Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ette tienneet raskaudesta/synnytyksestä/vastasyntyneistä

Vierailija
20.11.2014 |

Tuli vaa ittelle mielee kun sain esikoisen, vaikka siis kaikki kirjat ja vihkoset luettu vauvoista ja muusta meinasin saada sydärin synnärillä kun vauvalla tuli eka iso musta läjä kakkaa, en ollu koskaan kuullutkaa tuollaisesta :D
Ja toinen oli että pitääkö mulla pestä nännit aina imetyksen jälkeen, kätilö varmaa ihmetteli mikä tumpelo olin :)

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se musta oksennus oli aika raflaavaa... se on siis lapsivettä, ei kaikki sitä oksenna.

Vierailija
2/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on olemassa niin paljon raskauteen ja synnytykseen liittyviä erilaisia vaivoja ja oireita... en enää edes muista kaikkia, keho tekee vaan niin kummallisia juttuja. Yksi mieleen tuleva esimerkki on se, että alkuraskaudesta silmät voivat olla kuumanarat-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainii ja tässä toisessa raskaudessa: alapäässä suonikohjut!!! :D kaikkea uutta sitä oppiikin...

Vierailija
4/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut synnytyksen jälkeen pissahädän tuntua, sinne lorisi pitkin lattioita. 

Vierailija
5/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpukamat. Niistä ei kukaan puhunut mitään

Vierailija
6/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:59"]

Mulla ei ollut synnytyksen jälkeen pissahädän tuntua, sinne lorisi pitkin lattioita. 

[/quote]

Mullakin kävi esikoisen synnyttyä sairaalassa pari kertaa niin, että pissahädän tunne tuli vasta, kun pissa oli jo  housussa! Olin aivan järkyttynyt... onneksi tunto palasi ihan muutamassa päivässä.

Vierailija
7/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että istukka ei heti tullu pois vaan hetken päästä. Ja se sattui!

Vierailija
8/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mielenkiinnolla luen näitä ensiodottajana. Reilun kuukauden päästä se synnytyskin koittaa! Otselle on tullut yllätyksenä että kaikki ei olekaan vaan yhtä suloista pyöristyvää vatsakumpua ja pieniä selkäkipuja, vaan mm. pierujen määrä on lisääntynyt dramaattisesti (ah). Samoin kuolaan aina öisin tyynyn läpimäräksi, mitä ei ennen ole koskaan sattunut.

Vierailija
9/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kvikoviksi rinnat menevät maidon noustessa rintoihin. Ja oli muuten tuskaa tyhjentää niitä rintapumpulla. :-/

Vierailija
10/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että imetys todella sattui ja paljon.

Vierailija
11/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kohdun painelusta synnytyksen jälkeen en etukäteen tiennyt. Kyllä teki kipeää, ja tietysti kohtu vielä tyhjeni huonosti.

Vierailija
12/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:06"]Miten kvikoviksi rinnat menevät maidon noustessa rintoihin. Ja oli muuten tuskaa tyhjentää niitä rintapumpulla. :-/
[/quote]

Sama. Ja että muutos voi tapahtua yhdessä yössä. Olin varma että mulle on yön aikana tehty rintojensuurennusleikkaus, ihan siltä se näytti ja tuntui!

Vierailija
13/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolmas raskaus ja myöskin kivana yllärinä tuli häpyhuulen suonikohjut. Muutenkin värkki on ihan järkyttävän turvonnut limppu, ei se ihan näin mojova ollut kahdessa ekassa raskaudessa. Toisen vauvan kohdalla yllätyksenä tuli, kuinka vähillä unilla jotkut vauvat pärjää. Ei todellakaan mene niin että kaikki vastasyntyneet vain nukkuvat. Nyt on jo 1,5-vuotias ja edelleen tosi vähäuninen tapaus.

Vierailija
14/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt, että mulle voi tulla napatyrä. Ja laskeuma. Wohoo!!

Vierailija
15/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta mitä alapeukutettavaa tuossa mustassa oksennuksessa on? Mä oikeasti säikähdin, kun vauva alkoi puklata sellaista mustaa töhnää...

Vierailija
16/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus pelotella, mutta minut yllätti se, että tällä vuosiluvulla pitää synnytyksessä kärsiä jumalaton määrä kipua ilman mitään lievitystä. Että kun lääkäri ei just nyt eikä muuten ihan kohtakaan ehdi, niin kukaan muu ei tehnyt mitään auttaakseen. Olisihan niitä muitakin kivunlievityksiä ollut kuin epiduraali.

Vierailija
17/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä sitä itsekin aika hyvillä mielin ja toiveikkaana lähti synnärille. Ihan en ollut valmistautunut tunnin kestävään ponnistusvaiheeseen ja imukupilla kiskomiseen. Tai siihen, että kätilö huutaa vieressä "älä ponnista kasvoihin vaan tänne alaspäin!" Yritä nyt siinä sitten miettiä ilokaaduhöyryissä, että mihin ponnistat js miksi se lapsi ei tule vaikks kuinka ponnistat! Noh, loppu hyvin kaikki hyvin, neljännen imukuppivedon jälkeen vauva syntyi ja voi hyvin. Itse olin turta js todella kipeä enkä päässyt itse sängystä ylös saatikka kävelemään moneen päivään. Toista odotellessa :)

Vierailija
18/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:15"]Anteeksi, mutta mitä alapeukutettavaa tuossa mustassa oksennuksessa on? Mä oikeasti säikähdin, kun vauva alkoi puklata sellaista mustaa töhnää...
[/quote]

Ap puhui kakasta ei oksennuksesta.

Vierailija
19/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:15"]Anteeksi, mutta mitä alapeukutettavaa tuossa mustassa oksennuksessa on? Mä oikeasti säikähdin, kun vauva alkoi puklata sellaista mustaa töhnää... [/quote] Ap puhui kakasta ei oksennuksesta.

[/quote]

Niin puhui, mutta eikös tässä kukin saa kertoa omia kokemuksiaan?

Vierailija
20/119 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:04"]Apua, mielenkiinnolla luen näitä ensiodottajana. Reilun kuukauden päästä se synnytyskin koittaa! Otselle on tullut yllätyksenä että kaikki ei olekaan vaan yhtä suloista pyöristyvää vatsakumpua ja pieniä selkäkipuja, vaan mm. pierujen määrä on lisääntynyt dramaattisesti (ah). Samoin kuolaan aina öisin tyynyn läpimäräksi, mitä ei ennen ole koskaan sattunut.
[/quote]

Mä kuolasin kans! Ja kuorsasin. Onneksi mies ymmärsi, mut ärsytti silti.

Peräpukamat tuli mullekin yllätyksenä, ja myös raslausarpien määrä. Olin kuvitellut, että niitä tulee korkeintasn muutama, mulla "ratkesi" koko vatsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä