Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua EKG:n tulkinta!

Vierailija
20.11.2014 |

Saan sellaisia tykytyskohtauksia ja viime yönä sain taas ja jouduin soittamaan apua. Sydänfilmissä lukee Analyysin Tulokset

Epänormaali löydös, kun potilas on 18-39 nainen

Sinustakykardia

Epäspesifinen epänormaalia T-aalto

Minua ei hoidettu mitenkään, käskettiin soittamaan uudestaan, kun rytmihäiriötä ei taaskaan saatu kiinni.

Analyysin tulokset:

HR    102bpm

PR-aika 179ms

QRS:n kesto 95ms

QT aika 324ms

QTc  423ms

P-akseli 52

QRS akseli 66

T-akseli 17

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 6 :) Onpa kiva kun täältä löytyi kaksi asiantuntijaa, olin jo saamassa uuden rytömihäiriön, kun aloin  itse lukemaan mitä tuossa ekg-lapussa lukee. Ja tietenkin tein sen tyypillisen virheen eli googletin :) Huh no nyt uskaltaa yönkin nukkua.

Ja joo minä tärisin kun ambulanssi tuli eli se varmaan näkyy käyrässä, koska olin etupihan ulkoterassilla värjötellyt 20min yövaatteissa, kun yritin, että se tykytys loppuisi, sillä usein ulkona olo auttaa.

Vierailija
22/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 18:07"]

Kiitos 2 :) Jos varaisin lääkärin yksityiseltä, niin kannattaako tällaisissa asioissa mennä esimerkiksi sisätautien erikoislääkärille? Ja onko sydämen ultraamisesta mitään hyötyä?

ap

[/quote]

Kardiologille suosittelisin minä, jos asia vaivaa. Pelkkä käynti n. 90-120 € ja sydämen Echo siihen päälle ehkä 150€. Toki noista tulee jotain Kela-korvauksia, mutta koska asiasi ei ole kuitenkaan hengenvaarallinen niin suosittelisin, että käyt tuon saman ketjun ihan julkisessa terveydenhuollossa. Yksityinen ei ole aina ratkaisu kaikkeen. Aikaa voi esim sydämen ultraan kulua paikkakunnasta riippuen 2-12 viikkoa, mutta asia tulee ihan yhtälailla selvitetyksi. Tietysti, jos sinulla on taloudellinen tilanne sellainen, ettei privaatissa käynti ole ongelma niin silloin voit mennä sinnekin.

T. 6&17

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sairaskuluvakuutus, joten eipä sillä hinnalla ole väliä. Julkisella puolella on se ongelma, että se on ruuhkautunut (ainakin täällä päin Suomea) ja vaikeampi päästä erikoislääkärille. Olen käynyt noista tykytyksistä 2-3 vuoden aikana 2 kertaa päivystyksessä, eikä minua ole ikinä ohjattu eteenpäin. Sanottu vain, että soita aina ambulanssi.

ap

Vierailija
24/24 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin paniikkikohtauksien jälkeen labra kokeisiin ja multa otettiin ekg. Varmistettiin vain että ovat paniikkikohtauksia, eikä mitään muuta.

Ekg kone sanoi ”määrittämätön T-aallon epänormaalius” yleislääkäri ei kuitenkaan huomannut mitään poikkevaa.

Onko syytä huolestua?