kanssa, mutta jättävät sen jään reunalle. Monet vammat olen nähnyt ja suosittelen ehdottomasti kypärää varsinkin ulkojäille.

Vierailija
13/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:09"]

En ole ikinä nähnyt taitoluistelijalla kypärää. Eivät pelaa koulussa kiekkoa vaan on nimenomaan taitoluistelutyylistä.

Meidän perheessä luistelua jäljellä enää yhdellä max. kahtena talvena, jos on edes kelejä siihen. Kaikkina talvina ei ole. Luistelukausi on yleensä 4-6 viikkoa (kerta viikkoon).

[/quote]

Käyttää ne taitoluistelijatkin kypärää alkuvuodet ja ulkojäillä.

Vierailija
14/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:00"]Ei halua. On pelannut jääkiekkoa kuusi vuotiaasta ja tietää vaarat.
[/quote] nyt 14

Vierailija
15/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa ei pääse jäälle ilman kypärää. Koululta löytyy, mutta useimmilla on pyöräilykypärä.

Vierailija
16/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään ehdottomasti kypärää. Ilman ei mennä jäälle.

Vierailija
17/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kypärä päähän, jos mielivät luistelemaan/pyöräilemään/skeittaamaan. Lapset 9v. ja 4v. muistuttavat kyllä, jos minä meinaan unohtaa pakata kypärät.

Vierailija
18/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:30"]Joopajoo.. kypärä on varmaan hyödyllinen, mutta muistelkaapas omaa lapsuuttanne, esim. 70-90 luvuilla (tai sitä aiemmin), niin oliko silloin kellään luistelutunnilla kypärää? Ei ollut. Oliko kellään pyöräilykypärää? Ei ollut. Kuinka monelle luokallanne tuli päävamma luistelu- tai pyöräilyonnettomuudessa? Mun luokalle ei kenellekään. Prosentuaalisesti vahinkoja sattuu siis hyvin vähän. Onkohan tästä yhteiskunnasta tullut vähän ylihuolehtiva? Kohta varmaan jo kävellessä pitäisi käyttää kypärää...
[/quote]

Aika pieni vaiva, jolla VÄESTÖTASOLLA ehkäistään veikkaisin ainakin kymmeniä päävammoja vuosittain.

Vierailija
19/31 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:00"]Ei halua. On pelannut jääkiekkoa kuusi vuotiaasta ja tietää vaarat.
[/quote] nyt 14
[/quote]

onnea vaan alapeukuttajille lapsensa aivovammojen kanssa

20/31 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 21:09"]

[/quote]

Käyttää ne taitoluistelijatkin kypärää alkuvuodet ja ulkojäillä.

[/quote]

Tämä on ilmeisesti paikkakuntakohtaista? 3-vuotiaani meni tänä syksynä taitoluisteluklubin järjestämään luistelukouluun. Oli tietenkin ensimmäisillä kerroilla kypärä päässään, mutta sitten tuli vanhempaininfokerta. Se oli muistaakseni kolmannen tai neljännen luistelukerran aikana. Henkilökunta kertoi siinä, että kypärä on ihan hyvä asia ensimmäisillä luistelukerroilla, mutta sen jälkeen siitä olisi hyvä luopua aika pian. Ei siis mitää "kypärä päässä alkuvuodet" vaan alkutunnit.

Perusteluksi esittivät sen, että kypärä on pienten lasten päässä kuitenkin sen verran painava, että se muuttaa luistellessa painopistettä ja sen kanssa saattaa kaatua jopa helpommin kuin ilman kypärää. Kyseessä oli siis tenavaryhmä, 3-4-vuotiaille.

Voihan siellä alussa kaatua, mutta yleensä tupsahtavat kyllä pepulleen eivätkä suoraan päälleen. Ainakin oman tyttöni kohdalla saattoi olla totta, että kypärän kanssa meno oli epävarmempaa kuin ilman. Hän jätti kypärän pois muistaakseni neljännen kerran jälkeen. Pian on yksi lukukausi luisteltu (kerran viikossa 45 min kerrallaan) ja hyvin hän näkyy pysyvän jo pystyssä.

Olen toisaalta kuullut joillakin toisilla paikkakunnilla pidettävistä luistelukouluista, joilla taas kypärää nimenomaan suositellaan tai se on jopa pakollinen, pidempäänkin. Jääkiekkoon enemmän suuntaavassa luistelukoulussa (jos sellaisia on?) se varmaan olisikin pakko olla, mutta taitoluistelussa ei tule mitään kiekkoa tai palloa naamaan, vaan vastassa on vain jää, jos jotain sattuu. Tyttö luistelee Helsingissä, mistä saatiin tuollaiset ohjeet, että kypärä pois heti kun vain uskaltaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi