Missä olivat vanhemmat?!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014112018852507_uu.shtml
Milloin bussi yms kuskeista on tullut ilmaisia lapsenvahteja?!
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:32"]
Mun 12v. poika matkustaa päivittäin ympäri stadia julkisilla ja ihan yksin. On tehnyt sitä tokaluokkalaisesta asti.
[/quote]
Mutta vähän eri asia ottaa taksi Espoosta kotiin kuin Jyväskylästä Mikkeliin. Ainakin omalla stadilaisella lapsella on lupa ottaa taksi tarvittaessa. Isommilla on jopa lupa viedä känninen kaveri kotiinsa tai päivystykseen minun kustannuksella. (jos tälläinen teoreettinen tilanne sattuisi tulemaan eteen)
Jos ajatellaan vähän faktojen kautta:
- Bussi on jo valmiiksi myöhässä ja kuskilla kiire seuraavaan yhteyteen. Hän yrittää nopeasti auttaa tyttöä, joka vasta perillä uskaltaa aukaista suunsa jatkoyhteydestä. Samaan aikaan bussi pitää tyhjätä matkatavaroista ja heti jatkaa matkaa. Itse ollessani 14-vuotias ja vanhimman porukassa olevan ollessa 16-vuotias huomasimme myöhästyvämme pahasti jatkoyhteydestä ja aloimme kuskin ja vanhempien välityksellä selvittämään asiaa jo tuntia ennen asemaa. Lopulta saimme VR:n hyväksynnän, että bussi vie meidät määränpäähämme asti (matkalla siis kaks vaihtoa, joista vain ensimmäisen pääsimme junalla).
- Tyttö jätetään isolle asemalle, jonne pääsee sisälle, jossa on matkahuollon tiski auki ja kahviloita lähellä. Tämä ei ole heitteille jättö vaan kuskin kiireen takia hyvä vaihtoehto. Varsinkin, kun tyttöä oli varmasti neuvottu matkahuollon tiskille selvittämään asiaa. Palvelupisteen aukioloaikaakin oli jäljellä vielä yli tunti.
- Palvelupisteellä tytölle annetaan ne ohjeet, joita työntekijä voi sillä hetkellä tarjota. Odota seuraavaa bussia, ota taksi tai palaa takaisin. Työntekijä oli tytön käytettävissä ja apuna tuon tunnin, jonka aikana tyttö ehtii hyvin soittaa kotiin ja kertoa kuinka kävi ja mitä pitäisi tehdä. Kuudelta työntekijä totetaa, että hänen täytyy nyt lähteä kotiin eikä hän voi enempää auttaa. Olisiko tässä pitänyt jäädä 16-vuotiaan henkiseksi tuoksi vai mitä?
- Jokainen aikuinen tietää, että konserttiin ei voi varata aikaa niin, että bussi on perillä toisella puolella Suomea klo 19 ja keikka alkaa 19.30. JOKAINEN ottaa sen kaksi tuntia aikaisemmin lähtevän bussin, koska pitkällä julkisen liikenteen matkalla on aina mutkia ja viivytyksiä. Tällaisiin tilanteisiin järkevä ihminen on myös katsonut vaihtoehtoja valmiiksi. Tyttö sai hyvän oppitunnin elämästä.
- En usko hetkeäkään, että yksin olevaa itkevää 10-vuotiasta lasta ei Jyväskylän kokoisella asemalla kukaan huomio. Tässä olen kuitenkin stä mieltä, että bussikuskilla olisi pitänyt olla vähän enemmän pelisilmää. Toisaalta, jos häntä ei oltu pyydetty huolehtimaan lasta jatkoyhteyteen, ei hän välttämättä tiennyt onko kyseessä lapsen päätepysäkki ja aikuiset vastassa. Vastuu siis täysin vanhempien kaikilta kanteilta. Oletetaan siis, että tämä tytön tarina pitää joltain osin paikkansa.
Kerran junassa ollessani tapahtui juuri tällaisia muutoksia, joita jokainen inhoaa, mutta joihin yleensä varaudutaan matkaa suunnitellessa. Eräs noin 14-vuotias tyttö yritti hennolla äänellä tavoittaa konduktööriä ja hiljentyi avuttomana, kun sana ei kuulunut. Itse sitten huusi konduktöörin takaisin kuuluvalla äänellä, jotta tyttö voi kysyä kysymyksensä. Sama tilanne, kun juna pysähtyi. Tyttö katsoo hiljaa ja avuttomana ylähyllä olevaa reppuaan. Lopulta kysyn, tarvitseeko hän apua repun alasottoon ja vastauksena ujo nyökkäys. Lapsia on siis erilaisia, joten on vanhemman tehtävä arvioida onko jo valmiudet matkustaa yksin. Kummassakaan tapauksessa näin ei selvästi ole ollut, vaikka ollaan ihan koto-Suomessa.
Niin kuin moni on todennut, valitukset reklamaatioon - ei noloa otsikkoa iltalehteen 16-vuotiaasta avuttomasta tyttärestä, joka oli saanut kaiken avun, jota siinä tilanteessa tarvitsi.
Aikataulujen mukaan "karannut" vaihtoyhteys on lähtenyt 16:45 ja seuraava vuoro Jyväskylästä Mikkeliin olisi lähtenyt 19:25. Että se siitä tuntikausien odottelusta.
Itse olisin 16-vuotiaana todennäköisesti jatkanut matkaani liftaamalla.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:54"]
Onnea vaan Kempeleen tytölle tosielämään. Itse 16-vuotiaana reilasin kesän Itä-Euroopassa ja muutin omaan asuntoon, ja olisin kuollut häpeästä jos lehdessä itkettäisiin julkisesti mun uusavuttomuuttani ja uhkailtaisiin rikosilmoituksella kun ei melkein täysikäistä autettu kädestä pitäen.
[/quote]
Kyllä pulassa/hädässä olevaa ihmistä kuuluu auttaa ikään katsomatta. Se ei maksa mitään.
[/quote]
Mutta huono asiakaspalvelu ei ole heitteillejättö. Nyt ei kuitenkaan mitään taaperoa jätetty pyörimään vieraaseen maahan vaan ikänsä puolesta liki täysivaltainen aikuinen kaupungissa, jossa puhutaan suomea ja puhelimet toimii. Ei ihan uutisoinnin arvoinen tragedia.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:33"]
Minusta oudointa on se, että kyseinen 16-vuotias huomasi samassa bussissa olleen ja itkevän 10-vuotiaan, eikä huolehtinut, että kyseinen lapsi pääsee jonkun aikuisen huomaan. Olisi voinut ainakin jutella puhelimessa olleen huoltajan kanssa ja varmistaa, että pojan tilanne selviää. Hyvähän tuollaisessa tilanteessa on sitten huudella muita ottamaan vastuuta...
[/quote]
Ja eniten ärsyttää aikuiset joiden mielestä hädässä oleva 16 vuotias on kykenevä huolehtimaan muistakin.
Toista se oli ennen. Pitkänmatkan bussi odotti minua, kun lento oli myöhässä. Itse kyllä olettaisin, että saman firman bussit odottaa jatkoyhteyksiä. Tai ainakin edellisessä bussissa annetaan ohjeet miten jatketaan. Toimiihan tämä junissa ja lentokoneissa ja monissa kehittymättömimmissö maissakin.
Mielestäni oli törkeää kohtelua.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:54"] Onnea vaan Kempeleen tytölle tosielämään. Itse 16-vuotiaana reilasin kesän Itä-Euroopassa ja muutin omaan asuntoon, ja olisin kuollut häpeästä jos lehdessä itkettäisiin julkisesti mun uusavuttomuuttani ja uhkailtaisiin rikosilmoituksella kun ei melkein täysikäistä autettu kädestä pitäen. [/quote] Kyllä pulassa/hädässä olevaa ihmistä kuuluu auttaa ikään katsomatta. Se ei maksa mitään. [/quote] Mutta huono asiakaspalvelu ei ole heitteillejättö. Nyt ei kuitenkaan mitään taaperoa jätetty pyörimään vieraaseen maahan vaan ikänsä puolesta liki täysivaltainen aikuinen kaupungissa, jossa puhutaan suomea ja puhelimet toimii. Ei ihan uutisoinnin arvoinen tragedia.
[/quote]
80-vuotiaan muistisairaan ihmisen auttamatta jättäminen on heitteillejättö. Mistä sinä tiedät kenenkin iän ja osaat tehdä pitkälle meneviä päätelmiä kuka apua tarvitsee ja kuka ei? Ainakin se on hemmetin typerää, jättää auttamatta ihmistä, joka pyytää apua.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:54"] Onnea vaan Kempeleen tytölle tosielämään. Itse 16-vuotiaana reilasin kesän Itä-Euroopassa ja muutin omaan asuntoon, ja olisin kuollut häpeästä jos lehdessä itkettäisiin julkisesti mun uusavuttomuuttani ja uhkailtaisiin rikosilmoituksella kun ei melkein täysikäistä autettu kädestä pitäen. [/quote] Kyllä pulassa/hädässä olevaa ihmistä kuuluu auttaa ikään katsomatta. Se ei maksa mitään. [/quote] Mutta huono asiakaspalvelu ei ole heitteillejättö. Nyt ei kuitenkaan mitään taaperoa jätetty pyörimään vieraaseen maahan vaan ikänsä puolesta liki täysivaltainen aikuinen kaupungissa, jossa puhutaan suomea ja puhelimet toimii. Ei ihan uutisoinnin arvoinen tragedia.
[/quote]
80-vuotiaan muistisairaan ihmisen auttamatta jättäminen on heitteillejättö. Mistä sinä tiedät kenenkin iän ja osaat tehdä pitkälle meneviä päätelmiä kuka apua tarvitsee ja kuka ei? Ainakin se on hemmetin typerää, jättää auttamatta ihmistä, joka pyytää apua.
[/quote]
Jos on tarpeeksi kypsä lähtemään satojen kilometrien päähän keikalle, luulisi omaavan myös sen verran selviytymistaitoja ettei bussiyhteydenpettämisestä tarvitse tehdä poliisiasiaa?
Ketään ei yhtään vituttaisi tällainen asikaspalvelu? Jos normi käytäntö on, että bussit odottavat, niin täytyyhän niiden silloin odottaa. Rahojakaan ei anneta takaisin lähes satasen lipuista, vaikka bussiyhtiön moka kyseessä. maksava asiakas jätetään rannalle ruikuttamaan ilman mitään pahoitteluja. shit happens.
av-mammat hymyssä suin tilailisivat vastaavassa tilanteessa takseja ja hotelleja, hahha. kyllä siinä parin mamman otasuonet poksahtelisivat.
Aika törkeätä toimintaa bussikuskilta. Se vaan on niin että jos bussi myöhästyy noin paljon niin sen jatkoyhteyden pitäisi odottaa. Näin toimitaan pitkän matkan kulkuneuvoissa kuten junat ja bussit. Tai jos odottaminen ei onnistu niin bussiyhtiön pitää järjestää se kyyti määränpäähän. Tämä ensimmäinen kuski ei vaan ollut viitsinyt ilmoittaa myöhästymisestä joten bussi ehti lähteä. Jos luette ton jutun niin siinä kerrottiin että tyttö ja ilmeisesti se pieni poikakin oli ostanut lipun Mikkeliin asti joten sinne kuuluu päästäkkin. Kuka aikuinen olisi tuossa tilanteessa että ei voi mitään ja ostaisi uuden lipun? En minä ainakaan. Ja jos unohdetaan kaikki oikeudet ja lakipykälät tässä ja mietitään että minkälainen aikuinen jättää kaksi lasta heitteille noin? Toivottavasti sillä bussikuskilla ei ole omia lapsia.
Tässä on nyt ihmisiltä mennyt pointti ohi. Ei ole uusavuttomuudesta kyse jos pyytää apua. Se ettö ei auta ihmistä kun tämä pyytää apua on taas huonoa käytöstä tai asennevammaa. Jos sä ostat lipun paikasta A paikkaan B niin etkö oleta pääset perille eikä sinua jätetä puolimatkaan?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:17"]
[/quote]
[/quote]
Jos on tarpeeksi kypsä lähtemään satojen kilometrien päähän keikalle, luulisi omaavan myös sen verran selviytymistaitoja ettei bussiyhteydenpettämisestä tarvitse tehdä poliisiasiaa?
[/quote]
No varmana tekisin valituksen jos ostaisin lipun Mikkeliin ja mut jätettäiskin Jyväskylään eikä tarjottais kyytiä perille tai rahoja takaisin!
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:33"]
Miten te olisitte aikuisina toimineet. t 17v.
[/quote]
Varannut hotellin ja mennyt hyvissä ajoin valmistautumaan illan keikkaan.
[/quote]
Siis jos meet jonnekin bussilla ja pitäisi vaihtaa jossain matkan varrella bussia, niin varaatko aina hotellin määränpäästä? En nyt ihan tajunnut.
[/quote]
Jos menen keikalle esim perjantaina iltana paikkaan, johon on matkaa yli satakilometriä, vaikka yhdelläkin bussilla niin otan hotellin. Mikä siinä on niin vaikea käsittää. Tuossa sentään vielä kulki bussit takaisin kotiin, mutta entä jos se olisi tapahtunut paluu matkalla. Vai kulkeeko bussit esim. Jyväskylästä Ouluun läpi yön.
[/quote]
Ootko vähän tyhmä?! Tässä on kyse lapsista! Sen 10 vuotiaanko ois pitäny ottaa hotelli?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:53"] [quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:39"] [quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:33"] Miten te olisitte aikuisina toimineet. t 17v. [/quote] Varannut hotellin ja mennyt hyvissä ajoin valmistautumaan illan keikkaan. [/quote] Siis jos meet jonnekin bussilla ja pitäisi vaihtaa jossain matkan varrella bussia, niin varaatko aina hotellin määränpäästä? En nyt ihan tajunnut. [/quote] Jos menen keikalle esim perjantaina iltana paikkaan, johon on matkaa yli satakilometriä, vaikka yhdelläkin bussilla niin otan hotellin. Mikä siinä on niin vaikea käsittää. Tuossa sentään vielä kulki bussit takaisin kotiin, mutta entä jos se olisi tapahtunut paluu matkalla. Vai kulkeeko bussit esim. Jyväskylästä Ouluun läpi yön. [/quote] Ootko vähän tyhmä?! Tässä on kyse lapsista! Sen 10 vuotiaanko ois pitäny ottaa hotelli?
[/quote]
Vastasin lainauksen kysymykseen, miten te olisitte aikuisena toimineet. Enkä ottanut kantaa kyseiseen tapaukseen.
[/quote]
Yksi keskustelupalstan tärkeimmistä säännöistä: PYSY AIHEESSA, äläkä höpöttele omiasi!
Olisi lähtenyt aiemmalla bussilla. Koskaan ei pidä mitoittaa vaihtoväliä liian lyhyeksi.