Perinnön lakiosan hakeminen
Osaako kukaan kertoa miten se hoituu ilman haastemiestä?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Eli tuhannet suomalaiset jotka ovat jääneet ilman perintöä voivat hakea sitä sitten jälkikäteen?
Mitä tarkoitat? Eivät voi enää hakea jälkikäteen lakiosaa, jos testamentin tiedoksisaannista on yli 6 kuukautta. Jos kuolinpesä on jakamatta, sen jakoa voi vaatia tänä päivänä, vaikka vainaja olisi kuollut yli sata vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Haluan jatkaa tätä keskustelua kysymällä, voiko lakiosalla vaadittu perintö olla (lesken) hallintaoikeudessa? Vai pitäisikö lakiosa maksaa mieluummin rahana? Mitä jos raha ei riitä kaikkien lakiosan vaatijoiden osuuksiin?
Voi olla. Jos kuolinpesässä ei ole rahaa vaan ainoastaan lesken asunto, jakaminen on täysin turhaa. Lakiosa kannattaa silti vaatia heti, sillä sen saa sitten, kun lesken hallintaoikeus päättyy ja kuolinpesä jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuollut sukulaisia jotka varmasti jätti minulle perintöä. ei näy eikä kuulu perintöä.
Se asia selviää kyseisten henkilöitten perukirjasta. Kurjaa, jos joku on pimittänyt testamentin. Eikö sinulla itselläsi ollut siitä kopiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan jatkaa tätä keskustelua kysymällä, voiko lakiosalla vaadittu perintö olla (lesken) hallintaoikeudessa? Vai pitäisikö lakiosa maksaa mieluummin rahana? Mitä jos raha ei riitä kaikkien lakiosan vaatijoiden osuuksiin?
Perijät keskenään päättävät jakokirjassa mitä arvoa kukakin saa.
Jos eivät pysty sovussa jakamaan niin sitten kalliisti oikeuden kautta.
Hyväksyykö verottaja? Että jaetaan hallintaoikeudellista kiinteisöä?
Miksi ei hyväksyisi? Verotusarvoon vaikuttaa lesken hallintaoikeus. Jos leski on pirteä kaksikymppinen, hallintaoikeus vähentää verotusarvoa enemmän kuin 90-vuotiaan hoitokodissa olevan lesken, joka ei tule oikeutta koskaan käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kuullut, että verottaja kohtelee eri tavoin normaalisti perittyä omaisuutta ja lakiosalla vaadittua. Lakiosalla vaadittu pitäisi olla hallintaoikeudetonta. Mutta miten se on edes mahdollista, ei moniltakaan jää muuta kuin kiinteistö ja vähän rahaa.
Uskotko sinä muutenkin kaiken kuulemasi? Ero tulee siitä, että lakisosalla vaadittu on aina rintaperillisen kevyemmin verotettua perintöä. "Normaalisti" peritty voi olla testamentilla saatua täysin vieraalle, jolloin veroa menee enemmän.
Lakiosa kannattaa vaatia ajoissa. Eihän sitä sitten enää saa, jos ei ole ajoissa vaatinut, kun lesken hallintaoikeus päättyy. Sehän voi päättyä jo päivän päästä siitä, kun 6 kuukautta testamentin tiedoksisaannista on kulunut ja silloin sitä on enää myöhäistä vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos on testamentti ja rintaperillisiä on useita ja vain yksi vaatii lakiosan? Saako vain vaatija lakiosan vai kaikki rintaperilliset?
Se saa, joka vaatii. Ei muut.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Isäsi vaati, että vahdit, että lain mukaan toimitaan. Ja halusi, ettette vaadi lakiosaa.
Lakiosan vaatiminen on laillista .
Isäni tarkoitti ennen kuolemaansa että halusi minun pitävän puoleni. Ilmeisesti hän pelkäsi että veljeni ja äitini yrittäisivät viedä perintöäni ja siksi toivoi useaan otteeseen minun vahtivan että perinnönjako menee oikein ja lain mukaan.
Testamentissa oli mainittu toive että lakiosaa ei vaadita. Aluksi 1,5 vuotta tätä isän testamentin toivetta kunnioitinkin, mutta kun äitini ja veljeni petosyritys paljastui, perukirja ei mennyt pankin tarkastuksessa läpi ja kun jouduin lopulta 1,5 vuoden riitelyn jälkeen turvautumaan juristien apuun, päätin kuitenkin varmuuden vuoksi vaatia lakiosani. Luottamus veljeen oli mennyt.
Jos sinä kuitenkin sait testamentin tiedoksi alle 6 kuukaudessa , et saanut lakiosuuttasi enää 1,5 vuoden jälkeen. Kyllä vaatimus on kirjattava ajoissa.
Tarkoititko kuolinpesän jakoa? Se on eri asia, eli kun lakiosa on vaadittu, saa oman osuutensa kuolinpesän jaossa vaikka vuosikymmenten jälkeen. Jos lakiosaa ei vaadittu 6 kuukaudessa testamentin tiedoksisaannista, se on mennyttä eikä sitä saa enää lesken hallintaoikeuden päättymisen jälkeen.
Me emme vaatineet lakiosaamme. Äidin ei tarvinnut maksaa perintöveroa, koska isän jättämä perintö eli osuus asunnosta oli noin 110.000€, jonka leski voi periä verottomasti.
Oli paljon helpompaa näin.
Lakiosaa tlee vaatia perunkirjoittajalta ja se menee kaikkien testamenttien ohitse. Et tarvitse lakimisetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on on myös läheinen menehtynyt jo aikaa sitten. Mistä saisin selville ilmaiseksi paljonko minulle kuuluu perintöä?
perukirjasta. siitä tulee kopio kaikille asianosaisille.
Silloin ei tule jos vainajalta jäänyt leski joka perinyt puolisonsa sen vuoksi ettei ollut rintaperillisiä, jolloin sen ensin kuolleen (em vainajan) muut perivät omaiset ovat vasta lesken jälkeen kuolinpesän osakkaita.
Täytyy olla avioliitossa ollut leski. Avoleskelle pitää olla tehtynä testamentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on on myös läheinen menehtynyt jo aikaa sitten. Mistä saisin selville ilmaiseksi paljonko minulle kuuluu perintöä?
Menet perunkirjoitukseen kun kutsu tulee. Toiseksi pyydät perukirjan kopion itsellesi sitten, kun se valmistuu. Perukirja lähetetään verottajalle. Sieltä saat vanhojakin perukirjoja.
Milloin tämä perunkirjoitus on? Kun kutsua ei kuulu? Lisäksi voiko asian hoitaa toisella tavalla kun suvussa on narsisteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuollut sukulaisia jotka varmasti jätti minulle perintöä. ei näy eikä kuulu perintöä.
Se asia selviää kyseisten henkilöitten perukirjasta. Kurjaa, jos joku on pimittänyt testamentin. Eikö sinulla itselläsi ollut siitä kopiota?
Ei ole sellaista annettu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sukulaisuussuhde sinulla oli vainajaan?
Ilmeisesti hän ei ollut ihan lähisukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Lakiosaa tlee vaatia perunkirjoittajalta ja se menee kaikkien testamenttien ohitse. Et tarvitse lakimisetä.
Korjaus tähän: pesänhoitajalta. Perunkirjoittaja on yleensä joku täysin vieras, joka voi kirjata lakiosavaatimuksen perukirjaan. Jos ei ole merkitty perukirjaan, ilmoittaa sitten vaatimuksen muille osakkaille tai ainakin testamentin saajalle. Vaatimus JAOSTA on tehtävä pesänhoitajalle, käytännössä muille pesän osakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perukirjan saa verottajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet perunkirjoitukseen kun kutsu tulee. Toiseksi pyydät perukirjan kopion itsellesi sitten, kun se valmistuu. Perukirja lähetetään verottajalle. Sieltä saat vanhojakin perukirjoja.
Milloin tämä perunkirjoitus on? Kun kutsua ei kuulu? Lisäksi voiko asian hoitaa toisella tavalla kun suvussa on narsisteja?
Ei voi hoitaa toisella tavalla muuten kuin juristien avustuksella. Perunkirjoitus on 3 kuukauden kuluessa kuolemasta. Jos olet perillinen, siitä pitää tulla sinulle todistettavasti kutsu, muuten ei ole laillinen.
Ei testamentti voi määrätä sinun lakiosaasi muille. Lakiosa kuuluu aina rintaperilliselle ja tottakai moitit pesänjakotilaisuudessa testamenttia ja vaadit lakiosasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoitus pitää tehdä 6 kk sisällä vainajan kuolemasta. Jos et ole avioleski, rintaperillinen etkä testamentin edunsaaja, ei sinne ole mitään asiaa. On aivan sama, miten hulluja ne ovat. Laki määrää, että perunkirjoitus tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoitus pitää tehdä 6 kk sisällä vainajan kuolemasta. Jos et ole avioleski, rintaperillinen etkä testamentin edunsaaja, ei sinne ole mitään asiaa. On aivan sama, miten hulluja ne ovat. Laki määrää, että perunkirjoitus tehdään.
Korjaan: 3 kk kuluessa vainajan kuolemasta on perunkirjoitus tehtävä. Sehän on asiakirja, joka menee verottajalle perintöveron laskemista varten.