Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia

Vierailija
29.09.2021 |

Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.

Kommentit (733)

Vierailija
681/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut ihmiset ovat yksinkertaisia, kun tosiaan luulevat, että opettaja voi vuodesta toiseen opettaa samoilla materiaaleilla.  Opetusmentelmiä pitää vaihtaa tämän tästä ja opettajan on myös seurattava aikaansa, eikä voi opettaa millään 20 vuotta vanhoilla kalvoilla.  Tekniikka kehittyy ja opettajan pitää myös osata opettaa tietotekniikka kaiken muun lisäksi. 

Työ ei ala silloin, kun alkaa tunti, eikä lopu silloin, kun tunti loppuu. Tietenkin on olemassa opettajia, jotka eivät kehitä työtään tai opetustaan. Ehkä heille sitten riittää pienempi aika, mutta luultavasti heidän työhänsä ei olla tyytyväisiä. Kuka haluaa enää nähdä monta kymmentä vuotta vanhoja materiaaleja? Lyhyemmäskin ajassa materiaalit vanhenee. 

Toki monella muullakin allalla on raskasta ja kiire on kova. 

Vierailija
682/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että opettajilla on tunne oman työn ihmeellisestä raskaudesta. Kun ei muuta ole tehnyt, ja eletään omassa opettajakuplassa vahvistaen toinen toisensa uskoa tähän legendaan, niin tunne varmasti on aito.

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka valittaa opettajien pitkistä lomista kysymys teille. Olisitteko valmiita siihen, että lapsillanne olisi vuositasolla lomaa yhteensä koulusta vain 4-5 viikkoa? Saman verran kun itsellänne on lomaa työstä?

Veikkaanpa, että vastauksenne on kielteinen.

Opettajan työajasta, meillä on sidottua sekä sitomatonta työaikaa joka on samanarvoista työaikaa. Kaikki työ kirjataan.

Oma tuleva viikkoni on seuraavanlainen:

30 tuntia opetusta, joka on sidottua työaikaa. Tämän lisäksi käyn työpaikalla arvioimassa näytön, tämän teen ilta-aikaan, menee useampi tunti näytön seuraamisessa ja sen jälkeen arviointikeskustelu. Kaikki kirjaaminen tämän lisäksi, päiväkirjat, läsnäolot, yhteydenotot työpaikoille näyttöjen ja ohjauskäyntein sopimista, osa opiskelijoista on topissa. Sähköpostit, oppilaitoksen Intran seuraaminen ja reagointi jos tarpeen, uusien koulutussopimusten kirjoittamista jne. 

Oletan että tulevan viikon työaikani on 45 tuntia. Työn toteuma kirjataan päivittäin.

Viikko 42 on vapaajakso, syysloma jonka todella koen ansainneeni.

Minä luen huvittuneena niitä kommentteja, joissa puhutaan opettajan tekevän työtä 4-6 tuntia päivässä. Ilmeisesti näin kirjoittavat olettaa, että lapsensa/nuorensa lukujärjestyksen/työjärjestyksen mukaan hänen opettajansa työaika määräytyy. Kuinka väärässä he ovatkaan.

Tuota..? Ei kukaan valita opettajien lomista, ainoastaan huomauttaa, että se kompensoi aika hemmetisti sitä opettajien kitisemää työn raskautta.

Ja ainakin pienten koululaisten vanhemmat olisivat ratkionnellisia, jos lapsilla olisi kesälomaa vain kuukausi. Ratkaisisi isosti sen lastenhoito-ongelman, joka pienten lasten vanhemmilla on tolkuttomista kesälomista ja omasta lyhyestä kesälomasta johtuen.

En muutenkaan ymmärrä, miksi lasten kesäloman lyhennys olisi vanhemmille ongelma, harvassa perheessä kun vanhemmilla on pidempi kesäloma kuin tuo 4-5 viikkoa.

Mitä tulee sinun työviikkoosi, niin lienet tuo harvinainen aikuiskoulutuksen opettaja, joka on elämöinyt tässä ketjussa pitkään. Puhut näytön arvioinkstakin, joten näin se lienee.

Kenelläkään perusopetuksen tai lukuon opettajalla ei ole 30 tuntia opetusta viikossa. Useimmilla sitä on ihan täysimääräisestikin eli ilman mitään "vajaatunteja pienemmällä liksalla" huomattavasti vähemmän.

Joten pannaanpa ne tunnit nyt tähän, että loppuu tuo höpötys.

- peruskoulussa 22-24 tuntia/luokanopettajat, erityisopettajat, aineenopettajat 18-24 tuntia.

https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/tyoaika/kunnalliset-peruskoulut/opetusv…

- lukion opettajat 16-23 tuntia.

https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/tyoaika/kunnalliset-lukiot/opetusvelvol…

Joo, on totta että tunteja on valmisteltava, on wilma ja kokeita ja aineita korjattavana ja jumankekka, kerran kuussa opettajain kokouskin!

Mä väitän, ettei silti 16-24 tuntia mene viikossa noihin, varsinkin kun on olemassa välituntejakin ja osaa hommista moni opettaja tekee tunnilla sillä välin kun oppilaat tekevät tehtäviä/ryhmätöitä.

Ja sitä paitsi, luulitko, ettei muissa töissä ole ylimääräisiä tehtäviä ja kokouksia? Ei tarvitse päivystää? Koskaan valmistella mitään kotona? Väärä luulo. Tervetuloa realismiin ja elävään työelämään. Mutta toisin kuin opettajilla, noiden lisäksi meillä on 40 työtuntiaviikossa. Ei 16-24.

Välitunnit menevät siirtymiin ja kysymyksiin vastaamisiin. Hyppytunneilla voi hyvin arvioida opiskelijoiden tekemiä tehtäviä. Tähän menee 3-5h per viikko. Tuntien suunnitteluun menee 1-3h per tunti aineesta ja aiheesta riippuen, mutta onneksi saman tunnin voi yleensä pitää useammalle ryhmälle. Kokonaisuudessaan työhön menee 45-50h viikossa. Pe-illan ja lauantain voi yleensä pitää vapaana mutta sunnuntaina menee koko päivä suunnitteluun. Itse ammattini valitsin ja tämä oli tiedossa, mutta en ymmärrä miten opetusalan ulkopuoliset henkilöt tietäisivät paremmin miten paljon suunnitteluun kuluu aikaa.

- lukion pt. tuntiopettaja

Vierailija
684/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin toiminut koulunkäyntiavustajana ja olihan sekin työ raskasta ja palkka oli huono. Olen myös tehnyt toimistotöitä: kirjapitäjä, sihteeri, kanslisti  yms.  Työ ei ollut niin raskasta ja hektistä. Minulle istuminen alkoi tuntumaan selässä eli sen takia sitten siirrtyin muihin töihin.  Toisaalta toimistotyö oli monella tapaa aika tylsää, eli se puudutti. 

Vierailija
685/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että opettajilla on tunne oman työn ihmeellisestä raskaudesta. Kun ei muuta ole tehnyt, ja eletään omassa opettajakuplassa vahvistaen toinen toisensa uskoa tähän legendaan, niin tunne varmasti on aito.

Kouluni opettajista lähes kaikki ovat olleet ennen opettajuutta muissa töissä. Osa on kouluttautunut opettajaksi vasta oltuaan pitkään työelämässä. Minulla on koulun ulkopuolista työkokemusta lähes kolmestakymmenestä työpaikasta. Nämä työpaikat ovat hyvin erilaisilta aloilta. Osaan on tarvittu yliopistokoulutustani ja osaan ei.

Vierailija
686/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt oman alan asiantuntijatyötä 15 vuotta ennen opettajaksi päätymistä. Sitä ennen olen työskennellyt myös omalla alalla, mutta vähemmän vaativissa tehtävissä. Helppoa on nimettömänä huudella, ettet ymmärrä mistään mitään.

Vierailija
687/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä me opettajat turhaan yritetään  opettaa. Nostetaan vaan palkka, kun meidän työtä ei kukaan arvosta.  Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluaa. Mennään vaan 20 vuotta vanhoilla matskuilla, eikä vastata edes vanhempien puheluihin ja viesteihin. Hoitatkoot omat lapsensa! 

UU, marttyyrin kruunua kiillotellaan näemmä...

Kuule, ei tässä varmaan kukaan ole kiistänyt sitä, ettå opettajien työssäkin on omat ikävät ja raskaat puolensa.

Mutta ärsyttää se opettajien luulo, että ko. työ olisi raskauden huipentuma. Ketjussa on jo todettu se fakta, että puolet kaikista suomalaisista on harkinnut koronan aikana alan vaihtoa. Ei siis pelkät opettajat.

Opettajan työssä on kyllä hyviäkin puolia, joista pitkät, neljäsosan vuodesta muodostavat lomat ovat yksi, ja ihan siitä riippumatta, kutsutteko osaa kesälomasta opetuksen kesäkeskeytykseksi vai lomaksi. Toinen tekijä on vähäinen opetusvelvollisuus. Se, miten paljon opettaja käyttää aikaa tuntien valmisteluun ja kokeiden korjailuun tai wilman täyttämiseen vaihtelee valtavasti, mitä ette tunnu millään myöntävän. Vaikka kaikkien muiden alojen suhteen tätä suhteellisuutta sormi ojossa tolkutattekin ("ei kaikki hoitajat tee fyysisesti raskasta työtä").

Summa summarum: kukaan ei pidä opettajan opetustyötä tärkeänä. Vaan arvostelee epärealistista ja muista aloista täysin tietämätöntä kuvitelmaanne oman työnne raskaudesta.[/quote

Argh sori... Siis kukaan ei pidä opettajan opetustyötä epätärkeänä...

Niin ja palkka kyllä laskee, jos ei opetustunteja ole paljon. Opettajankin on kuitenkin asuttava ja syötävä, myös esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. 

Joo, muttei niitä maksimissaankaan ole lähellekään 30 tuntia viikossa.

Ikävä tuottaa sulle pettymys, mutta kyllä mulla on tässä jaksossa 31 tuntia opetusta + kaikkia muu työ päälle.

Mua niin huvittaa nää tyypit, jotka ulisee palstalla tietävänsä opettajien työmäärän lapsien lukujärjestyksen perusteella tai sen, moneltako opettaja saapui kotiin. Osan työstä voi hoitaa kotonakin. Monesti siellä onkin rauhallisempaa tehdä korjaus-, suunnittelu- ja sihteerintyöt.

Vierailija
688/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nykyään monella alalla tehdään töitä kotona, ei enää pelkästään opettajat. 

Vierailija
689/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka valittaa opettajien pitkistä lomista kysymys teille. Olisitteko valmiita siihen, että lapsillanne olisi vuositasolla lomaa yhteensä koulusta vain 4-5 viikkoa? Saman verran kun itsellänne on lomaa työstä?

Opettajan työajasta, meillä on sidottua sekä sitomatonta työaikaa joka on samanarvoista työaikaa. Kaikki työ kirjataan.

30 tuntia opetusta, joka on sidottua työaikaa. Tämän lisäksi käyn työpaikalla arvioimassa näytön, tämän teen ilta-aikaan, menee useampi tunti näytön seuraamisessa ja sen jälkeen arviointikeskustelu. Kaikki kirjaaminen tämän lisäksi, päiväkirjat, läsnäolot, yhteydenotot työpaikoille näyttöjen ja ohjauskäyntein sopimista, osa opiskelijoista on topissa. Sähköpostit, oppilaitoksen Intran seuraaminen ja reagointi jos tarpeen, uusien koulutussopimusten kirjoittamista jne. 

Oletan että tulevan viikon työaikani on 45 tuntia. Työn toteuma kirjataan päivittäin.

Minä luen huvittuneena niitä kommentteja, joissa puhutaan opettajan tekevän työtä 4-6 tuntia päivässä. Ilmeisesti näin kirjoittavat olettaa, että lapsensa/nuorensa lukujärjestyksen/työjärjestyksen mukaan hänen opettajansa työaika määräytyy. Kuinka väärässä he ovatkaan.

Tuota..? Ei kukaan valita opettajien lomista, ainoastaan huomauttaa, että se kompensoi aika hemmetisti sitä opettajien kitisemää työn raskautta.

Ja ainakin pienten koululaisten vanhemmat olisivat ratkionnellisia, jos lapsilla olisi kesälomaa vain kuukausi. Ratkaisisi isosti sen lastenhoito-ongelman, joka pienten lasten vanhemmilla on tolkuttomista kesälomista ja omasta lyhyestä kesälomasta johtuen.

En muutenkaan ymmärrä, miksi lasten kesäloman lyhennys olisi vanhemmille ongelma, harvassa perheessä kun vanhemmilla on pidempi kesäloma kuin tuo 4-5 viikkoa.

Mitä tulee sinun työviikkoosi, niin lienet tuo harvinainen aikuiskoulutuksen opettaja, joka on elämöinyt tässä ketjussa pitkään. Puhut näytön arvioinkstakin, joten näin se lienee.

Kenelläkään perusopetuksen tai lukuon opettajalla ei ole 30 tuntia opetusta viikossa. Useimmilla sitä on ihan täysimääräisestikin eli ilman mitään "vajaatunteja pienemmällä liksalla" huomattavasti vähemmän.

- peruskoulussa 22-24 tuntia/luokanopettajat, erityisopettajat, aineenopettajat 18-24 tuntia.

Joo, on totta että tunteja on valmisteltava, on wilma ja kokeita ja aineita korjattavana ja jumankekka, kerran kuussa opettajain kokouskin!

Mä väitän, ettei silti 16-24 tuntia mene viikossa noihin, varsinkin kun on olemassa välituntejakin ja osaa hommista moni opettaja tekee tunnilla sillä välin kun oppilaat tekevät tehtäviä/ryhmätöitä.

Ja sitä paitsi, luulitko, ettei muissa töissä ole ylimääräisiä tehtäviä ja kokouksia? Ei tarvitse päivystää? Koskaan valmistella mitään kotona? Väärä luulo. Tervetuloa realismiin ja elävään työelämään. Mutta toisin kuin opettajilla, noiden lisäksi meillä on 40 työtuntiaviikossa. Ei 16-24.

Välitunnit menevät siirtymiin ja kysymyksiin vastaamisiin. Hyppytunneilla voi hyvin arvioida opiskelijoiden tekemiä tehtäviä. Tähän menee 3-5h per viikko. Tuntien suunnitteluun menee 1-3h per tunti aineesta ja aiheesta riippuen, mutta onneksi saman tunnin voi yleensä pitää useammalle ryhmälle. Kokonaisuudessaan työhön menee 45-50h viikossa. Pe-illan ja lauantain voi yleensä pitää vapaana mutta sunnuntaina menee koko päivä suunnitteluun. Itse ammattini valitsin ja tämä oli tiedossa, mutta en ymmärrä miten opetusalan ulkopuoliset henkilöt tietäisivät paremmin miten paljon suunnitteluun kuluu aikaa.

Näin se menee. Olen pohjakoulutukseltani sairaanhoitaja, sen jälkeen terveystieteiden maisteri ja tohtori. Missään muualla kuin opettajan työssä minun tekemääni työn määrää ei ole aliarvioitu. Missään muussa työpaikassa tai työpaikan ulkopuolella ei ole esitetty väitteitä, että helpollapa tuokin pääsee. Opettajana ja tutkintovastaavana työtuntini ovat pääsääntöisesti 40-50 tuntia viikossa, joista osa menee palkattomaksi. Jos haluan pysyä ajan tasalla alan kehityksestä, minun täytyy vapaajaksoilla lukea tieteellisiä tutkimuksia, perehtyä OPH:lla valmistelussa oleviin linjauksiin ja monella tavalla täydennyskouluttautua omaehtoisesti. Ei ole mitenkään mahdollista, että nykypäivänä kouluttaisimme esim. sairaanhoitajia tekemään työtään niillä menetelmillä, jotka olivat käytössä 10 vuotta sitten, kun itse olen viimeksi ollut sairaanhoidollisessa työssä. Tänään olen valmistautunut erästä työryhmää varten lukemalla tekstiä n. 200 sivua, esim. tutkimusreferaatteja ja kirjallisuuskatsauksia. Valmistautumatta ei nykyaikana voi mennä mihinkään työryhmään tai asiantuntijaverkostoon. Se aika, joka vietetään siellä yhdessä, käytetään tehokkaasti ja siitä laaditaan asiakirja. Emme istu juomassa kahvia ja syömässä pullaa jutustellen säästä.

Vierailija
690/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule huvita yhtään!

Tokaluokkalaisella esikoisellani oli ensimmäiset kaverisynttärit pari viikkoa sitten, ja sen parin tunnin aikana järkytyin syvästi, minkälaisia kakaroita maa päällään kantaa! Pelkkää huutoa, järjetöntä riehumista ja kaiken tuhoamista. Enkä ole mikään nössykkä, todellakin sain sen kakaralauman kuriin, mutta en kyllä välittäisi työkseni samaa tehdä päivästä toiseen.

En enää yhtään ihmettele, miksi opettaja on tässä vuoden aikana joka kerta tavatessa harmitellut sitä, että rauhalliset lapset (kuten omani) joutuu kärsimään luokan levottomuudesta.

Vierailija
691/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuule huvita yhtään!

Tokaluokkalaisella esikoisellani oli ensimmäiset kaverisynttärit pari viikkoa sitten, ja sen parin tunnin aikana järkytyin syvästi, minkälaisia kakaroita maa päällään kantaa! Pelkkää huutoa, järjetöntä riehumista ja kaiken tuhoamista. Enkä ole mikään nössykkä, todellakin sain sen kakaralauman kuriin, mutta en kyllä välittäisi työkseni samaa tehdä päivästä toiseen.

En enää yhtään ihmettele, miksi opettaja on tässä vuoden aikana joka kerta tavatessa harmitellut sitä, että rauhalliset lapset (kuten omani) joutuu kärsimään luokan levottomuudesta.

Opettaja ei lisäksi uskalla niin vain kommentaa vieraita lapsia. Pian tulee paikalle joku vanhempi ja sitten menee valitus rehtorille yms.  Itse olin koulunkäyntiavustajana joskus aikaa sitten ekalla luokalla, jossa erityislapsi teki kaikenlaista.  Niin siinäkin sitten tuli vanhemmat paikalle, eikä lasta kuulemma saanut komentaa, koska tunsi olevan niin erilainen, jos häntä komennettiin. 

Vierailija
692/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, mikä tekee open työhön henkistä raskautta, ovat tiukat tavoitteet ammatillisessa koulutuksessa. Opiskelijoiden antamien palautteiden keskiarvo on oltava tietty numero (esim. yli 4). Aina on joku opiskelija, joka ei muista koskaan kuulleensakaan asioista, joista kysytään tai ei ymmärrä kysymyksiä oikein. Onko niistä silloin kerrottu selkeästi? Jotkut eivät ole koskaan kuulleetkaan asiasta, vaikka olisit toistanut samaa asiaa 4 kertaa.

Jos opiskelija ei saa näytöistä mieleistään numeroa, hän voi kostaa kahdella tavalla. Toinen on hakea muutosta arviointiin. Tällöin opettaja joutuu myrskyn silmään: onko osaamisen perusteisiin kuuluvia asioita opetettu, onko opiskelija saanut riittävästi henkilökohtaista tukea oppimiseen ja tietoa siitä, mitä pitää osata. Opiskelijoilla ei aina ole realistista käsitystä siitä, mitä he osaavat. Arviointikeskustelussa selitetään selkokielellä, että koska sinä olet tullut joka aamu myöhässä töihin, etkä noudata muitakaan ohjeita työpaikalla, joten et voi saada 4 tai 5 kokonaisarvioinnissa. Tai jos opiskelija ei osaa millään tavalla perustella, miksi tekee työtä, kuten tekee, ei hän voi saada kokonaisarviosta 3 tai parempaa. Jotkut opiskelijat eivät hyväksy sitä, etteivät ole suoriutuneet täydellisesti ja että pitäisi vielä kehittyä ja tekevät siksi valituksia.

Toinen koston väline valitusten lisäksi on antaa huonot palautteet koulutuksesta. Syitä heikkoon keskiarvoon etsitään silloin kaikesta muusta paitsi yksittäisten opiskelijoiden ilkeydestä.

Paine on myös kova saada opiskelijat valmistumaan, koska rahoitus tulee suoraan suoritettujen tutkintojen määrästä. Näitä seurataan joka kuukausi kokouksissa. Eettinen ristiriita tulee siitä, kun joku opiskelija ei ole soveltuva alalle tai ei viitsi käydä koulua. Tukiopetusaikoja annetaan ja usein opiskelija ei saavu paikalle. Hän unohtaa, hupsista vaan, tai kurkku on kipeä. Joka ryhmässä on joku opiskelija, joka on enemmän saikulla kuin opetuksessa. Joka ryhmässä on joku, joka pinnaa koulusta. Joka ryhmässä on joku, jonka ymmärrys tai motivaatio ei riitä tiedon oppimiseen. Joka ryhmässä on joku, joka ei saa itsenäisiä tehtäviä tehtyä. Nämäkin opiskelijat pitäisi jollain taikavoimalla saada käymään koulunsa loppuun ja valmistumaan.

Olen muutama vuosi sitten soittanut joka aamu herätyspuhelun työssäoppimisjakson aikana yhdelle opiskelijalle. Hän oli myöhästynyt koulusta joka aamu ja ollut poissa todella runsaasti. Koska siinä luokassa oli niin monta omasta tahdostaan keskeyttänyttä, oli kova paine yrittää saada kaikki mahdolliset valmistumaan. En tiedä, missä muussa maassa opettaja soittaisi täysi-ikäiselle opiskelijalle joka aamu, että herätys, nyt ylös sängystä ja lähdet työssäoppimaan, vaikka olisit valvonut viiteen asti aamulla pelaten koneella. Se opiskelija valmistui, mutta en tiedä, onko löytänyt työpaikkaa. Harvalla työpaikalla pomo soittelee kotiin tai jaksaa ymmärtää aamuväsymystä pelaamisen takia. Tunnen yhden entisen opettajan, joka vei opiskelijan omalla autollaan ensimmäisellä viikolla työssäoppimispaikkaan, koska opiskelijalla oli sosiaalisten tilanteiden pelko ja siksi ylivoimaisia vaikeuksia uskaltaa mennä työpaikalle. Jonkun mielestä se ehkä on liiallista pumpulissa pitämistä, mutta se kuvastaa vain, miten monenlaisia haasteita meidän opiskelijoilla on.

Kiitos sinulle siitä, että jaksat tukea! Arvostan todella työtäsi ja tapaa olla inhimillinen. Meillä on 2 lasta (nuorta), joista toisella on erityisyyttä, esim. Adhd ja masennusjaksoja. Älyssä ei ole mitään vikaa. Olen kantanut hänestä suurta huolta. Jokainen äiti haluaa, että oma lapsi saisi ammatin ja löytäisi oman paikkansa maailmassa. Kun poika aloitti amiksessa, hän sanoi joka aamu, että en mä jaksa lähtee, ei musta kuitenkaan ole siihen. Teams-opetus muutti jotain viime keväänä, koska omassa rauhassa kotona alkoi oivaltaa asioita ja mielikin kääntyi niin päin, että ehkä hänestä kuitenkin on työhön. Nyt jännitetään työharjoittelun alkua, että mikä vastaanotto siellä.

Vierailija
693/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää opettajana, sillä vaihdoin projektityöhön pari vuotta sitten. Vaihdon syy oli uupumus eli burn-out. Työaika täyttyi kaikenlaisesta höpöhöpöstä. Ketään ei kiinnosta laadukkaan ja yksilöllisen opetuksen määrä tai sisältö, kun vahditaan, onko kaikki hojksit tehty täsmälleen oikein ja onko kirjattu kaikki tukitoimet.

Vouhotus uudistuksista väsytti. Keksi monipuoliset sisällöt projektimuotoiselle työskentelylle, joka yhdistää matematiikkaa, yhteiskuntaoppia, äidinkieltä, liikuntaa, kiva-tunteja, kieliä, musiikkia ja on uudella tavalla luova ja innovatiivinen. Lapsia pitää ohjata itseohjautuvaan työskentelyyn ryhmissä. Käytännössä kaksi lasta tekee työt ja kaksi roikkuu kännykällä heti kun open silmä välttää. Opettaja haluaisi opettaa ja keskittyä oppilaisiin, mutta se on niin pirun vanhanaikaista.

Vierailija
694/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole enää opettajana, sillä vaihdoin projektityöhön pari vuotta sitten. Vaihdon syy oli uupumus eli burn-out. Työaika täyttyi kaikenlaisesta höpöhöpöstä. Ketään ei kiinnosta laadukkaan ja yksilöllisen opetuksen määrä tai sisältö, kun vahditaan, onko kaikki hojksit tehty täsmälleen oikein ja onko kirjattu kaikki tukitoimet.

Vouhotus uudistuksista väsytti. Keksi monipuoliset sisällöt projektimuotoiselle työskentelylle, joka yhdistää matematiikkaa, yhteiskuntaoppia, äidinkieltä, liikuntaa, kiva-tunteja, kieliä, musiikkia ja on uudella tavalla luova ja innovatiivinen. Lapsia pitää ohjata itseohjautuvaan työskentelyyn ryhmissä. Käytännössä kaksi lasta tekee työt ja kaksi roikkuu kännykällä heti kun open silmä välttää. Opettaja haluaisi opettaa ja keskittyä oppilaisiin, mutta se on niin pirun vanhanaikaista.

Ei saisi nauraa, mutta kun ei kehtaa itkeäkään. Hauskasti kerrottu tuo luova ja innovatiivinen projekti. Meilläkin on muutama kollega, jotka ovat ottaneet turhan tosissaan laaja-alaiset oppimisprojektit. Meillä on joka kokouksessa varattu aikaa näiden esittelyihin. Se muistuttaa itsensä kehumisen kerhoa. Oppilaista viis, mutta kunhan on pedagogisesti innovatiivista ja kokeilevaa :)

Vierailija
695/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alakoulussa oppilaat ovat omassa luokassa, yläkoulussa ja lukiossa oppilaat siirtyvät, ei opettaja.

Koulussa on monenlaisia opettajia. Vanhemmasta päästä ei tunteja enää valmistella juuri lainkaan. Tuoreemmat toki enemmän. Aineissakin toki on eroja.

Ja tiedän kyllä tåmän opettajan puolisona, toisen kälynä ja itse koulun johtokunnassa vuosia toimineena ja vanhempaintoimikunnan pj:nä.

Ja siis: en yhtään aliarvosta työtä, se vaan EI ole erityisen rankkaa duunina. Sinä et selvästi tiedä muista ammateista mitään, jos kuvittelet olevan.

Vierailija
696/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä me opettajat turhaan yritetään  opettaa. Nostetaan vaan palkka, kun meidän työtä ei kukaan arvosta.  Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluaa. Mennään vaan 20 vuotta vanhoilla matskuilla, eikä vastata edes vanhempien puheluihin ja viesteihin. Hoitatkoot omat lapsensa! 

UU, marttyyrin kruunua kiillotellaan näemmä...

Kuule, ei tässä varmaan kukaan ole kiistänyt sitä, ettå opettajien työssäkin on omat ikävät ja raskaat puolensa.

Mutta ärsyttää se opettajien luulo, että ko. työ olisi raskauden huipentuma. Ketjussa on jo todettu se fakta, että puolet kaikista suomalaisista on harkinnut koronan aikana alan vaihtoa. Ei siis pelkät opettajat.

Opettajan työssä on kyllä hyviäkin puolia, joista pitkät, neljäsosan vuodesta muodostavat lomat ovat yksi, ja ihan siitä riippumatta, kutsutteko osaa kesälomasta opetuksen kesäkeskeytykseksi vai lomaksi. Toinen tekijä on vähäinen opetusvelvollisuus. Se, miten paljon opettaja käyttää aikaa tuntien valmisteluun ja kokeiden korjailuun tai wilman täyttämiseen vaihtelee valtavasti, mitä ette tunnu millään myöntävän. Vaikka kaikkien muiden alojen suhteen tätä suhteellisuutta sormi ojossa tolkutattekin ("ei kaikki hoitajat tee fyysisesti raskasta työtä").

Summa summarum: kukaan ei pidä opettajan opetustyötä tärkeänä. Vaan arvostelee epärealistista ja muista aloista täysin tietämätöntä kuvitelmaanne oman työnne raskaudesta.[/quote

Argh sori... Siis kukaan ei pidä opettajan opetustyötä epätärkeänä...

Niin ja palkka kyllä laskee, jos ei opetustunteja ole paljon. Opettajankin on kuitenkin asuttava ja syötävä, myös esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. 

Joo, muttei niitä maksimissaankaan ole lähellekään 30 tuntia viikossa.

Ikävä tuottaa sulle pettymys, mutta kyllä mulla on tässä jaksossa 31 tuntia opetusta + kaikkia muu työ päälle.

Mua niin huvittaa nää tyypit, jotka ulisee palstalla tietävänsä opettajien työmäärän lapsien lukujärjestyksen perusteella tai sen, moneltako opettaja saapui kotiin. Osan työstä voi hoitaa kotonakin. Monesti siellä onkin rauhallisempaa tehdä korjaus-, suunnittelu- ja sihteerintyöt.

Niin, paino sanoilla TÄSSÄ JAKSOSSA. Opetusvelvollisuus onmax 24 h, ylitunnit olet itse hyväksynyt ja saat niistä hyvän korvauksen JOS niitä on keskimäärin koko vuoden 31.

Paitsi että ei ole.

Vierailija
697/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alakoulussa oppilaat ovat omassa luokassa, yläkoulussa ja lukiossa oppilaat siirtyvät, ei opettaja.

Koulussa on monenlaisia opettajia. Vanhemmasta päästä ei tunteja enää valmistella juuri lainkaan. Tuoreemmat toki enemmän. Aineissakin toki on eroja.

Ja tiedän kyllä tåmän opettajan puolisona, toisen kälynä ja itse koulun johtokunnassa vuosia toimineena ja vanhempaintoimikunnan pj:nä.

Ja siis: en yhtään aliarvosta työtä, se vaan EI ole erityisen rankkaa duunina. Sinä et selvästi tiedä muista ammateista mitään, jos kuvittelet olevan.

Olen eri mieltä, koska tunnen, että olen aika väsyksissä. Meteli jo aiheuttaa sen, että olen aika poikki. Enkä syytä ketään tästä, mutta niin se vain minuun vaikuttaa. Lisäksi joudun jatkuvasti siirtymään ryhmästä toiseen eli ehkä 5 kuukautta olen saman ryhmän kanssa ja sitten on taas hiukan eri tasoinen ja eriliaisista vaikeuksista kärsivä ryhmä. Joudun siis aina uuden ryhmän alkaessa hakemaan sopiaa tasoa ja materiaalia. Enää ei saa mitään oppikirjojakaan, koska ei ole resursseja ja rahaa. Koko ajan on menossa päässä miettimisprosessi siitä, miten tätä ryhmää opettaisi ja mitä materiaalia heille käyttäisi? Runsaasti menee aikaa oikean materiaalin löytämiseksi. Välillä opetan ihan lukutaidottomia, sitten taas ehkä sellaisia, joilla on hirveästi oppimisvaikeuksia ym. sairauksia. Sitten välillä opetettava aines voi olla sellaista, joka oppii todella helpolla eikä heille tarvitse kovin montaa kertaa jotain asiaa opettaa. He myös osaavat kysellä paljon.  Sitten voi olla opinnoissaan jo melko pitkälle edenneitä.  Joskus ryhmät voivat olla tosi heterogeenisia.  Raskaimpia on ne, joilla on kaikenlaisia oppimisvaikeuksia ja muitakin elämään liittyviä sairauksia ja ongelmia.  

Minä en ainakaan tunne, että tämä työ olisi mitenkään helppoa. Tuntuu, että olen melkein aina töissä, koska en pääse oikein eroon ajatteluprosesseista. Lomaa ei ole kuin se 1 kuukausi (siis maksettua). Välillä on työttömyysjaksoja, joista saa toki työttömyyskorvausta.  

Olen jo toki iäkkäämpi opettaja, ja kaikki voimani imee tämä työ. En tiedä toki, onko kaikilla näin.

Vierailija
698/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittajalla on lapsia, niin ymmärrän aiempaa paremmin opettajien tilanteen.

Sekopäävanhempien kasvattamattoma sekopäälapsia pitää opettaa ja siinä sivussa opettaaa esimerkiksi syömään veitsellä ja haarukalla - lukiossa.

Vierailija
699/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luultavasti nämä opettajat saavat sitten valituksia, jos kerran vuodesta toiseen vanhoilla materiaaleilla menevät.  Ei tuo ikä aina tarkoita sitä, ettei tekisi uutta materiaalia. Kyllä se myös persoonasta on kiinni.  Itse olen tottunut koko ikäni tekemään töitä lapsesta saakka olen tehnyt naapurin maatiloilla töitä yms.  Kyllä opettajan työ vaatii olemaan jatkuvasti skarppina. Toki jotkut eivät ota mitään työtä kovin vakavasti eli löyhällä moraalilla ei tämäkään työ ehkä ole niin rankkaa (siis opettajan). 

Vierailija
700/733 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittajalla on lapsia, niin ymmärrän aiempaa paremmin opettajien tilanteen.

Sekopäävanhempien kasvattamattoma sekopäälapsia pitää opettaa ja siinä sivussa opettaaa esimerkiksi syömään veitsellä ja haarukalla - lukiossa.

Niin lasten opettamisessa kohtaa kyllä hyvin erilaisia perheitä ja lapsia.  Sitten on vanhemmat, joilla on erilaiset näkemykset siitä, mitä tehtäviä kuuluu opettajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan