Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos epäilee kilpirauhasen liikatoimintaa niin voiko mennä päivystykseen?

Vierailija
19.11.2014 |

Päivystys auki 08.00-11.00, joten jos joku osaa auttaa nii vastaa mahd. pian. :)
Oireina mulla hikoilua, kylmät kädet, painen tunne kurkussa ja hengenahdistus, paha olo.
Voiko näillä epäilyillä mennä sis päivystykseen (kun sivuilla lukee et vaan akuutit tapaukset) vai pitääkö soittaa aika lääkärille?
Äidilläni on vajaatoimintaa, ja perinnöllistähän tää sairaus voi olla. Olen 21-v nainen. :)

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:38"]Ei voi.
[/quote]

Eli pitää sis odottaa tän epämukavan olon kanssa ainaki 5 vk että pääsee lääkärille. :/ ap
[/quote]

Yksityiselle voit mennÄ vaikka heti aamusella ja suuri osa yks.lÄÄk,asemista on auki ymp.vuorokauden. Eli voit vaikka heti sinne.

Vierailija
2/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:00"]Mikä päivystys on auki muutaman tunnin???
[/quote]

Pieni paikkakunta.. :/ lähin päivystys, joka auki 24/7 on n. 40 km päässä. Sinne en nyt uskalla lähteä ajelemaan, odotan aamuun ja menen tohon kunnan päivystykseen. Ap
[/quote]

Kerro sitten miten kävi?
[/quote]

Kerron toki, jos vaan löydän tän ketjun vielä huomenna.. :) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meni lääkärissä? oliko liikatoiminta?

Sun oireet kuullostaa ihan samalta, kuin mulla. ja mulla oli kilpirauhasen liikatoiminta...tosin thyroxinin aiheuttama.(pitkä stoori, en jaksa selittää... )

Mulla oli ihan oudon paniikkinen olo kokoajan ilman syytä ja lepopulssi oli sen 100, pienikin liikunta jo aiheutti kamalan tykytyksen.. paineen/palan tunne oli kokoajan kurkussa myös.

En pystynyt myöskään keskittymään mihinkään, piti kokoajan istuessa liikutella jalkoja ja käsiä. kurkkukipua oli myös parin viikon välein sekä äänen menetystä.

Vierailija
4/56 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
5/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
6/56 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö jo lääkärissä?

Vierailija
7/56 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:33"]

Miten meni lääkärissä? oliko liikatoiminta?

Sun oireet kuullostaa ihan samalta, kuin mulla. ja mulla oli kilpirauhasen liikatoiminta...tosin thyroxinin aiheuttama.(pitkä stoori, en jaksa selittää... )

Mulla oli ihan oudon paniikkinen olo kokoajan ilman syytä ja lepopulssi oli sen 100, pienikin liikunta jo aiheutti kamalan tykytyksen.. paineen/palan tunne oli kokoajan kurkussa myös.

En pystynyt myöskään keskittymään mihinkään, piti kokoajan istuessa liikutella jalkoja ja käsiä. kurkkukipua oli myös parin viikon välein sekä äänen menetystä.

[/quote]

No ei se ole voinut selvitä vielä onko liikatoimintaa vai ei, kolpirauhaskokeet tulee ottaa ennen kello aamukymmentä.

t. liikatoimintainen

Vierailija
8/56 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 12:57"]Kävitkö jo lääkärissä?
[/quote]

Juu kävin. Laitto lähetteen labraan, ja määräsi Propralia rytmihäiriöihin tarvittaessa. Tosiaan pulssi oli aamulla EKG mittauksessa 110, annetiin 10mg propralia. 12 kun menin uudelleen niin pulssi laskenut 80, verenpaine normaali jne. (20 vaille 11 otin sis päivystyksessä pillerin.)
Labrassa käynnin jälkee tiedän vähä enempi että mistä on kyse. :) ap

Vierailija
9/56 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne oireet ala yhtäkkisesti.

Vierailija
10/56 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonniin, tulin juuri päivystyksestä. Sanoin vaan siinä että henkeä ahdistaa ja on rytmihäiriöitä ollu pari pv kokoajan. Otettiin EGK, pulssi n. 110. Sitten hoitaja keskusteli lääkärin kanssa, annettiin beetasalpaaja tabu, ja kotiin hetkeksi. Lääkärin vastaanotollle klo 12 takasin. Hoitaja sano et aiheellista olis ottaa kilpirauhasarvot, vaikka en niistä itse mitään maininnut. Joten tunnnin päästä uudestaan. Ap

Vierailija
11/56 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Täsmällee samoja tuntemuksia oli mullakin kurkussa jne. Mulla oli siis lääkityksen aiheuttama liikatoiminta.

ja muistan, että kummasti mulla katosi ääni tosi helposti ja oli sellaisia kurkunpääntulehduksen oireita usein päällä muutenkin. multa irtosi kamalasti hiuksia myös ja laihduin hieman...tai pikemminkin kaikki ylimääräinen turvotus hävisi kokonaan kasvoilta ja kehosta. Mä myös saatoin puhua tosi nopeasti, enkä pystynyt kunnolla keskittymään yhteen asiaan tai esim. toisen ihmisen kuuntelemiseen. Mutta pahinta oli ne paniikkikohtaukset mitkä tuli siitä jatkuvasta nopeasta lepopulssista+hengenahdistuksesta tavallaan ns. sivutuotteena.... :/

endokrinologi kertoi mulle myös, että silloin kun kilpirauhasarvot heilahtaa nopealla aikavälillä alas tai ylös niin sekin aiheuttaa noita oireita. Kuulemma ns. kilpirauhasta oikeasti kutittaa, kun se yrittää aktivoitua tasapainoon niin sanotusti. eli se kurkun outo kutina ja ahdistus johtuu tosiaan ihan siitä kilpirauhasesta itsestään. (myös siis vajaatoiminnassa esiintyy hengenahdistusta jne.)

toivottavasti tilanne selviää pian ja saat oireet kuriin! tulethan sitten kertomaan vaikka uudella aloituksella kilpirauhasarvojesi tuloksista ja lääkärin jatkosuunnitelmista? :)

Iloista joulun odotusta!

Vierailija
12/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
13/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no et voi..varaat ajan niinkuin muutkin

Vierailija
14/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:38"]Ei voi.
[/quote]

Eli pitää sis odottaa tän epämukavan olon kanssa ainaki 5 vk että pääsee lääkärille. :/ ap

Vierailija
15/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan

Vierailija
16/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. No et voi

Voit sitten jos oireet tulivat äkillisesti. Silloinhan tosin tuskin on kyse kilpparista.

Vierailija
17/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 20:39"]Huoh. No et voi

Voit sitten jos oireet tulivat äkillisesti. Silloinhan tosin tuskin on kyse kilpparista.

[/quote]

Oireet alko pari pv sitten. Ap

Vierailija
18/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paniikkihäiriöltä

Vierailija
19/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireet on tosi hankalat, on syytä mennä. Syy voi olla mikä tahansa, myös tyreotoksikoosi vaatii joskus pitkälle edenneenä päivystyksellistä hoitoa. On muuten vastakohta kilpirauhasen vajaatoiminnalle.

Vierailija
20/56 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että tutkivat sen päivustyksessä? No eivät. Jos oireet ovat pahat, voivat koittaa hoitaa oireesi jollain, mutta eivät joida itse sairautta. Soita huomenna terveyskeskukseen ja pyydä saada lähete labraan nyt vaikka alkuunsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme