Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa minulle kiihkottomasti, miksi 2v jää päiväkotiin vauvan synnyttyä?

Vierailija
20.11.2014 |

En halua väittelyä (voiko siltä välttyä..), vaan ihan faktatietoa, miksi jotkut perheet päätyvät pitämään 2-vuotiaan päiväkodissa pikkusisaruksen synnyttyä. Kyse nimenomaan 2-vuotiaista ja vähän yli, ei 4-6-vuotiaista, joilla pikkusisarukseen on monien vuosien ikäero ja kaverit ovat jo tärkeämpiä.

Kommentit (207)

Vierailija
181/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä syy siihen, miksi vanhempi oli 10pv\kk hoidossa, oli miehen vuorotyö. Yövuorojen välissä miehen on pakko saada nukkua ilman lasten meteliä. Tällöin isompi oli hoidossa ja pienemmän kanssa kävin kärryilemässä tai pakkasilla haahuilin kauppakeskuksissa tms. Vauva nukui tyytyväisenä, isompi ei jaksaisi olla päivää pois kotoa ilman unitaukoja. Helpointa koko perheelle näin. Ilta ja aamuvuorot oli lapset kotona."

Entä sitten kun lapset menevät kouluun - iltapäiväthän lapset ovat kotona ja myös loma-ajat. Pari vuotiaat tuskin pitävät niin kovaa ääntä kuin koululaiset. Vai kuvitteletko, että yhteiskunta järjestää lapsellenne vielä 15v. "hoitopaikan", koska isä on vuorotyössä. Ihan oikeasti, tuo ei voi olla syy kunnallisen päivähoidon tarpeelle.

Miten olisi isälle joululahjaksi korvatulpat!

Vierailija
182/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:13"]Olin 10 vuotta päiväkodissa töissä, lopetin vuosi sitten ja vaihdoin alaa. Kolme suurinta syytä 2-vuotiaan päiväkodissa pitämiselle olivat seuraavat: 1. 2v tykkää päiväkodista ja päiväkodissa on tutut kaverit, vauvasta ei ole 2-vuotiaalle seuraa kotona. 2. Äiti ei jaksa vauvaa ja 2-vuotiasta samaan aikaan / Äiti halusi vauvalle samanlaisen vauva-arjen kuin esikoiselle, eli olla rauhassa kahdestaan. 3. Halu pitää päiväkotipaikka 2-vuotiaalla ja toive siitä, että pikkusisarus saa samasta päiväkodista helpommin paikan äitiysloman jälkeen.   [/quote] Itse olen kanssa törmännyt tuohon 3. Kohtaan. Vanhemmilla on kauhea pelko etteivät he saa enää pk paikkaa jos ottavat lapsen pois. "Hoitopaikkatakuu" olisi ehkä hyvä ratkaisu tähän T lastenhoitaja :)

helsingissä voi ottaa hoidonkeskeytyksen vanhemmalle lapselle vauvan synnyttyä eli täällä ei voi vedota tuohon 3. Kohtaan:) 

eräs perhe ei pärjännyt 2.5 vuotiaansa kanssa kun oli aika riiviö. Läheltä seuranneena lapselta puuttui vain rajat. Säälittää kun pitävät sen takia nyt jo 3vuotiasta pitkiä päiviä hoidossa. Usein lapsi viimeisten joukossa, kun äiti hakee vauvan kanssa. Onko tutkimusta sisarus-suhteen syntymisestä? 

[/quote]

[/quote]

Minulle sanottiin ainakin suoraan, että yli vuodeksi ei tuossa meidän päiväkodissa onnistu hoidon keskeytys. Kumma juttu, olisikohan pitänyt valittaa, kun tuolla väitettiin, että se on harkinnanvaraista. Ko. Päiväkotiin on uudella asuinalueella kamala tunku, siksi eivät pidä paikkoja varattuna.

162

[/quote]

eikös vuosikin olisi kiva lapselle olla hoidonkeskeytyksellä? Sen jälkeen sitten takaisin päiväkotiin! Isompi sisarus saa myös tutustua vauvaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:00"]

"Meillä syy siihen, miksi vanhempi oli 10pv\kk hoidossa, oli miehen vuorotyö. Yövuorojen välissä miehen on pakko saada nukkua ilman lasten meteliä. Tällöin isompi oli hoidossa ja pienemmän kanssa kävin kärryilemässä tai pakkasilla haahuilin kauppakeskuksissa tms. Vauva nukui tyytyväisenä, isompi ei jaksaisi olla päivää pois kotoa ilman unitaukoja. Helpointa koko perheelle näin. Ilta ja aamuvuorot oli lapset kotona."

Entä sitten kun lapset menevät kouluun - iltapäiväthän lapset ovat kotona ja myös loma-ajat. Pari vuotiaat tuskin pitävät niin kovaa ääntä kuin koululaiset. Vai kuvitteletko, että yhteiskunta järjestää lapsellenne vielä 15v. "hoitopaikan", koska isä on vuorotyössä. Ihan oikeasti, tuo ei voi olla syy kunnallisen päivähoidon tarpeelle.

[/quote]

Tää oli hyvä. Repesin. Voi olla että tulevaisuudessa perhe on pulassa:)

Vierailija
184/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma esikoiseni oli alle 2v, kun sisarus syntyi ja hänelle oli saatu osa-aikapaikka päiväkodissa. Silloin kuvittelin, että lapsi on jo tosi vanha (=kypsä päivähoitoon) ja muidenkin samanikäiset tuntuivat olevan hoidossa. Onneksi lapsi laittoi itse liinat kiinni asian suhteen ja otin hänet kotihoitoon. Tajusin vasta jälkikäteen, miten kauhea pieni hän oli enkä olisi todennäköisesti antanut itselleni anteeksi, jos olisin pitänyt hänet hoidossa. Kuopus meni hoitoon alle 2v kun menin töihin. Sekin harmitti, mutta siitä on päästy sentään yli. AP:lle vastaus: vanhempi ei tajua, että 2v on niin pieni kuin on, koska vauvaan suhteutettuna hän on jo iso ja omatoiminen.

Vierailija
185/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:10"]

En tiedä. Meillä oli juurikin 2 vuotias kotona ja viihtyi.

[/quote]

Koulussa tulee ongelmia. Lapsesi kasvaa araksi ja ei opi sosiaalisia taitoja.

Vierailija
186/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:10"]

En tiedä. Meillä oli juurikin 2 vuotias kotona ja viihtyi.

[/quote]

Koulussa tulee ongelmia. Lapsesi kasvaa araksi ja ei opi sosiaalisia taitoja.

[/quote]

Sosiaalisuus ei ole pelkkää oppimista vaan sisäsyntyistä temperamenttia ja ominaisuutta. Mieti, miten pahalta voi epäsosiaalisesta tuntua päivähoitoryhmässä. Stressi ryhmässäolosta alkaa jo pienenä lapsena ennen koulua. Kyllä käytöstapoja, toisten huomoimista jne. oppii myös kotona ja pihakavereiden ja serkkujen kanssa, kerhossa jne. 

Vierailija
187/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, purin ja raavin helposti kerhossa. En kuitenkaan tehnyt näin enää koulussa. Eihän siellä muutenkaan koko ajan tule joku iholle ja viemään tarvikkeitasi ja kirjojasi jne. 

Vierailija
188/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulle sanottiin ainakin suoraan, että yli vuodeksi ei tuossa meidän päiväkodissa onnistu hoidon keskeytys. Kumma juttu, olisikohan pitänyt valittaa, kun tuolla väitettiin, että se on harkinnanvaraista. Ko. Päiväkotiin on uudella asuinalueella kamala tunku, siksi eivät pidä paikkoja varattuna.

162

eikös vuosikin olisi kiva lapselle olla hoidonkeskeytyksellä? Sen jälkeen sitten takaisin päiväkotiin! Isompi sisarus saa myös tutustua vauvaan."

Aivan, uskon monelle lapselle tekevän vain hyvään päiväkotihoidon keskeytys, ihan samalla tavalla, kuin se tekisi hyvää meille aikuisille työelämästä esim. pitkät lomat, vuorotteluvapaat, vanhempainvapaat jne. ainakin niitä niin monet haluaisivat, mutta sitä samaa oikeutta eivät puolustuskyvyttömät lapset saa, kun vanhemmat pitävät kiinni omasta mukavuuden halusta ja leppoisista päivistä, ilman hoito-ja kasvatusvastuuta ja lapsi joutuu sijaiskärsijäksi, jopa omien vanhempien toimesta.

Ja miten käy sisarussuhteet, kun sisarukset erotetaan jo pienestä pitäen.

Vierailija
189/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli siksi esikko 3pv viikosta hoidossa koska sairastuin esikon vauva-aikana masennukseen. ennaltaehkäisevästi tuota meille suositeltiin toisen kohdalla, ettei käy liian raskaaksi. Ainakaan vielä masennus ei ole uusiutunut, joten olisko sitten turhaan hoidossa tuo esikoinen? No, siellä nyt on koska en halua ottaa sitä riskiä että masennus uusiutuu...

Vierailija
190/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:03"]

Meillä oli siksi esikko 3pv viikosta hoidossa koska sairastuin esikon vauva-aikana masennukseen. ennaltaehkäisevästi tuota meille suositeltiin toisen kohdalla, ettei käy liian raskaaksi. Ainakaan vielä masennus ei ole uusiutunut, joten olisko sitten turhaan hoidossa tuo esikoinen? No, siellä nyt on koska en halua ottaa sitä riskiä että masennus uusiutuu...

[/quote]

Eli masennus uusiutuu heti, jos joudut hoitamaan esikoista itse? Demoniko se on?

Vierailija
191/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ehkä sille isille tekisi hyvää herätä todellisuuteen? Lapsiperheessä ei voi elää kuten lapseton.

Vierailija
192/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:03"]

[/quote]

Eli masennus uusiutuu heti, jos joudut hoitamaan esikoista itse? Demoniko se on?

[/quote]

Ei, vaan lääkärini arvio on että vauvan ja pian 3-vuotiaan kanssa arki olisi minulle vielä turhan raskasta. Itse koen jaksavani hyvin.

Vierailija
193/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 sivua aivan käsittämättömiä selityksiä!

"Haluamme monta lasta, mutta emme jaksa hoitaa vanhempia vauvan syntyessä",

"2-vuotias HALUAA olla päiväkodissa" Onnea vaan, jos teillä noin pienet jo päättävät mitä tekevät. Voin kuvitella sieluni silmin miten vanhempi on poikkiteloin ja taapero tappelee oikeudestaan päivähoitoon.

"Lapset häiritsevät vuorotyötä tekevää isää, joten lapset pitää lakaista ulos." Toivottavasti isällä ei ole viikonloppuisin yövuoroja, kun pk:t on kiinni...

ja paljon muita hyviä selityksiä...

Vierailija
194/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:04"]

Koska kotiin pikkusisaruksen kanssa jäävä vanhempi pääsee helpommalla.

[/quote]

Onko tämä oma syysi vai mutu-tuntuma muiden ratkaisuista?

ap

[/quote]

Ystävieni tunnustus. Toki he muille jakelevat vain poliittisesti korrektia selitystä: "kun sillä on siellä kaverit". Tosin yhdellä ystävällä oli kyllä mielestäni kelpo syy: oli pakko, jotta pikkusisarus pääsee saman lähipäiväkotiin kun äiti menee vuoden päästä töihin. Muuten olisivat voineet joutua eri paikkoihin ja ties kuinka kauas. Näin meillä Espoossa, "syy" oli siis kaupungin politiikka.

Itse sain onnekseni olla kotona kun sain pikkusisaruksen. Omia lapsia ei ole (eikä tule).

[/quote]

Perheet eivät tule ajatelleeksi, että jos niitä hoitopaikkoja ei sementöitäisi omalle lapselle koko hoitoiäksi vaan vaihtuvuus sallittaisiin, myös itse olisi helpompi saada niitä lähihoitopaikkoja aina tarvitessaan. Nyt hoitopaikkoja pantataan ihan turhan takia ja hoitoa oikeasti tarvitsevat joutuvat jonottamaan, jopa perumaan työn aloittamistaan, ja kuljettamaan lapsia kaupungin toiselle laidalle.

Vierailija
195/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:55"]Koska halusin useamman lapsen pienellä ikäerolla. Niiden kanssa yksin kotona oleminen oli liki mahdotonta [/quote] Tuli kommentistasi mieleen: Vaadimmeko me äidit vähän liikaa? Kaiken pitää olla helppoa vaikka haluammelin paljon?

[/quote]

Typerin syy ikinä. Normaali äiti pärjää normaalien lasten kanssa ihan mainiosti. Meillä 3 lasta 3,5 vuodessa ja kaikki lapset vauvalomilla kotona. 

Vierailija
196/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 10:09"]

[/quote]

Tää oli hyvä. Repesin. Voi olla että tulevaisuudessa perhe on pulassa:)

[/quote]

Niinpä. Jani Sievinenkään ei ole mikään uima-altaan homeettomin kaakeli, mutta tajusi nukkua kuulosuojaimet päässä.

Vierailija
197/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan keskustelua mielenkiinnolla, vaikka tämä ei suoranaisesti kosketa meidän perhettä. Totean vain, että meidän 2-vuotiaalle päiväkoti on tehnyt hyvää. Sisaruksia ei ole eikä muuten olla muiden lapsiperheiden kanssa kauheasti tekemisissä, joten ei ole aikaisemmin oikein tykännyt toisista lapsista. Puistoissa, avoimessa päiväkodeissa jne. yritettiin aikaisemmin käydä, mutta niissä karttoi muita lapsia kuin ruttoa :D Päiväkodissa on sen sijaan oppinut sosiaalisemmaksi, ja nyt hyväksyy muut lapset, välillä jopa ihan hakeutuu toisten seuraan leikkimään. Päiväkoti on siis tehnyt meidän tapauksessa hyvää lapsen sosiaalisuudelle. Lapsi on hoidossa 3 päivänä viikossa 7 tuntia kerrallaan, itse teen osa-aikaisesti töitä (sisaruksia ei ole eikä ole tulossakaan ainakaan pariin vuoteen).

Vierailija
198/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin olla hirveä idioottiäiti ja jättää vajaa 2v. lapsen kunnan ryhmikseen. 5h per päivä, 2-3 kertaa viikossa. Aika paha. Ajan käytän kauppareissuun, asioiden hoitamiseen, ruoanlaittoon, siivoamiseen ja keskityn lopun aikaa vauvaan 100%. Vauvani on mulle viimeinen ja haluan nauttia siitä lyhyestä ajasta, kun hän on vielä niin pieni. Mietin myös itseäni ja jaksamista, olisi ihana ottaa päiväunet pienokaisen vierellä...
Tehkää te muut mitä tykkäätte, mua ei teidän moralisointi hetkauta. Meillä hoidon aloituksen jälkeen on muuten sekä esikoinen ja äiti olleet tyytyväisempiä.

Vierailija
199/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:22"]

Mä ajattelin olla hirveä idioottiäiti ja jättää vajaa 2v. lapsen kunnan ryhmikseen. 5h per päivä, 2-3 kertaa viikossa. Aika paha. Ajan käytän kauppareissuun, asioiden hoitamiseen, ruoanlaittoon, siivoamiseen ja keskityn lopun aikaa vauvaan 100%. Vauvani on mulle viimeinen ja haluan nauttia siitä lyhyestä ajasta, kun hän on vielä niin pieni. Mietin myös itseäni ja jaksamista, olisi ihana ottaa päiväunet pienokaisen vierellä...
Tehkää te muut mitä tykkäätte, mua ei teidän moralisointi hetkauta. Meillä hoidon aloituksen jälkeen on muuten sekä esikoinen ja äiti olleet tyytyväisempiä.

[/quote]

Olette varmaankin kaikki erittäin tyytyväisiä. Mutta jotta muutkin voisivat olla tyytyväisiä, voisitko ostaa tuon hoitopalvelun yksityseltä henkilöltä tai yritykseltä ilman yhteiskunnan tukea (kotitalousvähennyksen voi toki käyttää hyväksi, jos lasta hoidetaan kotona?)?

Vierailija
200/207 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen, kun jouduin tutustumaan siihen, miten sairaita ja vanhuksia hoidetaan (= ei hoideta), olen suorastaan raivoissani siitä, että yhteiskunta sallii äideille tällaisen ihmeellisen valinnanvapauden perheen suurimpien lasten osalta.