Kasvissyöjäperheet: väsynyt äiti kaipaa vertaistukea..
Heippa!
Nyt on tullut mitta täyteen...Olen aika pahasti tuskastunut lähipiirin ja yhteiskunnan asenteisiin, väsynyt puolustamaan omia näkökantojani, jotka mielestäni perustuvat tutkittuun tietoon.
Kyse on siis kasvissyönnistä. Lapseni ovat jo " isoja" , nuorin ala-asteella. Hän ilmoitti itse, että haluaa koulussa ja kylässäkin syödä kasvisruokaa, ennen on syönyt mummolassa ja koulussa liharuokia mutta pitkin hampain.
Olen itse tutkinut kasvissyönnin haittoja ja etuja jo 15 vuotta, varsinkin sen jälkeen kun sain lapsia. Nyt mietin että LUULENKO vain tietäväni mikä on monipuolista ruokaa? Neuvolassa, kouluterveydenhoitajalla, koululääkärissä, mummolassa...joka puolella kyseenalaistetaan minun kykyni tarjota lapselle riittävästi monipuolista ravintoa. " Syödäänkö teillä pinaattia ja hedelmiä?" -tyyppiset kysymykset tuntuvat naurettavilta, enkä oikein jaksa enää...
Lisäravinteita (kalkkia, rautaa ja monivitamiinia) tyrkytetään joka suunnalta. Sanotaan että lapsi ei kasva, ei pysy terveenä, ei saa riittävästi ravinteita, ilman näitä valmisteita. Oletteko samaa mieltä? Oletteko saaneet asiantuntijoilta tällaista tietoa omassa tilanteessanne?
Lapsi syö kalaa, kananmunia, maitotuotteita, sekä monipuolisesti kypsennettyjä ja raakoja kasviksia ja vihanneksia sekä hedelmiä, viikoittain näitä kaikkia. Olen erityisen tarkka proteiiniin saannista ja käytän runsaasti linssejä ja papuja sekä soijaa ruoanlaitossa. Satakiloinen mieheni syö myös samaa ruokaa ja on vallan " hyvässä hapessa" myös omasta mielestään.
Meillä ei sairastella koskaan, veriarvot on kunnossa jne.
Joten kertokaapa, onko teissä ketään joka on käynyt ravitsemusterapeutilla ja saanut suositukseksi käyttää lisäravinteita kasvissyöjälapsille?
Omatuntoni ja järkeni pitää tätä kirjoitusta turhana, mutta pakko saada vastauksia ja pohdintoja muiltakin, samassa tilanteessa olevilta. Miksei myös niiltä jotka ovat lasten kasvissyöntiä vastaan...Tosin niitä juttuja olen mielestäni kuullut jo ihan tarpeeksi =)
Olisiko sittenkin parasta käydä ravitsemusterapeutilla? Viedä lista mitä lapsi on syönyt kahden viikon aikana ja kysyä onko tämä tarpeeksi? Ja pyytää " lausunto" lapsen ravitsemuksen tilasta jotta voin näyttää epäileville, etten ole yksin keksinyt terveellisen ruokavalion perusteita...
Suuri kiitos kaikille jotka jaksavat vastata tähän, tarvitsen todella paljon tukea nyt, jo 13 vuotta taistelleena..
Kommentit (10)
Vähän lisäpohdintoja vielä =)
Puolisoni on itse kasvanut suurimmaksi osaksi kasvisruoalla ja tukee minua täysin. Meidän tapauksessamme ongelmia eivät aiheuta appivanhemmat vaan nimenomaan oman sukuni puolelta tuleva epäilys. Äitini on terveydenhuollon ammattilainen, tuoreella koulutuksella jopa, mutta silti puheissa vilahtaa sellaisia sammakoita ja epätotuuksia etten välillä tiedä itkeäkkö vai nauraa.
Itseasiassa minulla EI ole huolestunut olo lapseni kehityksestä. Olen niin juurta jaksain selvittänyt kaikki asiat jo monen vuoden ajan, seuraan aikaani ravintoasioissa ja elämäni ykkösasia on ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Siksi en välillä jaksa tämän yhteiskunnan asenteita, ainaista taistelua ja tappelua itsestäänselvyyksistä. Mutta totta, tämän raudanlujan itsevarmuuden takaa pilkistää joskus kysymys " olenkohan vain täysin tärähtänyt" , kun tuntuu ettei missään ole samoin ajattelevia ihmisiä. Ja tarkoitan nyt nimenomaan vanhempia ihmisiä ja ammattilaisia joilta odottaa tukea ja rohkaisua kasvatustehtäviin!
No, eilen illalla päätin jokatapauksessa että pidän kirjaa lasten syömisistä kahden viikon ajan. Kirjoitan ylös kaiken mitä syövät (varsinkin tämä nuorempi), menen sitten ravitsemusterapeutille kuulemaan että lapseni syö hyvin. En siis mene kuulemaan mikä on ravinnossa puutteellista, sillä tiedän vuorenvarmasti että puutteita ei ole. Mutta ainakin saan sitten sanoa että asiantuntijalla on käyty ja kaikki on kunnossa. Jospa ne lähipiirin asenteet alkaisi siitä sitten muuttumaan?
Lopuksi vielä tsemppiä kaikille muille perheille jotka joutuvat " syyniin" ja epäilyjen kohteeksi. Olisipa helppoa olla lihapullanpurija...En usko että paljon kyseltäisiin pinaatin tai marjojen syönnistä yhtään mitään ;)
Meillä lapsi (1 1/2 v.) syö lihaa, mutta vanhemmat ovat kasvissyöjiä. Kävimme kuitenkin ravitsemusterapeutilla keskustelemassa, kun kotona perheen yhteinen ruoka on kasvisruokaa. Ja tämä taas kerran totesi, että monipuolisella kasvisruualla lapsi pärjää oikein hyvin. Samaa sanoi uusi neuvolan terveydenhoitaja (vanha olisi laittanut minutkin syömään lihaa raskausaikana).
Harkitsisin liharuokien syöttämistä lähinnä sellaisessa tilanteessa, jossa lapsen ruokavalio olisi muuten kovin rajallinen (allergiat, paha nirsous tms.) ja/tai lapsella olisi kasvuongelmia (liha on kuitenkin aika energiapitoista). Näin tehtiin yhdessä tuttavaperheessä.
Meillä lapsi syö lihaa lähinnä " helppoussyistä" : ei tarvitse päiväkodissa, myöhemmin koulussa jne. pyytää erikoisruokaa. Poika on myös hyvin hoikka, niin ei olla sen kummemmin haluttu ruokavaliota rajoittaa. Jos lapsi jossain vaiheessa haluaa ottaa isästä ja äidistä mallia ja lopettaa lihansyönnin, niin totta kai tuen tätä ratkaisua.
Sinänsä muuten uskon, että valistunut kasvissyöjä syö huomattavasti monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin tavallinen makkaransyöjä.
Oli pakko vastata kun voin tuntea itsessäni tuon tuskastumisesi ihmisten asenteisiin! Hitto että se ottaa päähän.
Meillä on 1v8kk poika joka syö pelkkä ov-lakto-vegeruokaa. Ei lihaa, ei kalaa. Hyvin on kasvanut ja kaikki kehittynyt. Olen täällä manannut aikaisemmin muissa ketjuissa löysän vatsan ongelmaa, mutta se on ainut probleema mikä meillä on ollut.
Kun lapsi alkoi syödä kiinteitä kävin ravintoterapeutilla kuulemassa onko kaikki ruokavaliossamme kunnossa. Suosittelen käyntiä sinullakin, jos se mieltäsi helpottaa. Itsekin vetoan aina siihen, että asia on hallinnassa kun on kerran asiantuntijan lausuntokin. Naurettavaahan se on, mutta joskus niin pääsee helpommalla.
Kysyn myös yleensä miksi ihmiset pitävät lihaa niin tärkeänä. Siinähän ei ole mitään muuta kuin rautaa (saa vihanneksistakin), proteiinia (soija on parempi lähde ja muitakin lähteitä on) ja b12-vitamiinia (saa myös maidosta), joista on ihmiselle hyötyä. Lihassa ei ole mitään sellaista, jota ei muualta saisi ja jota tarvitsisi! On aivan älytöntä p.s.aa hokea , että lihaa olisi pakko syödä!
Tiedän, että meillä on monta taistoa vielä edessä. Nyt pph:lla on helppo vielä saada lapselle kasvisruokaa, mutta myöhemmin on vielä monta tiukkaa paikkaa kun lapsi alkaa itse ymmärtää syövänsä eri ruokaa jne. Ottaa aivoon jo etukäteen, mutta onneksi olemme koko perhe samalla ruokavaliolla ja sukulaisetkin jotenkin ymmärtävät valintamme.
Tsemppiä sinulle! Pidä pää kylmänä, kun kerran tiedät mitä teet ja jätä muiden mielipiteet omaan arvoonsa!
Sain sitä piikkinä silloin. Nythän sitä liisätään joihinkin tuotteisiin.
Itse lopetin lihan syönnin n.11-12 vuotiaana, kun oksensin kaikki lihat, liivatteet, eläinrasvat ymsyms aina vaikken tiennyt niitä syöneeni, kyse ei siis ollut anoreksiasta eikä luulotaudista. Sain kuulla olevani milloin kettutyttö, milloin porkkanan purija, milloin mitäkin ja kun sitten vielä poari kertaa olen saanu ruokamyrkytyksen syötyäni jonkun epähuomiossa pizzaani survomaa kinkkua ja oksennellut useita tunteja ei nuo porkkana jäillä, vitsit oikein enää jaksa naurattaa. Molemmat lapseni ovat kasvissyöjiä (lakto-ovo) mieheni syö mitä sattuu, " Ihan sama" on mieheni toivelistalla päivittäin;-)) Siis hän on kotivege. Olen omilta sukulaisiltani kuunnellut juttuja kuinka he opettavat poikani syömään makkaraa, kun hän kasvaa isoksi... no sitten kun lapset ovat 18-v , niin syövät ihan mitä vaan, mutta minä tuen kasvatuksellani ja elämänkatsomuksellani heitä kyllä elämää ja elollista kunnioittavaan vegetaariseen suuntaan.
Kasvisruoka on terveellistä vauvasta vaariin, jotkut sairaudet muuttavat tämän, mutta siis perus terve ihminen ja esim. mun tissivauva joka keskosena maailmaan tuli on nyt 1v3kk ja painoa 13kg, ja ihan vegenä! Me ollaan yksilöitä, mutta jos ihminen olisi tarkoitettu lihansyöjäksi olisi sillä torahampaat. Voimia sulle noiden suunsoittajien keskuuteen toivoopi yksi , joka rakastaa " purjelentäjien eväitä"
Ihmiset eivät oikeasti tiedä, mitä terveellinen ruoka on. Suomalainen ravitsemussuositus ei valitettavasti perustu tutkittuun tietoon vaan on kompromissi ravitsemuksen, maatalouden ja teollisuuden etujärjestöjen etujen välillä. Jos joku terveydenhoitohenkilöstöön kuuluva kehtaa väittää, ettei teidän ruokavalio ole terveellistä, pohjautuen ilmeisesti käsitykseen lihansyönnin tärkeydestä, kehottaisiin henkilöä tutustumaan esim. tähän:
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/pyramids.html
Kyseiseltä sivulta löytyy myös linkki Oldways:n pyramideihin...
Lähde on mielestäni huomattavasti luotettavampi terveysnäkökannalta. kuin eduskunnan nimittämän ravitsemustoimikunnan näkemys. Siinä toimikunnassahan taisi ainakin aiemmin oolla huimat kaksi kappaletta ravitsemuksen tuntioita. Loput ovat elintarviketeollisuudesta ja maatalouden etujärjestöistä....
Kasvissyöjävanhemmat ovat yleensä hyvin perehtyneitä ravintoaineviidakkoon ja heidän lapsensa syövät keskimääräistä ravitsevampaa ja terveellisempää ruokaa kuin muut.
Mielettömän hienoa että olette jaksanut vastailla ja laittaa linkkejä ja rohkaisua, kiitos!
Kirjoitin ylös lapsen syömisiä vajaan viikon verran, sitten tuli sellainen olo ettei koko hommassa ole mitään järkeä! =D On niin varma tuntemus siitä että teen oikein ja kiitos teille muille, tiedän että en ole yksin.
Lapsi saa nyt koulussa ihan kelpoa kasvisruokaa, vielä on nämä lähipiirin asenteet, mutta en jaksa enää välittää. Ensi kerralla mummolaan omat eväät mukaan ;)
Meillä syödään lakto-vegetarista ruokaa, vanhemmat noin 15 vuoden kokemuksella ja 2 ja 3 vuotiaat lapset pienestä pitäen.
Neuvolantäti sanoi hölmöyksiä kasvissyönnistä, lasten isä meni sitten ravitsemusterapeutille - sanoi että häntä kiinnostaa mitä tuo sanoo.
Terapeutti olikin tosi hyvä tyyppi (Helsingin Herttoniemessä) ja kertoi itse kokeilleensa useiden vuosien ajan kasvisruokavaliota, todenneen sen olevan tosi jees.
Käynti on kai hyvä kortti hihassa jos menee jonnekkin lääkäriin tai muualle sellaiseen paikkaan, missä asiaa saatetaan tiedustella.
Muuten ymmärrän kyllä jos ottaa aivoon alituinen kommentointi. Itse suhtaudun siihen nykyään välinpitämättömän hyväntuulisesti. Pidän esimerkiksi oman äitini (harvoja) kommentteja vaan höppänöinä ja yritän muuttaa puheenaihetta.
Perheen ruokavalion ei tarvitse olla kenenkään ulkopuolisen arvosteltavissa. Siitä voi vaivihkaa muistuttaa vaikka muuttamalla puheenaihetta. Ei teidän tarvitse olla silmätikkuna, vaan oikeasti olette eettinen ja ekologinen esimerkkiperhe.
Lykkyä tykö vaan kaikille ja hyvää syksyä!
Tällä hetkellä minulla ei ole vielä perhettä, mutta mieheni kanssa tulemme parin vuoden päästä perustamaan oman vegaaniperheemme. ;-) Sitä varten olen jo parin vuoden ajan ottanut selvää kasvissyöntikysymyksistä. Olen itse enimmäkseen vegaani ja mieheni sekasyöjä (kotivegaani), mutta olemme molemmat samaa mieltä vegaaniruokavalion terveellisyydestä lapsille.
Tärkeää on tietenkin puolison tuki. Mitä mieltä oma puolisosi on lasten kasvissyönnistä? Tärkeää on tehdä " yhteinen rintama" eli teette yhteisen päätöksen ja pysytte sen takana sukulaisten edessä. Varsinkin appivanhempien kanssa tulee usein ongelmia tämän asian suhteen.
Jokaisella äidillä on varmasti huolestunut olo lastensa kehityksestä, tämä on täysin normaalia. Mitään todellista syytä sinulla ei kuitenkaan siihen ole, vaikka välillä varmasti tuntuu niin kielteisessä ilmapiirissä " että mitäs jos muut ovatkin oikeassa ja minä väärässä.." . Kuitenkin jokainen vanhempi joutuu miettimään näitä asioita, sillä päättäessään lapsensa koulutuksesta (steiner, montessori, reggioemilia, tavallinen päiväkoti/peruskoulu), kotiinjäämisestä ja työhönpalaamisesta.. jne. Kasvissyöjille siitä tulee tietoisempi valinta, kuin monelle muulle sekasyöjälle, mutta kysymys on loppujen lopuksi samanlaisesta päätöksestä.
Vegaaniruokavalioisia lapsia on tutkittu jo vuosikymmenien ajan ja vegaaniperheitä on elänyt satoja vuosia, useita sukupolvia eri puolilla maailmaa. Jos vegaaniperheissä ei kärsitä puutteista ja lapset ovat terveitä ja hyvinvoivia, niin miten ihmeessä kalaasyövä lakto-ovo lapsi voisi olla sitä? :-) Voit helpottaa ympäristön sopeutumista asioihin, sillä että pyrit aiheuttamaan mahdollisimman vähän vaivaa heille elämänvalinnoistasi, eli esimerkiksi juhliin otat mukaan aina omat ruuat lapsille ja teet heille oman kauniin tarjoilupöydän, josta saavat sitten napsia mitä haluavat.
" Vegaaniruokavalio raskauden, imetyksen ja lapsuuden aikana
ETM Johanna Kaipiainen"
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/raskausjalapset.html
Lisää myötätuntoa ja neuvoja löydät esimerkiksi näiltä sivustoilta:
http://www.vegetarianbaby.com/
http://www.mothering.com/
http://www.vegsource.com/
http://www.vrg.org/