Missä olivat vanhemmat?!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014112018852507_uu.shtml
Milloin bussi yms kuskeista on tullut ilmaisia lapsenvahteja?!
Kommentit (114)
Onneksi tyttö ei joutunut mamulauman kynsiin.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:09"]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014112018852507_uu.shtml
Milloin bussi yms kuskeista on tullut ilmaisia lapsenvahteja?!
[/quote]
Ei ilmaisia lapsenvahteja tarvitsekaan olla, mutta kyllä jokin roti pitää olla. Jos on asiakaspalveluammatissa, pitää osata käyttäytyä asiallisesti asiakkaita kohtaan, olivat he sitten minkä ikäisiä tahansa.
Muistelen edelleenkin lämpimästi sitäkin bussikuskia, joka soitti jatkoyhteydelleni bussiin, että jäisi odottamaan minua, sillä ensimmäinen bussi oli kymmenisen minuuttia myöhässä. Ja bussihan odotti minua, mitä myös muistan kiitollisena. Samoin muistan kaikkia ystävällisiä ja neuvokkaita Matkahuollon henkilöitä, jotka ovat neuvoneet ja opastaneet minua matkustuspulmissani.
- Ai niin, minä olenkin keski-ikäinen nainen enkä hätääntynyt lapsi.
Oon joskus 14-vuotiaana venaillut monta tuntia bussia Kampista Tampereelle keskellä yötä myöhästymisen takia. Onneksi olin tulossa keikalta enkä menossa ja sain sentään olla sisätiloissa. Oon tosin sitten Tampereen päässä saanut odotella yöbusseja ihan ulkosalla, se vähän kismitti.
Toisena kertana olin melkein kusessa kun bussi oli yli puoli tuntia myöhässä ja perilläkin niin myöhään, ettei bussi- tai junayhteyksiä mihinkään ollut noin kahteentoista tuntiin. Kuskikin naureskeli että ollaan vähän myöhässä, jepjep. Onneksi sain järkättyä tilanteen jotenkin.
Tässä tapauksessa uskomatonta ei ole se, että ton ikäset ihmiset matkustaa yksin, vaan tuo kohtelu mitä he saivat. Tuntuu että täällä joillakin on sisälukutaidossa vikaa. Jos mä maksan lipusta, jossa on jatkoyhteys, mä kyllä oletan myös pääseväni sinne seuraavaan määränpäähän. Kuskin pitää ilmoittaa toiselle kuskille, että aikataulu mättää ja täältä on tulossa matkustaja, sun pitää odottaa. Mä en ymmärrä miten tuolla on toimittu noin välinpitämättömästi. Eri asia olisi jos lippu olisi ostettu vain Jyväskylään, jolloin kuski ei olisi tiennyt mihin tyttö siitä jatkaa, mutta näinhän ei ollut.
Ja miten joidenkin mielestä yli kaks tuntia on muka pieni odotusaika? Keikka olis varmaan ollut aika pitkällä siinä vaiheessa, kun tyttö olis sinne viimein päässyt tän Matkahuollon tekemän virheen takia. Ihan hymysuisinako ite odottelisitte useemman tunnin kun muut ei suostu myöntämään mokiaan ja teillä on meno johonkin? Tai kenties maksaisitte sen taksin ja kuittaisitte kalliin lipun sanomalla "no näitä sattuu"?
13-vuotiaana menin ekaa kertaa bussilla, jossa oli vaihto ja mua hermostutti, mutta sain kuskilta apua ja kaikki meni sujuvasti. Olis varmaan jäänyt vähän eri fiilikset jos kuski olis ollut noinkin asiakaspalveluhenkinen kuin tässä jutussa.
Tarinalla onnelinen päätös. Happoradio tarjoo keikan. Matkahuoto tarjoneen liput. Iskäkin hoitaneen oman roolinsa tällä kertaa kunnialla, eikä laita likkaa matkaan ominneuvoin.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 13:31"]
Onko tuo joku säälittävä somekeino yrittää kalastella vip-lippuja Happoradion seuraavalle keikalle......?
[/quote]
Bingo, ainakin jos tämän päivän lehteen on uskominen :D
Tai sitten tuossa oli taustalla pelkkä bändin mainostaminen. Voisiko olla yhdessä sovittu juttu? Minä kun en ole tuosta bändistä edes enää kuullut mitään vuosikausiin enkä tiennyt että ne edes keikkailee. Onkohan niillä levy tulossa jouluksi...?
Aha, tuon näköisiä heppuja. Ei taida likkakaan mikään lettipäinen pikkuprisessa olla, että on hyvin voinut mennä parikymppisestä tytön heitukasta.
Täällä sätitään 16-vuotiasta tyttöä mutta minä vähän ihmettelin myös tässä jutussa mainittua "asiakaspalvelua".... Kuinka vaikeeta voi olla edes yrittää neuvoa toista asiallisesti ? Matkustan itse paljon pitkänmatkanbusseilla ja voin hyvin kuvitella kuskin naureskelut ja lipunmyynnin niskojen nakkelun. Oma matkani on aina selkeä mutta mitään ylimääräistä ei kuskeilta juuri kannata kysyä. Vastauksena saat huokauksia, mutinaa ja "jaa-a-sen-kun-tietäis" tyyppisiä vastauksia. Paljon olen tuota seurannut sivusta. Sama lipunmyynnissä, silmiään pyöritellen tullaan myymään lippua kun asiakas kehtaa keskeyttää juttutuokion varaston poikien kanssa.
Mutta ! Kyllä niitä positiivisia kokemuksiakin on ! Eli en voi väittää, että kaikki käyttäytyvät edellä kuvatunlaisesti bussiliikenteessä. Surullisen moni kuitenkin !
Virkailija toimi niillä resurseilla, jotka hänellä oli. Neuvoi ihan oikein, että tyttö joko odottaa seuraavaa, ottaa taksin tai palaa takaisin kotiin. Paljon muuta ei enää ollut tehtävissä.
nykynuoriso on vaan sellaista että "kaikki mulle heti nyt tai muuten nostan metelin", no te vanhemmat olette ne sellaisiksi opettaneet eli mahtaisiko olla peiliin katsomisen paikka???
Olen myös sitä mieltä, että on vastuutonta vanhemmilta laittaa lapsia matkustamaan yksin pitkiä matkoja. Bussikuskin ei tarvitse huolehtia matkustajista yhtään sen enempää kuin viedä ne määränpäästä toiseen turvallisesti ja aikataulun mukaisesti. Minusta vanhempien pitää olla joko itse mukana tai joku muu aikuinen vastaamassa lapsen perille pääsystä.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:02"]Olen myös sitä mieltä, että on vastuutonta vanhemmilta laittaa lapsia matkustamaan yksin pitkiä matkoja. Bussikuskin ei tarvitse huolehtia matkustajista yhtään sen enempää kuin viedä ne määränpäästä toiseen turvallisesti ja aikataulun mukaisesti. Minusta vanhempien pitää olla joko itse mukana tai joku muu aikuinen vastaamassa lapsen perille pääsystä.
[/quote]
Teiltä on nyt edelleen se pointti hukassa. Kyse ei ole siitä että bussikuskin pitäisi olla lapsenvahtina, vaan törkeästä toiminnasta bussikuskilta. Bussi on myöhässä aikataulusta eikä ilmoita siitä, jatkoyhteys ehtii lähteä. Matkustajat eivät siis pääse perille, sinne minne ovat lipun JO ostaneet. Bussikuski nauraa asialle ja lähtee karkuun. Inffossa kehotetaan ottamaan taksi, sen sijaan että kuuluisi järjestää kyyti perille tai palauttaa rahat. Yhtiö on vastuussa myöhästymisistä, ei asiakas. Ymmärrättekö jo? Hyvä että Happoradio järjestää tytön keikalle! On sitten julkisuus temppu tai ei!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:22"]nykynuoriso on vaan sellaista että "kaikki mulle heti nyt tai muuten nostan metelin", no te vanhemmat olette ne sellaisiksi opettaneet eli mahtaisiko olla peiliin katsomisen paikka???
[/quote]
Miten tää liittyy mihinkään? Millä tavalla tämä tyttö on "kaikki minulle nyt heti tai nostan metelin" tyyppiä? Osti lipun keikalle eikä päässyt paikalle bussiyhtiön mokailun takia ja on nyt harmissaan siitä. Etkö itse olisi? Ja tyttö ei lehteen ottanut yhteyttä vaan se isä. Ja jos mun 16 vuotiaalle kävis noin niin saisi bussiyhtiö kuulla asiasta. Ja te jotka huutelette että "mä asuin jo yksin tossa iässä", "kiersin eurooppa tossa iässä" niin hienoa. Kaikki ei ole samanlaisia, ja vanhemmille se 16 vuotias on lapsi ei aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:31"]
10-vuotias on varmaan joku raukka erolapsi, joka viettää joka toisen viikonlopun bussissa ja tienposkessa jäätymässä.
[/quote]
Olin juuri tällainen erolapsi. Tosin kuljin junilla bussin sijasta. Ei ollut kerta eikä toinen, kun piti esim. lumimyrskyn takia värjötellä Riihimäen asemalla ja odotella vaihtojunaa, joka oli jumittanut matkalle. Ei ollut edes kännykkää, jolla soitella ja lipunmyyjältä kävin kyselemässä väliaikatietoja. Kiltisi kuljin joka toinen viikonloppu isän luo vuosi kausia. Omille lapsilleni en sellaista ikinä toivoisi. Sääliksi käy sitä 10-vuotiasta...