Jos epäilee kilpirauhasen liikatoimintaa niin voiko mennä päivystykseen?
Päivystys auki 08.00-11.00, joten jos joku osaa auttaa nii vastaa mahd. pian. :)
Oireina mulla hikoilua, kylmät kädet, painen tunne kurkussa ja hengenahdistus, paha olo.
Voiko näillä epäilyillä mennä sis päivystykseen (kun sivuilla lukee et vaan akuutit tapaukset) vai pitääkö soittaa aika lääkärille?
Äidilläni on vajaatoimintaa, ja perinnöllistähän tää sairaus voi olla. Olen 21-v nainen. :)
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 11:00"]Nonniin, tulin juuri päivystyksestä. Sanoin vaan siinä että henkeä ahdistaa ja on rytmihäiriöitä ollu pari pv kokoajan. Otettiin EGK, pulssi n. 110. Sitten hoitaja keskusteli lääkärin kanssa, annettiin beetasalpaaja tabu, ja kotiin hetkeksi. Lääkärin vastaanotollle klo 12 takasin. Hoitaja sano et aiheellista olis ottaa kilpirauhasarvot, vaikka en niistä itse mitään maininnut. Joten tunnnin päästä uudestaan. Ap
[/quote]
EKG vai EGK, en muista kummin päin menee. :) ap
Kyllä ne kilpirauhasen liikatoiminnan oireet voi alkaa hyvinkin nopeasti....
Oletatko, että asia muuttuu seuraavaan päivään mennessä?
En menisi päivystykseen.
Ap täällä taas! :)
Tosiaan alotusviestiin en oo ihan kaikkia oireita jostain syystä pistänyt. Eli oireita siis ollu sydämen tykyttely/rytmihäiriöt, hengenahdistus, palan tunnne kurkussa, nielemisvaikeudet, hiuksia saattaa yhdellä harjauskerralla irrota 50 kpl (joo, olen laskenut), kädet ja jalat on jääkylmät, huimaa, pahoinvointia, välillä tärisen ku horkassa, mielialat vaihtelee, en jaksa liikkua (lenkkeily), univaikeudet, heräilen yöllä enkä saa unta ja paino pudonnut n. viikon sisään n. 3 kg vaikka ruokahalu on kasvanut moninkertaiseksi.
Ens viikolle vasta sain labran... :| siihen asti siis vaa odottelua..
AP
Ja en käytä kofeiinia, tupakkatuotteita enkä alkomaholia.. :) Joku viittasi paniikkikohtaukseen tms. En siitä asiasta tiedä juuri mitään, mutta onko sillo oireet päällä koko ajan? Koska mulla tää olo on ihan jatkuvaa, ja tosiaan alko tollai ykskaks kaikki. Rytmihäiriöitä ollu joskus ennen harvakseltaan.
AP
Nii ja vielä yks asia jäi sanomatta, palan tunne kurkussa. Sitä oli jo joskus kesällä muutaman pv:n, mutta meni ohi. Nyt siis palannut, ja inhottava syödä ku tuntuu että kaikki jää kurkkuun kiinni. Ja se hengenahdistus tuntuu tossa kaulalla pahimpana, että joku *kuristaa* kokoajan.. AP
No mielestäni itsekkin kilpirauhasen liikatoiminnan sairastaneena, monioireisena vieläpä.... niin parempi mennä päivystykseen ainakin siinä vaiheessa, jos joutuu miettimään/pelkäämään näitä asioita esim. tuleeko mulle kohta sydänkohtaus? onko mulla nyt joku astmakohtaus vai miksi en sa kunnolla happea? tai tulenko mä kohta hulluksi?
"Oireet
Syystä riippumatta kilpirauhasen liikatoiminnan oireet ovat samat. Oireita ilmenee yleensä yhtä aikaa monen eri elinjärjestelmän taholta, mutta potilaasta toiseen oirekokonaisuus vaihtelee huomattavasti. Yleisimmät oireet ovat väsymys, hikoilu, painonlasku, jano, vapina, sydämen tykytys ja rytmihäiriöt, hermostuneisuus, ärtyneisyys, unettomuus, kiihtynyt suolen toiminta ja alentunut lämmön sieto. Iho on lämmin, nihkeä ja monesti punakka. Hiukset voivat haurastua ja irrota helposti. Sepelvaltimotaudin oireet saattavat pahentua.. Hengenahdistus on yleistä."
lähde: http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/potilasohjeet/kilpirauhasen-liikatoiminta/
"Kilpirauhasen liikatoiminnan oireet kehittyvät viikkojen tai kuukausien aikana." lähde: http://www.oireet.fi/kilpirauhasen-liikatoiminta.html
Selvisikö ap sulle jo ne kilpirauhasarvot?
Ei kilppari arvoja kannata edes tutkia muuten kuin samulla ennen kymmentä ja ei ole päiv. Asia. Kuulostaa myös paniikkioireilta :) voimia
kilpirauhasen liikatoiminta voi nimenomaan aiheuttaa myös paniikkikohtauksia...
Itsellä kilpparioireet alkoi todella yhtäkkisesti ja se olikin menoa sitten sairaalaan ambulanssilla. En tosin osannut epäilläkään tällaista sairautta kun kellään suvussa ei ole. t4v arvoni oli 70 kun se pitäisi olla max 22-23 riippuen viitearvoista.
kiitos numero 49, että kerroit asiasta. nyt ehkä moni ymmärtää kuinka vakavasta jutusta voi tosiaan olla kyse.
niin ja ihminen jolle tulee ensimmäistä kertaa paniikkikohtaus, ei yleensä tiedä että kyseessä on paniikkikohtaus...oireet voivat muistuttaa vaarallisia sairauskohtauksia ja kuten on jo huomattu...paniikkikohtaus ja liikatoiminta voivat kulkea käsikädessä...jolloin tämä paniikkikohtaus voi ollakin oire jostain hengenvaarallisesta sairaudesta/kohtauksesta..
Kertoisitko numero 49 mitä oireita sulla oli?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:37"]
Päivystys auki 08.00-11.00, joten jos joku osaa auttaa nii vastaa mahd. pian. :) Oireina mulla hikoilua, kylmät kädet, painen tunne kurkussa ja hengenahdistus, paha olo. Voiko näillä epäilyillä mennä sis päivystykseen (kun sivuilla lukee et vaan akuutit tapaukset) vai pitääkö soittaa aika lääkärille? Äidilläni on vajaatoimintaa, ja perinnöllistähän tää sairaus voi olla. Olen 21-v nainen. :)
[/quote]
Tuo ei kuvaile lainkaan liikatoiminnalle tyypillisiä oireita. Jos käytät nikotiinia ja/tai kofeiinia, kannattaa pistää heti lakko päälle.
t. Liikatoimintaa sairastanut
2