Missä olivat vanhemmat?!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014112018852507_uu.shtml
Milloin bussi yms kuskeista on tullut ilmaisia lapsenvahteja?!
Kommentit (114)
10-vuotias on varmaan joku raukka erolapsi, joka viettää joka toisen viikonlopun bussissa ja tienposkessa jäätymässä.
Mun 12v. poika matkustaa päivittäin ympäri stadia julkisilla ja ihan yksin. On tehnyt sitä tokaluokkalaisesta asti.
Miten te olisitte aikuisina toimineet. t 17v.
Minusta oudointa on se, että kyseinen 16-vuotias huomasi samassa bussissa olleen ja itkevän 10-vuotiaan, eikä huolehtinut, että kyseinen lapsi pääsee jonkun aikuisen huomaan. Olisi voinut ainakin jutella puhelimessa olleen huoltajan kanssa ja varmistaa, että pojan tilanne selviää. Hyvähän tuollaisessa tilanteessa on sitten huudella muita ottamaan vastuuta...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:32"]
Mun 12v. poika matkustaa päivittäin ympäri stadia julkisilla ja ihan yksin. On tehnyt sitä tokaluokkalaisesta asti.
[/quote]
Satdissa niitä busseja sentää kulkee vähän eritavalla kun kehän ulkopuolella. Jos myöhästyt yhdestä niin ei tarvitse tunteja odotaa seuraavaa...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:17"]:D Vai että 16v ei voi yksin matkustaa bussilla? Ei hyvänen aika, rajansa nyt paapomisellakin
[/quote]
Mä liftasin yksin tuossa iässä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:33"]
Minusta oudointa on se, että kyseinen 16-vuotias huomasi samassa bussissa olleen ja itkevän 10-vuotiaan, eikä huolehtinut, että kyseinen lapsi pääsee jonkun aikuisen huomaan. Olisi voinut ainakin jutella puhelimessa olleen huoltajan kanssa ja varmistaa, että pojan tilanne selviää. Hyvähän tuollaisessa tilanteessa on sitten huudella muita ottamaan vastuuta...
[/quote]
Tytöllä oli iso hätä itsestään, miten pääsee keikalle!
[/quote]
Varannut hotellin ja mennyt hyvissä ajoin valmistautumaan illan keikkaan.
Kun itse opiskellessa kävin paljon kotona lomilla, niin tosi usein näkyin näitä alta 10v ilman aikuisia ja vaihtoivat bussia, mutta heille on mahdollista saada Matkahuollosta lappu, jossa lukee lapsen nimi, ikä ja olisiko ollut huoltajan puhelinnumero. Ja joku matkahuollon työntekijä auttoi heidät asemalla oikeaan bussiin. (Vaihdon ollessa kyseessä). Olisi varmaan tämä ollut tuolle 10v:llekkin mahdollista, jos vanhemmat olisi ottaneet yhteyttä etukäteen matkahuoltoon.
Aina täytyy olla varasuunnitelma eikä jättää kaikkea vastuuta yhteiskunnalle. Tyttö kai osasi takaisin kotiinsa? Mikä oli ongelma? Jos se kymmenvuotias on todellinen henkilö niin kyllä se on ihan vanhempien vastuulla huolehtia hänestä. Kaikkien pitäisi vain olla niin omatoimisia ja itsenäisiä, sittenkun jotain sattuu se onkin yhteiskunnan vika!
Valitsen lapsilleni AINA sellaisen yhteyden, jossa ei ole vaihtoa, kun menevät sukuloimaan. Jos sellaista matkaa ei ole, vien lapset sellaiselle asemalle, josta on suora yhteys. Lapsille reilu tukku käteistä hajautettuna vaatteisiin ja matkatavaroihin, prepaidilla varustettu hätävarakännykkä ja kotona valmius lähteä siltä istumalta hakemaan jos ei muu auta. En luota VR:ään enkä varsinkaan näihin monen bussifirman ja matkahuollon yhteisrävellyksiin pätkän vertaa. En oleta, että he toimivat lapsenvahtina, mutta kyllä palveluammatissa olevan ihmisen on osattava palvella asiakasta, oli asiakas minkä ikäinen tahansa, eikä jättää pulaan. Itsekään en matkusta bussilla mielellään juuri tästä syystä, että on ostettu lippu perille, mutta sitten sillä ei pääsekään perille vaan pitää maksaa ekstraa, että pääsee kotiin, vaikka joku muu on sössinyt.
Sitten ihmetellään, kun ihmiset ei käytä julkisia!
Mä olen pienenä kakkosluokkalaisena noussut Espoon perukoilta väärään bussiin ja löysin itseni sitten Helsingistä. Itkuhan siinä tuli mutta ympärillä istuvat nainen ja mies selvittivät kuskin kanssa tilanteen niin, että pääsin toiseen bussiin kuskin saattamana ja kuski kertoi toiselle, mihin pysäkille kodin eteen mut piti jättää. Ei ollut kännyköitä, onneksi ympärillä olevat aikuiset auttoivat. Tämä tapaus on elävästi mielessä vielä 30v jälkeenkin :)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:39"]
[/quote]
[/quote]
Siis jos meet jonnekin bussilla ja pitäisi vaihtaa jossain matkan varrella bussia, niin varaatko aina hotellin määränpäästä? En nyt ihan tajunnut.
Onnea vaan Kempeleen tytölle tosielämään. Itse 16-vuotiaana reilasin kesän Itä-Euroopassa ja muutin omaan asuntoon, ja olisin kuollut häpeästä jos lehdessä itkettäisiin julkisesti mun uusavuttomuuttani ja uhkailtaisiin rikosilmoituksella kun ei melkein täysikäistä autettu kädestä pitäen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:54"]
Onnea vaan Kempeleen tytölle tosielämään. Itse 16-vuotiaana reilasin kesän Itä-Euroopassa ja muutin omaan asuntoon, ja olisin kuollut häpeästä jos lehdessä itkettäisiin julkisesti mun uusavuttomuuttani ja uhkailtaisiin rikosilmoituksella kun ei melkein täysikäistä autettu kädestä pitäen.
[/quote]
Kyllä pulassa/hädässä olevaa ihmistä kuuluu auttaa ikään katsomatta. Se ei maksa mitään.
Mitä uusavuttomuutta se on, jos menee aspasta kysymään apua, kun bussi oli mennyt menojaan? Olisin tasan tehnyt samoin ja mulla ikää 35.
Potuttaa aikuiset ihmiset, jotka kohtelee nuorisoa kuin ne olisi alinta pohjasakkaa. Oon itse ollut asiakaspalvelutyössä ja kohteliaimpia ja miellyttävimpiä asiakkaita oli nimenomaan nuoret. Keski-ikäiset oli ehdottomasti hankalimpia.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:54"]
[/quote]
Mä taas 16-vuotiaana lähdin lapista kaverin kanssa mansikoita poimimaan keski-Suomeen. Työkkäri hankki junaliput ja junalta piti olla jatkokuljetus kylään, jossa tila sijaitsi. Juna oli perillä perjantai-iltana 11 korvilla ja mitään bussia ei ollut missään. Eipä ollut kännyköitäkään. Siinä taivasteltiin hetki, kunnes kaksi miestä kysyi että minne ollaan menossa, kuulivat siis kun ihmeteltiin että mitä tehdään. Kerrottiin tilanne ja tarjosivat kyytiä. Sanoin että kyyti kelpaa,mutta ensin me ilmoitetaan heidän auton rekkari kotiin kolikkopiuhelimesta soittaen. Tämä sopi miehille, soitettiin kaverin isälle ja kerrottiin tilanne ja ei muuta kuin matkaan. Tilalle päästiin miesten kyydillä ongelmitta. Nyt jälkikäteen ajateltuna aika kinkkinen tilanne, en haluaisi oman tyttäreni moiseen joutuvan. Onneksi kuitenkin saatiin apua. Mitään hotelleja tms. ei juna-aseman lähistöllä ollut. Moni olisi saattanut tuossa tilanteessa mennä paniikkiin, meitä ihmisiä kun on eri lähtöön.
t. se Esposta Helsinkiin vahingossa joutunut.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:39"]
[/quote]
[/quote]
Siis jos meet jonnekin bussilla ja pitäisi vaihtaa jossain matkan varrella bussia, niin varaatko aina hotellin määränpäästä? En nyt ihan tajunnut.
[/quote]
Jos menen keikalle esim perjantaina iltana paikkaan, johon on matkaa yli satakilometriä, vaikka yhdelläkin bussilla niin otan hotellin. Mikä siinä on niin vaikea käsittää. Tuossa sentään vielä kulki bussit takaisin kotiin, mutta entä jos se olisi tapahtunut paluu matkalla. Vai kulkeeko bussit esim. Jyväskylästä Ouluun läpi yön.
Oppia ikä kaikki tyttö hyvä. Ensi kerralla osaat tehdä varasuunnitelman. Bussit ja junat myöhästelevät, uutinen?!