En saanut taaskaan lomaa kuntouttavasta työtoiminnasta
Lasten takia niitä hain, ja te-toimiston työntekijältä sama vastaus:" Eiks toi 5 tuntii päivässä oo vähän ku lomaa?" Ja seuraava fraasi sostyöntekijältä:" Mihin työtön lomaa tarvii?" Mitä helvetin älypäitä tuolla omkaan töissä? Otin kesällä omaa lomaa, ja hain lapset pois päiväkodista. Taitaa olla jouluna sama edessä.
Kommentit (57)
Työnantajakin on ihminen, ja jonka kanssa voi neuvotella. Entäpä jos kysyisit voisitko tehdä työpäiviä "sisään" (eli tehdä 8h päiviä, 4h sijaan) ja saisit sitten vapaata sovitulla ajankohdalle..
Luulisi työkkärillekkin olevan asian ok, kun selittää että harjoittelee oikean koko työpäivän tekoa ;)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 00:48"]
Sairasta touhua. ELINKAUTISVANGEILLAKIN on lomia vankilasta. Sen sijaan orjuutetuilla työttömillä ei. Miettikääkä sitä.
Vangit saavat lisäksi palkkaa työstään.
[/quote]
...ja ilmainen ruoka ja asunto ja ammattiymmärtäjät.
Teen ensinnäkin 5 tuntia päivässä ja 6 on ehdoton maksimi. Ja toisekseen... Usko tai älä mutta minulta evättiin tuntien tekeminen sisään. Selitettiin sillä etten voi väittää olevani työpajalla, kun olenkin oikeasti ihan niillä sisääntehdyillä tunneilla lomalla. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:03"]Miksi olet kuntouttavassa työtoiminnassa? Mt-ongelmienko takia? [/quote] Koska olen työtön. Sinne ei vajakit ja sairaat kelpaa. Ap
[/quote]
No kyllä mun kuntouttavissa työpaikoissa kaikki ovat olleet jollakin tapaa sairaita tai työkyvyttömiä tai pitkäaikaistyöttömiä, mutta ei päästetä työkyvyttömyys-/sairaseläkkeelle. Yleensä syynä ovat olleet erilaiset selkä-käsioireilut/vammat tai pääkoppa ei ihan kunnossa. Siksi useimmilla on paljon poissaoloja, kun eivät paikat kestä (riippuu työstä) tai on masennusta ja jäädään pois. Musta nyt tuntuu ettei Ap ole edes missään kuntouttavassa, kun ei ihan ole tiedot kunnossa ko. työtoiminnasta. T. nr. 7
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:54"]
Työnantajakin on ihminen, ja jonka kanssa voi neuvotella. Entäpä jos kysyisit voisitko tehdä työpäiviä "sisään" (eli tehdä 8h päiviä, 4h sijaan) ja saisit sitten vapaata sovitulla ajankohdalle.. Luulisi työkkärillekkin olevan asian ok, kun selittää että harjoittelee oikean koko työpäivän tekoa ;)
[/quote]
Sulla ei ole ilmeisesti mitään käsitystä mitä on kuntoutta työtoiminta. Siinä orjalla ei ole mitään oikeuksia, mitä on oikeassa työssä, koska ei ole työsopimustakaan. Ei lomia, eläkekertymää, ei työterveyshuoltoa, ei mitään. Ei myöskään ole riitatilanteissa mahdollista saada ammattiliiton lakimiehen apua, vaikka siihen kuuluisikin, koska ei ole virallisesti töissä eli ei ole sitä työsopimusta. Kuntouttamassa työtoiminnasta orja ei saa kuin palkattoman työn kyseenalaisen ilon, ei mitään muuta. Vielä kerran: se ei ole millään lailla verrattavissa normaaleihin työsuhteisiin.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:03"]Miksi olet kuntouttavassa työtoiminnassa? Mt-ongelmienko takia? [/quote] Koska olen työtön. Sinne ei vajakit ja sairaat kelpaa. Ap
[/quote]
No kyllä mun kuntouttavissa työpaikoissa kaikki ovat olleet jollakin tapaa sairaita tai työkyvyttömiä tai pitkäaikaistyöttömiä, mutta ei päästetä työkyvyttömyys-/sairaseläkkeelle. Yleensä syynä ovat olleet erilaiset selkä-käsioireilut/vammat tai pääkoppa ei ihan kunnossa. Siksi useimmilla on paljon poissaoloja, kun eivät paikat kestä (riippuu työstä) tai on masennusta ja jäädään pois. Musta nyt tuntuu ettei Ap ole edes missään kuntouttavassa, kun ei ihan ole tiedot kunnossa ko. työtoiminnasta. T. nr. 7
[/quote]
Sori mutta puhut paskaa. Täällä on meitä jotka oikeasti tietävät. Joten älä haaskaa aikaasi, propagandasi ei nyt mene läpi.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:54"]
Työnantajakin on ihminen, ja jonka kanssa voi neuvotella. Entäpä jos kysyisit voisitko tehdä työpäiviä "sisään" (eli tehdä 8h päiviä, 4h sijaan) ja saisit sitten vapaata sovitulla ajankohdalle.. Luulisi työkkärillekkin olevan asian ok, kun selittää että harjoittelee oikean koko työpäivän tekoa ;)
[/quote]
Työkkärille ei näistä sanota yhtään mitään vaan asia sovitaan puhtaasti työpaikan seinien sisällä. Työkkärin ja Kelan tietoihin laitetaan vain sisään tehdyt tunnit lomapäiville että olisi töissä, niillä menee herneet pääkopassa jumiin jos jotain poikkeusjärjestelyjä yrittää selittää ja sitten on rahat katkolla kun pitää antaa selitystä selityksen perään. Ja minä tein vain yhden päivän sisään ja erehdyin ilmoittamaan tämän, helvetillinen ruljanssi tuli siitäkin ennen kuin eräiden herneet lähtivät taas liikkeelle.
Entäs 6työpäivää viikossa? Kysy työstämistä että onko tosiaankin niin ettei saa tehdä tunteja sisään? Vai onko työnantaja nyt ihan ajantasalla kuinka menetellä (epävarma onko sallittua, joten kieltää ettei tarvitse työkkärillekkin selitellä)
Kysy työkkäristä (puhelin muokkasi sanan) 31
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:00"]
Teen ensinnäkin 5 tuntia päivässä ja 6 on ehdoton maksimi. Ja toisekseen... Usko tai älä mutta minulta evättiin tuntien tekeminen sisään. Selitettiin sillä etten voi väittää olevani työpajalla, kun olenkin oikeasti ihan niillä sisääntehdyillä tunneilla lomalla. Ap
[/quote]
Kuntouttavan työtoiminnan tauot
Asiakas voi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan enintään 230 päivänä 12 kuukauden jakson aikana.
Tämä enimmäispäivien määrä tulee täyteen vain asiakkailla joilla on kuntouttavaa työtoimintaa viitenä päivänä viikossa (52 viikkoa x 5 päivää 260 päivää). Tällöin asiakkaalle on annettava 12 kuukauden aikana vähintään 30 taukopäivää. Kysymys on loman kaltaisen vapaan järjestämisestä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille.
Enimmäispäivien täyttymiseen liittyvät taukopäivät kirjataan aktivointisuunnitelmaan.
Muut kuin enimmäispäiviin liittyvät tauot
Muut kuin kuntouttavan työtoiminnan enimmäispäiviin liittyvät taukopäivät eivät lähtökohtaisesti ole sallittuja. Kuntouttava työtoiminta on asiakkaalle velvoittava palvelu, josta poissaolo on hyväksyttävää vain työttömyysturvalaissa määritellyissä tilanteissa.
Jos kuntouttavaa työtoimintaa suunniteltaessa on tiedossa, että taukopäiviin on tarvetta esimerkiksi asiakkaan elämäntilanteesta johtuen, on kuntouttava työtoiminta hyvä järjestää harvemmin kuin viitenä päivänä viikossa. Työttömyysetuuden näkökulmasta asiakas on tällöinkin kuntouttavassa työtoiminnassa koko viikon, mutta kulukorvaus maksetaan vain todellisilta toimintapäiviltä.
Jos tauon tarve riippuu kuntouttavan työtoiminnan järjestäjästä, on asiakkaalle järjestettävä muu kuntouttavan työtoiminnan paikka tauon ajaksi. Osa kuntouttavan työtoiminnan paikoista sulkee ovensa esimerkiksi kesälomien ajaksi. Kesä- ja muut lomat eivät kuitenkaan poista kunnan velvollisuutta järjestää kuntouttavaa työtoimintaa myös niiden aikana.
Tauot suunnitellaan asiakaskohtaisesti
Yhtäjaksoiset pitkät tauot kuntouttavassa työtoiminnassa voivat olla kuntoutuksen tavoitteiden vastaisia (esimerkiksi asiakkaan päihdeongelman takia). Niinpä taukopäiviä suunnitellessa on huomioitava asiakkaan tilanne kokonaisvaltaisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:03"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:13"]
[/quote]
[/quote] Olen sitten vissiin pitkäaikaistyötön, ja kyllä tää työttömyys on pään sisälle varmaan mennyt. Sekin saattaa tuota oikean työn saantia hieman haitata, yksinhuoltajuuden lisäksi. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:09"]
Entäs 6työpäivää viikossa? Kysy työstämistä että onko tosiaankin niin ettei saa tehdä tunteja sisään? Vai onko työnantaja nyt ihan ajantasalla kuinka menetellä (epävarma onko sallittua, joten kieltää ettei tarvitse työkkärillekkin selitellä)
[/quote]
Ota nyt selvää mitä on kuntouttava työtoiminta ennen kuin arvuuttelet. Siinä ei ole työnantajaa ja työntekijää samalla lailla kuin normaaleissa työsuhteissa. Yleensä kyseessä on kunnan tai kaupungin paja tai jokin ry. "Kunoutettvalla" ei ole mitään neuvotteluvoimaa. Ei siis yhtään mitään. Teet mitä käsketään tai se katsotaan kieltäytymiseksi, ilmoitetaan työkkäriin ja karenssi paukahtaa.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:03"]
[/quote]
[/quote]
Sori mutta puhut paskaa. Täällä on meitä jotka oikeasti tietävät. Joten älä haaskaa aikaasi, propagandasi ei nyt mene läpi.
[/quote]
Niin, että kun olen vuodesta 2008 vuoteen 2014 käynyt kuntouttavassa taukoja välillä pitäen, niin mulla ei mukamas mitään tietoa ole? Just just... Te täällä sekoilette asioiden kanssa. Joku käynyt kuukauden, niin on asiantuntija. Hah hah :D No ei mitään, jatkakaa valheellisia väitteitänne. Ja laitoin just tuossa asiapätkän tauoista, josta nyt Ap saa sitten tarvitsemaansa tietoa.
Eli voivat halutessaan antaa hlomaa tai siis jos katsovat sen tarpeelliseksi? Kenelle utarpeellinen? Mun lapsille ainakin oli, otetaanko tällaista huomioon? Aika tulkinnanvaraista. Ja ne jotka ryyppää ovat vaan kerran viikossa, joten mitä helvettiä? Ap
mt potilas ja kuntoutustyössä eli oo vajakki
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:29"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 01:22"]
Hankkiudu hyvä ihminen töihin niin ei tarvii täällä valittaa.
[/quote]
Joo ja niitä työpaikkoja on joka nurkan takana. Senkun vaan astuu sisään firmaan ja ilmoittaa että tuun nyt töihin.
Urpo...
-ei ap-
[/quote]
No käsitin että ap on ollut jo pidempään työttömänä, ainakin kesästä asti. Kyllä siinä vaiheessa pitäisi jo itse alkaa tekemään asialle jotain todellista.
Energiat pitäisi keskittää työnsaantiin, ei lomansaantiin.
[/quote]mitä uutta ehdotat? Ei ole minun käsissäni päätökset palkata juuri minua. Enkä kaikkiin avoimiin haekaan. Ja onhan mulla toi työkin johon pitäisi sitä energiaa luovuttaa. Ap