G: Kuulitko teininä piruilua iästäsi?
Minä sain kuulla ihan riittämättömiin ja se tuntui pahalle. Millon oikeassa elämässä tai sitten esimerkiksi jossain keskustelupalstoilla jos oli tehnyt yleisen nimimerkin jonka perässä oli oma syntymävuosi.
Kuuluuko teistä tuollainen teinien kiusaaminen siihen ikään? Miksi?
Eikö ole aikuisia ihmisiä ketä mennä ärsyttämään, eikä keskeneräisiä lapsia?
Sitten kun täytin 20, niin ärsyttäminen kummasti loppui. Mutta 3kk ennen vielä sitä, kun olin 19, ihan samanlaista ärsyttämistä sain kuulla.
Kommentit (21)
1. en välitä piruiluista, se on toisen ongelma, ei minun 2. netissä voi olla anonyymi, niin saa tasa-arvoista kohtelua. Ei ole pakko paljastaa onko mies vai nainen, nuori vai vanha, äiti vai lapseton. Palstasta ja paikasta riippuen kannattaa jopa vaihtaa kirjoitustyyliä, jotta "sopii joukkoon". Joillain ihmisillä on todella vaikeuksia suhtautua neutraalisti livenä esim. naiseen, joka juttelee vaikkapa elokuvista verrattuna mieheen, joka juttelee elokuvista. Jotta pystyy näidenkin kanssa vuorovaikutukseen, kannattaa häivyttää nämä häiritsevät asiat tai ihan hilpeästi vaan esittää olevansa jotain muuta.
Kuvake.netissä jotkut kävivät riehumassa mun profiilissa, että kuvake ei ole 13-vuotiaiden paikka. Olin 20-vuotias. :D
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:42"]Kuvake.netissä jotkut kävivät riehumassa mun profiilissa, että kuvake ei ole 13-vuotiaiden paikka. Olin 20-vuotias. :D
[/quote]
ja ikä oli näkyvissä. :D
Esim. jos minua kiusattaisiin ja kohdeltaisiin huonosti, kirjoittaisin aikuisten palstalle asian niin, että kyse on työpaikkakiusaamisesta. TAI että teinini on koulussa kiusattu ja olen huolissani, mitä teen.
Oikeasti kun olin teini, nettiä ei ollut. Aikuiset vähättelivät joskus iän takia - ne jotka sen tiesivät, esim. opettajat - näytin aikuiselta jo 11-vuotiaana. En välittänyt siitä, ajattelin lähinnä miten tyhmiä jotkut aikuiset voivat olla.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:36"]
Minä sain kuulla ihan riittämättömiin ja se tuntui pahalle. Millon oikeassa elämässä tai sitten esimerkiksi jossain keskustelupalstoilla jos oli tehnyt yleisen nimimerkin jonka perässä oli oma syntymävuosi.
Sitten kun täytin 20, niin ärsyttäminen kummasti loppui. Mutta 3kk ennen vielä sitä, kun olin 19, ihan samanlaista ärsyttämistä sain kuulla.
[/quote]
Usein parikymppisenä sitä luullaan olevansa ihan helvetin aikuisia. Sitten parikymmentä vuotta myöhemmin tajuaa kaksikymppisten typeryyden.
Jep. Muutenkin tässä iässä pitäisi tehdä koko elämän mittaisia päätöksiä, vaikkei saisi edes tähtisädetikkua polttaa. t. 17v
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:41"]
1. en välitä piruiluista, se on toisen ongelma, ei minun 2. netissä voi olla anonyymi, niin saa tasa-arvoista kohtelua. Ei ole pakko paljastaa onko mies vai nainen, nuori vai vanha, äiti vai lapseton. Palstasta ja paikasta riippuen kannattaa jopa vaihtaa kirjoitustyyliä, jotta "sopii joukkoon". Joillain ihmisillä on todella vaikeuksia suhtautua neutraalisti livenä esim. naiseen, joka juttelee vaikkapa elokuvista verrattuna mieheen, joka juttelee elokuvista. Jotta pystyy näidenkin kanssa vuorovaikutukseen, kannattaa häivyttää nämä häiritsevät asiat tai ihan hilpeästi vaan esittää olevansa jotain muuta.
[/quote]
Miksi pitäisi esittää jotain muuta? Kyllä minusta ihmisellä on oikeus olla oma itsensä ilman että joutuu kestämään mitään piruiluja. Se että esittää jotain muuta, johtaa vain johonkin huonoon.
Muutaman osuvan lohkaisun muistan äitini suusta. Ikävä kyllä ne eivät unohdu kai koskaan, eli miettikää mitä lapsillenne töräytätte.
Jännitin hirveästi e-pillerien hankkimista, mutta hoidin silti koko homman itse, varasin lääkäriajan, kävin gynen kontrollissa, sain reseptin, kävin apteekissa ja aloitin niiden käytön ohjeen mukaan. Ne aloiteettiin aluksi kuukautiskivun hoitoon, mutta myöhemmin oli tarve muutenkin) Kun lopulta kerroin äidille jännittyneenä ja ylpeänä, että olen hankkinut ehkäisyn (seurustelin vakituisesti ja olin 16v), tämä tokaisi halveksuen ja oksettava ilme naamallaan "kapallinen kirppujakin on helpompi vahtia kuin kaksi kiimaista teiniä"
Tuo loukkasi minua niin syvästi ja vaikutti koko asenteeseeni seksuaalisena olentona niin syvästi, että loppu on historiaa! Samalla meni rikki myös luottamus omaan vanhempaan, en puhunut tunnoistani enää ikinä mitään. Ihan hirveä kommentti!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:42"]
Kuvake.netissä jotkut kävivät riehumassa mun profiilissa, että kuvake ei ole 13-vuotiaiden paikka. Olin 20-vuotias. :D
[/quote]
Mitä ne riehui? Minne sun mielestä 13-vuotiaiden pitäisi sitten mennä? Minusta just tuollaset kuvasivustot on esim. nuorison keskustelupaikkoja. Itse olen nyt 31-vuotias ja mun lapseni ovat just 13v ja 10v, niin ymmärtäisin ihan hyvin jos lapseni olisi kuvakkeessa, mutta riehuvaa käytöstä en ymmärrä. Kenenkään profiiliin ei tarvitse mennä tahallaan haukkumaan ja riehumaan. Irc-galleriassa tyttärelläni kuvat on, samoin facebookissa ja instagramissa.
Alle 13-vuotiaiden minun mielestä ei tarvitse tuollasiin kylläkään rekisteröityä.
Mutta helposti sä kai voit estää ne riehujat siellä?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:43"]
Esim. jos minua kiusattaisiin ja kohdeltaisiin huonosti, kirjoittaisin aikuisten palstalle asian niin, että kyse on työpaikkakiusaamisesta. TAI että teinini on koulussa kiusattu ja olen huolissani, mitä teen.
Oikeasti kun olin teini, nettiä ei ollut. Aikuiset vähättelivät joskus iän takia - ne jotka sen tiesivät, esim. opettajat - näytin aikuiselta jo 11-vuotiaana. En välittänyt siitä, ajattelin lähinnä miten tyhmiä jotkut aikuiset voivat olla.
[/quote]
Miksi pitäisi joidenkin ihmisten takia valehdella?
En edelleenkään ymmärrä. Kyllä ihmisellä on oikeus kirjottaa keskustelupalstoille omana itsenään, ilman haukkumista ja halveksumista tai chateissä yms. En ainakaan halua neuvoa lapsiani valehtelemaan tai trollaamaan.
Ei se teini-ikä ole mikään semmonen mikä jota pitäisi hävetä, kaikkihan me ollaan jouduttu elämään se läpi, jotka ollaan sinne asti eletty.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:36"]
[/quote]
Usein parikymppisenä sitä luullaan olevansa ihan helvetin aikuisia. Sitten parikymmentä vuotta myöhemmin tajuaa kaksikymppisten typeryyden.
[/quote]
No mä en kuvitellut olevani yhtään sen aikuisempi kun olin, vaikka mulla 20-vuotiaana oli jo 2-vuotias lapsi. Olin nuori aikuinen. Eli se etuliite ( nuori ) kerto vielä mun keskeneräisyydestä. Mutta en todellakaan ollut myöskään mikään lapsukainen enää. En ollut sitä edes enää 18-vuotiaana. Olin sillonkin nuori / nuori aikuinen. :)
Ja ei nuorten tarvitse välttämättä olla typeriä, vaikka ovatkin keskeneräsiä, löytyy myös ihan viisaita nuoria!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:47"]
Jep. Muutenkin tässä iässä pitäisi tehdä koko elämän mittaisia päätöksiä, vaikkei saisi edes tähtisädetikkua polttaa. t. 17v
[/quote]
Nii-in. Ne on näitä suomen paskalakeja. Älä välitä. Kyllä sä pystyt koko elämän mittasia päätöksiä jo tekemään, kun rauhassa vaan mietit ja jos esim. joku ammatti ei tunnu sopivalta myöhemmin, aina pystyy sillon opiskelemaan myös uuden ammatin. Mullakin on 2 ammattia, eka opiskeltu nuorella iällä ja toinen nyt "vanhemmalla", vaikka en mäkään vielä kovin vanha ole kun just 31v täytin kesällä. :)
Ja kyllä mä annan myös mun 13-vuotiaan lapsen tähtisadetikkua polttaa, toki valvotusti. 10-vuotias ei saa vielä polttaa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:42"]
[/quote]
Minne sun mielestä 13-vuotiaiden pitäisi sitten mennä? Minusta just tuollaset kuvasivustot on esim. nuorison keskustelupaikkoja. Itse olen nyt 31-vuotias ja mun lapseni ovat just 13v ja 10v, niin ymmärtäisin ihan hyvin jos lapseni olisi kuvakkeessa, mutta riehuvaa käytöstä en ymmärrä.
Alle 13-vuotiaiden minun mielestä ei tarvitse tuollasiin kylläkään rekisteröityä.
[/quote]
Älä ymmärrä, kuvake on seksinhakupalsta, vaikkei sitä sellaisena mainosteta. Laitappa kuvahakuun "kuvake" ja sieltä vaikka "herutuskuvua" jne. t. 16v
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:51"]
Muutaman osuvan lohkaisun muistan äitini suusta. Ikävä kyllä ne eivät unohdu kai koskaan, eli miettikää mitä lapsillenne töräytätte.
Jännitin hirveästi e-pillerien hankkimista, mutta hoidin silti koko homman itse, varasin lääkäriajan, kävin gynen kontrollissa, sain reseptin, kävin apteekissa ja aloitin niiden käytön ohjeen mukaan. Ne aloiteettiin aluksi kuukautiskivun hoitoon, mutta myöhemmin oli tarve muutenkin) Kun lopulta kerroin äidille jännittyneenä ja ylpeänä, että olen hankkinut ehkäisyn (seurustelin vakituisesti ja olin 16v), tämä tokaisi halveksuen ja oksettava ilme naamallaan "kapallinen kirppujakin on helpompi vahtia kuin kaksi kiimaista teiniä"
Tuo loukkasi minua niin syvästi ja vaikutti koko asenteeseeni seksuaalisena olentona niin syvästi, että loppu on historiaa! Samalla meni rikki myös luottamus omaan vanhempaan, en puhunut tunnoistani enää ikinä mitään. Ihan hirveä kommentti!
[/quote]
Joo aika järkyttävältä kuulostaa! Miten tuollainen voi olla edes mahdollista, aikuisen ihmisen suusta ja vielä oman vanhemman?
Lapsilleni en koskaan sanois mitään tuollasta. Munkin tytöllä alkoi murrosikä todella aikaisin, 11-vuotiaana alkoi jo kuukautiset. Kun terkkari vihjasi siinä edellisenä vuonna, että kuukautiset saattaa pian alkaa ja tytöllä oli muutenkin jo murrosiän merkkejä, niin sillon ihan asiallisesti keskustelimme näistä seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Toivon että munkaan lapsi ei alota vielä seksin harrastamista vähään aikaan, oma eka kerta oli 16-vuotiaana pari vuotta vanhemman pojan kanssa, mutta on tärkeää ainakin että lapsi tietää jos haluaa/meinaa seksiä harrastaa, että mitkä ne ehkäsyvälineet sit mm. on. Mielummin kasvattaa lapsensa monipuolisella ja kattavalla tiedolla, kuin että salailisi asioita. ! ;o
Ja itsellänikään ei mitenkään hyvät vanhemmat olleet, äiti mielenterveysongelmainen ja isä alkoholisti, muistan kyllä heidänkin suusta rumia ja inhottavia kommentteja itseäni koskien, mitkä on jääneet mieleeni ikuisuudeksi... ja olivat kuitenkin 30v, kun minä synnyin, että eivät enää mitään lapsia, silti tollanen käytös, mutta noh he olivat todella sairaita molemmat... Sen oppinut kuitenkin näin aikuisiällä ymmärtämään ja kun ei enää omien vanhempien kanssa tekemisissä ole.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:42"] Kuvake.netissä jotkut kävivät riehumassa mun profiilissa, että kuvake ei ole 13-vuotiaiden paikka. Olin 20-vuotias. :D [/quote] Minne sun mielestä 13-vuotiaiden pitäisi sitten mennä? Minusta just tuollaset kuvasivustot on esim. nuorison keskustelupaikkoja. Itse olen nyt 31-vuotias ja mun lapseni ovat just 13v ja 10v, niin ymmärtäisin ihan hyvin jos lapseni olisi kuvakkeessa, mutta riehuvaa käytöstä en ymmärrä. Alle 13-vuotiaiden minun mielestä ei tarvitse tuollasiin kylläkään rekisteröityä. [/quote] Älä ymmärrä, kuvake on seksinhakupalsta, vaikkei sitä sellaisena mainosteta. Laitappa kuvahakuun "kuvake" ja sieltä vaikka "herutuskuvua" jne. t. 16v
[/quote]
Ai niinkun tinderkin? Kyllä jotkut tinderissä on ihan pelkkiä kavereita etsimässä, minä mukaan lukien. Ei mulla ole tarvetta mitään ukkoa löytää, kun on oma jo.
Ja kaikkihan teinit heruttelee. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.
Olen mä joskus päälle parikymppisenä siellä kuvakkeessa ollut, kun kuvake muistaakseni perustettiin v. 2004 ? enkä sillon siellä mitään sen kummempaa seksin hakemista havaitsenut, okei jotkut kommentoi kaikkia panisin juttuja, mutta ei sellasiin tarvii välttämättä mitään vastata. Ja deittihän siel on kans, mut sielläkin pystyy ihan oman ikästä seuraa hakemaan...
Ennemmin olisin huolissani siitä gallup pätemisestä. Se ei vaikuta kovin normaalilta.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:42"] Kuvake.netissä jotkut kävivät riehumassa mun profiilissa, että kuvake ei ole 13-vuotiaiden paikka. Olin 20-vuotias. :D [/quote] Minne sun mielestä 13-vuotiaiden pitäisi sitten mennä? Minusta just tuollaset kuvasivustot on esim. nuorison keskustelupaikkoja. Itse olen nyt 31-vuotias ja mun lapseni ovat just 13v ja 10v, niin ymmärtäisin ihan hyvin jos lapseni olisi kuvakkeessa, mutta riehuvaa käytöstä en ymmärrä. Alle 13-vuotiaiden minun mielestä ei tarvitse tuollasiin kylläkään rekisteröityä. [/quote] Älä ymmärrä, kuvake on seksinhakupalsta, vaikkei sitä sellaisena mainosteta. Laitappa kuvahakuun "kuvake" ja sieltä vaikka "herutuskuvua" jne. t. 16v
[/quote]
Ai niinkun tinderkin? Kyllä jotkut tinderissä on ihan pelkkiä kavereita etsimässä, minä mukaan lukien. Ei mulla ole tarvetta mitään ukkoa löytää, kun on oma jo.
Olen mä joskus päälle parikymppisenä siellä kuvakkeessa ollut, kun kuvake muistaakseni perustettiin v. 2004 ? enkä sillon siellä mitään sen kummempaa seksin hakemista havaitsenut, okei jotkut kommentoi kaikkia panisin juttuja, mutta ei sellasiin tarvii välttämättä mitään vastata. Ja deittihän siel on kans, mut sielläkin pystyy ihan oman ikästä seuraa hakemaan...
Ennemmin olisin huolissani siitä gallup pätemisestä. Se ei vaikuta kovin normaalilta.
[/quote]
Kuulostat niin kelkasta tippuneelta fossiililta että nyt kannattaisi olla hiljaa..
No en mä kyllä keneltään aikuisilta tommosta kuullut. Lähinnä saman ikäiset kaverit härnäsivät kun olen loppu vuodesta syntynyt, mutta se nyt oli ihan leikkimielistä
Ei niinkään oikeana teininä mut yliopistossa jotkut vanhemmat opiskelijat vähätteli, kun olin parikymppinen ja he elämää nähneitä 25-vuotiaita. Netissäkin suhtautuminen oli alentuvaa, jos mainitsin olevani esim. 19-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]
[/quote]
[/quote]
Ei kaikki heruta. Mm. minusta itsestäni ei löydy ainuttakaan arveluttavaa kuvaa netistä :) Facessa olen, muualla en. Ja miten tiedän muista palveluista? Sisko, kaverit ja google. t. 16v
Yritä siinä sitten asiallisesti ja mukavasti jollain keskustelupalstalla keskustella kun joku on koko ajan huutamassa " teinarii! teinarii! "
Etenkin mulle tuohon aikaan ne keskustelupalstat oli todella tärkeä osa elämässä. Olin mm. kiusattu ja mulla ei ollut yhtään ystäviä. Joten keskustelupalstat oli ne pelastus, minne pääsi puhumaan toisten ihmisten kanssa. Monesti tuli itkettyä jo ihan sen takia että kiusattiin, usein oli huono päivä, sitten kun meni hakemaan piristystä keskustelupalstoilta niin kiva että se huono päivä jatkui siellä haukkumisen ja halveksumisen muodossa... Eli loppujen lopuksi en pystynyt olemaan sielläkään.
Ei ne ihmiset yhtään ajattele mitä toisella voi olla oikeassakin elämässä.