Miksi aamu-uninen ei voi herätä 15 min aiemmin?
Selittäkää te aamu-uniset tämä mieltäni (varsinkin aamuisin) raastava ongelma:
Miksi aamu-uninen ei voi herätä 15 min aiemmin ja tehdä aamutoimia rauhassa, vaan pitää herätä viime tipassa, säheltää, kiukutella ja pelätä myöhästymistä tai myöhästyä?
Mitä väliä sillä 15 min lisäunella on jos joka tapauksessa on kuolemanväsynyt herätessään? Jos minun pitäisi herätä keskellä yötä, niin minusta ainakin on ihan sama onko se herätys klo 4.00 vai 4.15, aikaista se on joka tapauksessa.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:58"]
Selittäkää te aamu-uniset tämä mieltäni (varsinkin aamuisin) raastava ongelma:
Miksi aamu-uninen ei voi herätä 15 min aiemmin ja tehdä aamutoimia rauhassa, vaan pitää herätä viime tipassa, säheltää, kiukutella ja pelätä myöhästymistä tai myöhästyä?
Mitä väliä sillä 15 min lisäunella on jos joka tapauksessa on kuolemanväsynyt herätessään? Jos minun pitäisi herätä keskellä yötä, niin minusta ainakin on ihan sama onko se herätys klo 4.00 vai 4.15, aikaista se on joka tapauksessa.
[/quote]
15 aiemmin kuin..? Itse yritän herätä 60 min. aiemmin siihen aikaan nähden, jolloin on aivan pakko herätä että ylipäänsä on mahdollisuuksia ehtiä ajoissa. Yleensä minulle tulee kiire, vaikka tuossa onnistuisinkin. Mutta tuntia aiemmin herääminen tarkoittaa sitä, että on mentävä myös tuntia aiemmin nukkumaan. Ja siltikään se herääminen ei ole helppoa, koska se tapahtuu "väärään aikaan", eikä sitä oikeaa aikaa muuta nukkumaanmenoaika miksikään.
Välillä olen niin pökerryksissä väsymyksestä herätyksen tullessa, että torkutan sen tunnin verran eteenpäin, eli herään niin että tulee varmasti kiire. Niinä kertoina vastaus kysymykseesi siis on, että kun ei pysty.
Mä oon aamu-uninen ja just siks mun pitää nousta se vartti-puolituntia aikaisemmin, jotta saan rauhassa herätä.
Aiheesta löytyy pätevää tutkimustietoa. Populaatiosta 1/3 iltaunisia, 1/3 aamu-unisia ja 1/3 mukautuvaisia.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 18:33"]Aamulla pitää herätä ajoissa, jotta ehtii heräillä rauhassa, käydä suihkussa ja syödä aamupalan kunnolla. Kun antaa itselleen aikaa, ei se sitten niin kamalaa enää ole.
[/quote]
Minä pakotin ensimmäisen avopuolisoni kanssani nukkumaan iltaisin kello 9, jotta sain nukkua rauhassa tarvitsemani 9 tuntia ennen aamuherätystä klo 6. Silti oli vaikeaa herätä noin aikaisin. Nykyisin ihmettelen, miten kummassa silloinen kumppanini suostui tuohon!
Nykyään menen nukkumaan klo 23-24 ja herään klo 8-9. Nukun siis yhtä pitkän pätkän, mutta herään vaivattomasti ilman kelloa (paitsi kaamosaikana, jolloin tarvitsisin vieläkin enemmän unta - sitä vain on todella vaikeaa järjestää kun koko elämä menisi sitten nukkumiseen!).
Taisit vain yrittää provoilla, tiedetäänhän nykyään jo tutkimustenkin ansiosta, että aamutorkkuus on tosiasia meistä osan kohdalla, ja että aikaiseen heräämiseen pakottaminen on meille epäterveellistä. Harva enää on noin tietämätön kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 18:33"]Aamulla pitää herätä ajoissa, jotta ehtii heräillä rauhassa, käydä suihkussa ja syödä aamupalan kunnolla. Kun antaa itselleen aikaa, ei se sitten niin kamalaa enää ole.
[/quote]
Minä pakotin ensimmäisen avopuolisoni kanssani nukkumaan iltaisin kello 9, jotta sain nukkua rauhassa tarvitsemani 9 tuntia ennen aamuherätystä klo 6. Silti oli vaikeaa herätä noin aikaisin. Nykyisin ihmettelen, miten kummassa silloinen kumppanini suostui tuohon!
Nykyään menen nukkumaan klo 23-24 ja herään klo 8-9. Nukun siis yhtä pitkän pätkän, mutta herään vaivattomasti ilman kelloa (paitsi kaamosaikana, jolloin tarvitsisin vieläkin enemmän unta - sitä vain on todella vaikeaa järjestää kun koko elämä menisi sitten nukkumiseen!).
Taisit vain yrittää provoilla, tiedetäänhän nykyään jo tutkimustenkin ansiosta, että aamutorkkuus on tosiasia meistä osan kohdalla, ja että aikaiseen heräämiseen pakottaminen on meille epäterveellistä. Harva enää on noin tietämätön kuin sinä.
[/quote]
Tämä oli vastaus numerolle 14, lainaus tuli siis väärin.
[/quote]
[/quote]
Ei, en yrittänyt provoilla, vaan uskon vilpittömästi että asenne ratkaisee. Jos jaksaa uskoa vaikeisiin aamuihin ja rutista asiasta ja tartuttaa asenteen vielä omiin lapsiinsakin kuin voivottelee niitä ressukoita, kun joutuvat ihan kasiin menemään kouluun, niin varmasti on vaikeaa eikä muutosta voi tapahtua. Ottakaa itseänne niskasta kiinni!
Olen luullut itseäni maailman huonoimmaksi herääjäksi, mutta en taidakaan olla. Vartti lisäaikaa aamuisin on mulle oikeasti lisäaikaa, jos jaksan herätä sen vartin aiemmin. Monesti unet jää jonnekin 4-5 tuntiin jos pitää herätä jo viideltä. Mutta jostain syystä viideltä on helpompaa herätä kuin kahdeksalta, jotenkin käytän ajan tehokkaammin hyväkseni. Ysin ja kympin aamuina aika menee turaamiseen, vaikka heräisin reipaasti ajoissa, ja silloin se vartti ei auta paljoakaan.
Herään luonnolllisesti itse 10-14 välillä ja parhaat ideat myöskin olen saanut usein vasta 23 jälkeen.
Se vartti vaan menee sählätessä lisää. Tai vaihtoehtoisesti tuijottamalla tyhjyyteen. Ei se auta mitään, ja ihan sama vartti tai tuntikin. Silloin siitä vartista on tuntuvaa hyötyä jos työpäiväni alkaa 10:30. Paitsi että ei ala enää kun työ muuttui päivätyöksi. Sucks.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 18:01"]
Jotta saisin nukkua mahdollsimman pitkään.
Vasta 15v jälkeen on löydetty sopiva lääkitys, jolla ylipitkän vuorokauteni saa lyhennettyä siten, että pääsen oikeasti nukkumaan ajoissa joka ilta. Kaikille se ei löydy koskaan. Meillä on koko suku täynnä huonoja nukkujia, ja monella se johtuu liian pitkästä vuorokaudesta. Osa on hankkinut ammatit, joilla voi kompensoida (esim. ohjelmointi, voi tehdä urakkatyötä vaikka kaksi vrk ja sitten nukkua 20h.), osa yrittää edelleen sopeutua. Lasten kanssa on pakko pärjätä jotenkin. Isoäiti teki iltatyötä ja äitini kärsi kroonisesta väsymyksestä kunnes uupui ja onneksi rahatilanne salli jäädä tekemään vain muutama h/kk.
Itse löysin lääkityksen joka nukuttaa joka ilta tarpeeksi. Tähän saakka olen nukkunut joka minuutin, jonka olen voinut, koska olen nukahtanut syvään uneen milloin sattuu — yleensä liian myöhään. Joka minuutti hyvää unta on tullut tarpeeseen. Itse tosin laitoin illalla aina kaiken mahdollisen valmiiksi, ja aamukahvin join töissä.
[/quote]
Minulla on samoja ongelmia. Mikä sinun lääkkeesi on?
terveisin epätoivoinen
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 19:34"]
Itse olen aamutorkku ja heraan aamulla mahdollisimman myohaan, jos heraan aiemmin en kuitenkaan saa mitaan tehtya vaan istun nukuksissa, mutta kun aikaa on niin vahan ettei moiseen riita aika on pakko toimia jolloin selviydynkin ennatys vauhtia valmiiksi enka ole oikeastaan koskaan myohassa.
[/quote]Pakko on hyvä kannustin. Niin ne meidänkin aamutorkut saavat itsensä käyntiin. Ensiksi herätään 30 min myöhemmin kuin muut. Sitten torkutaan istualtaan sängyssä, tuijotetaan tyhjyyteen tai puhelinta. Sitten tuijotetaan aamupalaa ja syödään superhitaasti. Sitten istutaan vaatteiden vieressä ja tuijotetaan. Kun kello on 7.45 niin alkaa tapahtua. Vedetään vaatetta päälle, harjataan hiuksia ja hampaita samaan aikaan. Tungetaan kamaa reppuun ja kiskastaan takki niskaan ja juostaan kouluun/bussiin.
Näin aamuvirkun näkökulmasta tuo joka-aamuinen paniikki tuntuu kummalliselta. Siksi ihmettelen miksi ei voisi herätä varttia aiemmin. Nähtävästi se herääminen on vaan mahdotonta ennen sitä paniikin tuomaa virkistymistä.
Meidän perheessä ainakin aamuvirkut ja aamutorkut ovat todellakin kovin erilaisia, eikä kyse ole vain asenteesta.
ap
Ihan outo kysymys. Ja vielä oudompia ovat nämä, joiden mielestä aamu-unisuus on asenneongelma.
Minkä henk. koht. herään kyllä nykyään itselleni kohtuuttoman aikaisin siksi, että olen aamuisin niin hidas ja saisin shokin jos joutuisin juoksemaan ja sähläämään. Mutta ymmärrän niitä, joille uni on tärkeämpää. Kaikki tässä huokuu sitä, että aamu-unisuus on moraalisesti väärin. Se on ihmisen ominaisuus. En minäkään paheksu niitä omasta näkökulmastani outoja tyyppejä, jotka väsähtävät jo alkuillasta.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:07"]
[/quote]
[/quote]
Ei, en yrittänyt provoilla, vaan uskon vilpittömästi että asenne ratkaisee. Jos jaksaa uskoa vaikeisiin aamuihin ja rutista asiasta ja tartuttaa asenteen vielä omiin lapsiinsakin kuin voivottelee niitä ressukoita, kun joutuvat ihan kasiin menemään kouluun, niin varmasti on vaikeaa eikä muutosta voi tapahtua. Ottakaa itseänne niskasta kiinni!
[/quote] Jumalauta kun minua on lapsesta asti kasvatettu siihen, että kunnon ihmiset heräävät aamulla aikaisin virkeänä. Ja aamut eivät ole kamalia, jos vain saisi nukkua esim. yhdeksään asti. Tai edes kahdeksaan. Tai edes seitsemään. Mutta minä nautin illoista.
Mä olen sitten mukautuvainen, mutta mieluiten aamun virkku.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:07"]Ei, en yrittänyt provoilla, vaan uskon vilpittömästi että asenne ratkaisee. Jos jaksaa uskoa vaikeisiin aamuihin ja rutista asiasta ja tartuttaa asenteen vielä omiin lapsiinsakin kuin voivottelee niitä ressukoita, kun joutuvat ihan kasiin menemään kouluun, niin varmasti on vaikeaa eikä muutosta voi tapahtua. Ottakaa itseänne niskasta kiinni!
[/quote]
Ei minun äitini ole koskaan voivotellut sitä, että joudun heräämään kouluun. Hän on itse aamuvirkku, samoin isäni. Molemmat heräävät itsestään viimeistään kuudelta.
Lisäksi se, mitä sinä vilpittömästi uskot, ei kumoa tieteellistä todistusaineistoa aiheesta.
Kuinka kauan olisi pitänyt "jaksaa uskoa ja rutistaa", kun vuoden jaksoin eikä helpottanut?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:40"]
Miksi on niin hyveellistä olla aamuvirkku? Agraariyhteiskunnassa se on jotenkin ymmärrettävää, pitää nousta lypsämään lehmiä, mutta nykyaikana? Miltä aamuvirkuilta tuntuisi jos sanottaisiin, että asenteessa on vikaa kun ei pysty olemaan tuottelias iltaisin tai öisin? "Kyllä sä nyt voit mennä nukkumaan 15 min myöhemmin ja innovoida jotakin tähän taloustilanteeseen."
[/quote]
Minusta taas aamuvirkkuja paheksutaan. Pidetään ihme nipona ja muutenkin outona kun ei ymmärrä lomapäivinään nukkua vaan herää muita ärsyttämään (vaikka olisi hipi hiljaa lehteä lukemassa) klo 6. Jos työkaveri kuulee että menen mielelläni nukkumaan klo 21.30 niin tätä kauhistellaan ja pidetään ihmistä jonain yleisenä moraalinvartiana joka ei ymmärrä OIKEASTA elämästä ja nauttimisesta mitään.
Eli aamuvirkku=outo, aamutorkku=normaali.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 21:17"]
Ei minun äitini ole koskaan voivotellut sitä, että joudun heräämään kouluun. Hän on itse aamuvirkku, samoin isäni. Molemmat heräävät itsestään viimeistään kuudelta.
Lisäksi se, mitä sinä vilpittömästi uskot, ei kumoa tieteellistä todistusaineistoa aiheesta.
Kuinka kauan olisi pitänyt "jaksaa uskoa ja rutistaa", kun vuoden jaksoin eikä helpottanut?
[/quote]
Lyön vetoa että olet näitä "olen yöllä luovimmillani" -tyyppejä, jotka eivät mene nukkumaan silloin kun ensimmäisen kerran väsyttää, vaan jäädään kukkumaan ja sitten aamulla väsyttää. Minullakin on tällainen fiilis, että olen tosi energinen klo 23 jälkeen, mutta aamulla sen tietää. Siksi menen nukkumaan viimeistään klo 22 että jaksan herätä. Mutta kun on itselleen uskotellut että illalla on hyvä olla virkeä, niin eipä sille voi mitään ellei itse halua muutosta asiaan. Edelleen väitän, että muutos on mahdollinen jos haluaa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 18:33"]Olen pahoillani kaikki aamuntorkut, mutta minusta kyse on pelkästään asenteesta. Kun on koko ikänsä selittänyt itselleen olevansa aamu-uninen, niin tietenkin herääminen on vastenmielistä. Aamu-unisuuden sanotaan olevan periytyvää, mutta uskon sen olevan lähinnä sitä että äiti/isä on hokenut aamujen olevan kamalia ja uskotellut lastenkin olevan aamu-unisia. Asenne tarttuu ja siitä on vaikea oppia pois!
Minäkin olen jossain elämänvaiheessa pitkiä kausia valvonut kahteen ja ollut aamuseiskalta kuolemanväsynyt. Silloin ajattelin olevani aamu-uninen. Edelleen, jos en mene ajoissa nukkumaan, tulee se piristymisen hetki ja hyvin pystyisin valvomaan reilusti yli puolen yön. Ja silloin tietenkin aamu on vaikea. Säntillinen päivärytmi, myös viikonloppuisin, on tärkeä. Ajoissa nukkumaan ennen sitä myöhäisillan piristymistä!
Aamulla pitää herätä ajoissa, jotta ehtii heräillä rauhassa, käydä suihkussa ja syödä aamupalan kunnolla. Kun antaa itselleen aikaa, ei se sitten niin kamalaa enää ole.
[/quote]
Tuon saman tekstin voisi kääntää suoraan myös iltatorkuille, koska et kerran usko, että ihmiset ovat tässä asiassa erilaisia!