Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelasiko tytöt sinun lapsuudessasi jalkapalloa?

Vierailija
29.09.2021 |

Meillä ei tytöt pelanneet. Pesäpallo taisi olla ainoa tytöille soveltuva joukkuelaji.
Liikuntatuntisin pojat pelasi joukkuelajeja tai kellottivat juoksuaikoja tms ja tytöt jumppasi liikuntasalissa tamburiinin tahtiin.
Kun oli luistelua, pojat pelasi jääkiekkoa ja tytöt teki makkaroita reunassa.
Ala-asteella olin vuosina -78-84

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa me tytöt emme pelanneet jalkapalloa, vapaa-ajalla kylläkin. Osallistuin jonkin aikaa ohjattuihin treeneihin. Olen myös pelannut poikien kanssa jääkiekkoa.

Liikuntatunneilla keväisin ulkona ykköslaji oli pesäpallo, muuten sisällä kori- ja lentopallo sen tamburiinihyppelyn lisäksi. Luistelu oli pääasiassa sitä kaunoa ja suoritettiin joitakin merkkejä.

Pesäpallossa olin aivan surkea, jalkapallossa ja koripallossa parempi. Lentis ei jostain syystä sujunut kovin kaksisesti. Syötin usein sen pallon joko kattoon tai verkkoon. Sellaista tallustelua se taissa olla, koris paljon sähäkämpää.

Vierailija
22/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasivat. Meillä oli tytöt ja pojat yhteisillä liikuntatunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei. Pesis oli oikeastaan ainoa palloilulaji, jota pelasikin sitten kaikki.

Nyt kun ajattelee, niitä kaikkia harrastus mahdollisuuksia mitä nykymuksuille on, niin sukupuolesta riippumatta, niin olen kyllä hiukan kade.

Nuoruuden 70-80 luvulla viettäneenä voin sanoa, että ei kyllä hirveesti edes kotoa kannustusta eri harrastus mahdollisuuksiin tullut. Sekin oli jo hiukan outoa, jos tyttöä ei kiinnostanut leikkiä nukeilla😕

Vierailija
24/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mutta siihen aikaan tosin vielä tytöt ja pojat olivat yhdessä liikuntatunneilla. Mies24

Vierailija
25/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin välitunnilla sekapalloa. Maitohampaat lentelivät tytöiltä.

Vierailija
26/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pelasivat. Ja jokainen voi todeta asian helposti googlettamallakin:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_naisten_jalkapallomaajoukkue

"Naisjalkapallon viriäminen alkoi Euroopassa 1960-luvun lopulla. Ensimmäisinä Pohjoismaina Suomi, Ruotsi ja Tanska olivat mukana naisjalkapallon toiminnan aloittamisessa. Asenteet Suomessa olivat pitkään kielteisiä naisjalkapallolle, sillä lajia ei nähty soveliaana naisille. Ajatus oli vahva erityisesti miespelaajien ja -valmentajien keskuudessa.

Suomessa naisjalkapallon kilpailutoiminta alkoi 1971, ja pian tämän jälkeen Palloliitto päätti käynnistää myös Suomen naisten maajoukkueen toiminnan. "

vm. 1967

Vierailija
27/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän, mikä kysymys toi on?

Mä pelasin ja nautin koska meillä oli tosi hyvä jengi ja pärjättiin kisoissa 👍

Balettiako pitäisi tanssia?

On nää sukupuoliroolit kyllä huvittavia.

Vierailija
28/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1963. Koulussa tytöt eivät koskaan pelanneet jalkapalloa tai jääkiekkoa. Joukkuepeleistä pelattiin pesäpalloa, lentopalloa ja koripalloa, mutta niitä oli aika harvoin. Harmitti, kun itse tykkäsin pallopeleistä. Pojat pelasivat yhtenään. Varmaan yli puolet heidän liikuntatunneistaan olikin palloilua. Rinnakkaisluokalla oli tyttö, jonka tiesin pelaavan jääkiekkoa; pidin sitä erikoisena ja häntä jotenkin koviksena sen takia. 

Nyt myöhemmällä iällä olen kyllä tavannut ikäisiäni tai vanhempiakin naisia, jotka ovat kertoneet nuorena pelanneensa jalkapalloa (tai jopa jääkiekkoa), mutta ei koulussa vaan urheiluseuran harjoituksissa. Ovat kyllä olleet eri puolelta maata kuin minä, joten ehkä se selittää.

Vierailija
29/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys koski ilmeisesti, että pelattiinko koulussa?

Kyllä ala-asteella pelattiin, kun liikuntatunnit oli yhteisiä, pojat ja tytöt samassa. Yläasteella tytöillä oli pääasiassa telinevoimistelua ja aerobicia, sekä pesäpalloa, koska opettaja oli sitä itse harrastanut ja hänen tyttärensä myös. Muistaakseni lukiossa sai valita, meneekö tyttöjen ryhmään vai sekaryhmään ja siellä sekaryhmässä oli vaikka mitä kivaa liikuntaa. Myös jalkapalloa, jenkkifutista, jääkiekkoa, keilausta jne.

Mutta kyllä omassa lapsuudessa myös tytöt harrastivat jalkapalloa, minäkin ikävuodet 6-17v. Sitten valitsin opiskelun, jolle ei treeneiltä ja peleiltä meinannut jäädä aikaa. Pelasin omassa seurajoukkueessa, maakunnan piirijoukkueessa ja treenasin vielä seuran liigajoukkueen mukana.

Vierailija
30/31 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän, mikä kysymys toi on?

Mä pelasin ja nautin koska meillä oli tosi hyvä jengi ja pärjättiin kisoissa 👍

Balettiako pitäisi tanssia?

On nää sukupuoliroolit kyllä huvittavia.

Tytöt oli pitkälti hevoshulluja seiskarilla ja kasarilla. Ei kaikki, mutta tosi moni. Hevoshullu lehti tuli monelle.

Itse suren että hevosymmärrys on hiipunut. Hieno harrastus kaikissa muodoissaan.

Vierailija
31/31 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.