Jos epäilee kilpirauhasen liikatoimintaa niin voiko mennä päivystykseen?
Päivystys auki 08.00-11.00, joten jos joku osaa auttaa nii vastaa mahd. pian. :)
Oireina mulla hikoilua, kylmät kädet, painen tunne kurkussa ja hengenahdistus, paha olo.
Voiko näillä epäilyillä mennä sis päivystykseen (kun sivuilla lukee et vaan akuutit tapaukset) vai pitääkö soittaa aika lääkärille?
Äidilläni on vajaatoimintaa, ja perinnöllistähän tää sairaus voi olla. Olen 21-v nainen. :)
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:38"]Ei voi.
[/quote]
Eli pitää sis odottaa tän epämukavan olon kanssa ainaki 5 vk että pääsee lääkärille. :/ ap
[/quote]
Kyllä. Moni odottaa pahemmankin olon kanssa.
Vajaatoiminta on eri asia kuin liikatoiminta.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:41"]Luuletko, että tutkivat sen päivustyksessä? No eivät. Jos oireet ovat pahat, voivat koittaa hoitaa oireesi jollain, mutta eivät joida itse sairautta. Soita huomenna terveyskeskukseen ja pyydä saada lähete labraan nyt vaikka alkuunsa.
[/quote]
Ei siellä mitään lähetteitä kirjoitella puhelinpyynnöillä.
Varaat ajan omalääkärillesi ja siellä sitten selvitellään mitä tehdään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:41"]Luuletko, että tutkivat sen päivustyksessä? No eivät. Jos oireet ovat pahat, voivat koittaa hoitaa oireesi jollain, mutta eivät joida itse sairautta. Soita huomenna terveyskeskukseen ja pyydä saada lähete labraan nyt vaikka alkuunsa.
[/quote]
Eikös pysty edes poissulkemaan jotain muita sairauksia päivystyksessä käynnin aikana? Vaikka kuunnella sydäntä, keuhkoja tms tunnustella kilpirauhasia kaulalta? Ap
Mene päivystykseen. Verenpaine ja EKG (eli sydänfilmi) on syytä katsoa.
No mene sitten päivystykseen. Todennäköisesti saat lähetteen päälääkärille.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:43"]Vajaatoiminta on eri asia kuin liikatoiminta.
[/quote]
Suurin osa mun oireista kuulostaa liikatoiminnalta.. :/ ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:40"]Kuulostaa paniikkihäiriöltä
[/quote]
Paniikkihäiriön kyllä tunnistaa itse aika helposti. Mul on diagnosoitu se ja ärsyttää kun mitään vaivaa ei oteta tosissaan ja kaikki laitetaan paniikin piikkiin, vaikka siihen on lääkitys kunnossa ja paniikkioireita tosi harvoin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:43"]Vajaatoiminta on eri asia kuin liikatoiminta.
[/quote]
[/quote]
Suurin osa oireista kuulostaa paniikkihäiriöltä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:45"]No mene sitten päivystykseen. Todennäköisesti saat lähetteen päälääkärille.
[/quote]
No ajattelin juurikin että jos käy päivystyksessä nii saisin edes jotain osviittaa tähän tilanteeseeni. Epämukava olo kaulalla ei ole mukavaa.. :/ ja jos tulee aika lääkärille niin voi vähän rauhallisemmin mielin odottaa sen 5 vk ki tietää ettei ole hengenvaaraa.. Ap
Jos liikatoiminta iskee oikein rajuna, niin 5 viikkoa ei todellakaan pysty odottamaan. Soita aamulla terveyskeskukseen ja selvitä asiaa sitä kautta. Itsellläni on kokemus liikatoiminnan uusimisesta, jolloin vointi romahti täysin alle viikossa, eikä jalat enää kantaneet edes autoon, joten apua ei välttämättä voi odottaa viikkoja.
Liikatoimintaepäily tulee tutkia heti!!!
uote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:43"]Vajaatoiminta on eri asia kuin liikatoiminta.
[/quote]
[/quote]
Ei tarvitse mennä päivystykseen, ellet pelkää sydänkohtausta. Varaa huomenna aika lääkärille. Kerro varatessa liikatoiminnan epäilystä, pääset nopeammin vastaanotolle.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:43"]Vajaatoiminta on eri asia kuin liikatoiminta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, parempihan se on tietty tutkia ihan lääkärillä että mikä vaiva siellä on, oon vaan aatellu että liittyis kilpirauhasiin kun äitillä ja sen 2 sisaruksella on vajaatoimintaa, ni jos on perinnollistä. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:43"]Vajaatoiminta on eri asia kuin liikatoiminta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, parempihan se on tietty tutkia ihan lääkärillä että mikä vaiva siellä on, oon vaan aatellu että liittyis kilpirauhasiin kun äitillä ja sen 2 sisaruksella on vajaatoimintaa, ni jos on perinnollistä. Ap
[/quote]
No varaat ajan sinne lääkärille, odotat kunnes pääset sinne. Jos sinä aikana oikeasti käy jotain mikä vaatii päivystystä niin sitten menet sinne.
Jos nyt menen päivystykseen oireineni, niin kaippa ne siellä osaa ohjata jatkosta. En halua kyllä pidempään valvoa öitä kun yhtää ei pysty makaamaan. :/ ap
Mikä päivystys on auki muutaman tunnin???
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:00"]Mikä päivystys on auki muutaman tunnin???
[/quote]
Pieni paikkakunta.. :/ lähin päivystys, joka auki 24/7 on n. 40 km päässä. Sinne en nyt uskalla lähteä ajelemaan, odotan aamuun ja menen tohon kunnan päivystykseen. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:00"]Mikä päivystys on auki muutaman tunnin???
[/quote]
Pieni paikkakunta.. :/ lähin päivystys, joka auki 24/7 on n. 40 km päässä. Sinne en nyt uskalla lähteä ajelemaan, odotan aamuun ja menen tohon kunnan päivystykseen. Ap
[/quote]
Kerro sitten miten kävi?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:38"]No ei todellakaan
[/quote]
Voi itku, vaikuttaa nimittäin kokoaikaiseen olotilaan. Ei pysty nukkua kun paine tuntuu erityisesti kun makaa. Kokoajan levoton ja hermostunut olo. Ap