Kielen erityisvaikeus ja lapsen kavereiden äidit
Mikäs siinä on kun monesti huomaan, että äidit ns. "suojelevat" omaa lastaan etteivät vaan pääse kontaktiin lapsen kanssa jolla on kielen erityisvaikeus (siis lapsi joka ei puhu kunnolla ja käyttää esim. tukiviittomia)
Olen törmännyt monesti tällaiseen että lapsi ohjataan muualle aivan kuin tämä neurologinen ongelma tarttuisi!
Kommentit (4)
Minä en ole moista huomannut. Mutta sen sijaan olen huomannut, että muut lapset saavat ihan avoimesti pilkata "erityis"lasta eivätkä vanhemmat puutu siihen mitenkään =/
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:55"]
Pahimman reaktion antoi eräs äiti jonka ammattina on lukion äidinkielenopettaja (henkilö jonka tosiaan pitäisi jo koulutuksenkin vuoksi tietää mitä kielen erityisvaikeus tarkoittaa)
[/quote]
Opettajat tietävät, millainen on normaali puhevalmius. Erityisopettaja tietää, millainen on kielen erityisvaikeus. Ei terveydenhoitajakaan osaa kirurgin hommia.
Niin ja jos vielä annan esimerkin. Yhden lapsen äidin kanssa vaihdettiin puhelinnumeroita että pojat voisivat kyläillä. No sitten päiväkodin vanhempainillassa paljastui että meidän lapsi käyttää tukiviittomia niin enpä sen jälkeen saanut enää yhteyttä tähän äitiin. Katseesta näin jo sillä hetkellä että hän kauhistui. Pahimman reaktion antoi eräs äiti jonka ammattina on lukion äidinkielenopettaja (henkilö jonka tosiaan pitäisi jo koulutuksenkin vuoksi tietää mitä kielen erityisvaikeus tarkoittaa)