Mitä ette tienneet raskaudesta/synnytyksestä/vastasyntyneistä
Tuli vaa ittelle mielee kun sain esikoisen, vaikka siis kaikki kirjat ja vihkoset luettu vauvoista ja muusta meinasin saada sydärin synnärillä kun vauvalla tuli eka iso musta läjä kakkaa, en ollu koskaan kuullutkaa tuollaisesta :D
Ja toinen oli että pitääkö mulla pestä nännit aina imetyksen jälkeen, kätilö varmaa ihmetteli mikä tumpelo olin :)
Kommentit (119)
en tAjunnut eTukäteen ettei voi vaan päättää miten jaksaa raskausaikana. Olin super huonovointinen ja väsynyt, kaikki elämä jäi, koulu jäi kesken yms. huimasi niin etten kotoa uskaltanut yksin poistua. Ja kun lapsi oli maailmassa, jäi kaikki vaivat sinne synnytyssaliin.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:37"]
en tAjunnut eTukäteen ettei voi vaan päättää miten jaksaa raskausaikana. Olin super huonovointinen ja väsynyt, kaikki elämä jäi, koulu jäi kesken yms. huimasi niin etten kotoa uskaltanut yksin poistua. Ja kun lapsi oli maailmassa, jäi kaikki vaivat sinne synnytyssaliin.
[/quote]
Mulla sama juttu. Olin toisen lapsen raskausaikana aivan todella huonovointinen, mutta kun vauva oli ulkona, olin ihan pirteä ja olo oli kaikin puolin hyvä.
Etten osannutkaan ponnistaa oikein automaattisesti. Eli puudutettuna en osannut. Toinen kun syntyi ilman mitään kroppa toimi oikein.
Nyt kun luen näitä mulla oli nää kaikki :D paitsi tu imukippi.
Sit ihmetytti ku kätilö karju ponnistusen aikana kokoaja mulle "silmät auki, silmät auki" kai siihen oli joku selityskin miks, en vaa muista. Mun teki vaa mieli ponnistaa silmät kiinni :D
Ainii ja hiusten lähtö, mulle tuli ihan paljaat ohimot ku hiuksia lähti pupottain ja lattiakaivot oli tukossa suihkussa. Onneks priorin autto.
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:42"]
Nyt kun luen näitä mulla oli nää kaikki :D paitsi tu imukippi. Sit ihmetytti ku kätilö karju ponnistusen aikana kokoaja mulle "silmät auki, silmät auki" kai siihen oli joku selityskin miks, en vaa muista. Mun teki vaa mieli ponnistaa silmät kiinni :D Ainii ja hiusten lähtö, mulle tuli ihan paljaat ohimot ku hiuksia lähti pupottain ja lattiakaivot oli tukossa suihkussa. Onneks priorin autto. Ap
[/quote]
Oho, ei mua käsketty ponnistamaan silmät auki! Mulla on molemmissa synnytyksissä ollut avotarjonta, ja toisessa synnytyksessä sain vauvan itse ulos kovasta kivusta huolimatta, ja tosiaankin ponnistin silmät kiinni, ja se auttoi keskittymään!
Suihkutissit!
Kolmantena päivänä synnytyksestä rupesivat yhtäkkiä suihkimaan parin metrin päähän. Istuin alasti pissalla, siinä sitten tuijotin vaan että mitä helvettiä :D ja että suihkivat vielä vuoden päästäkin.
Se että pystyi valvomaan 3 yötä päivää putkeen.. Eka yö olikovat supistukset, toka yö synnytys kolmas yö piti kyylätä sitä vauvaa että hengittääkö se :D ja tuntu vaa pikku krapulalta, on se ihmiskeho ja hormoonit ihmeelliset...
Se, miltä tuntuu, kun tuli aika ponnistaa :D tunne, jota et voi pidätellä :D ja joo, mulla oli epiduraali ekasta ja spinaali tokasta. Tokan kohdallA kävi kyllä hassusti, kun olin kyljellä kun aloin ponnistaa, eikä se onnistunut ja halusin tuttuun puoli-istuvaan. Sitten ponnistamisentarve yhtäkkiä katosi :o supistukset tuntui rutistuksina ja silloin ponnistelin. Tuli 5min ulos, nopeammin kuin esikoinen, eli ei haitannut.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:42"]
Nyt kun luen näitä mulla oli nää kaikki :D paitsi tu imukippi. Sit ihmetytti ku kätilö karju ponnistusen aikana kokoaja mulle "silmät auki, silmät auki" kai siihen oli joku selityskin miks, en vaa muista. Mun teki vaa mieli ponnistaa silmät kiinni :D Ainii ja hiusten lähtö, mulle tuli ihan paljaat ohimot ku hiuksia lähti pupottain ja lattiakaivot oli tukossa suihkussa. Onneks priorin autto. Ap
[/quote]
Oho, ei mua käsketty ponnistamaan silmät auki! Mulla on molemmissa synnytyksissä ollut avotarjonta, ja toisessa synnytyksessä sain vauvan itse ulos kovasta kivusta huolimatta, ja tosiaankin ponnistin silmät kiinni, ja se auttoi keskittymään!
[/quote]
Joo mullakin oli avotarjonta ja ei ollu kyllä mikään helppo ponnistus brokkis. Telkkarissakin olen huomannut jossain synnytysissä käsketään pitämään silmät auki..ap
Se, miten lamauttavaa tämä raskaudenaikainen väsymys voi oikeasti olla. Alkuraskaudessa väsytti ja nyt loppuraskaudessa väsyttää taas. Tai väsymys on oikeastaan huono ilmaisu kun tämä on lähinnä tällaista kaiken kattavaa voimattomuutta. Voisin nukkua helposti 18h vuorokaudesta ja maata lopun ajan sohvalla tv:n ääressä, eikä yhtään kyllästyttäisi. Hemoglobiinit kunnossa, mutta kroppa ei vaan jotenkin jaksa.
Jotenkin aina aktiivisena ja paljon liikkuvana ihmisenä oletin että jatkan vaan sitten lenkkeilyä/jatkuvaa puuhastelua normaaliin tahtiin sinne laskettuun aikaan asti, mutta ei se sitten niin vaan onnistunutkaan. Niinä päivinä kun kävelylle jaksaa lähteä, on vauhti yleensä jotain kilpikonnan köpöttelyn tasoa kun supistuksia tulee jatkuvasti. Usein sinne lenkille ei vain edes jaksa, ja tiskaaminenkin ottaa voimille. Hävettää olla näin saamaton, mutta minkäs teet.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:42"] Nyt kun luen näitä mulla oli nää kaikki :D paitsi tu imukippi. Sit ihmetytti ku kätilö karju ponnistusen aikana kokoaja mulle "silmät auki, silmät auki" kai siihen oli joku selityskin miks, en vaa muista. Mun teki vaa mieli ponnistaa silmät kiinni :D Ainii ja hiusten lähtö, mulle tuli ihan paljaat ohimot ku hiuksia lähti pupottain ja lattiakaivot oli tukossa suihkussa. Onneks priorin autto. Ap [/quote] Oho, ei mua käsketty ponnistamaan silmät auki! Mulla on molemmissa synnytyksissä ollut avotarjonta, ja toisessa synnytyksessä sain vauvan itse ulos kovasta kivusta huolimatta, ja tosiaankin ponnistin silmät kiinni, ja se auttoi keskittymään! [/quote] Joo mullakin oli avotarjonta ja ei ollu kyllä mikään helppo ponnistus brokkis. Telkkarissakin olen huomannut jossain synnytysissä käsketään pitämään silmät auki..ap
[/quote]
mikähän tää silmäjuttu oikein on, tietääkö kukaan? Minäkin ponnistin silmät kiinni, oli tosiaan jotenkin helpompi keskittyä. Supistusten välillä olin silmät auki.
Se mitän ihanat ja ystävällist kätilöt on (olin vain kuullut kauhutarinoita) ja hoivaavia. Autto pukemaan, peseytymään, laitto sukat jalkaan, peitteli, musta oikeasti tuntu että ne välitti ja halusi pelkästään hyvää mulle ja vaivalle. Kyseli miten voi ja jaksan, myös mieheltä. Ei tullu kertaakaa tunne että olisi taakka tai ei olisi voinut pyytää apua.
Ja tapasin ainakin 10 kätilöä ja kaikki oli yhtä ihania :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:42"] Nyt kun luen näitä mulla oli nää kaikki :D paitsi tu imukippi. Sit ihmetytti ku kätilö karju ponnistusen aikana kokoaja mulle "silmät auki, silmät auki" kai siihen oli joku selityskin miks, en vaa muista. Mun teki vaa mieli ponnistaa silmät kiinni :D Ainii ja hiusten lähtö, mulle tuli ihan paljaat ohimot ku hiuksia lähti pupottain ja lattiakaivot oli tukossa suihkussa. Onneks priorin autto. Ap [/quote] Oho, ei mua käsketty ponnistamaan silmät auki! Mulla on molemmissa synnytyksissä ollut avotarjonta, ja toisessa synnytyksessä sain vauvan itse ulos kovasta kivusta huolimatta, ja tosiaankin ponnistin silmät kiinni, ja se auttoi keskittymään! [/quote] Joo mullakin oli avotarjonta ja ei ollu kyllä mikään helppo ponnistus brokkis. Telkkarissakin olen huomannut jossain synnytysissä käsketään pitämään silmät auki..ap
[/quote]
mikähän tää silmäjuttu oikein on, tietääkö kukaan? Minäkin ponnistin silmät kiinni, oli tosiaan jotenkin helpompi keskittyä. Supistusten välillä olin silmät auki.
[/quote]
Mä kävin lukemassa tosta sitten joskus jälkikäteen ja muistaakseni se oli jotenki sillee ettei äiti vaivu niiku "omaan maailmaan" ja kätilö näkee sitten äidin silmistä että missä mennään.. Korjatkaa jos oon väärässä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:57"]
Se mitän ihanat ja ystävällist kätilöt on (olin vain kuullut kauhutarinoita) ja hoivaavia. Autto pukemaan, peseytymään, laitto sukat jalkaan, peitteli, musta oikeasti tuntu että ne välitti ja halusi pelkästään hyvää mulle ja vaivalle. Kyseli miten voi ja jaksan, myös mieheltä. Ei tullu kertaakaa tunne että olisi taakka tai ei olisi voinut pyytää apua. Ja tapasin ainakin 10 kätilöä ja kaikki oli yhtä ihania :)
[/quote]
Mullakin kokemusta lähinnä ihanista kätilöistä, eikä ne ei-niin-ihanatkaan mitenkään kauheita olleet. En siis epäile, ettei muiden kokemukset ole totta, mutta liian usein ne huonot kokemukset nousevat päällimmäisiksi. Että terveisiä vain Seinäjoelle :) Siellä vierihoito-osastolla on tuntenut olevansa oikein herran kukkarossa. Ainakin mulle on osunut siellä vain ihania, auttavaisia, hoivaavia ja positiivisia omahoitajia <3
Mun selkä oli hyvässä kunnossa raskauden aikana. Synnytyksen jälkeen selkä oli niin kipeä, että kävelin kumarassa päivän.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:57"]Se mitän ihanat ja ystävällist kätilöt on (olin vain kuullut kauhutarinoita) ja hoivaavia. Autto pukemaan, peseytymään, laitto sukat jalkaan, peitteli, musta oikeasti tuntu että ne välitti ja halusi pelkästään hyvää mulle ja vaivalle. Kyseli miten voi ja jaksan, myös mieheltä. Ei tullu kertaakaa tunne että olisi taakka tai ei olisi voinut pyytää apua.
Ja tapasin ainakin 10 kätilöä ja kaikki oli yhtä ihania :)
[/quote]
Siis vauvalle ei vaivalle* :D
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:06"]Miten kvikoviksi rinnat menevät maidon noustessa rintoihin. Ja oli muuten tuskaa tyhjentää niitä rintapumpulla. :-/
[/quote]
Sama. Ja että muutos voi tapahtua yhdessä yössä. Olin varma että mulle on yön aikana tehty rintojensuurennusleikkaus, ihan siltä se näytti ja tuntui!
[/quote]
Niin ja kuinka kipeät ne rinnat on jos niitä ei saa tarpeeksi tyhjennettyä. Ja että rintatulehduskin siitä tulee.