Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielenterveysongelmainen työkaveri - pelottaa

Vierailija
21.11.2014 |

Joo eli lähimmällä työkaverillani on vissiinkin jonkin sortin mielenterveysongelmia ja on välillä pitkiäkin aikoja pois töistä itseään kuntouttamassa. Oon alkanut nyt vähän miettimään että jos päässä viiraa tosi pahasti niin mitä jos "napsahtaa" vaikka kesken työpäivän. ..? Et vähän kyl pelottaa olla töissä ja tehä töitä. Onko jonkun muunkin työpaikalla vastaavaa, et päässä heittää jollain muulla kuin pomolla...;-)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielenterveysongelmaisia tarvitse pelätä. Varsinkin jos työelämässäkin on eikä eläkkeellä, niin ei varmasti ole pahoja todellisuudentajun häiriöitäkään, jotka voivat toki johtaa pelottaviin juttuihin. Esim. sukulaiseni psykoosissa alkoi uskoa että minussa on paha henki ja suhtautua minuun pelokkaasti ja puolustautuvasti. Mutat ei sellaisessa tilassa olevat ihmiset töissä ole, ja nekin on yleensä rauhoiteltavissa rauhallisella käytöksellä.

Vierailija
2/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun työkaverit varmasti pelkää sua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihda työpaikkaa. ;)

t:itsekin mielenterveysongelmainen ja hui, töissä.

Vierailija
4/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on jännä tyyli aina kiivaasti puolustella ihan kaikkia mt-ongelmaisia heti suoralta kädeltä, vaikka tottahan se on, että joidenkin (varmasti kuitenkin harvojen) käytös todellakin on erittäin tuhoisaa muita kohtaan. Ei kaikkien, eikä välttämättä edes useiden(!), mutta on melko todellisuuspakoista nostaa jotenkin jaliustalle kaikki "hullut". Jos vika on päässä, voi aika monenlaista hurjaa ja haitallista käytöstä ilmetä, tottahan se on. Miten vaikkapa tyyppi, joka tasaisin väliajoin saa kovia raivareita työpaikalla olisi jotenkin haitaton? Minua ainakin pelottaa sellaiset ihmiset, tai muu ihan asiaton käytös työpaikalla, kuten esim. muiden nimittely ja haukkuminen jne.

Vierailija
5/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat on aika laaja käsite, eikä niiden olemassa olo tarkoita automaattisesti sitä että päässä napsahtaisi.

Eipä tuollaiset ennakkoluulotkaan niin tervettä kuvaa anna, että kannattaisikohan mennä johonkin terapiaan jos työkaverin mahdolliset mielenterveysongelmat noin kovasti pelottavat?

Vierailija
6/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:47"]

Palstalla on jännä tyyli aina kiivaasti puolustella ihan kaikkia mt-ongelmaisia heti suoralta kädeltä, vaikka tottahan se on, että joidenkin (varmasti kuitenkin harvojen) käytös todellakin on erittäin tuhoisaa muita kohtaan. Ei kaikkien, eikä välttämättä edes useiden(!), mutta on melko todellisuuspakoista nostaa jotenkin jaliustalle kaikki "hullut". Jos vika on päässä, voi aika monenlaista hurjaa ja haitallista käytöstä ilmetä, tottahan se on. Miten vaikkapa tyyppi, joka tasaisin väliajoin saa kovia raivareita työpaikalla olisi jotenkin haitaton? Minua ainakin pelottaa sellaiset ihmiset, tai muu ihan asiaton käytös työpaikalla, kuten esim. muiden nimittely ja haukkuminen jne.

[/quote]

Sulla on ihan väärä käsitys mielenterveysongelmista. Yleensä ne haukkujat ja räyhääjät ei ole saaneet yhtään mitään diagnoosia. Diagnoosin saa nykyään se hiljainen vetäytyvä ja varovainen ja tunnollinen työntekijä. Räyhääjää pidetään normaalina eli huoli pois.

Vierailija
7/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:56"]

Mielenterveysongelmat on aika laaja käsite, eikä niiden olemassa olo tarkoita automaattisesti sitä että päässä napsahtaisi.

Eipä tuollaiset ennakkoluulotkaan niin tervettä kuvaa anna, että kannattaisikohan mennä johonkin terapiaan jos työkaverin mahdolliset mielenterveysongelmat noin kovasti pelottavat?

[/quote]

Komppi tälle. Ja töissä tehdään työtä! Onkohan sulla liikaa vapaa-aikaa töissä kun on aikaa tuollaisia miettiä? Mulla ei ole aikaa miettiä tai selvitellä työkavereiden mahdollsia ongelmia ja diagnooseja.Eihän ne mulle oikeastaan edes kuulu tai sulle. Ja jos noin pelokas ja sekaisin olet niin voihan se kassajonossa takana olevakin pimahtaa, eikö? Jos järjellä rupeaa ajattelemaan. 

Vierailija
8/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla on kaikki seinähulluja. Mutta ei se haittaa, taidan olla itsekin, kun sinne päivä toisensa jälkeen raahaudun vaikka palkkakin on mitä on.

Vierailija
9/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:57"]

[/quote]

Sulla on ihan väärä käsitys mielenterveysongelmista. Yleensä ne haukkujat ja räyhääjät ei ole saaneet yhtään mitään diagnoosia. Diagnoosin saa nykyään se hiljainen vetäytyvä ja varovainen ja tunnollinen työntekijä. Räyhääjää pidetään normaalina eli huoli pois.

[/quote]

Satun tietämään mt-ongelmista paljon, joten ihan omien kokemusteni pohjalta kirjoitin tuon. Miten ulalla onkaan ihminen, joka ei käsitä että esim. psykoosissa oleva ihminen voi tehdä vaikka mitä. Harvoin varmaankaan tekee mitään todella haitallista, mutta toiset sitten senkin edestä. Olen seurannut tällaista sivusta pariinkin kertaan elämässäni, tosin en työelämässä, ja olin lopulta itsekin täysin tuulesta temmattujen juttujen takia päästäni pyörällä, koska sama henkilö (kaksi eri henkilöä) osasi olla erittäin manipulatiivinenkin. Kyllä, oli kaiken kaikkiaan haitallista, ja kesti aikansa järjestää omaa päätä sen jäljiltä.

Itsekin olen sitä hiljaisempaa ja vetäytyvämpää ihsmityyppiä. Missään kohdin en ollut sellaisia ihmisiä osoittelemassa!

Vierailija
10/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:57"]

[/quote]

[/quote]

Satun tietämään mt-ongelmista paljon, joten ihan omien kokemusteni pohjalta kirjoitin tuon. Miten ulalla onkaan ihminen, joka ei käsitä että esim. psykoosissa oleva ihminen voi tehdä vaikka mitä. Harvoin varmaankaan tekee mitään todella haitallista, mutta toiset sitten senkin edestä. Olen seurannut tällaista sivusta pariinkin kertaan elämässäni, tosin en työelämässä, ja olin lopulta itsekin täysin tuulesta temmattujen juttujen takia päästäni pyörällä, koska sama henkilö (kaksi eri henkilöä) osasi olla erittäin manipulatiivinenkin. Kyllä, oli kaiken kaikkiaan haitallista, ja kesti aikansa järjestää omaa päätä sen jäljiltä.

Itsekin olen sitä hiljaisempaa ja vetäytyvämpää ihsmityyppiä. Missään kohdin en ollut sellaisia ihmisiä osoittelemassa!

[/quote]

Niin, no jos työkaveri tekee jotain kiellettyä tai käyttäytyy arvaamattomasti niin sitten ilmoitat pomollesi. Mitä muuta voit tehdä? Tai vaihdat työpaikkaa jos pelottaa noin. 

Taitaa vaan ap:n tarkoitus olla leimata kaikkia mielenterveysongelmista kärsiviä. Mikä on reseptisi? Laittaa kaikki 800 000 suomalaista kotiin työttömäksi? Sekö estäisi uusien ongelmien syntymisen? Tarkkailuun osastolle loppuiäksi? Kun ne ei ole yleensä omasta tahdosta valittuja ongelmia tai itse aiheutettuja ja siitä pitäisi vielä sitten lisää kärsiä että on sattunut sairastumaan? Maailma nyt vaan ei toimi onneksi sun pillin mukaan.

Vierailija
11/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 14:57"]

Joo eli lähimmällä työkaverillani on vissiinkin jonkin sortin mielenterveysongelmia ja on välillä pitkiäkin aikoja pois töistä itseään kuntouttamassa. Oon alkanut nyt vähän miettimään että jos päässä viiraa tosi pahasti niin mitä jos "napsahtaa" vaikka kesken työpäivän. ..? Et vähän kyl pelottaa olla töissä ja tehä töitä. Onko jonkun muunkin työpaikalla vastaavaa, et päässä heittää jollain muulla kuin pomolla...;-)

[/quote]

Olisikohan ihan vaan masentunut? Ei masentuneilla napsahtele päästä. Yleensä ne ei vaan jaksa olla vihaisia, vaikka pitäisikin joskus olla. Mä olen toisinaan niin masentunut, että hyvä kun jaksan nousta sängystä ylös ja mennä terapiaan. Masentuneilla ei katoa todellisuudentaju, vaikka voimat ovatkin vähissä. Minuakin v*tuttaa ihan hirveästi, kun en ole jaksanut siivota keittiötä, mutta ei se saa minua napsahtamaan. 

Jos sillä sun työkaverillas on toimiva hoitosuhde, niin sittenhän ei ole mitään hätää. Ne siellä tarkkailee kyllä, onko kaveri todellisuudentajuinen ja työkykyinen vai ei. 

Vierailija
12/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vika on päässä, voi aika monenlaista hurjaa ja haitallista käytöstä ilmetä, tottahan se on. Miten vaikkapa tyyppi, joka tasaisin väliajoin saa kovia raivareita työpaikalla olisi jotenkin haitaton? Minua ainakin pelottaa sellaiset ihmiset, tai muu ihan asiaton käytös työpaikalla, kuten esim. muiden nimittely ja haukkuminen jne.

[/quote]

Niin minuakin pelottaisi tuollaiset räyhääjät. Niillä vaan ei kovinkaan usein ole mitään diagnoosia, eikä ne käy hoidattamassa koskaan itseään. Ovat vaan töissä muiden kiusana räyhäämässä. T. se masentunut, joka ei jaksanut siivota keittiötään

Vierailija
13/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa psykoosissa olevista on aggressiivista muotoa olevassa psykoosissa. Mieheni juuri koulutuksessa kuuli. Niitä varmaan täytyykin pelätä. Kaverillani on sellainen. Hän onbollut töissäkin sekaisin ollessaan. On lääkäri. On nyt pois työstä.

Vierailija
14/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on kyllä työpaikalla yksi jolla ihan diagnosoitu skitsofrenia, ja vaihtelee käytös aika lailla. Välillä ihan mukava, välillä niin epäluuloinen joitain kohtaan että on jopa uhkaillut väkivallalla. Pomo on sitä mieltä että hänelle on terveellisempää olla töissä, joten uhkauksista huolimatta on saanut jäädä. Ei hän aina hoida töitään kunnolla ja vaikuttaa välillä jotenkin vähän yksinkertaiselta, mutta en tiedä liittyykö se millään tavalla sairauteen vai onko sattumaa.

Itse olen sitä mieltä että mt-potilaita ei tule leimata, mutta asioista pitäisi myös pystyä puhumaan suoraan, ilman hyssyttely ja turhaa vastakkainasettelua.