Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teiniäitien "hulppeat" asunnot

Vierailija
19.11.2014 |

Katselin tuossa noita teiniäitien jaksoja kun ovat vielä muutaman päivän areenassa esillä. Yksi yhteinen asia pisti ainakin silmään, miten ihmeessä 16-20 vuotiailla, uskaltaisin sanoa lapsilla, voi olla noin hienot kämpät alla. Tuossa jaksossa 4/24 tuo Teya esittelee uuttaa asuntoaan mihin muuttivat juuri poikaystävänsä kanssa. Ei herran jestas ei jokaisella työssäkäyvällä pariskunnallakaan ole tuollaista, saatikka yksinelävällä.

16-vuotiaana asutaan kuin herran kukkarossa. Ja voin ihan avoimesti myöntää, olen kateellinen. Itse opiskelijana saan asua jossain kämäisessä 60-luvun yksiössä, ikääkin kuitenkin jonkin verran enemmän kuin tuo 16, vaikka muutinkin kotoa 20-vuotiaana.

Sitten kun vielä katsoo minkälaisista kodeista ovat itse lähtöisin, omat vanhemmat asuvat huomattavasti vaatimattomammissa asunnoissa. Lasitettu parveke, 2000-luvulla rakennettu(?) todella siisti kämppä. Kyllä minäkin mielelläni olisin 16-vuotiaana muuttanut vanhempieni kämpästä omaan puolet kallimpaan ja hienompaan.

Millä **tun rahalla? Joku katto niissä tuissakin on oltava, jos sellaisia saavat...

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini muutti juuri makeaan kaupungin asuntoon. Kaveri on nyt äitiyslomalla ja valmistunut tradenomiksi, miehensä on sairaanhoitajaopiskelija. Kämppä on täysin uusittu, ihana keittiö ja aika kalliin näköinen kylpyhuone ja sieltä on hieno näköala. Miinuksena huonompi alue Itä-Helsingissä mutta en voi kuin ihmetellä miten on varaa. Olemme miehen kanssa molemmat työssäkäyviä eikä olisi ikinä varaa sellaiseen

Vierailija
42/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
44/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Ja tämä mutsis on bloggaajan sisko ihmetytti kun odotti vielä vauvaa ni ostivat talon, joka rakennettiinkin vielä heidän toiveidensa mukaisesti ja nyt ostivat vissiinkin uuden talon taas. Tuo tyttö vasta valmistui koulusta ja toista lastaan odottaa, ihmettelen vaan et millä hemmetin rahalla. Itse tuon ikäisenä ei todellakaan ollut sellaista pesämunaa et olis kämpän saanut, edelleen säästetään omaan kotiin, molemmat meistä käy töissä. En vaan tajua... Kai itsekkin olisin jo perhettä perustamssa jos kaiken sais tolleen kultalusikalla naaman eteen :/

Vierailija
45/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 23:50"]

Tiedättekö, miten saadaan lisää noita syvästi halvekisimianne teiniäiti-sossupummi-munverovaroillaeläjiä? Jättämällä tuollaiset tapaukset oman onnensa nojaan nimittäin. Tarjoamalla hyvät puitteet noille teiniäideille tullaan samalla tarjonneeksi hyvät puitteet teiniäitivitunloisten lapsille, jolloin heistä suuremmalla todennäköisyydellä tulee kunnollisia veroja maksavia kansalaisia. Jättämällä ns. heitteille ei saada kuin lisää syrjäytyneitä ja päihdeongelmaisia työkyvyttömyyseläkeläisiä.

Kateellista porukkaa. Ihmettelen.

[/quote]

Juuri näin. Itse olin nuori 90-luvulla. Olipa se onni, että saatiin kaupungin vuokrakämppä niin että meidän yh-äidillä ja meillä lapsilla oli katto pään päällä ja ruokaa sekä vaatteita. Ei ollut nimittäin ihan helppoa olla työttömän yksinhuoltajan lapsi. Muutaman vuoden minuakin on elätetty sossun tuilla ja hyvä niin. Mitenköhän joku murjussa bunkaaminen olis vaikuttanut mun ja sisarusteni elämään, mietin vaan. Kun nyt aikuisina ollaan kaikki ns. tavallisia työssäkäyviä veronmaksajia ja kuluttajia. 

Palkkani on alle suomalaisnaisen keskiansion, mutta silti tulen toimeen ihan kohtullisesti. Ei tulis mieleenkään kadehtia jotain teiniäitiä herranjestas! Mikä teitä vaivaa? (Oikeasti tässähän on kyse seuraavista sukupolvista, teiniäitien ja -isien lapsista.)

Vierailija
49/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista kuinka ei osata olla ollenkaan onnellisia toisten puolesta.

Vierailija
50/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen teiniäidin lapsi. Silloin sossu ei auttanut mutta vanhemmat kustansi kaikki viimosen päälle huonekaluja myöten. Isäni kävi toki töissä. Mun äiti ei ainakaan oppinut siitä mitään että sai kaiken tarjottimella, lastenhoitokin tuli sormia napsauttamalla kun mummu oli aina käytettävissä.  

Kun täytin 14 niin äiti alkoi huomauttelemaan kuinka näytin huo..lta ja kuinka mulla oli varaa hymyillä kun sain kotona asua (mun äitikin aikanaan olis saanut ja asuikin mutta halusi oman kämpän kun olin 1 -vuotias jonka hänen isovanhemmat hankki hänelle ja mun isälle, he eivät tuolloin siis asuneet yhdessä vielä vaan virallisesti vasta sitten kun äiti täytti 18v). 

En viitsi kaikkea sontaa kirjoittaa tänne mitä jouduin teini-iässä kokemaan äitini osalta. Hän alkoi itse käyttäytymään kuin teini ja minulle jäi periaatteessa kaikki kotityöt ja muu. Mun isä oli paljon poissa kotona ja kuuli vasta vuosien jälkeen millaista mun elämä oli silloin kun hän ei ollut kotona, mun äiti oli valehdellut hänelle kaikenlaista mitä mukamas olin tehnyt. Lukion suoritin ihan vaan hampaat irvessä. Kirjoituksiin mulla ei ollut aikaa lukea koska mun piti huolehtia sisaruksista jotta äiti voi aikuisopiskella rauhassa. Láhdin kotoa kun táytin 18 vuotta jolloin sain kuulla olevani kiittämätön lutka.

Annoin hänelle myöhemmin mahdollisuuden olla mummu lapsenlapsille mutta sekään ei toiminut. Aika paljon olen elämäni aikana seurannut teiniäitejä ja heidän elämäänsä. Mun kokemuksen mukaan lasten hyvä ei ole ekana listalla. Se käytös jää teinitasolle loppuelämäksi vaikka omasta mielestään ovat paljon muita aikuisempia ja viisaampia:(

Vierailija
51/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teyan avomies on ainakin kaksi vuotta vanhempi ja käy töissä joten saavathan he rahaa siitäkin. Lisäksi Teya sai vuoden verran lapsilisää myös itsestään, nyt vain lapsestaan ja vissiin myös kotihoidon tukea.

Vierailija
52/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 00:14"]

Kaverini muutti juuri makeaan kaupungin asuntoon. Kaveri on nyt äitiyslomalla ja valmistunut tradenomiksi, miehensä on sairaanhoitajaopiskelija. Kämppä on täysin uusittu, ihana keittiö ja aika kalliin näköinen kylpyhuone ja sieltä on hieno näköala. Miinuksena huonompi alue Itä-Helsingissä mutta en voi kuin ihmetellä miten on varaa. Olemme miehen kanssa molemmat työssäkäyviä eikä olisi ikinä varaa sellaiseen

[/quote]

No jos on kaupungin vuokra-asunto niin niissähän on edulliset vuokrat noin 10 euroa neliöltä.

Vierailija
53/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 01:45"]

Samaa olen ihmetellyt. Ja tämä mutsis on bloggaajan sisko ihmetytti kun odotti vielä vauvaa ni ostivat talon, joka rakennettiinkin vielä heidän toiveidensa mukaisesti ja nyt ostivat vissiinkin uuden talon taas. Tuo tyttö vasta valmistui koulusta ja toista lastaan odottaa, ihmettelen vaan et millä hemmetin rahalla. Itse tuon ikäisenä ei todellakaan ollut sellaista pesämunaa et olis kämpän saanut, edelleen säästetään omaan kotiin, molemmat meistä käy töissä. En vaan tajua... Kai itsekkin olisin jo perhettä perustamssa jos kaiken sais tolleen kultalusikalla naaman eteen :/

[/quote]

emiliakin on ahkerasti muuttanut ja aika hulppea on nykyinen kämppä..taitaa olla vanhemmat rikkaita ja sieltä saada rahaa...

Vierailija
54/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti haluaisi asua jossain wt-porukan täyttämässä kaupungin vuokratalossa? Lasitettu parveke ja laminaatit lattiassa eivät muuta miksikään sitä faktaa, että niissä asunnoissa asuu yhteiskunnan heikompi aines. 

Vierailija
55/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:37"]

Jep jätehuolto auttaa teyaaa 21- vuotiaaksi :DDD

[/quote]

eiköhän teya käy nykyään töissä..

Vierailija
56/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esim kaikki Oulun kaupungin asunnot on tuommosia :D joku paska parketti lintattu muovimaton päälle

Vierailija
57/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teya ollut lastensuojelunpiirissä nuorena, eli todennäköisesti sieltä saanut avustusta, ja jälkihuolto auttaa asunnon saamisessa täysi-ikäisyydestä 21 v asti. Nuorten ei tarvitse kun osoittee sormellaa, minkä asunnon haluavat ja jälkihuolto sen järjetää.

Vierailija
58/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pienituloisten ja keskituloisten elintasossa ei ole paljoakaan eroa. Mietin omaa ja siskoni perhettä. Molemmat olemme naimisissa, molemmilla kaksi lasta. Meillä tulot mieheni kanssa 4500 euroa netto kuukaudessa ja maksamme noin 90 neliön asuntoa omaksi, ei omaa saunaa.

Siskoni asuu VVO:n talossa vuokralla, itse ja miehensä työttömiä jo 10:ttä vuotta, tulot varmaan puolet siitä mitä meillä. Mutta erona on se, että me lyhennämme omaa lainaamme palkallamme, emmekä saa mitään tukia. Heille kaikki tuet juoksee, lasten päivähoidon saavat ilmaiseksi, myös lasten harrastukset saavat ilmaiseksi, joku vähävaraisten tuki mikälie jne. Meillä taas lasten harrastukset maksamme me vanhemmat itse.

Ainoa ero elintasossa on se, että he eivät koskaan matkustele ulkomailla ja heillä on vain yksi auto, kun meillä on kaksi. Muuten ei hirveitä eroja tule mieleen. He myös asuvat alle 10v vanhassa kerrostaloasunnossa, jossa on oma sauna.

Vierailija
59/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:30"]Teya ollut lastensuojelunpiirissä nuorena, eli todennäköisesti sieltä saanut avustusta, ja jälkihuolto auttaa asunnon saamisessa täysi-ikäisyydestä 21 v asti. Nuorten ei tarvitse kun osoittee sormellaa, minkä asunnon haluavat ja jälkihuolto sen järjetää.
[/quote]
Luin vahingossa että jätehuolto :/

Vierailija
60/71 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hulppeeta tossa nyt oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan