Mikä on kaikista turvallisin matkustusväline?
Auto, juna, laiva, lentsikka?
Oma veikkaus et juna mut ei kuitenkaa oo
Kommentit (11)
Niin no matkustajalle varmaan juna, mutta junan eteen taas hyppii harva se päivä ihmisiä, että muutoin juna ei ole turvallinen.miten musta tuntuu etttä enemmän noita lentokoneita on tippunut kuin junia törmäillyt niin että matkustajille (junan) olisi mitään sattunut
Suomessa on sattunut viimeksi kuolonuhreja vaatinut junaonnettomuus vuonna 1998, mutta lentokone taitaa silti olla vielä turvallisempi.
Matkustajalentokoneet ovat tilastoilla mitaten turvallisin tapa matkustaa. -Wikipedia
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:01"]
Niin no matkustajalle varmaan juna
[/quote]
Ei ole vaan lentokone, ja näihin ei ole laskettu junien ja autojen eteen hyppiviä ihmisiä, vaan vain matkustajat.
Lentokone---> Tilastojen pohjalta voi laskea, että kuolemia sattuu 0,007 100 000 matkustajaa kohti eli 7 ihmistä 100 miljoonasta keskimäärin kuolee. Määrä on todella pieni verrattuna muihin matkustusmuotoihin.
kyllä auto on turvallisin jos itse pitää ohjata :)
Tilastollisesti totta kai lentokone, mutta minulla ainakin turvallisuudentunteeseen vaikuttaa myös selviämismahdollisuudet jos jokin onnettomuus sattuisi. Itse olen päässäni arvioinut, että mahdollisesta junaonnettomuudesta selviäisi kuitenkin todennäköisemmin hengissä kuin lento- tai auto-onnettomuudesta.
Olisi jännä laskea matkustajien selviämisprosentti isoissa junaonnettomuuksissa, mutta en taida olla ihan niin nörtti, että jaksaisin. Ehkä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:01"]
miten musta tuntuu etttä enemmän noita lentokoneita on tippunut kuin junia törmäillyt niin että matkustajille (junan) olisi mitään sattunut
[/quote]
Sinusta tuntuu siksi, koska lento-onnettomuudet uutisoidaan näyttävästi. Intiassa tai kolumbiassa tapahtunut junaonnetomuus ei ylitä uutiskynnystä Suomessa, ellei se ole ollut todella suuri. Pieniä voi tapahtua maailmalla jatkuvasti.
Yksilötasolla on mahdotonta tietää. Kukaan ei voi luvata sinulle riskitönta matkustamista.
Lentokone