Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talvikengät, joissa pitävä pohja? (naiselle)

Vierailija
22.11.2014 |

Onko olemassa talvikenkiä, joissa on ihan oikeasti pitävä pohja? Ei kuitenkaan mitään "nastalenkkareita". Kengissä pitäisi olla myös suht lämmin vuori (ei mitään megapaksua sentään) ja niiden pitäisi olla loskanpitävät. Nyt olin ulkona Merrellin vaelluskengissä ja ne ainakin ovat superliukkaat!

Minulla on tasapaino-ongelmia erään sairauden takia, vaikka olen vielä suht nuori (38v). Kävelen mielelläni töihin, mutta pitävien talvikenkien löytyminen on oikea ongelma. Ihan peilijäisellä kelillä käytän irrotettavia nastoja. Sorel-merkistä en pidä, ovat liian isoja ja painavia minun makuuni, mutta jotain samantyylistä saa ehdottaa! Kengät pitää saada kaupasta pk-seudulta, en halua tilata summassa netistä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomarin kengät ihan parhaat, lämpimät, hyvät jalkaan ja hyvä pohja, itsellä malli KARA 38926 GORE-TEX

Vierailija
22/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myös ääni Pomareille, ei ole tarvinnut liukastella kun on nastat pohjassa. Vähän hintavat kyllä, mutta ihanan lämpimät ja vedekestävätkin vielä. https://www.pomar.fi/tuote/pihla-naisten-pomar-leve%C3%A4lestinen-gore-tex-nilkkuri/38306/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legero -merkillä oli muutama vuosi sitten pitäväpohjaiset gore-tex saappaat., mokkanahkaa. Saisikohan vielä kaupoista`?

Vierailija
24/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vanha ketju, mutta ajankohtainen aihe näin talven tullessa.

Itse ostin viime vuonna Aaltosen talvisaapikkaat, joissa oli Grip-pitopohja. Hyvät ovat olleet, pehmeä nappanahka, villavuori, ja pohja pitävä. Lämpimät ja pitävät.

Aikasemmin on ollut myös Topmanin saappaat Kitka-pohjalla.

Suosittelen näitä merkkejä, noilla pohjilla.

Vierailija
25/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota grip+-pitopohjaa ainakin mainostavat nämä kotimaiset valmistajat paljon, toimiiko se käytännössä? Vai onko se sama asia kuin mikä tahansa kumipohja?

Vierailija
26/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauhalliset kuomat aikuiselle tarkoitetut, eivät liu yhtään jäällä.

Juuri kävelin tuolla uusilla Merrellin vaelluskengillä ja olivat todella liukkaat jäällä. Harmi. Otin ne nyt vasta käyttöön, kun jää ja lumi tuli.

Vierailija
27/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomar! Suomalaista suunnittelua, ovat lämpimät ja pohja vielä kolmen talven kulutuksenkin jälkeen pitävä (kävelty noin 10km/pvä). Noilla kengillä en edes tajunnut, että ulkona on liukasta. Paitsi siitä että mies vieressä meinasi koko ajan kaatua :D. Mallejakin löytyy useita erilaisia, minulla perusnauhanilkkurit goretexilla (~100€).

Vierailija
28/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timberland. Monikäyttöiset "kulttikengät", erittäin hyvät pohjat ja hyvännäköiset vuodesta toiseen. Kummempaa vuorta niissä ei ole mutta ei tarvitakaan, jos et Lapin vaellukselle ole menossa.

Vierailija
29/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on Pomarin gore-tex-kengät. Koko kantsii ehkä ottaa normaalia 1 pienempi. Ite ostin kenkäni Kookengästä.

Vierailija
30/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota grip+-pitopohjaa ainakin mainostavat nämä kotimaiset valmistajat paljon, toimiiko se käytännössä? Vai onko se sama asia kuin mikä tahansa kumipohja?

Ei ole, musta nämä ovat paremmat kuin nuo kitkat.

Kenkämyyjä selitti mulle, että pidossa tärkeintä on että pohjan matsku on joustavaa, ja että urat ikään kuin levittävät pohjaa kuten eläimen tassun anturoita vasten tienpintaa eli se pito syntyy tästä sekä tietysti siitä ettei se materiaali luista. Mitä syvemmät urat, sitä parempi pito.

Gripit ovat TR-kumipohjat, jossa on osittaan kovaa materiaalia (kestää) ja osittain pehmeää kumimaista (iskuvaimennus ja pito). Näissä on todella syvät urat, jotka kulkevat suureksi osaksi vinottain (eli takaavat ilmeisesti liukueston joka suuntaan ja pohjan pitoaika maata vasten pitenee). Lisäksi sellaiset napit eli nastat pohjan keskiosissa. Lisäksi pohjan osien eli lamellien pinnoissa on kevyttä rasterointia. Urien pitää olla avoimet, että sula lumi tai muu matsku valuu pois eikä jäädy kengän pohjaan liukkaaksi kerrokseksi.

Oletan että askeleen osuessa maahan noi napit sitten kiinnittävät jalkaa maahan, kun pohjan uralliset isat kengät ulkoreunoilla leviävät ja estävät liukua.

Muistaakseni siinä mainoksessa joka tuli kengän mukana luki että oli suunniteltu tietokoneella ja testattu, malli otettu tiedosta jota on autojen talvirenkaista :D

Mun mielestä nämä ovat olleet hyvät, ainoastaan ärsyttää se, että näin pk-seudulla teillä on hiekkaa ja kivensirut upooavat sinne uriin, niitä saa sieltä aina välillä kaivella. Myös noi rasteripinnat ovat osittain vuodessa kulahtaneet sileiksi, mutta eiväthän ne ole tärkein liukuesto.

Eli kyllä mä olen niin tyytyväinen että haluan uudetkin saappaat ostaa samalla pohjalla.

Vierailija
31/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksaa en tunne, mutta yleensä kait Keski-Euroopan oloihin tarkoitetuissa talvikengissä ei ole jäätä tai lunta pitäviä pohjia. Itse myös juuri ostanut liukkaat ulkolaiset nilkkurit; muodikkaat ja kivan näköiset, mutta jo parin päivän jälkeen kaduttaa. Kuomat hakusessa, kaapissa vanhat Pomarit, joilla kulkee missä tahansa. Ulkolaisia en enää osta.

Vierailija
32/53 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksaa en tunne, mutta yleensä kait Keski-Euroopan oloihin tarkoitetuissa talvikengissä ei ole jäätä tai lunta pitäviä pohjia. Itse myös juuri ostanut liukkaat ulkolaiset nilkkurit; muodikkaat ja kivan näköiset, mutta jo parin päivän jälkeen kaduttaa. Kuomat hakusessa, kaapissa vanhat Pomarit, joilla kulkee missä tahansa. Ulkolaisia en enää osta.

Joo kyllähän ne noin on. Jos haluaa pitävät pohjat ja lämpimät talvikengät Suomen oloihin ulkomaisista merkeistä, pitää etsiä retkeily- tai sporttimerkeistä. Mutta jos haluaa kaupunkioloihin sopivan näköiset saappaat, joissa kumminkin olisi lämmin vuori ja hyvä pohja, niin suomalaiset merkit ovat ne joista löytyy. Just noi Aaltonen, Topman (Avec), Pomar, ja mitä noita nyt on.

Vierailija
33/53 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sievin Spike-talvikengät pitävät takuuvarmasti. Kengässä on mekanismi, jolla saat nappia vääntämällä pohjaan piikit esille, ja samaa nappia vääntämällä saat piikit piiloon pohjan sisälle, kun menet sisätiloihin kävelemään, kuten kauppaan. Nerokas systeemi !

Vierailija
34/53 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sievin Spike-talvikengät pitävät takuuvarmasti. Kengässä on mekanismi, jolla saat nappia vääntämällä pohjaan piikit esille, ja samaa nappia vääntämällä saat piikit piiloon pohjan sisälle, kun menet sisätiloihin kävelemään, kuten kauppaan. Nerokas systeemi !

Paitsi kengissä on hiekkaa jne. ja kädet aina paskaset...

Vierailija
35/53 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taisi olla nuo merrelleissäni ja kyllä se mielestäni parempi oli kuin tavallinen kumipohja. 

Vierailija
36/53 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuomat on niin h*lvetin rumat (siis ihan kaikki mallit heillä), että ne ei ole vaihtoehto. Tuo Hanwag pitää tsekata. Malleja oli tosi vähän tarjolla, mutta olen menossa vuodenvaihteessa Saksaan. Jos sieltä löytyisi paremmin, pystyn ehkä sinnittelemään sinne asti.

Onko kokemusta Crocsin kengistä? ap

Nilkka kuomat mitää rumat oo. Mulla on viking merkkiset nilkkapituiset ja hyvät on

Vierailija
37/53 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomar

Vierailija
38/53 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Sievin talvikengät jolla on gripstep pitopohja!

https://www.sievinet.fi/tuotteet/sievin-vapaa-ajan-kengat/sievi-naisten…

Vierailija
39/53 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa lasten kuomat, on ainakin saatavilla numeroon 38 saakka. On lyhyemmät varret ja väreissä löytyy, ei ole rumat.

Kuomakenkien ulkopohjat ovat hiukan kovempaa materiaalia, kumi/muovi sekoitettaisi, ei ehkä liukkaalla parhaat, mutta kun lesti on kauttaaltaan leveä niin siksi ei niillä niin helposti lippoja ota. Eli ei kaadu.

Vanha ketju, mutta kirjoitin kuitenkin.

Vierailija
40/53 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomareista ainakin on oltava nastallinen versio. Juuri kaaduin nastattomilla ja käsi kipsissä 5 viikkoa.