Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia
Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.
Kommentit (733)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä miettiä alanvaihtoa, monenko open osalta se on realistinen vaihtoehto, se on eri asia.
Minne pääsisit?
Missä jaksaisit?
Viimeistään vaihdon realisoituessa painaisit hätäjarrua tajutessasi vihdoin, että menettäisit järjettömät lomasi.
Mun tuntemat opettajat ovat vaihtaneet viestinnän asiantuntijoiksi (entisiä äikänopeja, pääaineena suomi, sivuaineina esim. viestintää ja markkinointia), koodareiksi (entiset kuviksen ja matikan opet), kuvittajaksi (kuviksen ope), hankekoordinaattoriksi (ent. luokanope) ja tutkijaksi (ent. enkun ja espanjan ope).
Joo, tuttavapiirissä edelleen myös opetusalalla työskenteleviä ☺️
Ihan kiva luettelo tehtävistä. On hienoa, jos opettajat voivat työllistyä halutessaan uudelleen. Tähän kuitenkin toivoisin yhteiskunnalta tukea ”opon” muodossa. Eli kartoitettaisiin vähän henkilökohtaisia ominaisuuksia ja vaatimustasoa itseä kohtaan realiteeteistä viis. Esimerkiksi yritysmaailmaan hankekoordinaattoriksi ei missään nimessä kannata lähteä, jos ei ole osannut pitää lankoja kädessä edes opettajan työssä. Olisikin kiva kuulla vieläkö mukana bisneksessä tämä kommentoijan hankekoordinaatori/ystävä. Vaikka tuskin kommentoijalla on aikaa pitää yllä koulun ulkopuolisia ystävyyssuhteita. Onhan siellä niin rankkaa, että lähes kaikki ovat lähteneet.
Hanketyöt pitävät sisällään jos jonkintasoista höpölöpöä. Eivät kaikki koordinoi satojen ihmisten hankkeita, vaan hanke voi olla hyvinkin helppo ja koordinaattori selviää melko yksinkertaisella osaamisella. t. nimim. kokemusta on.
Olisiko esimerkki tuosta yksinkertaisesta projektista vaikka sellainen, että sinulla olisi vuosi aikaa opettaa tietty ryhmä oppimaan tietyt asiat. Saisit valmiit suunnitelmat ja osan materiaaleista valmiina. Pitäisit yhteyttä muutamaan tahoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä miettiä alanvaihtoa, monenko open osalta se on realistinen vaihtoehto, se on eri asia.
Minne pääsisit?
Missä jaksaisit?
Viimeistään vaihdon realisoituessa painaisit hätäjarrua tajutessasi vihdoin, että menettäisit järjettömät lomasi.
Mun tuntemat opettajat ovat vaihtaneet viestinnän asiantuntijoiksi (entisiä äikänopeja, pääaineena suomi, sivuaineina esim. viestintää ja markkinointia), koodareiksi (entiset kuviksen ja matikan opet), kuvittajaksi (kuviksen ope), hankekoordinaattoriksi (ent. luokanope) ja tutkijaksi (ent. enkun ja espanjan ope).
Ihan kiva luettelo tehtävistä. On hienoa, jos opettajat voivat työllistyä halutessaan uudelleen. Tähän kuitenkin toivoisin yhteiskunnalta tukea ”opon” muodossa. Eli kartoitettaisiin vähän henkilökohtaisia ominaisuuksia ja vaatimustasoa itseä kohtaan realiteeteistä viis. Esimerkiksi yritysmaailmaan hankekoordinaattoriksi ei missään nimessä kannata lähteä, jos ei ole osannut pitää lankoja kädessä edes opettajan työssä. Olisikin kiva kuulla vieläkö mukana bisneksessä tämä kommentoijan hankekoordinaatori/ystävä. Vaikka tuskin kommentoijalla on aikaa pitää yllä koulun ulkopuolisia ystävyyssuhteita. Onhan siellä niin rankkaa, että lähes kaikki ovat lähteneet.
En siis ole itse opettaja, mutta tunnen paljon opettajia. Minun ja mieheni entisistä opiskelukavereista moni on ryhtynyt opettajiksi (osa tosiaan vaihtanut muualle) ja sitä kautta olemme tutustuneet sitten muihinkin opettajiin.
Entinen luokanope ryhtyi hankekoordinaattoriksi pari vuotta sitten, on kyllä edennyt kivasti ja nyt jokin hienompi titteli, en muista mikä. Hyvin häneltä onnistui ryhmän vetäminen, kun siihenhän hänellä oli koulutuskin. Ne ovat nämä muut asia, jotka jo useaan kertaan mainittu tässä ketjussa, jotka varmaankin saivat vaihtamaan alaa. Oletan, että voisi vieläkin olla luokanope, jos olisi saanut keskittyä opettamiseen ja siihen ryhmän hallitsemiseen, jossa taisi olla todella taitava!
Onko samat keinot käytössä kun opetetaan koululaisia, tai että valmennetaan työtiimiä? Jotenkin ajattelin, että aikuisille tarvitaan järeämmät keinot käyttöön ja vähän aikuistason älyllistä haastetta : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilttisyndroomasta. Harvoin kuulee opettajan toivovan apukäsiä luokkaan ja oppilaiden asioiden hoitamiseen.. se mitä kuullaan, on töiden luettelointia ja pitkien päivien kauhistelua. Eli halutaan selviytyä kaikesta itse. Prioriteetti ei ole asioiden hoituminen, vaan kympin suoriutuminen.
Ei, vaan apukäsiä ei ole tarjolla.
No ei kai niitä ole, jos ei osata pyytää. Pitää valita mistä pitää ääntä. Eli onko se prioriteetti asioiden hoituminen vai joku muu?
Tutkimuksessa tämä käy hyvin ilmi. Vastatkaa seuraavassa ja sitä seuraavassa tutkimukseen sillä mentaliteetilla, että työntekijöitä tarvitaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne pääsisit?
Missä jaksaisit?
Hanketyöt pitävät sisällään jos jonkintasoista höpölöpöä. Eivät kaikki koordinoi satojen ihmisten hankkeita, vaan hanke voi olla hyvinkin helppo ja koordinaattori selviää melko yksinkertaisella osaamisella. t. nimim. kokemusta on.
Olisiko esimerkki tuosta yksinkertaisesta projektista vaikka sellainen, että sinulla olisi vuosi aikaa opettaa tietty ryhmä oppimaan tietyt asiat. Saisit valmiit suunnitelmat ja osan materiaaleista valmiina. Pitäisit yhteyttä muutamaan tahoon.
No täällä yksi projektipäällikkö ilmoittautuu. Suurin osa työpäivästä menee vauva-palstan selailuun. On useampi ja isoja projekteja työn alla, mut tällasta tää.
Vierailija kirjoitti:
Joo mä en kans ymmärrä, miten opettajat luulee, miten ne niinku itse tietäis, millaista niiden työ on, kun mähän tiedän sen paremmin kuin ne. Vitsi ne on tyhmiä ja surkeita.
Mun mielestä on myös huvittavia nämä ”tekisitte joskus oikeita töitä” -kommentit. Toisin kuin monilla muilla akateemisilla aloilla, opettajilla ei sattuneesta syystä ole mahdollisuutta tehdä oman alan kesätöitä opiskeluaikana. Tästä syystä suurin osa on tehnyt jotain hanttihommaa kesäisin. Muutenkin moni on pitänyt välivuoden/välivuosia ennen yliopistoa, jolloin on sitten voinut tehdä niitä ”oikeita töitä”.
Itse olen opiskeluaikana ja ennen sitä tehnyt kaikenlaisia aspahommia, varastotyötä, siivousta, ollut esimiehenä pienessä yrityksessä jne. Väittäisin siis, että voin vertailla opettajan työtä muihinkin töihin. En toki sellaisiin, joita en ole itse koskaan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ihan koulun vieressä ja voin todeta, että yhtään autoa en ole nähnyt koulun parkkipaikalla klo 15 jälkeen. Joskus siinä on illalla ollut autoja mutta nekin lienee jotain liikuntasalin käyttäjiä.
Luitko yhtäkään viestiä tästä ketjusta ennen kuin päätit kirjoittaa tämän?
Siis oikeasti - 15 sivun verran on kerrottu mistä kaikesta opettajan työ koostui, ja sitten tällainen viesti.
No, ainakin tämä osaltaan kertoo miksi opettajan työ on raskasta. Kaikki päivät joutuu vänkäämään just tällaisten ihmisten kanssa.
Näin juuri. Sitä helpompi on antaa lausunto mitä vähemmän asiasta tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne pääsisit?
Missä jaksaisit?
En siis ole itse opettaja, mutta tunnen paljon opettajia. Minun ja mieheni entisistä opiskelukavereista moni on ryhtynyt opettajiksi (osa tosiaan vaihtanut muualle) ja sitä kautta olemme tutustuneet sitten muihinkin opettajiin.
Entinen luokanope ryhtyi hankekoordinaattoriksi pari vuotta sitten, on kyllä edennyt kivasti ja nyt jokin hienompi titteli, en muista mikä. Hyvin häneltä onnistui ryhmän vetäminen, kun siihenhän hänellä oli koulutuskin. Ne ovat nämä muut asia, jotka jo useaan kertaan mainittu tässä ketjussa, jotka varmaankin saivat vaihtamaan alaa. Oletan, että voisi vieläkin olla luokanope, jos olisi saanut keskittyä opettamiseen ja siihen ryhmän hallitsemiseen, jossa taisi olla todella taitava!
Onko samat keinot käytössä kun opetetaan koululaisia, tai että valmennetaan työtiimiä? Jotenkin ajattelin, että aikuisille tarvitaan järeämmät keinot käyttöön ja vähän aikuistason älyllistä haastetta : D
Luulisi, että ammattilainen osaa valita metodinsa kohderyhmän mukaan. Luulisin myös, että opettajain koulutuksessa opetetaan yleisempiä asioita kuin tiettyjä, vain lapsille suunnattuja keinoja. Osa opettajistahan menee töihin kouluttamaan aikuisia. Eihän hoitajakaan aina käytä samanlaista ruiskua vaan valitsee potilaan mukaan oikeankokoisen.
Mä en ymmärrä, miksi pitää kilpailla, että kellä on rankinta. Monessa työssä on ne plussat ja miinukset. Uskon, että opettajan työ on raskasta, joka osaksi johtuu vajaista resursseista.
Martti Ahtisaari ja Jutta Urpilainen olivat muistaakseni koulutukseen luokanopettajia? Että kaikenlaiseen joukkojen hallintaan sitä sillä koulutuksella voi päästä.
Aika moni työelämässä on sitten lukenut koulussa opetettavia aineita, jotka aineenopettajilla on ollut pääaineina.
Että aika monenlaista mahdollisuutta löytyy opettajan koulutuksella.
t. Se projektipäällikkö, nyt viinilasin ääreltä ja joka saattaakin vaihtaa opettajaksi, kun kyllästyttää tää oma työ
Vaatikaa lisää palkkaa ja muutosta. Lakko pystyyn! Valitettavasti opettajat on porukkaa jotka ei uskalla nousta barrikadeille.
Useat entisiä hikareita, miellyttämisen halu liiallista. Vaatikaa muutosta, turha uhriutua.
Hiirien ja sosiopaattien valtakunta. Valitettavasti. Normaalit palavat loppuun ja sekopäät jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi pitää kilpailla, että kellä on rankinta. Monessa työssä on ne plussat ja miinukset. Uskon, että opettajan työ on raskasta, joka osaksi johtuu vajaista resursseista.
Juuri näin!
Lisäksi opettajien työhyvinvointia parantamalla parannettaisiin myös oppilaiden hyvinvointia kouluissa. Opettajat kun yleensä toivovat lisää juuri näitä edellisen kommentoijan mainitsemia resursseja: pienempiä ryhmäkokoja, lisää avustajia, enemmän erityisopettajia, enemmän erityisluokkia yms. Kaikki nämä parantaisivat myös oppilaiden viihtyvyyttä ja mahdollisuuksia oppimiseen.
Tä on varmasti kerrottu täällä jo kymmensiä kertoja mutta.
Vuodet eivät ole samanlaisia. Luokat eivät ole samanlaisia. Oppilaat eivät ole samanlaisia. 20 keskiluokkaista lasta jakotunneilla ja ohjaajalla ja toimivalla pienryhmä/eo-ratkaisulla on aivan eri asia kuin 24 pientä oppilasta, joista voi olla 5 erityisen tuen ja neljä tehostetun tuen oppilasta. Peruskoulu on myös loppusijoituspaikka, kun sairaalakouluun/psykiatriselle ei mahdu.
Me kaikki olemme sitä mieltä että sosiaalityö on raskasta ja aliresursoitua, mutta ne lapset ovat usein tavallisissa luokissa. On tosi raskasta seurata vierestä, kun lapset voivat pahoin.
Minulla on oma firma, jonka voisin taas halutessani nostaa kokoaikaiseksi. Olen myös tehnyt kansalaisopistossa opettajan töitä. Jos työolot vielä heikentyvät, jätän opettajan hommat.
Täällä valiteltiin, ettei opettajilla ole kokemusta oikeista töistä. Suurin osa kouluni opettajista on tehnyt ennen opetustyötä jotakin ihan muuta. Yrityksen pyörittämisen lisäksi olen ollut töissä hotellissa, kansallispuistossa, radiotoimittajana, maastokartoittajana jne. Cv on karsimattomana pituudeltaan 2 liuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne pääsisit?
Missä jaksaisit?
No täällä yksi projektipäällikkö ilmoittautuu. Suurin osa työpäivästä menee vauva-palstan selailuun. On useampi ja isoja projekteja työn alla, mut tällasta tää.
Täällä toinen, samoilla fiiliksillä.
Mulla on opettajan pedagoginen pätevyyskin ja opettajan työstä kaipaan sen itsenäisyyttä, ei tarvinnut jokaista tekemäänsä työtehtävää olla raportoimassa eteenpäin.
Muuten nykyinen työ on niin paljon yksinkertaisempaa. Menee palaveriin, mahdollisesti kertoo siellä missä vaiheessa mennään, loppuajan voi kuunnella. Samoja asioita jauhetaan viikosta toiseen ja tänäänkin tempaisin kalvot paltsuun 5 minuutissa keräämällä oikeast slidet vanhoista esityksistä. Ensi viikolla raportoin johdolle, taas niillä samoilla kalvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oma firma, jonka voisin taas halutessani nostaa kokoaikaiseksi. Olen myös tehnyt kansalaisopistossa opettajan töitä. Jos työolot vielä heikentyvät, jätän opettajan hommat.
Täällä valiteltiin, ettei opettajilla ole kokemusta oikeista töistä. Suurin osa kouluni opettajista on tehnyt ennen opetustyötä jotakin ihan muuta. Yrityksen pyörittämisen lisäksi olen ollut töissä hotellissa, kansallispuistossa, radiotoimittajana, maastokartoittajana jne. Cv on karsimattomana pituudeltaan 2 liuskaa.
Älä ole tyhmä. Ei niillä raskailla töillä tietenkään tarkoita mitää kesäpestejä ja hanttihommia! Vaan pyydetään huomioimaan esimerkiksi muita korkeakoulututkinnon vaativia tehtäviä, joissa juurikin korostuu tuo pitkän tähtäimen vastuu ja kuormittavat tekijät sekä vastuu itsensä johtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole tyhmä. Ei niillä raskailla töillä tietenkään tarkoita mitää kesäpestejä ja hanttihommia! Vaan pyydetään huomioimaan esimerkiksi muita korkeakoulututkinnon vaativia tehtäviä, joissa juurikin korostuu tuo pitkän tähtäimen vastuu ja kuormittavat tekijät sekä vastuu itsensä johtamisesta.
Ne samat asiathan opettajan työssä ahdistavat, niitä on vain kymmenen kertaa enemmän.
Työ on jäätävää silppua, jossa koko ajan tekeminen keskeytyy milloin minkäkin häiriön takia. Ei riitä, että on vain opettamassa, kun pitää olla samalla poliisi, sosiaalityöntekijä, lakimies ja psykologi, vaikka mihinkään näistä ei ole osaamista. Jokainen vastaantuleva akuutti ongelma pitää ratkaista itse, keneltäkään ei voi kysyä apua. Syvemmät ongelmat viedään oppilashuoltoryhmään palaveerattavaksi, mutta erityisesti sosiaaliset ongelmat eivät ratkea palaveeraamalla.
Unohdat taas, ihan tarkoitushakuisesti, että opettajan työpäivä ei pääty oppilaiden lähdettyä, vaan sen jälkeen alkaa kaikki paperityöt. Se, että ne tekee ajallaan ja ylenmäärin itseään kuormittamatta, on itsensä johtamista jos mikä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä keskustelussa kilpailtaisiin, niin täällä olisi eri ammattiryhmiä nimellä. Nyt keskustelu on tasolla, jossa pyritään löytämään konsensus siitä, että työelämä Suomessa tällä hetkellä on jotenkin vääristynyt. Se on tärkeä keskustelu ja siirtyy nettikeskusteluista toivottavasti kasvokkain keskusteluun ja sitten aina päätöksentekoon/rahoitukseen/politiikkaan/lainsäädäntöön asti.
Uskoisin keskustelussa myöhemmin hahmoitettavan sen, että työ on muuttunut vaativammaksi (työläämmäksi ja erilaiseksi ainakin). Ei ole missään yrityksessä/julkisella enää mahdollista pitää niin isoa osaa vuodesta lomaa. Se on kestämätön yhtälö. Kuukausi syksyllä nyt vähintään valjastettava käyttöön. Jos oikeasti haluamme, että lapsillamme säilyy edes joku taso opetuksessa ja opettajillamme työkyky, on muidenkin tahojen herättävä tähän. Kyse on myös hyvinvointiyhteiskunnan asiasta. Ei vain yksittäisen ammattikunnan. Opettajat eivät tule itse ehdottamaan omien lomiensa lyhentämistä. Se on tultava ylhäältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä keskustelussa kilpailtaisiin, niin täällä olisi eri ammattiryhmiä nimellä. Nyt keskustelu on tasolla, jossa pyritään löytämään konsensus siitä, että työelämä Suomessa tällä hetkellä on jotenkin vääristynyt. Se on tärkeä keskustelu ja siirtyy nettikeskusteluista toivottavasti kasvokkain keskusteluun ja sitten aina päätöksentekoon/rahoitukseen/politiikkaan/lainsäädäntöön asti.
Uskoisin keskustelussa myöhemmin hahmoitettavan sen, että työ on muuttunut vaativammaksi (työläämmäksi ja erilaiseksi ainakin). Ei ole missään yrityksessä/julkisella enää mahdollista pitää niin isoa osaa vuodesta lomaa. Se on kestämätön yhtälö. Kuukausi syksyllä nyt vähintään valjastettava käyttöön. Jos oikeasti haluamme, että lapsillamme säilyy edes joku taso opetuksessa ja opettajillamme työkyky, on muidenkin tahojen herättävä tähän. Kyse on myös hyvinvointiyhteiskunnan asiasta. Ei vain yksittäisen ammattikunnan. Opettajat eivät tule itse ehdottamaan omien lomiensa lyhentämistä. Se on tultava ylhäältä.
Tässähän oli asia mielenkiintoisesti käännetty!
Ongelma oli se, että opettajat ovat uupuneita työtaakan alle ja siksi myös opetuksen laatu on vaarassa laskea. Ratkaisuksi tarjoat kuukauden pidennystä työaikaan. 🙈🤔 Ja anna kun arvaan, ilman lisäpalkkaa?
Mutta vakavasti - on tämä kyllä kummallinen keskustelu. Tutkimus näyttää kiistatta, että lähes 60% opettajista on ylikuormittuneita ja tässäkin ketjussa sivu toisensa jälkeen opettajat kertovat samaa.
Ja silti riittää näitä neropatteja väittämään vastaan että ei ne opet voi olla uupuneita kun minusta ne ei tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne samat asiathan opettajan työssä ahdistavat, niitä on vain kymmenen kertaa enemmän.
Työ on jäätävää silppua, jossa koko ajan tekeminen keskeytyy milloin minkäkin häiriön takia. Ei riitä, että on vain opettamassa, kun pitää olla samalla poliisi, sosiaalityöntekijä, lakimies ja psykologi, vaikka mihinkään näistä ei ole osaamista. Jokainen vastaantuleva akuutti ongelma pitää ratkaista itse, keneltäkään ei voi kysyä apua. Syvemmät ongelmat viedään oppilashuoltoryhmään palaveerattavaksi, mutta erityisesti sosiaaliset ongelmat eivät ratkea palaveeraamalla.
Unohdat taas, ihan tarkoitushakuisesti, että opettajan työpäivä ei pääty oppilaiden lähdettyä, vaan sen jälkeen alkaa kaikki paperityöt. Se, että ne tekee ajallaan ja ylenmäärin itseään kuormittamatta, on itsensä johtamista jos mikä.
” Unohdat taas, ihan tarkoitushakuisesti, että opettajan työpäivä ei pääty oppilaiden lähdettyä, vaan sen jälkeen alkaa kaikki paperityöt. Se, että ne tekee ajallaan ja ylenmäärin itseään kuormittamatta, on itsensä johtamista jos mikä.”
Niin että on oltava tehokas, jos polttaa kynttilää kummastakin päästä?
Ymmärrän että olette todella syvällä omassa työssänne, ja se on hyvä. Tiettyyn pisteeseen asti. Kun se alkaa näkyä työsuorituksessa ja jaksamisessa, olisi hyvä nähdä asiat toisesta näkökulmasta.
Kaikki opet voisi valtio kurssittaa priorisoimaan, rajaamaan ja hahmottamaan kokonaisuuksia. Nämä eivät ole mitään yksittäisiä taitoja, vaan isoja kokonaisuuksia joiden varassa moni yritys pyörii taloudellisesti kannattavasti. Kuukauden pikakurssin voisi pitää vaikka ensi syksynä, kun opetustyö on vielä tauolla.
Ja yksi asia, mikä palkkaan vaikuttaa (ja joka myös nostaa stressitasoja ja suorituspaineita) on tulostavoite. Yleensä euronääräinen. Sitä ei voi humanisti ymmärtää, ennen kuin sen kokee, pitkäkestoisena päivästä päivään paineena. Toinen on kontaktit ja tahot, joiden kanssa olet tekemisissä. Siinä on kyse isoista kaupoista tai liikesuhteista tai kasvojen menetyksestä. Jopa kansainvälisestä politiikasta. Meidän kulmasta se on taas ”tosi rankkaa” Olisinpa opettaja, ne joutuu vaan esiintymään alaikäisille ja toisinaan niiden vanhemmille. Haluan vaihtaa alaa..
Ei, vaan apukäsiä ei ole tarjolla.