Millaisia "ruokavammoja" teillä on?
Itseltäni näitä löytyy ainakin jokunen:
- perunamuusi ei saa koskettaa muuta ruokaa. Esim mikäli nakeissa on perunamuusia niin molemmat muutoin hyvät ruuat muuttuvat maultaan jotenkin vastenmielisiksi.
- Ruokaa ei sekoiteta. Toisin sanoen syön lauselta jokaisen ruokalajin ilman, että haarukkaan menee yhtä aikaa kahta ainesta eli jos on lihaa ja perunaa, niin molemmat erikseen mutta ei samaan haarukkaan.
- Ainakin useimpien mukaan tämä makunautinto on "vamma": ruisleipää, jonka päällä on mätitahnaa ja lihahyytelöä.
En ole muuten mitenkään valikoiva ruuan kanssa ja kaikkea on maistettava vähintään kerran. Esim heinäsirkat ovat mielettömät herkullisia oikein valmistettuna, samoin jauhomadot. Persiljaa en suuhuni laita ellei aseella uhata. Montaa olen syönyt ja tähän päivään mennessä (nyt 32v) mikään ei ole maistunut yhtä hirvittävälle kuin persilja.
Kommentit (47)
Yyyhhh inhoan suolakurkkuja ja vastaavia säilykkeitä. Ei maussa mitään mutta se rakenne! Yhtäaikaa limainen ja rapea.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:31"]
Laitan surutta samalle lautaselle, niin salaatin kuin pääruoan, miksi ne tulisi olla eri lautasilla. Vammani on etten kestä hienostelua, salaatti omalla salaattilautasella ja muu ruoka omallaan. Syön toisinaan pelkällä haarukalla, sillä pilkon pihvin enkä tarvitse veistä, amerikkalaiseen tapaan. Vammani on että nirppanokat ihmetyttävät, siis neuroottisen suhteen ruokaan omistavat. Relatkaa ette te kuole, jos joku ruoka loppuu.
[/quote]
Ei salaattia voi laittaa ainakaan samalle lauatselle, jossa on kastiketta tai jos on ns. kostea salaatti. salaatti ja ruoka tällöin saattavat vetyttää toisensa tai lämmin ruoka lämmittää sen salaatin. yök.
ainut "ruokavammani" on että syön joskus liikaa, herkkuja varsinkin. Tosin aika tavallista varmaan.. lisäksi syön paahdetun ruisleivän päällä appelsiinimarmeladia ja raejuustoa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:35"]
Laitan surutta samalle lautaselle, niin salaatin kuin pääruoan, miksi ne tulisi olla eri lautasilla. Vammani on etten kestä hienostelua, salaatti omalla salaattilautasella ja muu ruoka omallaan. Syön toisinaan pelkällä haarukalla, sillä pilkon pihvin enkä tarvitse veistä, amerikkalaiseen tapaan. Vammani on että nirppanokat ihmetyttävät, siis neuroottisen suhteen ruokaan omistavat. Relatkaa ette te kuole, jos joku ruoka loppuu.
[/quote]
Ei salaattia voi laittaa ainakaan samalle lauatselle, jossa on kastiketta tai jos on ns. kostea salaatti. salaatti ja ruoka tällöin saattavat vetyttää toisensa tai lämmin ruoka lämmittää sen salaatin. yök.
[/quote]
Kyllä voi laittaa ja laitankin, neurootikko ei laita.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun se rakenne kärsii ja kun rakenne kärsii niin kärsii makukin!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:46"]
- perunamuusi ei saa koskettaa muuta ruokaa. Esim mikäli nakeissa on perunamuusia niin molemmat muutoin hyvät ruuat muuttuvat maultaan jotenkin vastenmielisiksi.
- Ruokaa ei sekoiteta. Toisin sanoen syön lauselta jokaisen ruokalajin ilman, että haarukkaan menee yhtä aikaa kahta ainesta eli jos on lihaa ja perunaa, niin molemmat erikseen mutta ei samaan haarukkaan.
- Ainakin useimpien mukaan tämä makunautinto on "vamma": ruisleipää, jonka päällä on mätitahnaa ja lihahyytelöä.
En ole muuten mitenkään valikoiva ruuan kanssa ja kaikkea on maistettava vähintään kerran. Esim heinäsirkat ovat mielettömät herkullisia oikein valmistettuna, samoin jauhomadot. Persiljaa en suuhuni laita ellei aseella uhata. Montaa olen syönyt ja tähän päivään mennessä (nyt 32v) mikään ei ole maistunut yhtä hirvittävälle kuin persilja.
[/quote]
Kuuluuko kastike perunan vai lihan kanssa samaan haarukkaan? Vai omaan lusikkaansa?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun se rakenne kärsii ja kun rakenne kärsii niin kärsii makukin!
[/quote]
So what, ei haittaa yhtään, ei ole ruokavammoja, ellei lasketa etten kestä hienostelua ruokapöydässä. Olen nainen, ja osaa kyllä ruokatavat, mutta en niitä aina noudata.
En voi syödä mitään limaista. Alkaa oksettaa. Klöntit jogurtissa, kiisselit, läski, hyytelöt ymym.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:46"]
[/quote]
Kuuluuko kastike perunan vai lihan kanssa samaan haarukkaan? Vai omaan lusikkaansa?
[/quote]
Riippuu kastikkeesta. Esim ruskea kastike ei kuulu lihaan.
Inhoan kesäkeittoa ja pinaattikeittoa. Sekä kurpitsapikkelsiä. En halua syödä veriruokia, toukkia, käärmettä enkä heinäsirkkoja. Etanat, sammakot ja merenelävät menee. Ei elävät osterit.
Mullakaan salaatti ja lämpönen ruoka (varsinkaan kastike) ei saa osua toisiinsa.
-
Perunamuusi on jotenkin vastenmielistä, pelkästään se kun joku muu syö sitä ja minä näen, mutta se johtuu varmaan siitä kun söin sitä paljon juuri ennen mahataudin alkamista.
-
En tykkä yleensä suolakurkuista, mutta joskus tekee kauheasti mieli ja tulee oikein himo :o
-
En tiedä liittyykö tämä juuri asiaan, mutta se että joku sotkee esim. ketsuppipullon korkin sillä ketsupilla, tai jugurttipurkin suuaukko on täynnä vähän kuivahtanutta jugurttia....yök.
Samoin jos voita on "kaivettu" tai voissa on leivänmuruja, niin en voi ottaa siitä rasiasta.
en voi sietää sipulia tai valkosipulia. haisee, maistuu ja tuntuu suussa inhottavalle. mausteet on myös pannassa (no siihen mulla on oikea syy, kun närästää jo pelkkä pippurikin :/ ).
kuulun myös niihin jotka haluavat kastikkeet, sosekeitot, jogurtit yms. ilman sattumia. yleensäkin ruuan koostumus on usein minulle hyvin tärkeä. en oikein osaa selittää mikä on hyvä ja mikä huonoa, mutta joskus ruoka vain tuntuu suussa ällöttävälle. esim kasvisten kypsyysasteen kanssa olen hyvin tarkka.
haluan myös syödä mahdollisimman yksinkertaista ruokaa, josta näen mistä aineksista ruoka on valmistettu.
lisäksi lista ruoka-aineista joista en muuten vaan pidä. mm. oliivi, tomaattimurska, kana, kananmuna, katkaravut, savun maku, rosmariini, anis, bbq-kastikkeet, sinappi, pavut, leivitys esim kalapuikoissa, bambu, retiisi jne.
joo olen todella nirso, tiedostan sen kyllä. onneksi olen kuitenkin parempaan suuntaan menossa jo :)
En voi sietää kapriksia, muuten kyllä syön mitä tahansa kasvisruokavalion puitteissa.
Minulla on todella herkkä oksennusrefleksi. Ruoan rakenteella on väliä, esimerkiksi sipulia, kookosta tai kuorellisia perunoita en pysty syömään. Ruoassa ei saa olla sattumia ja se ei saa mennä sekaisin eivätkä kylmä ja kuuma ja kuiva ja kostea saa koskettaa toisiaan, kuten joku edellä mainitsikin. Lihassa ei saa olla jänteitä tai rustoja tai näkyvää rasvaa. Hedelmät eivät kuulu suolaiseen ruokaan eikä ruoassa saa olla rusinoita. Tietynlaiset yhdistelmät ovat mielestäni vääriä (kuten tomaatti ruisleivällä). En voi sietää ketsuppia. En pysty syömään porsasta ainoastaan joulukinkkuna tai leikkelenä (maistuu muuten pahalta, en osaa sanoa, miksi). Keinotekoinen vanilja tekee pahaa. En pysty syömään salaattia, jossa on mukana salaatinkastiketta. Ruoan tuoksuista pahalta tuntuvat kahvin, vaniljan ja jauhelihan tuoksut. Ruoan kanssa on juotava aina maitoa (minkä täytyy ehdottomasti olla kylmää, eikä missään tapauksessa haaleaa).
Minulla on myös paljon allergioita, joten yleensä tuon omat ruoat mukanani säästääkseni isäntäväkeä. Rakastan hyvää ruokaa omituisuuksistani huolimatta.
Täällä on näinkin paljon "ruokavammoja" ja silti minulle vittuiltiin täällä kun kerroin etten voi syödä kasvisruokia ilman että oksennan koska joskus koulussa opettaja pakotti syömään vaikken tykännyt ja lopulta oksensin. Ajatus vaan on jotenkin kammottava kun tulee tuo mieleen heti kun joku ehdottaa kasvisruokia, siis ruokia joissa on pelkkää kasvista. Tästäkin vain vittuiltiin että miten voin muka syödä sitten mitään missä on vihanneksia lisänä :/ Miten tämä eroaa niistä jotka eivät voi syödä laatikkoruokia, salaattia samalta lautaselta, keittoja, jugurtteja joissa on paloja. Jos nämä ällöttävät joitakin niin miksei kasvisruoka saa ällöttää minua?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:32"]
Täällä on näinkin paljon "ruokavammoja" ja silti minulle vittuiltiin täällä kun kerroin etten voi syödä kasvisruokia ilman että oksennan koska joskus koulussa opettaja pakotti syömään vaikken tykännyt ja lopulta oksensin. Ajatus vaan on jotenkin kammottava kun tulee tuo mieleen heti kun joku ehdottaa kasvisruokia, siis ruokia joissa on pelkkää kasvista. Tästäkin vain vittuiltiin että miten voin muka syödä sitten mitään missä on vihanneksia lisänä :/ Miten tämä eroaa niistä jotka eivät voi syödä laatikkoruokia, salaattia samalta lautaselta, keittoja, jugurtteja joissa on paloja. Jos nämä ällöttävät joitakin niin miksei kasvisruoka saa ällöttää minua?
[/quote]
Tottakai se voi ällöttää. Sinulle vastanneet ihmiset eivät varmaan ymmärrä tällaisia "ruokavammoja" tai luulivat, että provoilet.
Miksi eräät alapeukuttavat näitä ns. ruokavammoja? Useimmatahan sanovat, että he eivät nirsoile vieraisilla jne. Ärsyttääkö jotakuta toisten omituiset mieltymykset niin kovasti? Minä en esimerkiksi pysty syömään kasvissosekeittoja tai kiisseleitä (saanut liikaa traumoja sairaalaruoasta). Mitä se teitä korpeaa?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:32"]Täällä on näinkin paljon "ruokavammoja" ja silti minulle vittuiltiin täällä kun kerroin etten voi syödä kasvisruokia ilman että oksennan koska joskus koulussa opettaja pakotti syömään vaikken tykännyt ja lopulta oksensin. Ajatus vaan on jotenkin kammottava kun tulee tuo mieleen heti kun joku ehdottaa kasvisruokia, siis ruokia joissa on pelkkää kasvista. Tästäkin vain vittuiltiin että miten voin muka syödä sitten mitään missä on vihanneksia lisänä :/ Miten tämä eroaa niistä jotka eivät voi syödä laatikkoruokia, salaattia samalta lautaselta, keittoja, jugurtteja joissa on paloja. Jos nämä ällöttävät joitakin niin miksei kasvisruoka saa ällöttää minua?
[/quote]
Jos olet ihan tosissasi, niin ilmeisesti se voi ällöttää. Täytyykö sinun muuten ottaa joka haarukallisella sekä lihaa että kasviksia (jos siis liharuuan lisukkeena on kasvista) vai pystytkö syömään niitä erikseen? Tai lihaa varmaan pystyt, mutta pystytkö laittamaan suuhusi pelkkää kasvista, kunhan lautasella kuitenkin on myös lihaa? Ja jos pystyt, täytyykö viimeisellä haarukallisella olla lihaa vai jääkö ns. paha maku suuhun jos on pelkkiä kasviksia?
Kiinnostaa vaan tietää :D