Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perinnön lakiosan hakeminen

Vierailija
29.09.2021 |

Osaako kukaan kertoa miten se hoituu ilman haastemiestä?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosan vaatiminen hoituu helpoiten siten, että menee paikalle perunkirjoitukseen ja sanoo siellä: "Vaadin lakiosaani." Kannattaa myös katsoa, että lakiosavaatimus tulee kirjattua perukirjaan.

Lain mukaan perunkirjoitukseen pitää kutsua kaikki perintökaaren mukaiset perilliset silloinkin, kun on testamentti jollekin muulle.

Vierailija
42/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on on myös läheinen menehtynyt jo aikaa sitten. Mistä saisin selville ilmaiseksi paljonko minulle kuuluu perintöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat perunkirjoittajalle, että vaadit lakiosaasi. Ei tartteta erillistä lakimiestä. 

Mikäli perunkirjoittaja ei ole testamentinsaajaa, ei siitä ole mitään käytännön hyötyä. Ilman haastemiestä käytännössä mahdotonta.

Perukirjan tekijä voi kirjata lakiosavaatimuksen perukirjaan.

Vierailija
44/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuolinpesän osakkaat voivat hakea Käräjäoikeuden nimeämää pesänselvittäjää ( puolueetonta juristia) joka tekee perukirjoituksen ja / tai perinnönjaon. 

Eli vaikka muut osakkaat eivät suostu hakemaan ammattiapua, heidän on pakko suostua jos yksikin osakas sitä vaatii.

Lakiosan vaatimiselle oli joku aikaraja.  

Meillä kävi isäni kuoleman jälkeen niin että ensin veljeni yritti jättää saamansa kiinteistön ja rahat ilmoittamatta perukirjassa ja sitten veljeni tekemä perukirja ei mennyt pankin tarkastuksessa läpi kun siinä oli väärät tilinnumerot, väärät tiedot ja puuttui allekirjoitukset. Kun tätä veljeltäni kyselin ja ihmettelin sain häneltä vain tappouhkauksia vastaukseksi. Päättelin etten voi veljeeni näissä asioissa luottaa ja että on parasta hakea ammattiapua.

Itse täysin kokemattomana etsin ensin itselleni juristin, joka ehdotti sopivaa perintöasioihin erikoistunutta juristia käräjäoikeuden nimeämäksi pesänselvittäksi. Tästä laitettiin sitten hakemus ja vaikka muut perheen jäsenet ensin vastustivat he myöhemmin tajusivat etteivät voi muuta kuin suostua. 

Tämä oli hyvä ratkaisu. Vaadin ja sain lakiosani koska olin alkanut pelätä että veljeni ja äitini yrittävät jotenkin kavaltaa perintöosuuteni. Lasku oli pesänselvittäjältä pari kolme tonnia muistaakseni. ( pesässä oli kaksi asuntoa ja vähän osakkeita ym. ) Ja se lasku meni kuolinpesän maksettavaksi, eli siis kaikki jakoivat laskun.

Jälkeenpäin jäi harmittamaan vain se etten tajunnut hakea tuota pesänselvittäjää heti isäni kuoleman jälkeen. Mitä nopeammin nämä asiat hoituvat sen parempi.

Vierailija
45/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on on myös läheinen menehtynyt jo aikaa sitten. Mistä saisin selville ilmaiseksi paljonko minulle kuuluu perintöä?

Jos olet kuolinpesän osakas, voit katsoa perukirjasta, mitä perintöä jäi. Jos sinulla ei ole kopiota perukirjasta, mutta olet kuolinpesän osakas, voit pyytää verottajalta kopion perukirjasta (maksaa vähän).

Perukirjasta näet siis vainajalta jääneen omaisuuden. Käyttämällä tietoa muista kuolinpesän osakkaista ja omasta sukulaissuhteestasi vainajaan pystyt päättelemään, kuinka suuri osa perinnöstä kuuluisi sinulle.

Vierailija
46/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää hakea koska muuten kaikki menee testamentin mukaan. Lähinnä etsin tietoa vaatimuksen toimittamisesta ilman haastemiehen apua.

T. Ap

Virallisessa lehdessä tehty lakiosailmoitus. 

Vierailija
47/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

perukirjasta. siitä tulee kopio kaikille asianosaisille. 

Vierailija
48/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei tule jos vainajalta jäänyt leski joka perinyt puolisonsa sen vuoksi ettei ollut rintaperillisiä, jolloin sen ensin kuolleen (em vainajan) muut perivät omaiset ovat vasta lesken jälkeen kuolinpesän osakkaita. 

Vierailija
49/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosaa ei voi hakea, jos testamentin tiedoksisaannista on yli 6 kk. 

Vierailija
50/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postissa?

Vierailija
51/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kuolinpesän osakkaat voivat hakea Käräjäoikeuden nimeämää pesänselvittäjää ( puolueetonta juristia) joka tekee perukirjoituksen ja / tai perinnönjaon. 

Eli vaikka muut osakkaat eivät suostu hakemaan ammattiapua, heidän on pakko suostua jos yksikin osakas sitä vaatii.

Lakiosan vaatimiselle oli joku aikaraja.  

Meillä kävi isäni kuoleman jälkeen niin että ensin veljeni yritti jättää saamansa kiinteistön ja rahat ilmoittamatta perukirjassa ja sitten veljeni tekemä perukirja ei mennyt pankin tarkastuksessa läpi kun siinä oli väärät tilinnumerot, väärät tiedot ja puuttui allekirjoitukset. Kun tätä veljeltäni kyselin ja ihmettelin sain häneltä vain tappouhkauksia vastaukseksi. Päättelin etten voi veljeeni näissä asioissa luottaa ja että on parasta hakea ammattiapua.

Itse täysin kokemattomana etsin ensin itselleni juristin, joka ehdotti sopivaa perintöasioihin erikoistunutta juristia käräjäoikeuden nimeämäksi pesänselvittäksi. Tästä laitettiin sitten hakemus ja vaikka muut perheen jäsenet ensin vastustivat he myöhemmin tajusivat etteivät voi muuta kuin suostua. 

Tämä oli hyvä ratkaisu. Vaadin ja sain lakiosani koska olin alkanut pelätä että veljeni ja äitini yrittävät jotenkin kavaltaa perintöosuuteni. Lasku oli pesänselvittäjältä pari kolme tonnia muistaakseni. ( pesässä oli kaksi asuntoa ja vähän osakkeita ym. ) Ja se lasku meni kuolinpesän maksettavaksi, eli siis kaikki jakoivat laskun.

Jälkeenpäin jäi harmittamaan vain se etten tajunnut hakea tuota pesänselvittäjää heti isäni kuoleman jälkeen. Mitä nopeammin nämä asiat hoituvat sen parempi.

Ei silloin mitää LAKIOSIA vaadita jos ei ole testamenttia. Se että vaadit OMAA OSUUTTASI perinnöstä OIKEIN, ei ole LAKIOSAN vaatimista. 

Vierailija
52/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että jos on vaikka  4 sisarusta jotka eivät ole tekemisissä ja yksi on niin hän teettää perunkirjoituksen vaikka lapsellaan. Näin on tehty kymmenissä tuhansissa tapauksissa. Ilmoitusta muille ei ole tullut mistään. Etkö tosiaankaan tiedä asioiden oikeaa käytäntöä.

No se perunkirjoitus ei ole laillinen eikä sen mukaan tehty ositus ole laillinen. Perunkirjoituksen tekijän on pystyttävä näyttämään toteen että kutdut on lähetetty. 

Tuollainen perunkirjoitus ja sen pohjalta tehty ositus on käytännössä pesän kavallus.

Vierailija
53/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos on testamentti ja rintaperillisiä on useita ja vain yksi vaatii lakiosan? Saako vain vaatija lakiosan vai kaikki rintaperilliset?

Vierailija
54/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakiosaa ei voi hakea, jos testamentin tiedoksisaannista on yli 6 kk. 

Tämä on keskeinen kohta lakiosavaatimuksen määräaika alkaa juosta vasta, kun testamentti on annettu laillisesti tiedoksi.

Perintökaaren (40/1965) 14 luvun 4 mukaan:

Tiedoksianto rintaperillisille ja muille oikeutetuille tehdään haastemiehen välityksellä.

Haastemies toimittaa testamentista oikeaksi todistetun jäljennöksen perilliselle henkilökohtaisesti.

Vaihtoehtoisesti tiedoksianto voidaan toimittaa kirjallisesti postitse, jos perillinen itse kuittaa vastaanottaneensa testamentin.

Tämä vastaanottoilmoitus on oltava kirjallinen ja allekirjoitettu.

Tiedoksiannon jälkeen perilliselle alkaa kulua se 6 kuukauden määräaika, jonka kuluessa hänen on ilmoitettava, että hän vaatii lakiosaansa.

Testamentin pelkkä näyttäminen tai kertominen sen olemassaolosta ei riitä.

Määräaika ei ala juosta ennen kuin tiedoksianto on tehty lain mukaisesti.

Jos tiedoksiantoa ei ole annettu oikein, rintaperillinen voi myöhemminkin vaatia lakiosaansa.

Vierailija
55/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on testamentti ja rintaperillisiä on useita ja vain yksi vaatii lakiosan? Saako vain vaatija lakiosan vai kaikki rintaperilliset?

Ainoastaan vaatija. Muidenkin pitää vaatia sitä omalta osaltaan, jos haluavat saada lakiosansa.

Vierailija
56/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se saa lakiosan joka vaatii. Muut ei.

Meillä oli testamentti jossa äidille jäi hallintaoikeus ja isä toivoi testamentissaan ettei lakiosia vaadita. Isä oli jakanut perinnön meille kahdelle lapselleen tasan ja vaati minua ennen kuolemaansa vahtimaan että lain mukaan tässä toimitaan.

Koska veljeni yritti jättää laittomasti ilmoittamatta saamaansa ennakoperintöä ja äitini ja veljeni molemmat valehtelivat asiasta ja yrittivät siten petosta, päätin lopulta 1,5 vuotta isäni kuoleman jälkeen vaatia lakiosaani. Tämä onnistui koska testamenettia ei oltu annettu oikeaoppisesti virallisesti tiedoksi ja koska olin hankkinut käräjäoikeuden nimeämän pesänjakajan joka hoiti asian.

Vierailija
57/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se saa lakiosan joka vaatii. Muut ei.

Meillä oli testamentti jossa äidille jäi hallintaoikeus ja isä toivoi testamentissaan ettei lakiosia vaadita. Isä oli jakanut perinnön meille kahdelle lapselleen tasan ja vaati minua ennen kuolemaansa vahtimaan että lain mukaan tässä toimitaan.

Koska veljeni yritti jättää laittomasti ilmoittamatta saamaansa ennakoperintöä ja äitini ja veljeni molemmat valehtelivat asiasta ja yrittivät siten petosta, päätin lopulta 1,5 vuotta isäni kuoleman jälkeen vaatia lakiosaani. Tämä onnistui koska testamenettia ei oltu annettu oikeaoppisesti virallisesti tiedoksi ja koska olin hankkinut käräjäoikeuden nimeämän pesänjakajan joka hoiti asian.

Hetkinen. Isäsi vaati, että vahdit, että lain mukaan toimitaan. Ja halusi, ettette vaadi lakiosaa.

Lakiosan vaatiminen on laillista .

Vierailija
58/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan jatkaa tätä keskustelua kysymällä, voiko lakiosalla vaadittu perintö olla (lesken) hallintaoikeudessa? Vai pitäisikö lakiosa maksaa mieluummin rahana? Mitä jos raha ei riitä kaikkien lakiosan vaatijoiden osuuksiin?

Lakiosalla vaadittu perintö voi olla lesken hallintaoikeudessa ja jälkeläinen saa osuutensa, mutta se voi myös jäädä lesken hallintaan. 

Meillä äidille jäi hallintaoikeus koko isän perintöön, mutta vaadin ja sain lakiosan. Koska kuolinpesässä oli rahaa ja osakkeita, sain ne heti kun prosessi oli ohi.

Jos lakiosavaatimus koskee vainajan ja lesken yhteistä asuntoa, johon leskelle jää hallintaoikeus, jälkeläinen saa osuutensa asunnosta, mutta hallintaoikeus jää leskelle.

Meidän tapauksessa käräjäoikeuden nimeämä pesänselvittäjä ja -jakaja teki lopulta perukirjan ja samantien koko perinnön pesänjaon. Sain osuudet äidin hallintaan jäävistä asunnoista.  Lämpimästi suosittelen tätä puolueetonta juristia hoitamaan koko sotkun. Ja mitä nopeammin sen parempi. Ihan turhaa käyttää jäljellä olevia vuosiaan perheen jäsente kansa riitelyyn.

Vierailija
59/81 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen. Isäsi vaati, että vahdit, että lain mukaan toimitaan. Ja halusi, ettette vaadi lakiosaa.

Lakiosan vaatiminen on laillista .

Isäni tarkoitti ennen kuolemaansa että halusi minun pitävän puoleni. Ilmeisesti hän pelkäsi että veljeni ja äitini yrittäisivät viedä perintöäni ja siksi toivoi useaan otteeseen minun vahtivan että perinnönjako menee oikein ja lain mukaan.

Testamentissa oli mainittu toive että lakiosaa ei vaadita. Aluksi 1,5 vuotta tätä isän testamentin toivetta kunnioitinkin, mutta kun äitini ja veljeni petosyritys paljastui, perukirja ei mennyt pankin tarkastuksessa läpi ja kun jouduin lopulta 1,5 vuoden riitelyn jälkeen turvautumaan juristien apuun, päätin kuitenkin varmuuden vuoksi vaatia lakiosani. Luottamus veljeen oli mennyt.

Vierailija
60/81 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla oli 6 kuukautta aikaa testamentin tiedoksisaannista aikaa vaatia lakiosaa. Yksinkertaisinta olisi ollut kirjata se jo perukirjaan tai vastaukseen testamentin tiedoksisaannista.

Ei sillä ole mitään merkitystä, kuka perunkirjoituksen tekee. Ihan saman muotomääräykset siinä on, tekipä sen oikeustieteen professori tai naapurin teinipoika. Samalla tavalla siihen voi kirjata lakiosavaatimuksen. Silloin testamentinsaajan perintöverotuksessa otetaan se huomioon.

Tarkoitatko kuolinpesän jakoa? Se on jaettava, kun yksi osakas vaatii. Ilmoita vaatimuksesi pesänhoitajalle. Laita vaatimukseen määräpäivän ja ilmoitus, että haet oikeudelta pesänjakajan määräämistä, jos kuolinpesää ei siihen päivämäärään mennessä jaeta.