Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia

Vierailija
29.09.2021 |

Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.

Kommentit (733)

Vierailija
701/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että miesopettajilla pysyy haastavatkin lapset hyppysissä ja kuri luokassa säilyy.

Akkain ininää taas kerran.

Vierailija
702/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että miesopettajilla pysyy haastavatkin lapset hyppysissä ja kuri luokassa säilyy.

Mulla on mieskollega, joka valittaa ihan yhtä paljon.  On väsynyt, kun ryhmässä on jatkuvasti kaikenlaisia ongelmia. Lisäksi monet miehet vaihtavat toiselle alalle, eivätkä pysy alalla, jota ei arvosteta. 

Miehet ovat sen verran viisaita, etteivät ryhdy enää tähän hullun hommaan.  He eivät kanna vastuuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että harva mies jaksaa tätä opettajan työtä. Meille on tullut 4 miestä viimeisen 3 vuoden sisällä ja yksi heistä on enää jäljellä. Jos naisopettajissa olisi yhtä iso vaihtuvuus, koulu olisi katastrofin partaalla. Periaatteessa olen kylläkin sitä mieltä, että ihmiset ovat yksilöitä, eikä pelkkä sukupuolielin määrittele heitä. Eräs parhaista kollegoistani kautta aikojen on mies, joka elää parisuhteessa miehen kanssa ja kokee, että hänessä on yhtä paljon feminiinisiä kuin maskuliinisia piirteitä.

Vierailija
704/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka valittaa opettajien pitkistä lomista kysymys teille. Olisitteko valmiita siihen, että lapsillanne olisi vuositasolla lomaa yhteensä koulusta vain 4-5 viikkoa? Saman verran kun itsellänne on lomaa työstä?

Veikkaanpa, että vastauksenne on kielteinen.

Opettajan työajasta, meillä on sidottua sekä sitomatonta työaikaa joka on samanarvoista työaikaa. Kaikki työ kirjataan.

Oma tuleva viikkoni on seuraavanlainen:

30 tuntia opetusta, joka on sidottua työaikaa. Tämän lisäksi käyn työpaikalla arvioimassa näytön, tämän teen ilta-aikaan, menee useampi tunti näytön seuraamisessa ja sen jälkeen arviointikeskustelu. Kaikki kirjaaminen tämän lisäksi, päiväkirjat, läsnäolot, yhteydenotot työpaikoille näyttöjen ja ohjauskäyntein sopimista, osa opiskelijoista on topissa. Sähköpostit, oppilaitoksen Intran seuraaminen ja reagointi jos tarpeen, uusien koulutussopimusten kirjoittamista jne. 

Oletan että tulevan viikon työaikani on 45 tuntia. Työn toteuma kirjataan päivittäin.

Viikko 42 on vapaajakso, syysloma jonka todella koen ansainneeni.

Minä luen huvittuneena niitä kommentteja, joissa puhutaan opettajan tekevän työtä 4-6 tuntia päivässä. Ilmeisesti näin kirjoittavat olettaa, että lapsensa/nuorensa lukujärjestyksen/työjärjestyksen mukaan hänen opettajansa työaika määräytyy. Kuinka väärässä he ovatkaan.

Tuota..? Ei kukaan valita opettajien lomista, ainoastaan huomauttaa, että se kompensoi aika hemmetisti sitä opettajien kitisemää työn raskautta.

Ja ainakin pienten koululaisten vanhemmat olisivat ratkionnellisia, jos lapsilla olisi kesälomaa vain kuukausi. Ratkaisisi isosti sen lastenhoito-ongelman, joka pienten lasten vanhemmilla on tolkuttomista kesälomista ja omasta lyhyestä kesälomasta johtuen.

En muutenkaan ymmärrä, miksi lasten kesäloman lyhennys olisi vanhemmille ongelma, harvassa perheessä kun vanhemmilla on pidempi kesäloma kuin tuo 4-5 viikkoa.

Mitä tulee sinun työviikkoosi, niin lienet tuo harvinainen aikuiskoulutuksen opettaja, joka on elämöinyt tässä ketjussa pitkään. Puhut näytön arvioinkstakin, joten näin se lienee.

Kenelläkään perusopetuksen tai lukuon opettajalla ei ole 30 tuntia opetusta viikossa. Useimmilla sitä on ihan täysimääräisestikin eli ilman mitään "vajaatunteja pienemmällä liksalla" huomattavasti vähemmän.

Joten pannaanpa ne tunnit nyt tähän, että loppuu tuo höpötys.

- peruskoulussa 22-24 tuntia/luokanopettajat, erityisopettajat, aineenopettajat 18-24 tuntia.

https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/tyoaika/kunnalliset-peruskoulut/opetusv…

- lukion opettajat 16-23 tuntia.

https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/tyoaika/kunnalliset-lukiot/opetusvelvol…

Joo, on totta että tunteja on valmisteltava, on wilma ja kokeita ja aineita korjattavana ja jumankekka, kerran kuussa opettajain kokouskin!

Mä väitän, ettei silti 16-24 tuntia mene viikossa noihin, varsinkin kun on olemassa välituntejakin ja osaa hommista moni opettaja tekee tunnilla sillä välin kun oppilaat tekevät tehtäviä/ryhmätöitä.

Ja sitä paitsi, luulitko, ettei muissa töissä ole ylimääräisiä tehtäviä ja kokouksia? Ei tarvitse päivystää? Koskaan valmistella mitään kotona? Väärä luulo. Tervetuloa realismiin ja elävään työelämään. Mutta toisin kuin opettajilla, noiden lisäksi meillä on 40 työtuntiaviikossa. Ei 16-24.

Välitunnit menevät siirtymiin ja kysymyksiin vastaamisiin. Hyppytunneilla voi hyvin arvioida opiskelijoiden tekemiä tehtäviä. Tähän menee 3-5h per viikko. Tuntien suunnitteluun menee 1-3h per tunti aineesta ja aiheesta riippuen, mutta onneksi saman tunnin voi yleensä pitää useammalle ryhmälle. Kokonaisuudessaan työhön menee 45-50h viikossa. Pe-illan ja lauantain voi yleensä pitää vapaana mutta sunnuntaina menee koko päivä suunnitteluun. Itse ammattini valitsin ja tämä oli tiedossa, mutta en ymmärrä miten opetusalan ulkopuoliset henkilöt tietäisivät paremmin miten paljon suunnitteluun kuluu aikaa.

- lukion pt. tuntiopettaja

Kyllä alakoulussa oppilaat ovat omassa luokassa, yläkoulussa ja lukiossa oppilaat siirtyvät, ei opettaja.

Koulussa on monenlaisia opettajia. Vanhemmasta päästä ei tunteja enää valmistella juuri lainkaan. Tuoreemmat toki enemmän. Aineissakin toki on eroja.

Ja tiedän kyllä tåmän opettajan puolisona, toisen kälynä ja itse koulun johtokunnassa vuosia toimineena ja vanhempaintoimikunnan pj:nä.

Ja siis: en yhtään aliarvosta työtä, se vaan EI ole erityisen rankkaa duunina. Sinä et selvästi tiedä muista ammateista mitään, jos kuvittelet olevan.

Kyllä meillä ainakin yläkoulussa osa opettajista joutuu siirtymään jatkuvasti. Ei meillä ole luokkatiloja niin paljon, että niitä jokaiselle riittäisi. Kaikki luokkahuoneet ovat käytössä joka tunti ja melkoinen palapeli se, että tiloja riittää kaikille. 

Vierailija
705/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä on niin kirjoitettu siitä, että opettajat ovat vain osan päivää koululla ja menevät sitten kotiin ja jatkavat siellä töitä. Monella muullakin alalla tehdään töitä nykyään kotona. Nythän on paljon etätöitä. Kuka tietää, mitä nämä tekevät kotona? Opettajat kirjoitusten mukaan tekevät töitä vain sen ajan, kun ovat opettamassa ja muina aikoina eivät tee mitään.  Miten sitten muilla aloilla, joissa saatetaan käydä vain jossain palaverissa ja sitten ehkä mennään kotiin jatkamaan töitä. Onko tämä palverissa oloaika vain todellista töitä, joka lasketaan ja muu on ihan vain vapaata.  Joinakin päivinä eivät ehkä mene lainkaan toimistolle, vaan tekevät kotoa käsin töitä. Käytännössä siis eivät tee mitään, jos kerran oikeaa työtä vain se työ, joka tehdään työpaikalla, koulussa tms.

Vierailija
706/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs amiksen opettaja opiskelee sairaanhoitajaksi.

Vierailija
707/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä on niin kirjoitettu siitä, että opettajat ovat vain osan päivää koululla ja menevät sitten kotiin ja jatkavat siellä töitä. Monella muullakin alalla tehdään töitä nykyään kotona. Nythän on paljon etätöitä. Kuka tietää, mitä nämä tekevät kotona? Opettajat kirjoitusten mukaan tekevät töitä vain sen ajan, kun ovat opettamassa ja muina aikoina eivät tee mitään.  Miten sitten muilla aloilla, joissa saatetaan käydä vain jossain palaverissa ja sitten ehkä mennään kotiin jatkamaan töitä. Onko tämä palverissa oloaika vain todellista töitä, joka lasketaan ja muu on ihan vain vapaata.  Joinakin päivinä eivät ehkä mene lainkaan toimistolle, vaan tekevät kotoa käsin töitä. Käytännössä siis eivät tee mitään, jos kerran oikeaa työtä vain se työ, joka tehdään työpaikalla, koulussa tms.

juuri tämä

Vierailija
708/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs amiksen opettaja opiskelee sairaanhoitajaksi.

Minä opiskelin kokiksi. Oli vaihtelua. Viis siitä, millaisia tutkintoja on jo taustalla, mutta jos ihminen on loppu, niin jotain on tehtävä. Olen aina rakastanut hyvää ruokaa ja tykkään sitä myös tehdä toisille. Olen palannut opettajaksi, kun en kokkina saanut töitä. Ensimmäisenä törmää ennakkoasenteisiin ylikoulutuksesta. Kokin ura taisi jäädä minun kohdallani yhden kesän mittaiseksi.

Vierailija
709/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaan kumma, että opettajia vihataan näin paljon.  Ihmiset, jotka eivät itse ole tehneet tätä työtä puhuvat pahaa . Edelleenkään kaikilla opettajilla ei ole sitä pitkää lomaa, eikä palkka ole edelleenkään noussut. Edellenkin on pitkä koulutus. 

Otsikossa luki kylläkin ”huvittaa” ei ”vihataan”. Mutta, jos eriävät mielipiteet ja kommentit koetaan vihaksi, niin minkäs sille mahtaa.

Vierailija
710/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni opettaja oikeasti ON toteuttanut uhkauksensa ja hakeutunut muihin töihin? Ei varmaan monikaan.

Uskon, että open työ voi olla kuluttavaa etenkin yläkoulussa. Minulla on useita opekavereita, ja heidän viestinsä on kyllä selkeä: on rasittavaa, mutta lyhyet päivät ja pitkät lomat kompensoi, eikä sen vuoksi tulisi mieleenkään vaihtaa.

Moni tuttavani joka on tehnyt koko ikänsä opettajan hommia, on ihan ulalla normi palkansaajien työelämästä. Eivät voi ajatellakaan sellaista arkea, että olisi jonnekin viiteen asti töissä työpaikalla! Tai että olisi vain 3 - 4 viikkoa kesälomaa eikä mitään megapitkiä jouluvapaita jne. 

Vierailija
711/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi lukiossa opettajat saavat lisäpalkkaa jokaisesta "ylimääräisestä" naksahduksesta: yo-kokeiden korjaamisesta, kokouksista... ei se ole mitään ylityötä ohi opetustuntien, jos siitä maksetaan kelpo korvaus.

En silti haluaisi olla opettaja, en jaksaisi niitä kersoja. Mieluummin teen toimistotyötäni, mitä nyt teen, vaikka olenkin konttorilla 9 - 17 ja illalla teen usein ylitöitä kotona - kokonaispalkalla eli en saa korvausta (vapaata voi joskus saada jos ehtis pitämään).

Vierailija
712/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi lukiossa opettajat saavat lisäpalkkaa jokaisesta "ylimääräisestä" naksahduksesta: yo-kokeiden korjaamisesta, kokouksista... ei se ole mitään ylityötä ohi opetustuntien, jos siitä maksetaan kelpo korvaus.

En silti haluaisi olla opettaja, en jaksaisi niitä kersoja. Mieluummin teen toimistotyötäni, mitä nyt teen, vaikka olenkin konttorilla 9 - 17 ja illalla teen usein ylitöitä kotona - kokonaispalkalla eli en saa korvausta (vapaata voi joskus saada jos ehtis pitämään).

Siis se ei ole ylityötä, jos siitä maksetaan palkkaa? Mikä ihmeen tulkinta se tuo on? Enkä ole yhdessäkään sellaisessa lukiossa ollut (olen ollut useassa), jossa kokouksista olisi maksettu.

Vierailija
713/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viimeistään on aika jokaisen laittaa kymppi viikossa säästöön, jotta on varaa ostaa opettajalle kunnon lahja jouluna. Vähän kompensoi huonoa palkkaa ja raskasta työtä

Vierailija
714/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tänne tulla kokeilemaan. Minulla on opetusta 5-6 tuntia päivässä. Yleensä olen niin väsynyt, että menen suoraan kotiin lepäämään ja teen kaikki kirjalliset hommat vasta illalla klo 18-21 välillä. Meteli, isot opetusryhmät ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat muun luokan joukossa tekevät työstä raskasta, ei työtunnit. Huollan ääntäni kerran viikossa laulutunneilla, koska menetin viime syksynä ääneni. Metelin läpi huutaminen väärällä tekniikalla saa edelleen äänen kireäksi ja joskus se saattaa päivän lopussa kadota, mutta onneksi enää harvoin.

Vierailija
715/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänensä kadottanut opettaja lisää vielä seuraavan faktan: mikään muu työ ei ole saanut minua kokemaan samanlaista mitättömyyden tunnetta kuin tämä nykyinen. Viikoittain tulee mieleen, että minä en kykene tähän, minä en ole tähän pätevä enkä sopiva.

Minä en osaa opettaa oikein oppilasta, jolla on erityisen tuen tarvetta. En ole erityispedagogiikkaa juurikaan opiskellut. En kestä kuunnella luokassa jatkuvaa ääntelyä, vaikka tiedän, etteivät eräät oppilaat kykene hillitsemään itseään. En osaa järjestää rauhallista oppimisympäristöä hänelle, joka tarvitsee hiljaisuutta ilman hälyä. En osaa kiinnittää luokan kiltteihin ja ahkeriin tyttöihin tarpeeksi huomiota, koska häiritsevästi käyttäytyvät vievät liikaa huomiotani. Pelkään, että hyvin pärjäävät oppilaat kokevat jäävänsä ilman huomiota ja alkavat ajatella, että ihan sama, mitä he tekevät, kun he jäävät aina sivullisiksi.

Joskus olisi helpompaa jättää oppilaiden keskinäiset riidat selvittämättä, koska joka päivä menee opetusaikaa siihen, että puhutaan, miten pitää olla kiva kaveri, ei saa lyödä eikä kiusata eikä huutaa toiselle tai haukkua välitunnilla.

Eräät vanhemmat vaativat minuutin tarkkuudella selonteon, mitä on tapahtunut, missä, kuka on siihen syyllinen ja mitä rangaistuksia seuraa. Kukaan vanhemmista ei halua kuulla, että opettajan mielestä usein lähes kaikki riitapukarit olivat syyllisiä. Yksi haukkui toista epäasiallisesti, toinen kävi päälle, tällöin tönäistiin vahingossa kolmatta oppilasta, joka suuttui siitä ja yritti lyödä ja sylkeä päälle. Riehaan tuli väliin neljäs oppilas, jonka motiivista ei ole tietoa. Viides oppilas yritti juosta kertomaan tilanteesta välituntivalvojalle, mutta kuudes oppilas otti häntä takin hihasta kiinni ja huusi, että tästä et mene kertomaan kenellekään tai tulee turpiin.

Tilanne oli keksitty, mutta niin lähellä koulun tilanteita kuin vain voi olla. Näitä me opettajat selvittelemme, vaikkei aina jaksaisi.

Minä tulin vain opettamaan ja luomaan lapsille tulevaisuutta. Työ on enimmäkseen kaikkea muuta.

Vierailija
716/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tänne tulla kokeilemaan. Minulla on opetusta 5-6 tuntia päivässä. Yleensä olen niin väsynyt, että menen suoraan kotiin lepäämään ja teen kaikki kirjalliset hommat vasta illalla klo 18-21 välillä. Meteli, isot opetusryhmät ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat muun luokan joukossa tekevät työstä raskasta, ei työtunnit. Huollan ääntäni kerran viikossa laulutunneilla, koska menetin viime syksynä ääneni. Metelin läpi huutaminen väärällä tekniikalla saa edelleen äänen kireäksi ja joskus se saattaa päivän lopussa kadota, mutta onneksi enää harvoin.

Oletko apinatarhassa opettajana? Minun kouluaikanani oppilaat istuivat hiljaa ja opettaja puhui. Häiriköt olivat omassa luokassaan, tätä luokkaa kutsuttiin tarkkikseksi. Tarkkiksen opettaja oli entinen painija ja sellaisessa maineessa ettei hänelle vittuiltu.

Vierailija
717/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko apinatarhassa opettajana? Minun kouluaikanani oppilaat istuivat hiljaa ja opettaja puhui. Häiriköt olivat omassa luokassaan, tätä luokkaa kutsuttiin tarkkikseksi. Tarkkiksen opettaja oli entinen painija ja sellaisessa maineessa ettei hänelle vittuiltu.

Millä vuosikymmenellä toi tarkkis oli? Mä olen käynyt peruskoulun pääsisssa 90-luvulla ja siirtynyt lukioon 2003, josta kirjoitin 2006. Ei mun aikaan mitään tarkkista ollut.

Vierailija
718/733 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä vuosikymmenellä toi tarkkis oli? Mä olen käynyt peruskoulun pääsisssa 90-luvulla ja siirtynyt lukioon 2003, josta kirjoitin 2006. Ei mun aikaan mitään tarkkista ollut.

Ei meilläkään ollut kuin yläasteella tarkkis eli tarkkailuluokka 90-luvulla. Meidän koulussa oli ala-asteella erkkaluokka, ei mitään tarkkista. Siellä erkkaluokassa oli hitaammin oppivat lapset ja häiriköt samassa luokassa, muistaakseni alle 10 koululaista koko ala-asteelta vuosittain.

Meidän opettaja raivosi niin että herkemmät itkivät tunneilla. Jos ei ollut muistanut läksyjä tehdä, opettaja huusi ja antoi palkkioksi jälki-istuntoa. Olinpa siellä itsekin silloin tällöin, koska välillä unohtui läksykirja pulpettiin tai vihko kotiin. Jälki-istunnossa istuttiin pulpetissa selkä suorana koko tunti. Sivuille ei saanut vilkuilla. Kerran oli opettajan oma poika joutunut jälki-istuntoon, kun opettajalle sattui jälki-istunnon valvontavuoro. Tämä opettaja oli siis varmasti päälle 50 v. ja sillä oli 10 v. poika. Jälki-istunnon alussa kävi vetäisemässä omaa poikaansa viivottimella sormille. Silloin minultakin pääsi kyynel silmäkulmasta, vaikka mikään muu rangaistus ei tuntunut miltään. Kenellekään ei ollut tapana laverrella, jos aikuinen rankaisi, koska seuraamukset olisivat voineet olla hirveät, esim. luokalle jättäminen.

Vierailija
719/733 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on enää konttorilla kello 9-17? Niin ne opettajatkin jatkavat töitä kotona tosi pitkään, eikä mitään lisäkorvausta saa opettaja. En ole koskaan saanut mitään lisäkorvausta. Itse pitää maksaa koulutukset, jos olet pois opettajan työstä, meillä et saa ainakaan palkkaa, koska palkka menee sijaiselle. 

Vierailija
720/733 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa sinne kouluun kokeilemaan opettajan hommaa. Ei käy kateeksi, kun pikku päivänsäteet haistattelevat, hajottavat paikkoja ja pahimmillaan käyvät kiinni. Onneksi en itse ole opettaja.

Väitän, että paljon rankempaa on esim. nuorisopsykiatrian puolella tai lastensuojelussa.

Joo varmasti voi ollakin. Pysytään kuitenkin vielä siinä opettajan ammatissa. Hän tapaa näitä häiriköitä/häiriintyneitä ennenkuin nuoret on siellä psyki puolella ja huostaanotettuina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi