Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi päättää: kissan omistaja vai se, jolle omistaja jättää kissan hoitoon? (Omistajan mielestä kissalla ei olekaan hyvä olla hoitopaikassa)

Vierailija
29.09.2021 |

Äitini lähti lomalle ja toi meille kissansa hoitoon. Kissa on ollut meillä ennenkin, mutta lyhyempiä aikoja.

Kissa oli eilen ollut meillä viikon, ja ensimmäistä kertaa taapero veti sitä hännästä. Kissa reagoi siten, että luikki karkuun makuuhuoneeseen. Nyt tuntuu pelkäävän taaperoa.

Kerroin asiasta tänään puhelimessa, ihan kevyesti ikään kuin kuulumisina. Lisäsin, että kissa voi hyvin, syö ja käy laatikolla.

Äiti sanoi, että koska kissa on selvästi stressaantunut, joten se täytyy viedä omaan kotiinsa. Joko niin, että ajan sinne aamuin illoin (~30 min suuntaansa) tai siten, että asun siellä itse.

Ja oli ihan tosissaan.

1) Heräisin joka aamu neljältä jotta ehtisin käydä ruokkimassa kissan aamulla. Ilta ei periaatteessa ole ongelma.

2) Jättäisin lapseni isänsä kanssa, jotta voin asua kissan kanssa, jolla on täälläkin kaikki aivan hyvin.

Kieltäydyin kummastakin. Aistin tänne asti, miten äiti repii hiuksia päästään.

Saanko minä itse kissan hoitajana arvioida kissan hyvinvoinnin tason ja tehdä päätöksen sen mukaan, vai pitääkö minun nyt oikeasti tehdä niin kuin kissan omistaja vaatii, eli viedä kissa kotiinsa ja hoitaa se tavalla 1 tai 2?

Tiedän, ei olisi pitänyt kertoa, mutta tulipahan sanottua.

Erityisesti lemmikinomistajien mielipiteitä toivon kuulevani.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päätät tai äiti keskeyttää "lomansa".

Vierailija
2/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan omistaja päättää KISSAN asiat. Ei sun. Eli jos hän haluaa kissan kotiin ja sä et voi sitä siellä hoitaa, sitten äitisi hommaa sinne toisen hoitajan. T. koiranomistaja ja äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi päättää itse kissastaan. Kunhan hommaa sille kyydin ja hoitajan.

Ei kissa ole vaarassa ja voi hyvin. Siis et tee mitään väärää. Äitisi tekee mitä lystää. Tai sitten viet pokkana kissan lähimpään hoitolaan...

Vierailija
4/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja tietenkin päättää, muttei voi velvoittaa sinua toimimaan hänen mielensä mukaan.

Meillä elukat menee aina eläinhoitolaan sellaisten reissujen ajaksi, kun eivät voi mukaan tulla. Ei tarvitse rasittaa kenenkään arkea niillä ja tulevat hoidetuksi niin kuin on sovittu. Helpointa ja selkeintä kaikille.

Vierailija
5/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilta ei sinulle todella periaatteessa ole ongelma, niin voisit ehdottaa äidillesi että käyt ruokkimassa ja siivoamassa kakat kerran päivässä.

Märkäruokaa siis kerran päivässä ja raksuja tietenkin muuksi ajaksi.

Siitä ei kissa mene rikki ja kerran päivässä riittää kissalle hyvin. Tämä olisi äidillesi ikään kuin kompromissi punnittavaksi: taapero, vai hoivaa ”vain” kerran vuorokaudessa.

Vierailija
6/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kissan omistaja päättää kissansa hoidosta. Minä kyllä keskeyttäisin lomani ja hakisin kissani heti pois tuollaisesta paikasta, jossa sitä vedetään hännästä. Eikö sille taaperolle ole opetettu, että eläimiä ei saa kiusata. Sanoit itsekin, että kissa pelkää ja on stressaantunut. Toivottavasti et enää ikinä ota kissaa hoitoosi. Ja tuskinpa äitisi edes antaa. Minä en ainakaan en toisi kissaani sulle "hoitoon".

Vierailija
7/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajelua tulee 30 minuuttia per suunta, niin aamuin illoin käymällä puhutaan jo kahdesta tunnista autossa.

Äitisi päättää kissansa asiat, mutta ei voi päättää että pyöritätte perhe-elämänne ja asianne kissan ehdoilla. Itse sanoisin, että kissa joko jää tänne ja sitä hoidetaan täällä, tai sitten äiti etsii jonkun toisen hoitajan ja hoitopaikan, mutta en todellakaan ala istumaan kahta tuntia päivässä autossa kissan takia.

Vierailija
8/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti kissan omistaja päättää kissansa hoidosta. Minä kyllä keskeyttäisin lomani ja hakisin kissani heti pois tuollaisesta paikasta, jossa sitä vedetään hännästä. Eikö sille taaperolle ole opetettu, että eläimiä ei saa kiusata. Sanoit itsekin, että kissa pelkää ja on stressaantunut. Toivottavasti et enää ikinä ota kissaa hoitoosi. Ja tuskinpa äitisi edes antaa. Minä en ainakaan en toisi kissaani sulle "hoitoon".

Kiitos kaikille vastauksista, nyt ensin vastaan tähän:

Nythän tässä oli hyvä tilaisuus opettaa, kun se eläimen hännästä vetäminen ensimmäisen kerran tapahtui.

Ärsyttävää provoamista sinun puoleltasi, koska en ole sanonut kissan olevan stressaantunut, vaan äitini sanoi. Minä sanoin, että kissa vetäytyi makuuhuoneeseen, mutta syö ja juo ja käy laatikolla, kylläkin väistellen taaperoa, mikä on ihan ymmärrettävää heti, kun taapero on ollut liian kovakourainen.

Ap

Vierailija
9/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin taaperoa on myöskään opetettu vetämään kissaa hännästä. Pienet lapset nyt eivät vain ymmärrä ja sisäistä kaikkia asioita heti, eikä pieni taapero ymmärrä syy-seuraussuhteitakaan.

En tietenkään tarkoita, että tuo olisi ok tai etteikö lasta tulisi vahtia niin ettei vastaavaa tapahdu, mutta silti joskus vain voi tapahtua. Maailmanloppu ei silti koittanut, ja varmaan tuo kissakin tapahtuneesta toipuu. Luultavasti myös ap hoksaa nyt paremmin seurata tilannetta, jos kissa heille jää.

Vierailija
10/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi että kissa ollut hänellä hoidossa ennenkin. Ei sitten ole tullut mieleen opettaa sille taaperolle, että kissaa ei vedetä hännästä. Vasta sitten, kun vahinko tapahtui, niin hoksasi tämän.. Ja ilmiselvästi kissa on stressaantunut ja peloissaan, jos väistelee ja luikkii piiloon.

Vierailija
11/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin minä hakisin kissan pois. Tosiaankaan ei ok että vedetään hännästä.

Vierailija
12/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi kadut että sanoit taaperon teosta? Tottakai tuollaisesta pitää kertoa omistajalle!!

Ap:n äiti olis voinu alunperinkin hommata kissalle hoitajan kotiin. Mun kissalla käy tuttu hoitaja kun olen poissa. Asuu kyllä lähellä.

Joko pidät taaperon pois kissan kimpusta tai viet kissan kotiin (äiti maksaa kulut) ja äiti hommaa kotiin jonkun hoitajan.

Vierailija
13/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa kissalle tila, jonne taaperolla ei ole asiaa. Sinne ruoka, vesi ja hiekkalaatikko. Kissa pääsee sinne rauhaan ja turvaan niin halutessaan.

Vierailija
14/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äiti voi tuommoista vaatia, mutta kyllä sinun on pidettävä parempaa huolta, että taapero ei pääse enää vetämään kissaa hännästä.

Vierailija
15/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joskus tulee sanottua asia, joka itselle ei merkkaa paljon mitään, mutta toisen maailma kaatuu siihen. Aikanaan koiranpennun kasvattaja sai slaagin, kun kuuli että opetamme koiralle sisäsiisteyttä myös pakkasella...

Vierailija
16/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei äiti voi tuommoista vaatia, mutta kyllä sinun on pidettävä parempaa huolta, että taapero ei pääse enää vetämään kissaa hännästä.

Luulen että kissa oppi karttamaan taaperoa niin, ettei asiasta liene huolta enää.

Vierailija
17/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kysyt tuommoista? Mikäli mutsi maksaa kissan hoidosta min. 20,- / tunti, niin se olet Sinä joka päätät mitä polkkaa kissaa tanssii.

Vierailija
18/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän vielä vastauksista!

Kissa jää meille.

Outoa, että alle kaksivuotiasta pidetään nyt jonain hännästä kiskovana kissavihaajaöykkärinä, kun se kerran tarttui kissan häntään. Enkä ymmärrä, miten olisin voinut tuollaiselle mini-ihmiselle opettaa etukäteen, että ”soo soo kissaa ei sitten vedetä hännästä” kun sellainen skenaario ei ollut vielä käynyt kummankaan mielessäkään.

Kissan hännän puolesta kauhistelijat voitte varmaan ymmärtää, että taapero ei suinkaan kisko häntää kaksin käsin.

Lapsi ei ole erityisen kiinnostunut kissasta, joten sitä ei tarvitse pitää poissa kissan ”kimpusta”. Nyt sattuivat hellittelemään ja vahinko sattui.

Kissa viihtyy makuuhuoneessa, mutta reippaasti se on sieltä poistunut syömään ja laatikolle. Välttelee lasta, jota ei kuitenkaan muutenkaan kiinnosta.

Nyt saa kissa olla päivän yksin ja levätä tämän traumaattisen kohtaamisen yli. Illalla varmaan jo parempi.

Ap

Vierailija
19/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan OMISTAJA tekee KAIKKI kissaansa koskevat päätökset.

Senhän sanoo järkikin.

Vierailija
20/41 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan olisi ihan järjettömän hyvä oppimisitilanne sekä muksulle että kissalle. Taaperoa voi (täytyy) alkaa opettamaan kuinka eläinten kanssa ollaan ja kissa pääsee näkemään, ettei taaperosta ole vaaraa, kun homma ei toistu. Kissankin on hyvä tottua lapseen joka on osa sen elämää.

Äitisi ylireagoi asiaan, mutta kuten tuossa aiemmin sanottiin, hän järkkää sitten kissalle uuden hoitojärjestelyn jos niin parhaakseen katsoo.

T. 4 kissan omistaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme