Tiesittekö pyöräilijät että polkupyörässä pitää olla etuvalo mutta myös takavalo?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. En ole saanut aikaiseksi kiinnittää takavaloa, etuvalona on otsalamppu.
Otsalamppu ei lain mukaan riitä. Etuvalon täytyy olla pyörässä kiinni. Takavalo voi olla irrallinen esim. repussa roikkuva. Itse omistan kolme pyörää ja kaikissa on valoasiat kunnossa.
Väärin taas kerran. Otsalamppu kyllä riittää nykyään.
Tiiän, heti ostin kun laki tuli. Aika monella tutulla se on.
Tiesin, mutta ympäristötietoisena en osta jotain kiinamuovia pyörääni joka saa energiansa litium-ioniparistosta.
Pitäs varmaan hommata sellainen 1kW LED valonheitin siihen pyörän keulaan millä voisi muuttaa yön päiväksi satojen metrien matkalta.
Uusi tieliikennelaki toi sekä etu- että takavalon pakollisiksi pyörään. Kaikkialla, myös taajamassa ja kaupungissa.
Kyllä, minulla on kummatkin ja käytän nykyään jo aamuisin. Lisäksi minulla on heijastinhenkselit ja ranteissa heijastimet (näkyy kun annan kääntymismerkin). Henkselit näkyvät hyvin sillä reppu on tarakalla.
Vaikka käytän valoja ja heijastimia, silti olen näkymätön joillekin autoilijoille - mikä on omituinen asia sillä loistan kuin joulukuusi. Ehkä autoilijoiden pitää avata silmät muullekin liikenteelle kuin autoille?
Ja kyllä, tunnen pyöräilijöiden ja autoilijoiden väistämissäännöt. Työmatkallani on kaikissa risteyksissä, jotka ylitän suojatietä pitkin, autoilijoille kolmiot/stopmerkki ennen suojatietä.
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Noista sakotetaankin. Uudistus taisi tulla voimaan viime syksynä. Edessä keltainen, ei vilkkuva valo ja takana punainen valo.
Mulla on kyllä valkoinen stroboskooppivalo etuvalona kypärässä, ihan siksi, kun etuvalokin voi lain mukaan olla vilkkuva ja se saa olla kiinni myös polkupyörällä ajavassa henkilössä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Noista sakotetaankin. Uudistus taisi tulla voimaan viime syksynä. Edessä keltainen, ei vilkkuva valo ja takana punainen valo.
Mulla on kyllä valkoinen stroboskooppivalo etuvalona kypärässä, ihan siksi, kun etuvalokin voi lain mukaan olla vilkkuva ja se saa olla kiinni myös polkupyörällä ajavassa henkilössä.
Minulla strobot oneteen ja taakse. Takana olen värjännyt strobon punaiseksi kynsilakalla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Minulle on vastaantulevat pyöräilijät muutaman kerran sanoneet, että valo ei saa olla vilkkuva. Siitä siis päättelin, että ei saisi olla strobo.
Poliisi ei saa mua, maan pahinta rikollista, ikinä kiinni! Muahahahaa >:D
Noudatan etu-ja takavalosuositusta, mutta minulta puuttuu sivuheijastimet. Nekin ovat tulleet pakollisiksi. Ovat kaapissa odottamassa, mutta en ole saanut aikaiseksi laittaa.
Vain pimeällä pitää olla. Päivällä riittää heijastimetkin.
Pyörissä on kellokin pakollinen, sen käyttö on haasteellisempaa, vaan pro pyöräilevällä riittää äly käyttää kyseistä lisä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Uusi tieliikennelaki toi sekä etu- että takavalon pakollisiksi pyörään. Kaikkialla, myös taajamassa ja kaupungissa.
Kyllä, minulla on kummatkin ja käytän nykyään jo aamuisin. Lisäksi minulla on heijastinhenkselit ja ranteissa heijastimet (näkyy kun annan kääntymismerkin). Henkselit näkyvät hyvin sillä reppu on tarakalla.
Vaikka käytän valoja ja heijastimia, silti olen näkymätön joillekin autoilijoille - mikä on omituinen asia sillä loistan kuin joulukuusi. Ehkä autoilijoiden pitää avata silmät muullekin liikenteelle kuin autoille?
Ja kyllä, tunnen pyöräilijöiden ja autoilijoiden väistämissäännöt. Työmatkallani on kaikissa risteyksissä, jotka ylitän suojatietä pitkin, autoilijoille kolmiot/stopmerkki ennen suojatietä.
Ei, ei autoilijan tarvitse siellä peltikuoren sisällä välittää muista. Siitä vaan kolmion takaa päälle ja perään huuto spandexhomo.
Tiesin, ja olen tunnollisesti käyttänyt punaista takavaloa aina pimeällä pyöräillessäni, paitsi yhden kerran kun usb-ladattava valo yllättäen ei toiminut. Vilkkuvat valot ovat saatanasta ja ne pitäisi lailla kieltää.
Eihän näitä spandex sankareita lait koske muutenkaan mutta he vaativat että kaikki muut noudattaa pilkulleen lakia heidän takia
Aloittajan ajatus on hyvä, mutta väärä. Polkupyörässä ei tarvitse olla takavaloa. Valot ovat pakolliset vain huonontuneissa näkö-olosuhteissa, kuten hämärässä. sumussa tai pimeällä. Tällöin taaksepäin on oltava punainen valo. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla polkupyörässä, vaan voi olla esim ajajan kypärässä.
Kun käytätte niitä tehokkaita valoja niin suunnatkaa ne jonnekin muualle kun vastaantulijan silmiin
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Minulle on vastaantulevat pyöräilijät muutaman kerran sanoneet, että valo ei saa olla vilkkuva. Siitä siis päättelin, että ei saisi olla strobo.
Koska se vilkkuva valo on todella inhottava ja häiritsevä muiden tielläliikkujien kannalta ja on kusipäistä käyttää sellaista, vaikka laki sallisikin.
Mä olisin muistellut, että tieliikennelaissa olisi mainittu jotain vilkkuvalosta, mutta ainakaan uudessa laissa mainintaa ei ole. Ja tosiaan toisen momentin mukaan riittää kun ajettaessa käytetään eteenpäin valkoista / vaaleankeltaista ja taaksepäin punaista valoa, ei ole määritelty, pitääkö sen olla kiinnitettynä ajoneuvoon (polkupyörä tässä tapauksessa) vai saako se olla kiinni kuljettajassa. Eli reppuun tai kypärään kiinnitetyt valot ovat (ainakin nykylaissa) täysin laillisia.
49 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.
Ap, se valovaatimus koskee pyöräilijää, ei pyörää!