Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aamu-uninen ei voi herätä 15 min aiemmin?

Vierailija
21.11.2014 |

Selittäkää te aamu-uniset tämä mieltäni (varsinkin aamuisin) raastava ongelma:

Miksi aamu-uninen ei voi herätä 15 min aiemmin ja tehdä aamutoimia rauhassa, vaan pitää herätä viime tipassa,  säheltää, kiukutella ja pelätä myöhästymistä tai myöhästyä?

Mitä väliä sillä 15 min lisäunella on jos joka tapauksessa on kuolemanväsynyt herätessään? Jos minun pitäisi herätä keskellä yötä, niin minusta ainakin on ihan sama onko se herätys klo 4.00 vai 4.15, aikaista se on joka tapauksessa.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:17"]

Ei minun äitini ole koskaan voivotellut sitä, että joudun heräämään kouluun. Hän on itse aamuvirkku, samoin isäni. Molemmat heräävät itsestään viimeistään kuudelta.

Lisäksi se, mitä sinä vilpittömästi uskot, ei kumoa tieteellistä todistusaineistoa aiheesta.

Kuinka kauan olisi pitänyt "jaksaa uskoa ja rutistaa", kun vuoden jaksoin eikä helpottanut?

[/quote]

Lyön vetoa että olet näitä "olen yöllä luovimmillani" -tyyppejä, jotka eivät mene nukkumaan silloin kun ensimmäisen kerran väsyttää, vaan jäädään kukkumaan ja sitten aamulla väsyttää. Minullakin on tällainen fiilis, että olen tosi energinen klo 23 jälkeen, mutta aamulla sen tietää. Siksi menen nukkumaan viimeistään klo 22 että jaksan herätä. Mutta kun on itselleen uskotellut että illalla on hyvä olla virkeä, niin eipä sille voi mitään ellei itse halua muutosta asiaan. Edelleen väitän, että muutos on mahdollinen jos haluaa.

Vierailija
42/48 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ja mietin sitä joka aamu :D torkuttelen vaan alitajuisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/48 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:22"]

jotka eivät mene nukkumaan silloin kun ensimmäisen kerran väsyttää, vaan jäädään kukkumaan ja sitten aamulla väsyttää.

[/quote]

Mua nukuttaa aina kello 18 älyttömästi. Meinaat, että jätän lapset keskenään hoitamaan iltatoimet ja painun nukkumaan kun pikkukakkonen on loppu?

Ohis

Vierailija
45/48 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin hyveellistä olla aamuvirkku? Agraariyhteiskunnassa se on jotenkin ymmärrettävää, pitää nousta lypsämään lehmiä, mutta nykyaikana? Miltä aamuvirkuilta tuntuisi jos sanottaisiin, että asenteessa on vikaa kun ei pysty olemaan tuottelias iltaisin tai öisin? "Kyllä sä nyt voit mennä nukkumaan 15 min myöhemmin ja innovoida jotakin tähän taloustilanteeseen."

Vierailija
46/48 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta asenne muuttumaan aamu-unisesta aamuvirkuksi. Tein 3 vuotta töitä keittiöhommissa ja sitä varten piti nousta aamulla klo 5.30,  mutta aina iski iltapäivällä hirveä väsymys ja huono olo ja rupesin sitten iltapäivällä nukkumaan etten oksenna. Viikonloppuisin olin niin väsynyt noista arkiaamujen aikaisista nousuista, että joskus tuli nukuttua klo 13 asti. Nykyisessä työssä kun ei tarvitse nousta aikaisintaa kuin vasta 8.30 niin kaikki sujuu elämässä paljon paremmin. Jaksan käydä juoksemassakin.

Vierailija
47/48 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:40"]

Miksi on niin hyveellistä olla aamuvirkku? Agraariyhteiskunnassa se on jotenkin ymmärrettävää, pitää nousta lypsämään lehmiä, mutta nykyaikana? Miltä aamuvirkuilta tuntuisi jos sanottaisiin, että asenteessa on vikaa kun ei pysty olemaan tuottelias iltaisin tai öisin? "Kyllä sä nyt voit mennä nukkumaan 15 min myöhemmin ja innovoida jotakin tähän taloustilanteeseen."

Minusta taas aamuvirkkuja paheksutaan. Pidetään ihme nipona ja muutenkin outona kun ei ymmärrä lomapäivinään nukkua vaan herää muita ärsyttämään (vaikka olisi hipi hiljaa lehteä lukemassa)  klo 6. Jos työkaveri kuulee että menen mielelläni nukkumaan klo 21.30 niin tätä kauhistellaan ja pidetään ihmistä jonain yleisenä moraalinvartiana joka ei ymmärrä OIKEASTA elämästä ja nauttimisesta mitään.

Eli aamuvirkku=outo, aamutorkku=normaali.

Olisi vaan paras, että hyväksyttäisiin se tosiasia, että meitä on monenlaisia eikä yritettäisi väkisin tehdä aamu-unisesta aamuvirkkua tai ilta-unisesta iltavirkkua. Kumpiakin kuitenkin tarvitaan tässä yhteiskunnassa ja kummatkin ovat ylipäänsä tuottavampia, kun saavat elää oman rytminsä mukaan. Ja tietysti on vielä aamu- ja iltavirkkujen välimuototyyppejä.

Vierailija
48/48 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AInoa mahdollisuus selviytyä kunnialla aamuista, on minuutin tarkka aikataulu. Jos tiedän, että on aikaa, alan venyttää joka kohtaa ja vaan istun tuijottamassa tyhjyyteen tai kännykkään. Kiire on entistä pahempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan