Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia

Vierailija
29.09.2021 |

Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.

Kommentit (733)

Vierailija
661/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka valittaa opettajien pitkistä lomista kysymys teille. Olisitteko valmiita siihen, että lapsillanne olisi vuositasolla lomaa yhteensä koulusta vain 4-5 viikkoa? Saman verran kun itsellänne on lomaa työstä?

Veikkaanpa, että vastauksenne on kielteinen.

Opettajan työajasta, meillä on sidottua sekä sitomatonta työaikaa joka on samanarvoista työaikaa. Kaikki työ kirjataan.

Oma tuleva viikkoni on seuraavanlainen:

30 tuntia opetusta, joka on sidottua työaikaa. Tämän lisäksi käyn työpaikalla arvioimassa näytön, tämän teen ilta-aikaan, menee useampi tunti näytön seuraamisessa ja sen jälkeen arviointikeskustelu. Kaikki kirjaaminen tämän lisäksi, päiväkirjat, läsnäolot, yhteydenotot työpaikoille näyttöjen ja ohjauskäyntein sopimista, osa opiskelijoista on topissa. Sähköpostit, oppilaitoksen Intran seuraaminen ja reagointi jos tarpeen, uusien koulutussopimusten kirjoittamista jne. 

Oletan että tulevan viikon työaikani on 45 tuntia. Työn toteuma kirjataan päivittäin.

Viikko 42 on vapaajakso, syysloma jonka todella koen ansainneeni.

Minä luen huvittuneena niitä kommentteja, joissa puhutaan opettajan tekevän työtä 4-6 tuntia päivässä. Ilmeisesti näin kirjoittavat olettaa, että lapsensa/nuorensa lukujärjestyksen/työjärjestyksen mukaan hänen opettajansa työaika määräytyy. Kuinka väärässä he ovatkaan.

Vierailija
662/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanvaihto tarkoittaisi työpäivien keston tuplaamista- puolipäivätyöstä kokopäivätyöhön ja vuosilomakertymän vähenemistä kolmasosan aiemmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ulkopuolinen tajua. Esim meillä pitää tulla koululle jo n vartti ennen kuin tunti alkaisi. Useana päivinä viikossa joutuu välituntivalvomaan. Yleensä onnistun vastaamaan viestit päivän aikana, mutta varsinkin jos on on kokeita korjattavana, olen joutunut iltaisin tekemään sitä. Hyvää on, että päivät ovat lyhyempiä kuin monilla muilla, mutta minusta se on oikein, koska työ on raskaampaa.

Tervetuloa vaativiin suunnitteluhommiin. Päivä on virallisesti sen 7.5-8h pitkä (sopimuksesta riippuen), mutta tuosta ajasta menee helposti 5-6h palavereissa ja loppuaika sitten kolleegojen kysymyksiin vastatessa ja ongelmien selvittelyssä. Varsinainen työ eli se suunnitteluhomma tehdään sitten joko ylitöinä tai sen kaiken muun homman seassa moniajona. Koska työ on ns ajatustyötä sitä voi olla välillä vaikea suljea pois ajatuksista vapaa-ajallakaan. No toisinaan tulee keksineeksi ratkaisun ongelmaan tai vaihtoehtoisen paremman tavan vaikka kotona suihkussa tai seistessään autissa liikennevaloissa.

Asiakasreissut on sitten asia erikseen. Matkustus tehdään omalla ajalla (iltaisin, viikonloppuisin, öisin), eikä siitä makseta muuta kuin päiväraha ja sekin vain täysiltä päiviltä.

Muutenkaan ylitöistä ei makseta mitään, jos niistä ei ole erikseen sovittu (harvemmin sovitaan). Tehdyt ylimääräiset tunnit saisi toki pitää vapaana 1:1. Harvemmin ehtii.

Ulkopuolinen ei taida tajuta, että tuollaista se on myös ammatillisilla opettajilla. Minun normaaliin toimipisteeseeni on työmatkaan kuluva aika kotoa 40-45 minuuttia, mutta minähän opetan kolmessa eri toimipisteessä. Pisimmillään käytän aikaa aamulla 1 t 15 min. ja koulupäivän jälkeen sama. Ne, joilla ei ole omaa autoa, saattavat jonakin päivänä kulkea julkisilla 4 tuntia. Opiskelijoiden kannalta tietysti hyvä, että kunkin päivän opettaja on sen aiheen asiantuntija. Kiinteitä toimipisteitä ei ole riviopettajilla ollut enää vuosiin, ei myöskään omia työhuoneita. Avokonttoreissa on ns. puhelinkoppeja, joihin voi mennä puhumaan puhelua tai osallistumaan teams-kokoukseen, mutta niissä kopeissa loppuu happi.

Samojen opetusmateriaalien kierrättäminen onnistuu vähän aikaa. Aina kun tutkinnon osaamisperusteita muutetaan, pitää tehdä uudet materiaalit. Joillakin ryhmillä saatetaan kestävää kehitystä ja laatusuosituksia opettaa 2 päivää opintojaksolla ja toisella ryhmällä samoja aiheita 4 päivää. Pitää olla vaihtoehtoiset materiaalit eri laajuuksiin, koska mitään järkeä ei ole yrittää vetää luennolla kahdessa päivässä neljän päivän sisältöjä.

Ammatilliset opettajat tekevät paljon myös palkatonta työtä. Se johtuu siitä, että on tietty määrä sidottua työaikaa ja tietty määrä sitomatonta. Vähän tehtävänkuvasta riippuu, onko se prosentti 75% sidottua ja 25% sitomatonta vai jotain muuta. Sidottu tarkoittaa opetusta ja esihenkilön määräämiä/ hyväksymiä kokouksia ja sitomaton on kaikkea muuta, kuten puheluita, sähköposteja, Wilma-merkintöjä, opetuksen suunnittelua. Periaatteessa vaikka työaika on vain keskimäärin 37,5 tuntia viikossa, monet tekevät töitä yli 40 t/vko. Jotkut tekevät töitä jopa 45 t/vko, mutta palkkaahan ei sen mukaan makseta, koska kenelläkään ei voi olla suunniteltuna sidottua työaikaa 34 tuntia viikossa. Työhön sidoksissa oleva aika on vielä enemmän johtuen siirtymisistä eri toimipisteisiin.

Ammatillisilla opettajilla ei ole arkipyhät vapaata. Jos tunnit lasketaan viikkoa kohden 37,5, niin jos viikolle sattuu arkipyhä, se ei lyhennä viikon laskennallista työaikaa. Minä teen ne tunnit etukäteen esim. viikonloppuisin.

Vierailija
664/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähempikin riittää alanvaihdokseen....kakarat käy päälle ja häiriköi muita oppilaita, vanhemmat tulee silmille toistakautta kun meidän liisataavi ei ole oppinut mitään, vähän vilkashan se on ,mutta kyllä koulussa pitää opettaa kengänauhat solmiman ym. paskaa koko vapaa-aika täynnä.

Vierailija
665/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä me opettajat turhaan yritetään  opettaa. Nostetaan vaan palkka, kun meidän työtä ei kukaan arvosta.  Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluaa. Mennään vaan 20 vuotta vanhoilla matskuilla, eikä vastata edes vanhempien puheluihin ja viesteihin. Hoitatkoot omat lapsensa! 

UU, marttyyrin kruunua kiillotellaan näemmä...

Kuule, ei tässä varmaan kukaan ole kiistänyt sitä, ettå opettajien työssäkin on omat ikävät ja raskaat puolensa.

Mutta ärsyttää se opettajien luulo, että ko. työ olisi raskauden huipentuma. Ketjussa on jo todettu se fakta, että puolet kaikista suomalaisista on harkinnut koronan aikana alan vaihtoa. Ei siis pelkät opettajat.

Opettajan työssä on kyllä hyviäkin puolia, joista pitkät, neljäsosan vuodesta muodostavat lomat ovat yksi, ja ihan siitä riippumatta, kutsutteko osaa kesälomasta opetuksen kesäkeskeytykseksi vai lomaksi. Toinen tekijä on vähäinen opetusvelvollisuus. Se, miten paljon opettaja käyttää aikaa tuntien valmisteluun ja kokeiden korjailuun tai wilman täyttämiseen vaihtelee valtavasti, mitä ette tunnu millään myöntävän. Vaikka kaikkien muiden alojen suhteen tätä suhteellisuutta sormi ojossa tolkutattekin ("ei kaikki hoitajat tee fyysisesti raskasta työtä").

Summa summarum: kukaan ei pidä opettajan opetustyötä tärkeänä. Vaan arvostelee epärealistista ja muista aloista täysin tietämätöntä kuvitelmaanne oman työnne raskaudesta.[/quote

Argh sori... Siis kukaan ei pidä opettajan opetustyötä epätärkeänä...

Niin ja palkka kyllä laskee, jos ei opetustunteja ole paljon. Opettajankin on kuitenkin asuttava ja syötävä, myös esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. 

Joo, muttei niitä maksimissaankaan ole lähellekään 30 tuntia viikossa.

Vierailija
666/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....mulla on hammaslääkäri  .......mulla on lapsi sairaana......... mua huimaa....... mulla on lääkäri .......mulla on lääkäri....... lapsi sairastui päiväkodissa, lähden hakemaan...... mulla on kela.......... mulla on soiaalitoimisto.......mun päätä särkee...... mä en ole nukkunut yöllä, mua väsyttää.........mulla on stressi........mulla on perheongelmia...........mä olin vankilassa.......mun tilanne on tosi huono........mulla on sitä ja tätä..... .....mulla on lapsen päiväkotikeskustelu

Näitä opettaja kuuntelelee päivittäin ja siinä samassa pitäisi vielä saada nämä ihmiset oppimaan jotain. Hänellä ei ole mitään apua, vaan hän on yksin tällaisen ryhmän kanssa.

Hyvä, jos pää kestää opettajalla.

Jos ei kestä, alanvaihto. Menee sitten itse kouluun oppimaan uutta ammattia.

Joo menisinkin, mutta tässä on sen verran ikää, ettei enää kannata. Yritän koko ajan katsoa, josko löytyisi tällä koulutuksella joku toinen työ.  Kyllä siinä pää on kovilla, kun noin 15 opiskelijan joukossa on joka päivä useita ongelmia päivästä toiseen. Itse ei voi olla koskaan pois. 

15? Missä on noin pienet ryhmät?

Kotossa ryhmissä, joissa on kaikilla useita ongelmia oppimisessa ja opiskelutaidoissa. Monesti heillä on myös paljon kaikenlaisia terveysongelmia sekä fyysisiä että psyykkisiä. Eivät ilman opettajaa pysty tekemään juuri mitään. Aika suuri määrä, jos eivät osaa opiskella ryhmässä, vaan jokainen on äänessä ja tarvitsee opettajan henkilökohtaista apua. Siinä saa juosta opettaja tosissaan paikasta toiseen. Meteli on kanssa aikamoista eli tunnelma on kuin basaarissa.

Näinhän se on. Yksi haastava asia on myös se, mistä vähän julkisesti puhutaan. Osa opiskelijoista on lähes luku- ja kirjoitustaidottomia. Jos on käynyt koulua 2-4 vuotta, heikoksi on jäänyt äidinkielelläkin lukeminen ja kirjoittaminen. Vieraalla kielellä ei onnistu senkään vertaa. Nuoria naisia on joka ryhmässä, joilla ei ole käytännössä luetun ymmärtämisen sisäistämistä eikä lauseen rakentamisen kykyä kirjoittaessa. Kaikkialla tyttöjen koulunkäyntiä ei pidetä tärkeänä tai tyttö tarvitaan muihin töihin, esim. auttamaan perheen toimeentulon hankkimisessa tai hoitamaan pienempiä sisaruksia, kun vanhemmat yrittävät saada leipää pöytään. Monessa maassa vain pojilla on etuoikeus käydä koulua pidempään kuin 2-4 vuotta.

Vierailija
667/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa oli joku, joka vahti päivittäin opettajien parkkipaikkaa, ja sanoi, että se on tyhjä jo klo 15 maissa. Voisin hyvinkin olla yksi heistä, joiden auto on poissa jo klo 15 maissa. No kahtena päivänä viikossa se ei ole mahdollista, sillä olen kiinni koulun töissä klo 16.15 saakka jo valmiiksi, mutta muina päivinä opetukseni loppuu jo ennen klo 15. Olen välillä yrittänyt tehdä kaikki työt koululla ja olla siellä klo 17-18 saakka, mutta olen huomannut, että en vaan jaksa. Useimmiten kuusi peräkkäistä oppituntia ilman taukoja vie niin mehut, että on aivan poikki sen jälkeen, eikä siitä pysty suoraan töitä jatkamaan, ainakaan kovin tehokkaasti. Joka päivä on välituntivalvontoja, lisäksi vaihdan luokkaa melkein joka välissä, joskus ehtii juoda vettä tai hyvällä tuurilla opehuoneessa vessaan juostessaan siellä on kahvia. Keittämään sitä ei ehdi. Pakkaan siis mieluummin kamppeet mukaan, vaikka siinäkin on aina hommaa, menen kotiin, syön, juon kahvit, käyn kaupassa tai vaikka kävelyllä ja jatkan töitä sitten iltaisin sen 1-3 tuntia. Tämä ei tietysti perheen kannalta ole oikein hyvä juttu, kun minua ei juurikaan iltaisin näy, he toivoisivat varmaan, että tekisin työt työpaikalla loppuun ja olisin enemmän läsnä kotona.

Tässä ei ole mitään sellaista mikä ei sopisi tämän päivän tietotyöläisen arkeen. Kuusi seitsemän palaveria päivään ja niistä kasa hoidettavia juttuja. Opettajan duunista poiketen selkeä ja mitattavat tavoitteet työn tuloksille ja seuranta päästäänkö niihin. Ja siihen päälle vielä kulttuuri jossa huonoon suoriutumiseen puututaan nopeasti.

Eli yhteenvetona sama määrä duunia, kovemmat odotukset tuloksille. Palkkaa saattaa tulla vähän enemmän mutta se ei tule niin helpolla kuin koulussa.

Vierailija
668/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä me opettajat turhaan yritetään  opettaa. Nostetaan vaan palkka, kun meidän työtä ei kukaan arvosta.  Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluaa. Mennään vaan 20 vuotta vanhoilla matskuilla, eikä vastata edes vanhempien puheluihin ja viesteihin. Hoitatkoot omat lapsensa! 

Kuule, ei tässä varmaan kukaan ole kiistänyt sitä, ettå opettajien työssäkin on omat ikävät ja raskaat puolensa.

Mutta ärsyttää se opettajien luulo, että ko. työ olisi raskauden huipentuma. Ketjussa on jo todettu se fakta, että puolet kaikista suomalaisista on harkinnut koronan aikana alan vaihtoa. Ei siis pelkät opettajat.

Opettajan työssä on kyllä hyviäkin puolia, joista pitkät, neljäsosan vuodesta muodostavat lomat ovat yksi, ja ihan siitä riippumatta, kutsutteko osaa kesälomasta opetuksen kesäkeskeytykseksi vai lomaksi. Toinen tekijä on vähäinen opetusvelvollisuus. Se, miten paljon opettaja käyttää aikaa tuntien valmisteluun ja kokeiden korjailuun tai wilman täyttämiseen vaihtelee valtavasti, mitä ette tunnu millään myöntävän. Vaikka kaikkien muiden alojen suhteen tätä suhteellisuutta sormi ojossa tolkutattekin ("ei kaikki hoitajat tee fyysisesti raskasta työtä").

Summa summarum: kukaan ei pidä opettajan opetustyötä tärkeänä. Vaan arvostelee epärealistista ja muista aloista täysin tietämätöntä kuvitelmaanne oman työnne raskaudesta.[/quote

Niin ja palkka kyllä laskee, jos ei opetustunteja ole paljon. Opettajankin on kuitenkin asuttava ja syötävä, myös esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. 

Oma enkka on 31h viikossa opetusta (yläkoulu ja lukio). Nyt on 28 tuntia opetusta ja 4h erilaisia vastuutehtäviä viikossa. Tähän päälle kokoukset ja suunnittelut. Joka viikko on 10h sellaista opetusta, johon ei ole missään olemassa valmista materiaalia tai ohjeita. Olen kunnassani ainoa oppiaineitani opettava henkilö. Ei ole ketään, jolle voisi jakaa osan tehtävistäni.

Vierailija
669/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa oli joku, joka vahti päivittäin opettajien parkkipaikkaa, ja sanoi, että se on tyhjä jo klo 15 maissa. Voisin hyvinkin olla yksi heistä, joiden auto on poissa jo klo 15 maissa. No kahtena päivänä viikossa se ei ole mahdollista, sillä olen kiinni koulun töissä klo 16.15 saakka jo valmiiksi, mutta muina päivinä opetukseni loppuu jo ennen klo 15. Olen välillä yrittänyt tehdä kaikki työt koululla ja olla siellä klo 17-18 saakka, mutta olen huomannut, että en vaan jaksa. Useimmiten kuusi peräkkäistä oppituntia ilman taukoja vie niin mehut, että on aivan poikki sen jälkeen, eikä siitä pysty suoraan töitä jatkamaan, ainakaan kovin tehokkaasti. Joka päivä on välituntivalvontoja, lisäksi vaihdan luokkaa melkein joka välissä, joskus ehtii juoda vettä tai hyvällä tuurilla opehuoneessa vessaan juostessaan siellä on kahvia. Keittämään sitä ei ehdi. Pakkaan siis mieluummin kamppeet mukaan, vaikka siinäkin on aina hommaa, menen kotiin, syön, juon kahvit, käyn kaupassa tai vaikka kävelyllä ja jatkan töitä sitten iltaisin sen 1-3 tuntia. Tämä ei tietysti perheen kannalta ole oikein hyvä juttu, kun minua ei juurikaan iltaisin näy, he toivoisivat varmaan, että tekisin työt työpaikalla loppuun ja olisin enemmän läsnä kotona.

Tässä ei ole mitään sellaista mikä ei sopisi tämän päivän tietotyöläisen arkeen. Kuusi seitsemän palaveria päivään ja niistä kasa hoidettavia juttuja. Opettajan duunista poiketen selkeä ja mitattavat tavoitteet työn tuloksille ja seuranta päästäänkö niihin. Ja siihen päälle vielä kulttuuri jossa huonoon suoriutumiseen puututaan nopeasti.

Eli yhteenvetona sama määrä duunia, kovemmat odotukset tuloksille. Palkkaa saattaa tulla vähän enemmän mutta se ei tule niin helpolla kuin koulussa.

Vai luulet tosiaan, että tavoitteet on mitattavissa kasvatustyössä?

Vierailija
670/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma oli yksi syy miksi lähdin aikoinaan ammatilliseksi opeksi. Lomaa on 6 viikkoa kesällä, lisäksi syyslomaviikko, hiihtolomaviikko ja joulun aikaan lähes 2 viikkoa. Meillä ammat. opettajilla ei lasketa pyhäpäiviä vapaaksi, kuten joku taisi ketjussa aiemmin mainita, eli tosi hyvä kun joulun aikaan on vapaajakso. Jos ei olisi, niin ne jouluaatot, joulupäivät, tapaninpäivät, uudenvuoden päivät olisivat kaikki työpäiviä.

Toinen syy ammatin vaihtoon oli se, että minulta meni työpaikka alta. Yksikkö, jossa olin töissä, laittoi ovet säppiin pysyvästi. Vaikka olin toiminut omassa ammatissani asiantuntijatyössä 15 vuotta, ei töitä ollut, ei edes avoimia työpaikkoja sillä hetkellä. Ei tarvinnut kauan miettiä, lähdenkö ammatilliseksi opeksi 5 kk työsuhteeseen vai jäänkö työttömäksi etsimään omaa koulutusta ja osaamista vastaavaa työtä.

Ehdin tehdä opettajan töitä yhteensä 2,5 vuotta ennen kuin pääsin ammatillisen opettajan koulutukseen, jonka suoritin työn ohella. Silloin oli henkisesti raskasta. Aina kun en tehnyt töitä tai nukkunut, tein ammatill. open opiskeluun liittyviä tehtäviä kotona. Sydämessä oli rytmihäiriöitä, avioliitto lähes kariutui ja ystäviin en jaksanut pitää mitään yhteyttä yli vuoteen. Hulluuttahan se oli, mutta hengissä selvisin.

Jaan tämän kokemukseni siksi, että ihmiset saisivat realistista käsitystä siitä, ettei tällä alalla ole sen helpompaa kuin muissakaan asiantuntijatehtävissä. Minulla on vielä yli 10 vuotta työuraa jäljellä ja säännöllisin väliajoin olen niin lähellä työuupumusta, että selaan avoimia työpaikkoja ja itken kotona.

Ennen viimeisintä kesälomaani olin kesäkuussa niin väsynyt, että tilasin kotiini siivousfirman siivoamaan, hoitamaan tiskit ja pyykit. En pystynyt enää suorittamaan mitään arjen kotitöitä. Opetukset ja arviointikeskustelut hoidin säntillisesti lomaan saakka. Vannoin itselleni, että kesäloman aikana irtisanoudun, enkä enää palaa töihin. Kummasti se 6 viikon tauko kuitenkin virkisti aivot ja jaksoin palata. Meillä on iso vaihtuvuus opettajakunnassa, koska työ on henkisesti kuormittavaa. En tiedä, jaksanko itsekään eläkeikään saakka.

Vierailija
671/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka valittaa opettajien pitkistä lomista kysymys teille. Olisitteko valmiita siihen, että lapsillanne olisi vuositasolla lomaa yhteensä koulusta vain 4-5 viikkoa? Saman verran kun itsellänne on lomaa työstä?

Veikkaanpa, että vastauksenne on kielteinen.

Opettajan työajasta, meillä on sidottua sekä sitomatonta työaikaa joka on samanarvoista työaikaa. Kaikki työ kirjataan.

Oma tuleva viikkoni on seuraavanlainen:

30 tuntia opetusta, joka on sidottua työaikaa. Tämän lisäksi käyn työpaikalla arvioimassa näytön, tämän teen ilta-aikaan, menee useampi tunti näytön seuraamisessa ja sen jälkeen arviointikeskustelu. Kaikki kirjaaminen tämän lisäksi, päiväkirjat, läsnäolot, yhteydenotot työpaikoille näyttöjen ja ohjauskäyntein sopimista, osa opiskelijoista on topissa. Sähköpostit, oppilaitoksen Intran seuraaminen ja reagointi jos tarpeen, uusien koulutussopimusten kirjoittamista jne. 

Oletan että tulevan viikon työaikani on 45 tuntia. Työn toteuma kirjataan päivittäin.

Viikko 42 on vapaajakso, syysloma jonka todella koen ansainneeni.

Minä luen huvittuneena niitä kommentteja, joissa puhutaan opettajan tekevän työtä 4-6 tuntia päivässä. Ilmeisesti näin kirjoittavat olettaa, että lapsensa/nuorensa lukujärjestyksen/työjärjestyksen mukaan hänen opettajansa työaika määräytyy. Kuinka väärässä he ovatkaan.

Tuota..? Ei kukaan valita opettajien lomista, ainoastaan huomauttaa, että se kompensoi aika hemmetisti sitä opettajien kitisemää työn raskautta.

Ja ainakin pienten koululaisten vanhemmat olisivat ratkionnellisia, jos lapsilla olisi kesälomaa vain kuukausi. Ratkaisisi isosti sen lastenhoito-ongelman, joka pienten lasten vanhemmilla on tolkuttomista kesälomista ja omasta lyhyestä kesälomasta johtuen.

En muutenkaan ymmärrä, miksi lasten kesäloman lyhennys olisi vanhemmille ongelma, harvassa perheessä kun vanhemmilla on pidempi kesäloma kuin tuo 4-5 viikkoa.

Mitä tulee sinun työviikkoosi, niin lienet tuo harvinainen aikuiskoulutuksen opettaja, joka on elämöinyt tässä ketjussa pitkään. Puhut näytön arvioinkstakin, joten näin se lienee.

Kenelläkään perusopetuksen tai lukuon opettajalla ei ole 30 tuntia opetusta viikossa. Useimmilla sitä on ihan täysimääräisestikin eli ilman mitään "vajaatunteja pienemmällä liksalla" huomattavasti vähemmän.

Joten pannaanpa ne tunnit nyt tähän, että loppuu tuo höpötys.

- peruskoulussa 22-24 tuntia/luokanopettajat, erityisopettajat, aineenopettajat 18-24 tuntia.

https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/tyoaika/kunnalliset-peruskoulut/opetusv…

- lukion opettajat 16-23 tuntia.

https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/tyoaika/kunnalliset-lukiot/opetusvelvol…

Joo, on totta että tunteja on valmisteltava, on wilma ja kokeita ja aineita korjattavana ja jumankekka, kerran kuussa opettajain kokouskin!

Mä väitän, ettei silti 16-24 tuntia mene viikossa noihin, varsinkin kun on olemassa välituntejakin ja osaa hommista moni opettaja tekee tunnilla sillä välin kun oppilaat tekevät tehtäviä/ryhmätöitä.

Ja sitä paitsi, luulitko, ettei muissa töissä ole ylimääräisiä tehtäviä ja kokouksia? Ei tarvitse päivystää? Koskaan valmistella mitään kotona? Väärä luulo. Tervetuloa realismiin ja elävään työelämään. Mutta toisin kuin opettajilla, noiden lisäksi meillä on 40 työtuntiaviikossa. Ei 16-24.

Vierailija
672/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma enkka on 31h viikossa opetusta (yläkoulu ja lukio). Nyt on 28 tuntia opetusta ja 4h erilaisia vastuutehtäviä viikossa. Tähän päälle kokoukset ja suunnittelut. Joka viikko on 10h sellaista opetusta, johon ei ole missään olemassa valmista materiaalia tai ohjeita. Olen kunnassani ainoa oppiaineitani opettava henkilö. Ei ole ketään, jolle voisi jakaa osan tehtävistäni.

Lukion opettajien maksimituntimäärä on viikossa 23.

Vai väitätkö, että OAJ valehtelee? Kenties sinä teet niin itse. Yksittäisen jakson tuntimäärä totta kai voi olla korkeampi, mutta se ei ole sama asia kuin että noin olisi vuoden ympäri.

Vierailija
673/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai väitätkö, että OAJ valehtelee? Kenties sinä teet niin itse. Yksittäisen jakson tuntimäärä totta kai voi olla korkeampi, mutta se ei ole sama asia kuin että noin olisi vuoden ympäri.

Eihän se ole mikään maksimituntimäärä, vaan opetusvelvollisuus. Sen lisäksi voi tulla ylitunteja niin paljon kuin kyseisen open pää kestää. Niistä toki maksetaan sitten erikseen, mutta työmäärä on todella huikea.

Vierailija
674/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, mikä tekee open työhön henkistä raskautta, ovat tiukat tavoitteet ammatillisessa koulutuksessa. Opiskelijoiden antamien palautteiden keskiarvo on oltava tietty numero (esim. yli 4). Aina on joku opiskelija, joka ei muista koskaan kuulleensakaan asioista, joista kysytään tai ei ymmärrä kysymyksiä oikein. Onko niistä silloin kerrottu selkeästi? Jotkut eivät ole koskaan kuulleetkaan asiasta, vaikka olisit toistanut samaa asiaa 4 kertaa.

Jos opiskelija ei saa näytöistä mieleistään numeroa, hän voi kostaa kahdella tavalla. Toinen on hakea muutosta arviointiin. Tällöin opettaja joutuu myrskyn silmään: onko osaamisen perusteisiin kuuluvia asioita opetettu, onko opiskelija saanut riittävästi henkilökohtaista tukea oppimiseen ja tietoa siitä, mitä pitää osata. Opiskelijoilla ei aina ole realistista käsitystä siitä, mitä he osaavat. Arviointikeskustelussa selitetään selkokielellä, että koska sinä olet tullut joka aamu myöhässä töihin, etkä noudata muitakaan ohjeita työpaikalla, joten et voi saada 4 tai 5 kokonaisarvioinnissa. Tai jos opiskelija ei osaa millään tavalla perustella, miksi tekee työtä, kuten tekee, ei hän voi saada kokonaisarviosta 3 tai parempaa. Jotkut opiskelijat eivät hyväksy sitä, etteivät ole suoriutuneet täydellisesti ja että pitäisi vielä kehittyä ja tekevät siksi valituksia.

Toinen koston väline valitusten lisäksi on antaa huonot palautteet koulutuksesta. Syitä heikkoon keskiarvoon etsitään silloin kaikesta muusta paitsi yksittäisten opiskelijoiden ilkeydestä.

Paine on myös kova saada opiskelijat valmistumaan, koska rahoitus tulee suoraan suoritettujen tutkintojen määrästä. Näitä seurataan joka kuukausi kokouksissa. Eettinen ristiriita tulee siitä, kun joku opiskelija ei ole soveltuva alalle tai ei viitsi käydä koulua. Tukiopetusaikoja annetaan ja usein opiskelija ei saavu paikalle. Hän unohtaa, hupsista vaan, tai kurkku on kipeä. Joka ryhmässä on joku opiskelija, joka on enemmän saikulla kuin opetuksessa. Joka ryhmässä on joku, joka pinnaa koulusta. Joka ryhmässä on joku, jonka ymmärrys tai motivaatio ei riitä tiedon oppimiseen. Joka ryhmässä on joku, joka ei saa itsenäisiä tehtäviä tehtyä. Nämäkin opiskelijat pitäisi jollain taikavoimalla saada käymään koulunsa loppuun ja valmistumaan.

Olen muutama vuosi sitten soittanut joka aamu herätyspuhelun työssäoppimisjakson aikana yhdelle opiskelijalle. Hän oli myöhästynyt koulusta joka aamu ja ollut poissa todella runsaasti. Koska siinä luokassa oli niin monta omasta tahdostaan keskeyttänyttä, oli kova paine yrittää saada kaikki mahdolliset valmistumaan. En tiedä, missä muussa maassa opettaja soittaisi täysi-ikäiselle opiskelijalle joka aamu, että herätys, nyt ylös sängystä ja lähdet työssäoppimaan, vaikka olisit valvonut viiteen asti aamulla pelaten koneella. Se opiskelija valmistui, mutta en tiedä, onko löytänyt työpaikkaa. Harvalla työpaikalla pomo soittelee kotiin tai jaksaa ymmärtää aamuväsymystä pelaamisen takia. Tunnen yhden entisen opettajan, joka vei opiskelijan omalla autollaan ensimmäisellä viikolla työssäoppimispaikkaan, koska opiskelijalla oli sosiaalisten tilanteiden pelko ja siksi ylivoimaisia vaikeuksia uskaltaa mennä työpaikalle. Jonkun mielestä se ehkä on liiallista pumpulissa pitämistä, mutta se kuvastaa vain, miten monenlaisia haasteita meidän opiskelijoilla on.

Vierailija
675/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä joskus ihan vaikka yläasteelle sijaiseksi ja yritä saada ne oppimaan oikeasti jotain. Tai olemaan edes häiriköimättä.

Jo 90-luvulla opettajaharjottelijoita lähti luokasta itkien. Voin vain Kuvitella mitä se on tänä päivänä.

Naisvaltaisen alan naisten itkut nyt on aina tiedetty.

Jännä ettei aikanaan miesopettajien luokissa silmille hypitty. Tuskin hypitään vieläkään.

Vierailija
676/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteja voidaan yhdelle opelle sälyttää ihan niin paljon kuin sen pää vain kestää. 31 opetustuntia viikossa on käytännössä vähintään 55 tuntia töitä viikossa.

Matematiikan opettajista on pulaa. Kouluumme ei saatu uutta opettajaa, joten tämän yhden tunnit jaettiin talossa olleille kolmelle opettajalle. Yksikään näistä kolmesta ei ole enää meillä töissä.

Vierailija
677/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai no nyt naiset on ministereirtä, hypitäänkö heidän silmille? Missä ne miehet sitten on, kun eivät enää opeta?

Vierailija
678/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois opettajat mennä sirkukseen töihin, kun ovat valmiiksi klovneja.

Vierailija
679/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä joskus ihan vaikka yläasteelle sijaiseksi ja yritä saada ne oppimaan oikeasti jotain. Tai olemaan edes häiriköimättä.

Jo 90-luvulla opettajaharjottelijoita lähti luokasta itkien. Voin vain Kuvitella mitä se on tänä päivänä.

Naisvaltaisen alan naisten itkut nyt on aina tiedetty.

Jännä ettei aikanaan miesopettajien luokissa silmille hypitty. Tuskin hypitään vieläkään.

Kyllä hypittiin. Munat eivät tee opettajasta yhtään jämäkämpää. Kyse on ennemminkin persoonasta. Jos kouluissa olisi pelkästään miehiä opettajina, jäisi valtavasti asioita tekemättä. Miehet tuppaavat päästämään kaikki läpi, jotta välttyvät papereiden teolta ja tukiopetukselta. Sitten ihmetellään, miksi oppilas ei osaa edes lukea.

Vierailija
680/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että opettajilla on tunne oman työn ihmeellisestä raskaudesta. Kun ei muuta ole tehnyt, ja eletään omassa opettajakuplassa vahvistaen toinen toisensa uskoa tähän legendaan, niin tunne varmasti on aito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä