Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomessa ollaan niin allergisia ja sairaita?

Vierailija
20.11.2014 |

Tuntuu että nykyään lähes jokainen lapsi on jotenkin hyperallerginen jollekin tai sitten jotenkin todella sairas.

Kävimme ystäväni kanssa Italiassa ja hänen lapsellaan on pitkä lista ruoka-allergioita. Olivat joka ravintolassa ihan ihmeissään kun lapsella oli noin monta allergiaa.

Mikä ihme meitä suomalaisia sairastuttaa?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin tuttavapiirini on noita moniallergisia lapsia pullollaan, mutta missään muualla en ole tavannut niin hengenvaarallisesti allergisia lapsia kuin täällä av:llä. Jokaiseen allergiaan liittyvään aloitukseen tulee useampi mamma rääkymään jälkikasvunsa sekunneissa kuolemaanjohtavasta kohtauksesta, kun kahden kilometrin säteellä edes haistavat kalan tms.

Vierailija
22/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:49"]Unohdin mainita vielä vanhempien huomionhalun ja tällaisilla asioilla huomiota hakevan kulttuurimme. Useimmat pienten lasten ruoka-aineallergiat ovat niin lieviä, ettei niistä käytännössä tarvitsisis edes välittää ja näin ohjeistavat nykyisin myös lääkärit. Varmasti Italiassakin on jonkun verran samanatasoisista allergioista kärsiviä lapsia, mutta useimmat lapset sietävät allergisoivia ruoka-aineita aina vaan paremmin ja paremmin, jos ollaan altistuslinjalla, eikä välttelylinjalla, kuten meillä 80- ja 90 -luvuilla. Jotkut vanhemmat toteuttavat välttelylinjaa edelleen, vaikkei sitä suositella enää kuin anafylaksiatapauksissa.

[/quote]

No meidän lapsi saa vakavia oireita pienistäkin määristä: Nokkosrokko koko iholle, välitön oksentelu ja vatsakipu, todella huono olo. Koskaan ei ole (vielä ainakaan) henki salpaantunut = anafylaksia. Silti ohjeena lääkäreiltä on allergeenin totaalinen välttäminen. Lapsi on 3-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:25"]

rokotukset ja ylenpalttinen lääkkeiden syönti 

[/quote]

Tuskin. Millä lailla kuvittelet rokotteiden aiheuttavan allergioita? Tunnetko edes rokotusten toimintamekanismeja, vai soitatko vain suutasi magneettimediasta opetellulla papukaijatoistolla? 

Syötkö/syökö lapsesi muuta kuin luomulihaa? Antibioottiallergisille kun ei suositella edes lohta tai broileria ruokavalioon niiden sisältämän suuren antibioottimäärän vuoksi. Että kyllä niitä lääkkeitä saa reilusti jokainen peruslihansyöjä.

Meidän perheemme syö pääasiassa luomukasvisrukaa, joskus harvoin järvikalaa ja luomulihaa. Koskaan vielä eivät lapset ole tarvinneet antibiootteja tai muita lääkkeitä. Rokotuksia ei ole käynyt mielessäkään olla ottamatta, oman ammattitaidon vuoksi ymmärrän niiden tärkeyden ja merkityksen yksilön, sekä yhteiskunnan kannalta.

Itse uskoisin tämän allergiabuumin johtuvan enemmän yhteiskunnan medikalisoitumisesta, että punoitukset ja näpyt eivät ole arkipäivää, vaan niiden "täytyy" johtua jostain. Sama on nähtävissä mm. USA:ssa.

Lisähuomiona toteaisin, että itselläni ei ole allergioita, eikä lapsillani ole. Minun suvussani ei ole allergioita, enkä tunne ketään allergista ihmistä/lasta, ainakaan siis niin läheisesti, että tietäisin allergiasta. Anoppini väittää mieheni olleen hyvin, hyvin allerginen lapsi ja hänen olevan edelleen allerginen. Tosiasiassa mies ei ole millekään allerginen, liekö koskaan ollutkaan. Anoppi itse juoksee edelleen joka viikko lääkärissä/sairaalassa milloin minkäkin vaivan (useammin keksityn, kuin toden) kanssa. Tässä tapauksessa uskon kyllä allergioiden johtuneen ihan anopin mielikuvituksesta. 

Vierailija
24/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin altistetaan lapset laiken maailman herkkyyksille välttelemällä aineita, jotka aiheuttaa allergiaa. Sitten allergiset lisääntyy keskenään, tehden lisää allergisia, vältellään valmiiksi kaikkea ja kun tulee pikkuihottuma yhdestä aineesta vältellään kaikkia ristiallergiaa aiheuttavia varmuuden vuoksi.. Osa allergioista on vanhempien aiheuttamia, osa taasen ei. Vain idiootti silti laukoo ehdottomina totuuksina sitä kuinka liika hygieenisyys tms aiheuttaa allergioita.

Vierailija
25/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuo liika hygienia.Itse en esim siivoa läheskään joka kuukausi.

Vierailija
26/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu, se johtuu gee-gee-gee-geeneistä.
Ja siitä että nykyisin meillä ei ole enää lapamatoja tms. suolistoloisia, joita vastaan IgE-vasta-aine on alun perin toiminut. Nyt se toimettomana reagoi mihin sattuu allergeeneihin.

Vierailija
27/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:28"]

Ymmärrän, että lasta pitää siedättää allergiaa aiheuttavalle ruualle, mutta rajansa kaikelle. Meillä muutama kk:si sitten tehty allergiadiagnoosi ja nyt jo piti lähteä siedättämään lasta aineille, joista oli tullut kipeäksi ja muutakin pitkäaikaista vaivaa. Lopputuloksena kivulias, itkuinen ja huutava lapsi ja vielä kasvotkin lähtivät turpoamaan. Ymmärrän kyllä siedätykset, mutta varmaan kuitenkin hieman hitaammalla aikataululla kuin kolmen kuukauden välein. Voi sanoa, että siinä kärsii niin itse lapsi kuin vanhemmatkin

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:49"]

Unohdin mainita vielä vanhempien huomionhalun ja tällaisilla asioilla huomiota hakevan kulttuurimme. Useimmat pienten lasten ruoka-aineallergiat ovat niin lieviä, ettei niistä käytännössä tarvitsisis edes välittää ja näin ohjeistavat nykyisin myös lääkärit. Varmasti Italiassakin on jonkun verran samanatasoisista allergioista kärsiviä lapsia, mutta useimmat lapset sietävät allergisoivia ruoka-aineita aina vaan paremmin ja paremmin, jos ollaan altistuslinjalla, eikä välttelylinjalla, kuten meillä 80- ja 90 -luvuilla. Jotkut vanhemmat toteuttavat välttelylinjaa edelleen, vaikkei sitä suositella enää kuin anafylaksiatapauksissa.

[/quote]

[/quote]

No kaikella on toki rajansa ja järkeään saa käyttää. Mulla on serkku jonka lapset on kummatkin yli 10-vuotiaita. Serkku saa kohtauksen jos kumpikaan lapsistaan meinaa juoda esim. tuoremehua, kun lapsena on tullut ihottuma. Sitten postaillaan Facebookiin kuinka oltiin hyvää äitiä, niin hyvää äitiä ja estettiin ehkä jopa lapsen KUOLEMA tarttumalla mehulasiin ennen kuin kupeiden hedelmä sen huulilleen ehti viedä.

Sinä vaikutat vastauksesi perusteella tolkun ihmiseltä, mutta kaikki eivät sitä ole, aika suuri osa allergialasten vanhemmista ei ole. Ystäväni on neuvolaterkkari ja joutuu päivittäin painimaan ihan älyvapaiden "allergioihin" liittyvien juttujen kanssa, omat lapsensa hän on siedättänyt heille sopivalla aikataululla oireettomiksi, tai vähäoireisiksi. On kuulemma ollut sekä itkua, ripulia ja iho-oireita, mutta sellaisissa määrin kuin kaikki osapuolet ovat niitä jaksaneet.

Vierailija
28/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:23"]

Vastaus on tämän palstan etusivulla joka jumalan päivä. Viittaan noihin "Miksi ette pese itseänne?", "Miksi jotkut ihmiset haisevat?", "Käykö joku tosiaan suihkussa vain joka toinen päivä?", ja vastaaviin aloituksiin. Niitä tehtaillaan niin uskomattomia määriä, että aloittajia täytyy olla paljon.

[/quote]

Niinpä. Kerran kun itse aloitin keskustelun siitä, että syövätkö ihmiset puhtaista vai likaisista astioista, suurin osa teilasi minut täysin. Meillä kun monesti syödään likaisista astioista ja allergioita tms. ei ole. Hirttotuomio varmaan tulisi, jos vaikkapa työkavereille tämän kertoisin.

Vierailija
29/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:45"]

niin tuo liika hygienia.Itse en esim siivoa läheskään joka kuukausi.

[/quote]

Eli asut keskellä likaa ja pölyä ja vielä kehut tällä?

Liikahygienia ei ole sitä, että siivotaan esimerkiksi kerran viikossa pyyhkien pölyt, järjestellen paikat ja imuroiden (+lattianpesu tarvittaessa). Se on normaalia kodinylläpitoa, jolla saa paikat pysymään siisteinä. Liikaa on sitten siinä vaiheessa, kun päivittäin on siivottava ja lattia pestävä useaan kertaan viikossa höyrypesurilla bakteerien pelossa.

Vierailija
30/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:24"]Minustakin olisi kiva tietää, miten saisin lapseltani hengenvaaralliset allergiat pois tai miten estän niiden tulon masuasukille. Että kertokaa vaan minullekin kunhan joku fiksu sen keksii! [/quote] Kuulemma maitohappobakteerit raskausaikana voivat ehkäistä allergiaa. Itse aion vetää niitä koko raskausajan, jos joskus saamme toisen lapsen. -allergikon äiti

[/quote]

Samalla tavalla voi allergiaa ehkäistä myös kävelemällä koko raskausajan takaperin. Yhtä paljon on näyttöä molemmista...

Vierailija
31/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta ja molemmat ovat olleet pieninä moniallergisia. Kummallakaan nämä allergiat eivät näkyneet verikokeissa. Allergiat näkyivät ja kuuluivat kuitenkin selvästi lapsistamme myös lääkärin mielestä.

Lasten ensimmäiset elinvuoden ovat olleet järkyttävän raskaita. Raskaimmaksi olen kokenut ihmiset jotka ovat vähätellen lastemme allergioita.

Lastenlääkäri alkoi vaahdota minulle liiasta hygieniasta yms. Oli aika hämmästynyt, kun kerroin elämästämme. Asumme maalla, lähimmälle asfalttitielle yli 5 km (tämä kilometriraja on kuulemma merkittävä tieto), kotieläiminä koira, kissoja ja kanoja, ruoka itse viljeltyä ja/tai luomua, lapset on mönkineen paskassa pihalla syntymästään lähtien :)

On se kumma, että molemmat ovat silti reakoineet ruokiin jo alle 2 kk iässä.

Käypähoiyosuodituksen mukaisesti esikoista altistettiin eri ruoka-aineille jatkuvasti. Lopputuloksena oli jatkuvasti kipua itkevä lapsi, jolla oli iho verillä. Lopulta lapsen kehitys 6kk iässä pysähtyi. 12kk neuvolassa saimme lähetteen fysioterapiaan (ei varaa jaloilleen, ei istu, ei edes yritä liikkua millään tavalla). Fysioterapeutti nosti melkoisen metelin, kun näki lapsen huonon ihon ja itkuisuiden. Hän määräsi kaikki altistuneet lopetettavijsi välittömästi. Lapsi alkoi taas kehittyä ja sai kurottua ilätasonsa kiinni. Tämän jälkeen olen kyseenalaistanut käyhoitosuositukset ja lääkäreiden puheet aika voimakkaasti.

Rotaatiomenetrlmällä ja erittäin pienillä annoksilla sekä pitkillä aikaväleillä saimme lopulta tulosta aikaan. Esikoinen söi 12kk iässä 8 ruoka-ainetta, 2v iässä 12 ruoka-ainetta, 3v iässä 20 ruoka-ainetta, nyt 5v poissa on enää muutamia ruokia (esim. Kananmuna ja sitrukset).

Ja kyllä vieläkin sappi kiehahtaa, kun joku kehtaa aliarvioida lastemme tilannetta.

Vierailija
32/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat ovat itse aiheutettuja. Samoin autoimmuunitaudit.

Vierailija
33/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:25"]

rokotukset ja ylenpalttinen lääkkeiden syönti 

[/quote]

Tuskin. Millä lailla kuvittelet rokotteiden aiheuttavan allergioita? Tunnetko edes rokotusten toimintamekanismeja, vai soitatko vain suutasi magneettimediasta opetellulla papukaijatoistolla? 

Syötkö/syökö lapsesi muuta kuin luomulihaa? Antibioottiallergisille kun ei suositella edes lohta tai broileria ruokavalioon niiden sisältämän suuren antibioottimäärän vuoksi. Että kyllä niitä lääkkeitä saa reilusti jokainen peruslihansyöjä.

Meidän perheemme syö pääasiassa luomukasvisrukaa, joskus harvoin järvikalaa ja luomulihaa. Koskaan vielä eivät lapset ole tarvinneet antibiootteja tai muita lääkkeitä. Rokotuksia ei ole käynyt mielessäkään olla ottamatta, oman ammattitaidon vuoksi ymmärrän niiden tärkeyden ja merkityksen yksilön, sekä yhteiskunnan kannalta.

Itse uskoisin tämän allergiabuumin johtuvan enemmän yhteiskunnan medikalisoitumisesta, että punoitukset ja näpyt eivät ole arkipäivää, vaan niiden "täytyy" johtua jostain. Sama on nähtävissä mm. USA:ssa.

Lisähuomiona toteaisin, että itselläni ei ole allergioita, eikä lapsillani ole. Minun suvussani ei ole allergioita, enkä tunne ketään allergista ihmistä/lasta, ainakaan siis niin läheisesti, että tietäisin allergiasta. Anoppini väittää mieheni olleen hyvin, hyvin allerginen lapsi ja hänen olevan edelleen allerginen. Tosiasiassa mies ei ole millekään allerginen, liekö koskaan ollutkaan. Anoppi itse juoksee edelleen joka viikko lääkärissä/sairaalassa milloin minkäkin vaivan (useammin keksityn, kuin toden) kanssa. Tässä tapauksessa uskon kyllä allergioiden johtuneen ihan anopin mielikuvituksesta. 

[/quote Enpä ikinä osta luomuruokaa ihan vaan sen kalliin hinnan vuoksi. Ylimainostettua muutenkin. En sairasta oikeastaan koskaan.. Pieni nuha saattaa olla 2-3 vuoden välein eipä muuta. Toisaalta syön kyllä terveellisesti, liikun paljon ja pidän maalaisjärjen mukana pukeutumisessa.

T. Mies 30v

Vierailija
34/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin pohtinut joskus tätä. Asun itse Saksassa ja alussa esim. synttärikutsuja laatiessani kirjoitin kutsuihin "ps. ilmoitathan mahdollisista allergioista!". Kukaan ei koskaan ole ilmoittanut mitään. Lopulta jätin tuon lisäykden pois. Jotenkin vain tuntui että pitäisi kysyä. Samoin kun päiväkotiin ja kouluun viedään leivonnaisia synttärinä, alussa kyselin onko allergioita ja kyllähän sain oudoksuvia katseita. Ei ollut mitään. Lopetin sitten kyselynja leivoin pullaa, kskkua, torttua, mitä vain.
Meillä on useampi eikä kellään ole allergioita. Minulla oli lapsena atooppinen iho, ei enää. Saksalaisella miehelläni ei ole allergioita.

Vierailija
35/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:52"]

Meillä on kaksi lasta ja molemmat ovat olleet pieninä moniallergisia. Kummallakaan nämä allergiat eivät näkyneet verikokeissa. Allergiat näkyivät ja kuuluivat kuitenkin selvästi lapsistamme myös lääkärin mielestä. Lasten ensimmäiset elinvuoden ovat olleet järkyttävän raskaita. Raskaimmaksi olen kokenut ihmiset jotka ovat vähätellen lastemme allergioita. Lastenlääkäri alkoi vaahdota minulle liiasta hygieniasta yms. Oli aika hämmästynyt, kun kerroin elämästämme. Asumme maalla, lähimmälle asfalttitielle yli 5 km (tämä kilometriraja on kuulemma merkittävä tieto), kotieläiminä koira, kissoja ja kanoja, ruoka itse viljeltyä ja/tai luomua, lapset on mönkineen paskassa pihalla syntymästään lähtien :) On se kumma, että molemmat ovat silti reakoineet ruokiin jo alle 2 kk iässä. Käypähoiyosuodituksen mukaisesti esikoista altistettiin eri ruoka-aineille jatkuvasti. Lopputuloksena oli jatkuvasti kipua itkevä lapsi, jolla oli iho verillä. Lopulta lapsen kehitys 6kk iässä pysähtyi. 12kk neuvolassa saimme lähetteen fysioterapiaan (ei varaa jaloilleen, ei istu, ei edes yritä liikkua millään tavalla). Fysioterapeutti nosti melkoisen metelin, kun näki lapsen huonon ihon ja itkuisuiden. Hän määräsi kaikki altistuneet lopetettavijsi välittömästi. Lapsi alkoi taas kehittyä ja sai kurottua ilätasonsa kiinni. Tämän jälkeen olen kyseenalaistanut käyhoitosuositukset ja lääkäreiden puheet aika voimakkaasti. Rotaatiomenetrlmällä ja erittäin pienillä annoksilla sekä pitkillä aikaväleillä saimme lopulta tulosta aikaan. Esikoinen söi 12kk iässä 8 ruoka-ainetta, 2v iässä 12 ruoka-ainetta, 3v iässä 20 ruoka-ainetta, nyt 5v poissa on enää muutamia ruokia (esim. Kananmuna ja sitrukset). Ja kyllä vieläkin sappi kiehahtaa, kun joku kehtaa aliarvioida lastemme tilannetta.

[/quote]

Taisit siivota liikaa kotia...

Vierailija
36/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:24"]Minustakin olisi kiva tietää, miten saisin lapseltani hengenvaaralliset allergiat pois tai miten estän niiden tulon masuasukille. Että kertokaa vaan minullekin kunhan joku fiksu sen keksii! [/quote] Kuulemma maitohappobakteerit raskausaikana voivat ehkäistä allergiaa. Itse aion vetää niitä koko raskausajan, jos joskus saamme toisen lapsen. -allergikon äiti

[/quote]

Samalla tavalla voi allergiaa ehkäistä myös kävelemällä koko raskausajan takaperin. Yhtä paljon on näyttöä molemmista...

[/quote]

On siitä myös jonkin verran tutkimusnäyttöä. http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=8566823

Ja itse olen omalla allergikkolapsellani huomannut yhteyden vatsaoireiden vähentymisessä ja maitohappobakteereita sisältävän d-vitamiinivalmisteen käytöllä. Aina välillä testaamme d-vitamiinia ilman maitohappobakteereja -> oireita ja itkuja on silloin paljon enemmän.

Vierailija
37/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Totta, kaikki tutkimukset maitohappobakteereista on tuonet -ei kovin mairittelevia- tuloksia, riippumatta siitä mitä niissä on tutkittu. Ab-ripuli, turistiripuli, allergiat you name it. Ei toimi. Yksi E.coli -kanta (Nissle numeroa en muista äkkiseltään) on todistettavasti toiminut jollakin rotilla allergian ehkäisyssä.

Jos googlaa Tari Haahtelan nimellä, löytää netistä suomenkielisen, pätevän allergiatiedon ja uusien suosituksien (uusi allergiaohjelma) alkulähteille. Niistä eläinten tajoilla lapsen makuuttamisesta on saatu jotakin (että vaikutusta saattaisi olla) suuntaa antavia tuloksia ainakin.

Vierailija
38/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:50"]

Suomessa osataan diagnosoida sairauksia. Olkaamme kiitollisia lääketieteelle.

[/quote]

Johan vitsin murjasit!

Norjassa asuvana minäkin ihmettelen näitä suomalaisten allergioita. Keliakiakin ties kuinka monella. Muka.

Vierailija
39/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/54 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 19:55"]

[/quote]

[/quote]

On siitä myös jonkin verran tutkimusnäyttöä. http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=8566823

Ja itse olen omalla allergikkolapsellani huomannut yhteyden vatsaoireiden vähentymisessä ja maitohappobakteereita sisältävän d-vitamiinivalmisteen käytöllä. Aina välillä testaamme d-vitamiinia ilman maitohappobakteereja -> oireita ja itkuja on silloin paljon enemmän.

[/quote]

Tuollaisella tutkimuksella voi käytännössä pyyhkiä hanurinsa. Jännä muuten että sillä ihmisryhmällä jolla on eniten vatsavaivoja, eli rintamaitoa saavilla vauvoilla, on kuitenkin laktobasillivoittoinen suolistomikrobisto, joka vasta kiinteisiin ruokiin siirtymisen jälkeen muuttuu aikuisen suolistomikrobistoa muistuttavaksi.