Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia

Vierailija
29.09.2021 |

Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.

Kommentit (733)

Vierailija
621/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä me opettajat turhaan yritetään  opettaa. Nostetaan vaan palkka, kun meidän työtä ei kukaan arvosta.  Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluaa. Mennään vaan 20 vuotta vanhoilla matskuilla, eikä vastata edes vanhempien puheluihin ja viesteihin. Hoitatkoot omat lapsensa! 

Ei teillä ole mitään vastuuta oppimisesta. Minun poikani, joka on älykäs, opettelee parhaillaan historian kokeeseen. Voin sanoa, että MITÄÄN ei ole saatu koulussa opetettua. Minä nyt sitten opetan.

No lapsesestasi kasvaa myös sosiaalisesti älykäs siellä kotona. Onko hänellä haaveena historian opettajan työ?

Tuskinpa on. Mutta olisin kyllä toivonut, että opettaja olisi edes jotain onnistunut koealueesta hänelle opettamaan, mutta ei. Minä opetan ja varmaan saa taas hyvän numeron ja se pjaska opettaja voi olla tyytyväinen itseensä,

Itse olen opettaja, mutta olen opettanut myös omalle lapselleni lähes kaikkea, koska tiedän, mitä se meno voi koulussa olla, eivätkä kaikki opi samalla tavalla.  Kyllä lapselleni silti on ollut parempi, että hän on ollut koulussa kuin ainoastaan kotona. Katson, että lastani on opettanut koulu ja minä. Itse hän kyllä on tehnyt suurimman työn.

Vierailija
622/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä me opettajat turhaan yritetään  opettaa. Nostetaan vaan palkka, kun meidän työtä ei kukaan arvosta.  Hoitakoot jokainen omat lapsensa miten haluaa. Mennään vaan 20 vuotta vanhoilla matskuilla, eikä vastata edes vanhempien puheluihin ja viesteihin. Hoitatkoot omat lapsensa! 

Ei teillä ole mitään vastuuta oppimisesta. Minun poikani, joka on älykäs, opettelee parhaillaan historian kokeeseen. Voin sanoa, että MITÄÄN ei ole saatu koulussa opetettua. Minä nyt sitten opetan.

No sun lapsellaoli sitten hyvä ja viisas opettaja. Oppiminen nimittäin on oppilaan tehtävä. Minäkin olen omaa lastani opettanut. Miksi ihmeessä älykäs poikasi sitten käy sitä tyhmää koulua, jos kerran kotona on hyvä opettaja. Kotikouluun vaan, mars!

Ai, mikäs se sitten on opettajan tehtävä jollei opettaa? Tämäkin vielä….

Joo opettaja antaa mahdollisuudet ja motivoi, mutta kyllä oppiminen on oppilaan oma tehtävä. Ei minunkaan päähäni kukaan opettaja ole väkisin tietoja kaatanut. Itse olen tietoni hankkinut, mutta opettajat ovat ehkä auttaneet.

Mitä siellä tunneilla sitten tehdään jollei opeteta ne historian kurssin asiat??!! Motivoidaan: lue lue lue.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun lapsellaoli sitten hyvä ja viisas opettaja. Oppiminen nimittäin on oppilaan tehtävä. Minäkin olen omaa lastani opettanut. Miksi ihmeessä älykäs poikasi sitten käy sitä tyhmää koulua, jos kerran kotona on hyvä opettaja. Kotikouluun vaan, mars!

Joo opettaja antaa mahdollisuudet ja motivoi, mutta kyllä oppiminen on oppilaan oma tehtävä. Ei minunkaan päähäni kukaan opettaja ole väkisin tietoja kaatanut. Itse olen tietoni hankkinut, mutta opettajat ovat ehkä auttaneet.

Mitä siellä tunneilla sitten tehdään jollei opeteta ne historian kurssin asiat??!! Motivoidaan: lue lue lue.

Kyllä varmasti käydään asia läpi, mutta vain harvalle jää kaikki mieleen näin. Itsekin tiedän, että itse olen joutunut myös kotona ja itsekseni opiskelemaan asioita ei pelkästään kolulussa opi kaikkea. Pitää myös itsekseen miettiä ja tutkia asioita. 

Vierailija
624/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti käydään asia läpi, mutta vain harvalle jää kaikki mieleen näin. Itsekin tiedän, että itse olen joutunut myös kotona ja itsekseni opiskelemaan asioita ei pelkästään kolulussa opi kaikkea. Pitää myös itsekseen miettiä ja tutkia asioita. 

Se opettaja ei osaa opettaa, koska poikani opi mitään kaikkien niiden tuntien aikana. Hänen älyssään ei ole mitään vikaa, vaan oppii kaiken kun minä opetan.

Vierailija
625/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opettajat laitettaisiin tavallisen ihmisen työajoille, niin lähes koko opettajakunta vaihtuisi. Työn vetovoima katoaisi ja opettajaksi pääsisi ihan kuka vain. Todennäköisesti jopa okl:ien taso laskisi merkittävästi, jotta opiskelijat saataisiin valmistumaan, kun kuka tahansa voisi aloittaa opinnot. Silti koulut olisivat täynnä epäpäteviä opettajia, koska työn vetovoima ei houkuttelisi enää päteviä, joilla on muitakin työmahdollisuuksia. Paine yksityiskouluille olisi valtava. Koulut ja koko yhteiskunta eriytyisivät merkittävästi.

Eikö siis voitaisi olla iloisia yhdestä maailman parhaista koulujärjestelmistä?

(Useimmiten olen itse töissä 7.45-14.45. Taukoja olen pitänyt ehkä 20-30 minuuttia, ei ruokataukoa. Suunnittelu- ja ajatustyötä sekä wilma-viestejä teen myös kotona.)

Vastaan vielä itselleni, että omista työkavereista vaihtaisi duunia kaikki miehet ja aivan varmasti ainakin 60% naisista. Itsekin vaihtaisin, vaikka luokanopettajan duuni on ehdottomasti oma unelma-ammatti ja pidän työstäni valtavasti.

Vierailija
626/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo lapseni opettajia, voi olla varma, että kaikki opettajat, jotka voisivat saada muun työpaikan, ovat jo vaihtaneet. Eivät ole jättäneet pohtimiseksi. Muut jäivät.

Vierailija
627/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se opettaja ei osaa opettaa, koska poikani opi mitään kaikkien niiden tuntien aikana. Hänen älyssään ei ole mitään vikaa, vaan oppii kaiken kun minä opetan.

No minun lapseni oli ala-asteella ainakin hyvin ujo eli ainakin tämä heikensi hänen oppimistaan. Minä siis opetin hänelle lisäksi kaiken kotona.  

Vierailija
628/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun lapseni oli ala-asteella ainakin hyvin ujo eli ainakin tämä heikensi hänen oppimistaan. Minä siis opetin hänelle lisäksi kaiken kotona.  

Minun poikani ei ole millään tavalla ujo vaan pitää koulusta, on fiksu ja älykäs. Harmi vaan, että päivät menevät hukkaan, kun opettajat ovat tuollaisia kyvyttömiä nollia.

Vierailija
629/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun poikani ei ole millään tavalla ujo vaan pitää koulusta, on fiksu ja älykäs. Harmi vaan, että päivät menevät hukkaan, kun opettajat ovat tuollaisia kyvyttömiä nollia.

No ehkä siellä ainakin tutustuu aiheeseen, eikä sitten kotiopetuksessa aihe ole niin uusi. Voi olla myös, että luokalla on niin meluisia oppilaita, että opettajan aika menee järjestyksen pitoon. 

Vierailija
630/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun poikani on hyvä.....

Vierailija
631/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siellä ainakin tutustuu aiheeseen, eikä sitten kotiopetuksessa aihe ole niin uusi. Voi olla myös, että luokalla on niin meluisia oppilaita, että opettajan aika menee järjestyksen pitoon. 

Kun alan opettaa kurssia, on kuin hän ei olisi koskaan kuullutkaan niistä sodista ja rauhoista ja kuninkaista. Aivan nollapisteestä saa lähteä. Saisiko vitostakaan, jollen itse opettaiso. Mitä mieltä sitä sitten voi opetuksen tasosta olla, noin niinku opettajan omasta mielestä? Pointtini oli: opettajan työssä ei ainakaan vastuu paina.

Vierailija
632/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alan opettaa kurssia, on kuin hän ei olisi koskaan kuullutkaan niistä sodista ja rauhoista ja kuninkaista. Aivan nollapisteestä saa lähteä. Saisiko vitostakaan, jollen itse opettaiso. Mitä mieltä sitä sitten voi opetuksen tasosta olla, noin niinku opettajan omasta mielestä? Pointtini oli: opettajan työssä ei ainakaan vastuu paina.

No kyllä vastuullisella opettajalla vastuu painaa...... Meitä on tietenkin kaikenlaisia ihmisiä opettajina niin kuin on vanhempinakin.  Lopulta me kyllä kaikki vastaamme itse itsestämme. Niin ainakin minä olen tässä elämässä ajatellut, vaikka yritän tehdä opetustyöni hyvin. 

Vierailija
633/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä yhtäkään alaa, jolla ei kukaan koskaan fundeeraisi alan vaihtoa. Itse olen toimittaja, ja jokainen toimittaja miettii samaa myös välillä, vaikka tykkäisikin yleensä työstään!

Opettajilla on varmasti stressiä ajoittain. On hankalia oppilaita, vanhempia, kollegoja ja esimiehiä. Kelläpä ei olisi hankalia asiakkaita, kollegoja ja esimiehi

Tuo "vain heinäkuu lomaa

Opetusvelvollisuus vaihtelee, mutta on reilut 20 h viikossa. Se ON vähän. Aloittava opettaja joutuu valmistelemaan tunteja aika lailla, mutta vähänkään pidempään alalla ollut aika vähän. Monet korjaavat kokeet tunneilla/välitunneilla.

Ja tosiaan lomaa on neljäsosa vuodesta, puolet enemmän kuin muissa ammateissa. Ei paha. Ok, liksa ei ole kummoinen.

En vaihtaisi, mutten nyt ihan kyllä allekirjoita opettajan työn erityistä raskauttakaan. Olen itse siis koulun johtokunnassa, ollut jo vuosia, ja perhepiirissä on opettajia, joten väitän jotakin asiasta ymmärtävänikin.

No näinhän se on. Opettajilla on kiistämättä omia työhön liittyviä haasteita, muttei sellaista alaa ole olemassakaan, jolla ei olisi.

Koko keskustelussa on unohtunut laaja kuva. Ei ole ollenkaan suhteutettu opettajien ongelmia muihin tai alanvaihdon harkintaintoa muihin. Mä väitän, ettei opettajan ammatti todella ole mikään next to hell, vaan melko mukava sisätyö runsaalla vapaa-ajalla ja hyvällä motivaatiolla.

Kyllä sitä joka päivä käy lähellä tuota nex to hell monesta syystä. Mulla on aikuisia opiskelijoita, jotka ovat niin minä-tyyppisiä, että eivät osaa toimia ryhmässä. Vaativat erityispalveluita, jos eivät saa, valittavat te-toimistoon. Meteli on niin kova, että 25 viikkotunnin opetus vie mehut, että loppupäivän olet puoliksi kuollut ja teet suunnittelut ja hallinnolliset työt puolikuolleena. Lomaa et saa kuin heinäkuussa kuukauden, etkä voi olla edes sairas, koska ei ole sijaisia. Sen sijaan opiskelijat valittavat päivä toisensa jälkeen sairauksistaan yms.  Samaan aikaan pomo valittaa, kun ei ole mihinkään varaa, ei kirjoihin......ei yhtään mihinkään. Rahat on loppu.

Missä koulussa on opetusta kesäkuut ja elokuut?

On aikuiskoulutusta, mutta en halua tähän kirjoittaa tarkemmin alaa. Meillä toisaan ei ole lomaa kuin heinäkuu. Lisäksi monilla muilla ei ole kesä lomaa, vaan ovat tyttöminä kesän, eivätkä saa palkkaa. Kyllä se on vähän eri kuin olla lomalla.  Määräaikaiset työsuhteet ovat aika tavallisia, kun säästetään kaikesta. Näissä työsuhde katkaistaan, kun koulu loppuu eli opettaja ei ole millään lomalla, vaan työtön.

Tuota... Tuosta on minusta aika turha kitistä niin kauan kuin opettajat itse pitävät annettuna sen, että palaavat esim. hoitovapaalta "töihin" kesän ajaksi niin, että tuuraaja joutuu kesäkuukausien ajaksi työttömäksi.

Tiedän opettajia, jotka aikoinaan ovat kärsineet tuosta, mutta silti vakiduunin saatuaan toimivat aivan samalla lailla itse.

Syyttäkää siis toisianne. Jos olisitte keskenään solidaarisempia ja kieltäytyisitte hakemasta sijaisuuksia, joissa kunnat yrittävät kusettaa määrittämällä sijaisuuden vain lukuvuoden ajaksi (niitäkin toki on), niin saisitte asian korjattua.

Mutta kun ei, minä, minä ja mun liksa...

Tuo "vain heinäkuu lomaa" ja Te-toimisto tarkoittaa, että kyse on kotoutumiskoulutuksesta. Firmoja mm. Arffman, Public house, Spring house, Galimatias. Niissä on paljon ulkomaalaisia opettajia, erityisesti venäläisiä. Lomas kertyy 2 pv kuussa ja osalla on vielä nollasopparit.

Valmisteluun ei juuri mene aikaa, koska kyseessä on aika palikkatason supmen kielen opetus + työharjoittelupaikkojen hommaus.

Koska kyseessä ovat aikuiset, taukojen pitäminen onnistuu paremminkuin oeruskoulussa

No ei muuten saa pitää mitään ylimääräisiä taukoja. ELY tekee tarkastuksia ja opiskelijat tekevät valituksia. Se on lähtö opelle, jos pitää liikaa tai liian pitkiä taukoja. Opiskelijat ovat erittäin hankalia ja heillä on paljon sairauksia ja ongelmia.

Koulutuspäivät ovat 6-7 tuntia. Sen ajan pitää olla opetusta ma-pe. On omaa osaamattomuutta, jos ei jäljelle jäävässä ajassa ehdi tehdä kirjauksia ja suunnitella tulevia päiviä.

Olen ollut itse noissa hommissa v. 2019-2020. Vaikka opiskelijoilla on paljon ongelmia ja kielitaito heikko, rajoja saa vetää. Kouluttaja ei ole psykologi eikä sosiaalityöntekijä. Kouluttajille ei saa soitella iltaisin tai viikonloppuna. Minä kirjoitin taululle selvästi, että olen töissä klo 8-16, eikä minulle saa soittaa tai lähettää viestiä työajan jälkeen.

Kollega lähti siihen mukaan, että hän auttaa kaikissa murheissa ja etuushakemusten täyttämisessä, jopa asuntohakemuksen kanssa. Sitten valitti, kun työviikkojen työtunnit jatkuvasti yli 50 tuntia. Jos ei itse luo sääntöjä, kukaan muukaan ei pidä kouluttajan puolia.

Tosi vähän aikaa viihdyit näissä töissä vain ehkä vuoden. Kyllä tuon ajan jaksaa.

Mikä kenellekin on vähän aikaa. Olin vuodet 2019 ja 2020. Tänä vuonna olen ollut vuoden alusta alkaen kouluttamassa ammattiin aikuisia, te-koulutusten puolella edelleen. Ei minulla viihtymisestä ole ollut kyse, vaan siitä, että koulutusten painopiste muuttui. Kotouttamiskoulutusta ja valmentavaa koulutusta ei ole mitään vakiomäärää vuosittain, sillä tarpeet vaihtelevat. Te-palveluiden kanssa sovitaan tietylle ajalle alkavia koulutuksia. Kouluttajia tarvitaan eri määrä riippuen siitä, onko alkavia koulutuksia jonakin vuonna 3 vai 5 ryhmää. Ryhmiä alkaa pitkin vuotta. Ihan hyvin on mahdollista, että ensi vuodeksi siirryn taas koto-koulutuksiin tai valmentavaan koulutukseen, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että jatkan ensi vuonnakin te-koulutuksissa ammatillisella puolella. Minullahan ei ole toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta, sillä niitä on yhä vähemmän kouluttajilla. Vuosityöaikaa teen kokoaikaisena, sopimus vuoden kerrallaan.

Vierailija
634/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä yhtäkään alaa, jolla ei kukaan koskaan fundeeraisi alan vaihtoa. Itse olen toimittaja, ja jokainen toimittaja miettii samaa myös välillä, vaikka tykkäisikin yleensä työstään!

Opettajilla on varmasti stressiä ajoittain. On hankalia oppilaita, vanhempia, kollegoja ja esimiehiä. Kelläpä ei olisi hankalia asiakkaita, kollegoja ja esimiehi

Tuo "vain heinäkuu lomaa

Opetusvelvollisuus vaihtelee, mutta on reilut 20 h viikossa. Se ON vähän. Aloittava opettaja joutuu valmistelemaan tunteja aika lailla, mutta vähänkään pidempään alalla ollut aika vähän. Monet korjaavat kokeet tunneilla/välitunneilla.

Ja tosiaan lomaa on neljäsosa vuodesta, puolet enemmän kuin muissa ammateissa. Ei paha. Ok, liksa ei ole kummoinen.

En vaihtaisi, mutten nyt ihan kyllä allekirjoita opettajan työn erityistä raskauttakaan. Olen itse siis koulun johtokunnassa, ollut jo vuosia, ja perhepiirissä on opettajia, joten väitän jotakin asiasta ymmärtävänikin.

No näinhän se on. Opettajilla on kiistämättä omia työhön liittyviä haasteita, muttei sellaista alaa ole olemassakaan, jolla ei olisi.

Koko keskustelussa on unohtunut laaja kuva. Ei ole ollenkaan suhteutettu opettajien ongelmia muihin tai alanvaihdon harkintaintoa muihin. Mä väitän, ettei opettajan ammatti todella ole mikään next to hell, vaan melko mukava sisätyö runsaalla vapaa-ajalla ja hyvällä motivaatiolla.

Kyllä sitä joka päivä käy lähellä tuota nex to hell monesta syystä. Mulla on aikuisia opiskelijoita, jotka ovat niin minä-tyyppisiä, että eivät osaa toimia ryhmässä. Vaativat erityispalveluita, jos eivät saa, valittavat te-toimistoon. Meteli on niin kova, että 25 viikkotunnin opetus vie mehut, että loppupäivän olet puoliksi kuollut ja teet suunnittelut ja hallinnolliset työt puolikuolleena. Lomaa et saa kuin heinäkuussa kuukauden, etkä voi olla edes sairas, koska ei ole sijaisia. Sen sijaan opiskelijat valittavat päivä toisensa jälkeen sairauksistaan yms.  Samaan aikaan pomo valittaa, kun ei ole mihinkään varaa, ei kirjoihin......ei yhtään mihinkään. Rahat on loppu.

Missä koulussa on opetusta kesäkuut ja elokuut?

On aikuiskoulutusta, mutta en halua tähän kirjoittaa tarkemmin alaa. Meillä toisaan ei ole lomaa kuin heinäkuu. Lisäksi monilla muilla ei ole kesä lomaa, vaan ovat tyttöminä kesän, eivätkä saa palkkaa. Kyllä se on vähän eri kuin olla lomalla.  Määräaikaiset työsuhteet ovat aika tavallisia, kun säästetään kaikesta. Näissä työsuhde katkaistaan, kun koulu loppuu eli opettaja ei ole millään lomalla, vaan työtön.

Tuota... Tuosta on minusta aika turha kitistä niin kauan kuin opettajat itse pitävät annettuna sen, että palaavat esim. hoitovapaalta "töihin" kesän ajaksi niin, että tuuraaja joutuu kesäkuukausien ajaksi työttömäksi.

Tiedän opettajia, jotka aikoinaan ovat kärsineet tuosta, mutta silti vakiduunin saatuaan toimivat aivan samalla lailla itse.

Syyttäkää siis toisianne. Jos olisitte keskenään solidaarisempia ja kieltäytyisitte hakemasta sijaisuuksia, joissa kunnat yrittävät kusettaa määrittämällä sijaisuuden vain lukuvuoden ajaksi (niitäkin toki on), niin saisitte asian korjattua.

Mutta kun ei, minä, minä ja mun liksa...

Tuo "vain heinäkuu lomaa" ja Te-toimisto tarkoittaa, että kyse on kotoutumiskoulutuksesta. Firmoja mm. Arffman, Public house, Spring house, Galimatias. Niissä on paljon ulkomaalaisia opettajia, erityisesti venäläisiä. Lomas kertyy 2 pv kuussa ja osalla on vielä nollasopparit.

Valmisteluun ei juuri mene aikaa, koska kyseessä on aika palikkatason supmen kielen opetus + työharjoittelupaikkojen hommaus.

Koska kyseessä ovat aikuiset, taukojen pitäminen onnistuu paremminkuin oeruskoulussa

No ei muuten saa pitää mitään ylimääräisiä taukoja. ELY tekee tarkastuksia ja opiskelijat tekevät valituksia. Se on lähtö opelle, jos pitää liikaa tai liian pitkiä taukoja. Opiskelijat ovat erittäin hankalia ja heillä on paljon sairauksia ja ongelmia.

Koulutuspäivät ovat 6-7 tuntia. Sen ajan pitää olla opetusta ma-pe. On omaa osaamattomuutta, jos ei jäljelle jäävässä ajassa ehdi tehdä kirjauksia ja suunnitella tulevia päiviä.

Olen ollut itse noissa hommissa v. 2019-2020. Vaikka opiskelijoilla on paljon ongelmia ja kielitaito heikko, rajoja saa vetää. Kouluttaja ei ole psykologi eikä sosiaalityöntekijä. Kouluttajille ei saa soitella iltaisin tai viikonloppuna. Minä kirjoitin taululle selvästi, että olen töissä klo 8-16, eikä minulle saa soittaa tai lähettää viestiä työajan jälkeen.

Kollega lähti siihen mukaan, että hän auttaa kaikissa murheissa ja etuushakemusten täyttämisessä, jopa asuntohakemuksen kanssa. Sitten valitti, kun työviikkojen työtunnit jatkuvasti yli 50 tuntia. Jos ei itse luo sääntöjä, kukaan muukaan ei pidä kouluttajan puolia.

Tosi vähän aikaa viihdyit näissä töissä vain ehkä vuoden. Kyllä tuon ajan jaksaa.

Mikä kenellekin on vähän aikaa. Olin vuodet 2019 ja 2020. Tänä vuonna olen ollut vuoden alusta alkaen kouluttamassa ammattiin aikuisia, te-koulutusten puolella edelleen. Ei minulla viihtymisestä ole ollut kyse, vaan siitä, että koulutusten painopiste muuttui. Kotouttamiskoulutusta ja valmentavaa koulutusta ei ole mitään vakiomäärää vuosittain, sillä tarpeet vaihtelevat. Te-palveluiden kanssa sovitaan tietylle ajalle alkavia koulutuksia. Kouluttajia tarvitaan eri määrä riippuen siitä, onko alkavia koulutuksia jonakin vuonna 3 vai 5 ryhmää. Ryhmiä alkaa pitkin vuotta. Ihan hyvin on mahdollista, että ensi vuodeksi siirryn taas koto-koulutuksiin tai valmentavaan koulutukseen, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että jatkan ensi vuonnakin te-koulutuksissa ammatillisella puolella. Minullahan ei ole toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta, sillä niitä on yhä vähemmän kouluttajilla. Vuosityöaikaa teen kokoaikaisena, sopimus vuoden kerrallaan.

No onhan tuo lyhyt aika, jos joku on ollut jossain työssä 10 tai 20 vuotta.  Minun nimikkeeni on opettaja, vaikka tällä alalla pyörinkin.  Minullakin työsopimukset ovat pätkiä ei edes vuosi kerrallaan. 

Vierailija
635/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne työpäivät on pari tuntia? Tulen koululle n. klo 7.45 ja lähden klo 16. Noin kerran kuussa on illalla kokous (teams). Vanhempainilta on tietysti oma tapauksensa, koska niitä on niin harvoin, ettei viitsi edes laskea työajaksi. Pyrin välttämään viikonlopputöitä, mutta kyllähän nämä kaikenlaiset uudistukset ja työryhmään valmistautumiset, projektit ja muu sälä kasaantuvat monesti viikonlopuille. En voi olla opetuksesta poissa tai jättää tunteja suunnittelematta vain sen takia, että opetushallinto suoltaa kiihtyvällä tahdilla uutta.

Ihan normi työpäivän pituus missä tahansa kokoaikaduunissa. Kyllä open työ on edelleen niitä harvoja joista pääsee himaan mahdollisesti jo klo 13. Vaikka sitten joutuisikin tekemään kotona töitä, onhan se nyt ihan eri juttu kuin olla fyysisesti työpaikalla. Laittaa vaikka pyykit koneeseen, villasukat jalkaan, syö kaikessa rauhassa...

Ei meillä ainakaan opettajat lähde kotiin klo 13. Missä koulussa nykypäivänä tuollainen meno? Ehkä joskus entisaikaan opettajat lähtivät kotiin kesken päivän tekemään töitä. Nykyaikana suurin osa tulee koululle klo 7-8.30 välillä ja lähtee kotiin klo 15-17 välillä. Harva tekee töitä myöhään illalla kotona, kun työnantaja tarjoaa työtilat ja välineet. Meillä ei ole edes annettu lupaa viedä työtietokonetta omaan kotiin. Korkeintaan jotain kokeiden korjaamista saatetaan tehdä kotona. Tietosuojakäytännöt myös estävät esim. oppilaita koskevien tietojen tallentamista omalle kotikoneelle.

Joskus eräs vanhempi sanoi minulle ilkeän sävyyn keskellä päivää, että täällä ne opettajat vaan pyörii kaupungilla, kun ahkerat lapset on koulussa. Minä olin silloin siirtymässä toiseen opetustilaan keskustaan, sillä meidän koululla ei ole kotitalouteen sopivia luokkatiloja. 5.-9. luokan valinnaisopetuksia pidetään muuallakin kuin omalla koululla. Johtuisiko näistä siirtymisistä väärät käsitykset, että opettajat norkoilevat jo klo 13 alkaen koulun ulkopuolella.

Vierailija
636/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....mulla on hammaslääkäri  .......mulla on lapsi sairaana......... mua huimaa....... mulla on lääkäri .......mulla on lääkäri....... lapsi sairastui päiväkodissa, lähden hakemaan...... mulla on kela.......... mulla on soiaalitoimisto.......mun päätä särkee...... mä en ole nukkunut yöllä, mua väsyttää.........mulla on stressi........mulla on perheongelmia...........mä olin vankilassa.......mun tilanne on tosi huono........mulla on sitä ja tätä..... .....mulla on lapsen päiväkotikeskustelu

Näitä opettaja kuuntelelee päivittäin ja siinä samassa pitäisi vielä saada nämä ihmiset oppimaan jotain. Hänellä ei ole mitään apua, vaan hän on yksin tällaisen ryhmän kanssa.

Hyvä, jos pää kestää opettajalla.

Jos ei kestä, alanvaihto. Menee sitten itse kouluun oppimaan uutta ammattia.

Joo menisinkin, mutta tässä on sen verran ikää, ettei enää kannata. Yritän koko ajan katsoa, josko löytyisi tällä koulutuksella joku toinen työ.  Kyllä siinä pää on kovilla, kun noin 15 opiskelijan joukossa on joka päivä useita ongelmia päivästä toiseen. Itse ei voi olla koskaan pois. 

15? Missä on noin pienet ryhmät?

Vierailija
637/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetin kotoutumiskoulutuksessa 20 vuotta, nyt vakavasti mietin uranvaihtoa. Alkuaikoina kaikki oli uutta, ei ollut paljon oppikirjojakaan tarjolla. Sitten tuli hyviä oppikirjoja, joita ostettiin koulutuksiin jopa useampia per oppilas. Nyt on taas ympyrä sulkeutunut, määrärahojen loputtua oppikirjoja ei enää ole. Tuo materiaalin teko omalla ajalla heterogeeniselle porukalle on  todella työlästä, ja oppilaat valittavat sekalaisista paperinipuista joita luonnollisesti kertyy aivan valtavasti 10 kk kurssin aikana. Yksi suuri kuormittava tekijä on jatkuvat arvioinnit - opiskelijoiden arvioinnit kurssista ja opettajasta. Opiskelijat tekevät näitä välipalautteita kolmen kuukauden välein, ja palautteen keskiarvon on oltava yli 4 tai esimies tulee lankoja pitkin. Tähän lisäksi muidenkin mainitsema opiskelijoiden röyhkeys, jatkuva omankielinen kälätys ja kaikenlaiset ongelmat. Työ on todella kuormittavaa! Sain jo rytmihäiriöitä ja nyt yritän kovasti löytää jotain muuta työtä.

Joo, nuo arvioinnit on kyllä väärin. Niissä kysellään kaikenlaista, eikä puolet edes ymmärrä kysymyksiä. Yksi opiskelija kertoi itse laittaneensa kaikkeen 3. Kysyin, miksi ihmeessä. Hän sanoi, että liian vaikeat kysymykset. Ne oli käyty selkokielisenä materiaalina läpi ennen vastaamista. Kaikki eivät jaksa tai viitsi perehtyä.

Eräässä opiskelijaryhmässä oli todettu jollain yhteisellä päätöksellä, että opiskelijoita ei kohdella tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti. Kun asiaa lähdettiin selvittämään, mistä kokemus on syntynyt, johan sieltä löytyi pari opiskelijaa, jotka olivat kääntäneet lähes koko ryhmän ajatukset siihen suuntaan, että jotain opiskelijaa suositaan. Aiemmat elämänkokemukset vaikuttavat siihen, miten uusia tilanteita tulkitaan. Aika varovainen saa olla, kun kehuu, että hyvä, aivan oikea vastaus. Sitä ei kannata sanoa liian monta kertaa samalle ihmiselle.

Vierailija
638/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, en vaihda. Työn tekemistä vaikeutetaan koko ajan, mutta himmailen vain sitä enemmän. Pyöritän samoja matskuja, en ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, jne. Lomia odotellessa, enää ensi viikko töitä 😄

Tuossa tuli hyvä ohje: ” Pyöritän samoja matskuja”.

Täällä moni (vai se yksi?) valittaa, miten tuntien valmisteluun menee niin paljon aikaa. Mahtaako olla ensimmäistä vuottaan töissä?

Ratkaisu ongelmaan on tietenkin se, että käytetään vuodesta toiseen samoja materiaaleja, joita täydennetään vain tarvittaessa. Ei pyörää tarvitse keksiä joka tunnille uudestaan.

Vierailija
639/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ulkopuolinen tajua. Esim meillä pitää tulla koululle jo n vartti ennen kuin tunti alkaisi. Useana päivinä viikossa joutuu välituntivalvomaan. Yleensä onnistun vastaamaan viestit päivän aikana, mutta varsinkin jos on on kokeita korjattavana, olen joutunut iltaisin tekemään sitä. Hyvää on, että päivät ovat lyhyempiä kuin monilla muilla, mutta minusta se on oikein, koska työ on raskaampaa.

Tervetuloa vaativiin suunnitteluhommiin. Päivä on virallisesti sen 7.5-8h pitkä (sopimuksesta riippuen), mutta tuosta ajasta menee helposti 5-6h palavereissa ja loppuaika sitten kolleegojen kysymyksiin vastatessa ja ongelmien selvittelyssä. Varsinainen työ eli se suunnitteluhomma tehdään sitten joko ylitöinä tai sen kaiken muun homman seassa moniajona. Koska työ on ns ajatustyötä sitä voi olla välillä vaikea suljea pois ajatuksista vapaa-ajallakaan. No toisinaan tulee keksineeksi ratkaisun ongelmaan tai vaihtoehtoisen paremman tavan vaikka kotona suihkussa tai seistessään autissa liikennevaloissa.

Asiakasreissut on sitten asia erikseen. Matkustus tehdään omalla ajalla (iltaisin, viikonloppuisin, öisin), eikä siitä makseta muuta kuin päiväraha ja sekin vain täysiltä päiviltä.

Muutenkaan ylitöistä ei makseta mitään, jos niistä ei ole erikseen sovittu (harvemmin sovitaan). Tehdyt ylimääräiset tunnit saisi toki pitää vapaana 1:1. Harvemmin ehtii.

Vierailija
640/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....mulla on hammaslääkäri  .......mulla on lapsi sairaana......... mua huimaa....... mulla on lääkäri .......mulla on lääkäri....... lapsi sairastui päiväkodissa, lähden hakemaan...... mulla on kela.......... mulla on soiaalitoimisto.......mun päätä särkee...... mä en ole nukkunut yöllä, mua väsyttää.........mulla on stressi........mulla on perheongelmia...........mä olin vankilassa.......mun tilanne on tosi huono........mulla on sitä ja tätä..... .....mulla on lapsen päiväkotikeskustelu

Näitä opettaja kuuntelelee päivittäin ja siinä samassa pitäisi vielä saada nämä ihmiset oppimaan jotain. Hänellä ei ole mitään apua, vaan hän on yksin tällaisen ryhmän kanssa.

Hyvä, jos pää kestää opettajalla.

Jos ei kestä, alanvaihto. Menee sitten itse kouluun oppimaan uutta ammattia.

Joo menisinkin, mutta tässä on sen verran ikää, ettei enää kannata. Yritän koko ajan katsoa, josko löytyisi tällä koulutuksella joku toinen työ.  Kyllä siinä pää on kovilla, kun noin 15 opiskelijan joukossa on joka päivä useita ongelmia päivästä toiseen. Itse ei voi olla koskaan pois. 

15? Missä on noin pienet ryhmät?

Kotossa ryhmissä, joissa on kaikilla useita ongelmia oppimisessa ja opiskelutaidoissa. Monesti heillä on myös paljon kaikenlaisia terveysongelmia sekä fyysisiä että psyykkisiä. Eivät ilman opettajaa pysty tekemään juuri mitään. Aika suuri määrä, jos eivät osaa opiskella ryhmässä, vaan jokainen on äänessä ja tarvitsee opettajan henkilökohtaista apua. Siinä saa juosta opettaja tosissaan paikasta toiseen. Meteli on kanssa aikamoista eli tunnelma on kuin basaarissa.