Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melkein kuoli > toksisen sokkioireyhtymä, johtui tamponin käytöstä.

Vierailija
20.11.2014 |

Hän ei muista vieläkään muun muassa lapsensa ensiaskeleita.

Kolmen lapsen äiti oli 24-vuotias sairastuessaan. Hän luuli sairastavansa flunssaa, kunnes hänen hengityksensä ja tajuntansa muuttuivat katkonaisiksi. Naisen äiti ja puoliso veivät hänet sairaalaan.

Nainen ehti olla kahdeksan päivää lääketieteellisessä koomassa, ja sisäelinten toiminta oli hiipumassa. Kuolema oli lääkärien mukaan vain muutamien tuntien päässä.

Nainen heräsi koomasta 25-vuotissyntymäpäivänään. Hänelle näytettiin heräämisen jälkeen kuvia hänen tyttäristään.

– Tunnistin kyllä heidät, mutta en osannut nimetä heitä

Harvinainen sairaus

Toksinen sokkioireyhtymä, TSS, on tulehdus, jonka aiheuttava bakteeri pääsee verenkiertoon haavan tai limakalvon kautta. Sairaus on harvinainen, mutta voi hoitamattomana johtaa kuolemaan. 

TSS:n ja erityisen imukykyisten tamponien yhteys havaittiin Yhdysvalloissa 1970-luvulla. Tutkimusten jälkeen tamponeille asetettiin suositellut tuntirajat ja erilaiset imukyvyt.

Pakkauksiin lisättiin varoitukset TSS:stä, jonka riski kasvaa, jos liian imukykyistä tamponia käyttää liian kauan. Muutosten ansiosta sairastapausten määrä on laskenut. Nykyisin vuosittain sairastuu vain muutamia naisia.

Oireet ovat samoja kuin monissa lievemmissä taudeissa: äkillinen korkea kuume, kurkkukipu, oksentelu, ripuli, aurinkoihottumaa muistuttava ihottuma, huimaus, lihaskipu, pyörtyminen tai tajuttomuus.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:26"]

Hyvän tavan mukaan kerrotaan, mistä juttu on kopioitu.

[/quote]

Nimenomaan. En tajua miten vaikeaa se voi olla.

Vierailija
22/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tullut monesti todella paha olo ja päänsärky kun oon käyttäny tamponia liian pitkään. Siitäkö se sitten johtukin. Sillon oon käyny ottamassa tamponin pois ja olo on kyllä parantunu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiskahtaa kuppifanaatikon postaukselta - seuraavana olisi varmaan tiedossa kuppi-infoa niin että nuppi räjähtää. Kyllähän tuon muualtakin voi saada.  

Vierailija
24/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:10"]

Mulla on tullut monesti todella paha olo ja päänsärky kun oon käyttäny tamponia liian pitkään. Siitäkö se sitten johtukin. Sillon oon käyny ottamassa tamponin pois ja olo on kyllä parantunu.

[/quote]

Toi TSS lienee kyllä sen luokan juttu, että se ei jää mitenkään epäselväksi jos sen on saanut.

Vierailija
25/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:52"]Vink, munuaiset huutaa hoosiannaa, jos vessassa pitää juosta puolen tunnin välein.
[/quote]
Eiköhän se ole juuri toisin päin, hoosiannat raikaa jos ei juo tarpeeksi nestettä.

Vierailija
26/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo TSS ihan tuosta noin vain kehity. Kyllä se vaatii pitkän ajan (unohdus) sekä tietysti bakteerin jo valmiiksi (epähygienia). Noudattakaa niitä ohjeita hyvät ihmiset, eli käsihygienia ja max 8 tuntia, sekä ei liian imukykyistä vuotoon nähden. Näin voi ehkäistä sairauden puhkeamisen.

Vierailija
27/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:10"]

[/quote]

Toi TSS lienee kyllä sen luokan juttu, että se ei jää mitenkään epäselväksi jos sen on saanut.
[/quote]
Toisaalta tamponit on täynnä kemikaaleja, jotka limakalvon kautta imeytyessään tuskin ainakaan edesauttavat hyvää oloa / terveyttä.

Vierailija
28/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:10"] Mulla on tullut monesti todella paha olo ja päänsärky kun oon käyttäny tamponia liian pitkään. Siitäkö se sitten johtukin. Sillon oon käyny ottamassa tamponin pois ja olo on kyllä parantunu. [/quote] Toi TSS lienee kyllä sen luokan juttu, että se ei jää mitenkään epäselväksi jos sen on saanut. [/quote] Toisaalta tamponit on täynnä kemikaaleja, jotka limakalvon kautta imeytyessään tuskin ainakaan edesauttavat hyvää oloa / terveyttä.

[/quote]

Joo tuo nyt on ihan oma juttunsa, mutta pointtini oli että tuskinpa TSS:stä on ollut kyse tuon kirjoittajan kohdalla.

Vierailija
29/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori "kuppivouhotus" mutta onko tss:n riski pienempi kuppia käyttävillä? Kun kuppiahan voi tyhjentää vain 2 kertaa vuorokaudessa niin luulis että riski on sama??

Vierailija
30/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:52"]

Vink, munuaiset huutaa hoosiannaa, jos vessassa pitää juosta puolen tunnin välein.

[/quote]

Vink, tamponia saa pitää sen 4-8 tuntia. Mielestäni pissalla käynti yli kolme kertaa päivässä ei ole liioiteltua.

Vierailija
31/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:23"]

Sori "kuppivouhotus" mutta onko tss:n riski pienempi kuppia käyttävillä? Kun kuppiahan voi tyhjentää vain 2 kertaa vuorokaudessa niin luulis että riski on sama??

[/quote]

Mä olen ymmärtänyt, että se TSS liittyy erityisesti liian imukykyisten tamponien käyttöön, ja kupissahan ei ole mitään imukykyä. Toisaalta miksi sitten on ne maksimiajat kauanko tamponia saa pitää, en tiedä.

Vierailija
32/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luneten sivuilta:

Tieteellisesti on todistettu, että kuukautiskuppi ei muuta kuukautisveren koostumusta ollessaan emättimessä. Toksisesta oireyhtymästä ei ole raportoituja tapauksia liittyen kuukautiskupin käyttöön sen keksimisestä lähtien (1930-luvulta).

Vierailija
33/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:04"]

En tajua mikä se mekanismi siinä on kun tuollanen tauti tamponista tarttuu. Selittäkää tyhmälle.

[/quote]

Ei se tartu tamponista. Tamponi antaa hyvän kasvu- ja lisääntymisalustan iholla elävälle bakteerille, joka limakalvon kautta elimistöön sisälle päästessään ja jos elimistön puolustusmekanismit häviävät "taistelun", sairastuttaa.

Vierailija
34/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:29"]

Luneten sivuilta:

Tieteellisesti on todistettu, että kuukautiskuppi ei muuta kuukautisveren koostumusta ollessaan emättimessä. Toksisesta oireyhtymästä ei ole raportoituja tapauksia liittyen kuukautiskupin käyttöön sen keksimisestä lähtien (1930-luvulta).

[/quote]

Ei tamponikaan veren koostumusta muuta, hyvänen aika sentään. Samalla tavalla ne bakteerit kuppiveressä lisääntyvät, jos ovat lisääntyäkseen.

Vierailija
35/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:10"] Mulla on tullut monesti todella paha olo ja päänsärky kun oon käyttäny tamponia liian pitkään. Siitäkö se sitten johtukin. Sillon oon käyny ottamassa tamponin pois ja olo on kyllä parantunu. [/quote] Toi TSS lienee kyllä sen luokan juttu, että se ei jää mitenkään epäselväksi jos sen on saanut. [/quote] Toisaalta tamponit on täynnä kemikaaleja, jotka limakalvon kautta imeytyessään tuskin ainakaan edesauttavat hyvää oloa / terveyttä.

[/quote]

Mitä kemikaaleja, tiedätkö tarkemmin, lähde?

Vierailija
36/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:29"]

Luneten sivuilta:

[/quote]

Ei tamponikaan veren koostumusta muuta, hyvänen aika sentään. Samalla tavalla ne bakteerit kuppiveressä lisääntyvät, jos ovat lisääntyäkseen.

[/quote]

Ei ehkä kuitenkaan ihan samalla tavalla. Kuppi on lääketieteellistä silikonia, joka ei ole hyvä kasvualusta pöpöille. Tamponin kaltainen huokoinen pumpulituppo sen sijaan on mainio kasvualusta.

Vierailija
37/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 prkl

Vierailija
38/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulle vittuiltiin palstalla kun sanoin etten pidä tampponia öisin, juurikin tuon pelon takia. ... nyt sitten kaikki tietääkin ettei sitä saa pitää yli 8 tuntia? ? Vai??

Vierailija
39/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:40"]

Tiedosta huolimatta (vai sen puutteesta?) täällä taannoin oli keskustelu, jossa jotkut kertolivat käyvänsä pissalla tamponia vaihtamatta.

[/quote]Ja miksei niin saisi tehdä, kunhan ei kuse narulle? Tampooni-Tuulakin opasti aina palstallaan, että tamponin kanssa voi käydä vessassa.

[/quote]

Olin jo unohtanut tamponitädin! Vieläköhän hän mahtaa kierrellä kouluissa valistamassa nuoria?

Vierailija
40/50 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran unohdin tamponin sisään kun illalla menin nukkumaan. Sen jälkeen en ole enää uskaltanut käyttää juuri tuon takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi