Joulu pienellä rahalla..?
Miten joulun saa onnistumaan pienellä rahalla...hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Itse olen ihan stressaantunut ja mieli tekisi vaan nukkua koko joulun yli, mutta lasten takia täytyy yrittää jotain saada kasaan.
Kommentit (29)
Teen laatikot itse. Ostin kirpparilta vaatetta lahjaksi.
Mihin muuhun siinä joulussa menee rahaa kuin lahjoihin ja kuuseen?
Koristeita voi lapset askarrella, piparitaikina ei paljoa maksa, syödä pitää arkisinkin (perinteinen jouluruoka on halpaa). Älä osta kinkkua, osta sopivan kokoinen pala possun filettä tms. ja laita tarjolle valmiina viipaleina niin kukaan ei edes hokaa suuren kinkun puuttumista. Lohifile oli eilen cittarissa 14€/kg ja säilyy pakkasessa jouluun asti.
Perinteiset jouluruuat ovat melko edullisia, niin laatikot kuin kinkkukin. Voi tietysti säästää jos valitsee pienen kinkun mutta isosta riittää tietysti pidempään. Joulukuusen hankkisin, maksaa halvimmillaan n. 15 euroa. Lasten kanssa voi leipoa pipareita. Kodin koristeiksi riittää lasten askartelut. Onko teillä tuttua jonka voisi pyytää joulupukiksi? Kivoja lahjoja saa pikkurahalla myös kaupoista, esimerkiksi tyttäreni suosikit viime jouluna olivat 3 € maksanut lumisadepallo ja 5 € maksanut diskopallo. Lahjoja ei tarvita montaa. Ja jouluohjelmista kannattaa nauttia!
Hyviä vinkkejä. Ehkä tää on kuitenkin mahdollisuus panostaa siihen tunnelmaan. Teini tässä eniten stressaa, että miten suhtautuu, kun ei saakaan kaikkea mitä toivoisi.
Ap
Tossa tulikin jo hyviä vinkkejä. Eli kirpparille vaan, sieltä löytyy nyt joulukoristeitakin halvalla. Lahjoja voi myös hankkia kirpparilta, olen itsekkin hakenut vaikka raha tilanne onkin hyvä. Laatikot, rosollit ym. teet itse, ei oleiso homma. Laatikoita voi tehdä jo nyt pakkaseen niin ei tuu sille yhdelle päivälle kaikki ruokakulut. Ostat sellasen pienen kinkun, siihen sinappia ja neilikoita päälle. Teet itse piparkkkutaikinan jaleivotte pipareita tai vaikka piparkakkutalon. Kynttilöillä saa ihanan tunnelman. Aattona syötte ja katsotte jouluohjelmia telkkarista, pelaatte lautapelejä ja joulumusiikkia radiosta. Voitte käydä myös kävelyllä. Katso oman kaupungin sivuilta mitä jouluohjelmaa siellä päin on. Itsekkin muistan lapsuudesta just sen tunnelman ja Lumiukon telkkarista. :) Ei kannata alkaa stressaamaan siitä että pitäisi hirveästi laittaa rahaa, pienellä rahalla voi saada ihanan joulun! Ja vinkkinä jos teet piparkakkutaikinan niin siitä voi tehdä vaikka pieniä laatikoita ja sisälle karkkia ja/tai pipareita ja annat niitä lahjaksi jos haluat. :D
Ja hei. Ostakaa se muovikuusi niin ei tarvii siitäkin stressata joka vuosi.
Kinkku taitaa tulla lahjana miehen työpaikalta.
Ap
Kannattaa hankkia muovikuusi. Vuosien kuluessa siinä säästää satoja euroja ja luontoa. Kenellä ei ole joulukoristeita ja kuusenkoristeita edellisiltä vuosilta? Yleensä kaikilla on, mutta koristeita voi tehdä itse, ostaa halvalla kirppareilta tai sitten joulun jälkeen alesta. Eli jos tämä osio on kunnossa, rahaa on mennyt 0 euroa.
Ainoa menoerä ovatkin sitten lahjat ja ruuat. Niihin on tullut hyviä vinkkejä edellä.
Siivestät sukua tai "kamuja", eikä maksa mitään;)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 09:55"]
Hyviä vinkkejä. Ehkä tää on kuitenkin mahdollisuus panostaa siihen tunnelmaan. Teini tässä eniten stressaa, että miten suhtautuu, kun ei saakaan kaikkea mitä toivoisi. Ap
[/quote]
Puhut teinin kanssa ihan asiallisesti, että tänä vuonna on nyt sellanen joulu, että ei voi saada kaikkea kallista mitä toivoo. Meillä meni molemmille teineille ihan hyvin jakeluun kyseinen viesti, kyllä sen ikäinen jo tajuaa, että joskus on tiukkaa rahasta, eikä kaikkea voi saada. Ei meillä tosin aikasemminkaan ole koskaan lahjaröykkiöissä vietetty jouluaattoa, lapset ovat aina saaneet vain muutaman lahjan.
Kyllä se siitä, muista tunnelma, se on helppo luoda vähemmälläkin rahalla!
Muovikuusi säästää luontoa?
Verrataan siihen kotimaiseen kuuseen minkä maajussi on kaatanut metsästään (harventaa pitää jokatapauksessa) ja tuonut huoltiksen pihalle myyntiin. Ei verrata Bauhausin tanskalaiseen kuusifarmin tuotteeseen.
Jotain joulukoristeita ja punaista pöytäliinaa on varmasti kaapissa edellisiltä vuosilta. Uusia tuskin tarvitsee ostaa. Osta punainen kynttilä pöydälle. Piparit ja riisipuuro ei paljon maksa. Muita ruokia laitat sen mukaan, mistä teillä tykätään, laatikot ja rosolli eivät ole kovin kallista ruokaa. Kinkkua voi ostaa vaikka valmiina siivuina tiskistä yhdelle aterialle, ei ole pakko olla isoa kinkkua.
Lahjaksi voisi hyvin riittää jokaiselle yksi mieluinen juttu. Jos tiukkaa tekee, voisi varmasti ajatella, että lapsille jotain ja aikuiset tyytyy vaikka suklaarasiaan. Tuleeko lapsille lahjoja isovanhemmila/kummeilta/sukulaisilta? Jos tulee, niin vanehmpien ei tarvii niinkään niitä hommata. Jos teinillä on kalliita toiveita, niin täytyy voida sanoa, että niihin ei ole nyt mahdollisuutta, on tyydyttävä johonkin pienempään juttuun.
Joulumusiikkia soimaan, menkää kirkkoon laulamaan joululauluja, käykää hautausmaalla ihastelemassa kynttilämerta ja laittakaa pihalle kynttilälyhtyjä. Siinä se joulu on.
Sille teinille voi löytyä hyviä lahjoja esim. divareista, dvd boxeja, elokuvia ja kirjoja. Jos sulla on sukulaisia niin kysy jos he voisivat antaa yhteis lahjaksi teinille vaikka lahjakortin esim. H&M. Kivoja koruja ja hiusjuttuja saa halvalla accessorize kaupoista.
Teinin kyllä pitäisi jo ymmärtää että "joulupukkia ei ole", Raha kun ei kasva puussa.. tai sitten on aika alkaa ymmärtämään.
Onkohan tässä maassa yhtään teiniä joka saa kaiken mitä toivoo? No ehkä pari niin järkevää, että osaavat mitoittaa toiveensa realistisiksi :)
Joten älä stressaa teinin takia!
En oikeasti ymmärrä näitä juttuja, joka vuosi samat tarinat. Tuleeko jollekin joulu yllätyksenä ? Kerron tosi hyvän vinkin, ensi vuonnakin se on ihan samaan aikaan.
Itse olen varsinainen jyväjemmari ja on hankala heittää tarpeetonta pois, olen säästänyt mm joulukortteja. Yhtenä vuotena laitoin ne kiinni toisiinsa koukun kanssa, kortit peräkanaa ja kaikkiin kulmiin reiät, 2 koukkua ylös ja 2 alas, väänsin klemmareista, kustannukset 0 euroa. Näin meille tuli tosi kaunis jouluverho. Lapset edelleen haluavat sen joka vuosi ripustettavaksi.
Ehkä 3 vuotta sitten ostin tammikuussa joulukuusen alennusmyynnistä, tais olla - 80 %. Ei maksanut kuin 20 - 30 euroa, upea iso ja näyttävä. Kustannukset tästä eteenpäin 0 euroa.
Kesällä teimme kierrätysmateriaaleista joulukortit, osan annoin vanhemmille, äiti laittaa meidän perheen kortit samoihin kuoriin, kun menee kortit samoihin osoitteisiin, muutama annetaan ihan käteen ja n 10 postitetaan, kustannukset hyvin pienet.
Jouluruuan kustannukset ovat lähes samat, koska pitää muutenkin arkena syödä.
Pari vuotta sitten tyttö oli kuullut jotkut käyvät Stockmannilla ostamassa joulukoristeen joka vuosi, hän on käynyt pari vuotta äitipuolensa kanssa hakemassa tämän, mutta tänä vuonna ilmoitti haluaa nyt tehdä minun kanssa tämän perinteen, kustannus 5 - 8 euroa.
Minulla on jatkuvasti budjetti ja siellä on mm korvamerkattua rahaa, jolla ostan lapsille joululahjat.
Tänä vuonna annan joulukransseja. Tein ne jo syksyllä. Keräsin käpyjä ja tein isot ja aika näyttävät ovikoristeet. Aikaa niihin meni tuntikaupalla, mutta se näkyy ulkonäössä. Ainoastaan kuumailmapuhaltimen liimaa jouduin ostamaan. Yritin tehdä langalla, mutta se ei onnistunut. Puhaltimen sain lainattua, ainoastaan liima piti ostaa.
Ei oikeasti ole liian vaikea juttu, kun vaan käyttää aikaa ja vaivaa.
Joululauluja soimaan, paljon kynttilöitä, punaiset liinat pöydälle ja kaikki koristeet mitä vaan löytyy esille. Se on siinä.
Kyllä lasten täytyy oppia, että kaikkea ei voi saada. Keskustelkaa jo hyvissä ajoin kohtuudesta ja mieti tarkkaan budjetti.
.
Turha kuitenkaan ehdoin tahdoin ankeilla lahjoissa: Pienemmille koululaisille lahjojen määrällä saattaa olla merkitystä eli paketoit kaiken mahdollisen erikseen, joulukarkit pakettiin, uudet sukat pakettiin jne. Kaikki mitä muutenkin ostaisit, pakettiin. Jos aiot ostaa teinille alkuvuodesta jotain isompaa, niin voihan siitä kirjoittaa kirjekuoressa lahjakortin? Mainoksista voi leikata kuvia ja tekstiä. Halvalla askartelette myös koristeita, jos niitä ei ole ennestään.
.
meille ei ainakaan kuusta tule. Voit perustella tätä ekologisuudella ja voitte käydä katsomassa kuusta muualla. Voitte koristella jonkin viherkasvin, hankkia kuusenmyyjältä vain kuusenoksan maljakkoon tai asetella hopeanauhaa ikkunalle kuusen muotoon tms. Joulukukat ovat helposti yhtä kalliita kuin kuusi ja myrkyllisiä tai allergisoivia. .
älä stressaa, olet hyvissä ajoin liikkeellä joten ehdit suunnitella jopa ilmaisia kivoja juttuja ja ostaa välttämättömän edullisemmin kuin viime hetken paniikissa! Kuten täällä jo sanottu, tunnelma ja yhdessäolo on tärkeintä. Hyvää joulua teidän perheelle.
Tee laatikot ja rosolli itse. Todella halpaa. Kinkun voi jättää tekemättä, tai ostaa vain pienen palan- ei mitään 20kg hehtokinkkua, josta jää puolet syömättä.
Kirpparilta löytyy lapsille kivoja lahjoja :) Ja aikuisillekin tietysti. Leipokaa itse herkkuja halvoista raaka-aineista. Kinkku tietysti maksaa aika paljon, mutta ei sitä tarvitse paljoa olla. Laatikot saattaa saada vähän halvemmalla jos tekee itse. En oikein ymmärrä miksi jouluun pitäisi käyttää paljon rahaa, eikös se tunnelma ole tärkein :) Menkää pulkkailemaan päivällä, illalla vaikka kävelyretkelle metsään, viekää vaikka oraville vähän pähkinöitä tai jotain, lapset ilahtuvat kun saavat antaa metsäneläimillekin pienen lahjan. Katsokaa jouluelokuvia, ne olivat omassa lapsuuden jouluissa paras asia! :) Koko perhe sohvalle köllimään.