Kumpi päättää: kissan omistaja vai se, jolle omistaja jättää kissan hoitoon? (Omistajan mielestä kissalla ei olekaan hyvä olla hoitopaikassa)
Äitini lähti lomalle ja toi meille kissansa hoitoon. Kissa on ollut meillä ennenkin, mutta lyhyempiä aikoja.
Kissa oli eilen ollut meillä viikon, ja ensimmäistä kertaa taapero veti sitä hännästä. Kissa reagoi siten, että luikki karkuun makuuhuoneeseen. Nyt tuntuu pelkäävän taaperoa.
Kerroin asiasta tänään puhelimessa, ihan kevyesti ikään kuin kuulumisina. Lisäsin, että kissa voi hyvin, syö ja käy laatikolla.
Äiti sanoi, että koska kissa on selvästi stressaantunut, joten se täytyy viedä omaan kotiinsa. Joko niin, että ajan sinne aamuin illoin (~30 min suuntaansa) tai siten, että asun siellä itse.
Ja oli ihan tosissaan.
1) Heräisin joka aamu neljältä jotta ehtisin käydä ruokkimassa kissan aamulla. Ilta ei periaatteessa ole ongelma.
2) Jättäisin lapseni isänsä kanssa, jotta voin asua kissan kanssa, jolla on täälläkin kaikki aivan hyvin.
Kieltäydyin kummastakin. Aistin tänne asti, miten äiti repii hiuksia päästään.
Saanko minä itse kissan hoitajana arvioida kissan hyvinvoinnin tason ja tehdä päätöksen sen mukaan, vai pitääkö minun nyt oikeasti tehdä niin kuin kissan omistaja vaatii, eli viedä kissa kotiinsa ja hoitaa se tavalla 1 tai 2?
Tiedän, ei olisi pitänyt kertoa, mutta tulipahan sanottua.
Erityisesti lemmikinomistajien mielipiteitä toivon kuulevani.
Kyse ei välttämättä ole rahan säästämisestä. Kyseessä voi olla arka kissa, jonka mielummin jättää tutulle tyttärelleen kuin vieraaseen hoitolaan. Kaikki ei ole ihan niin mustavalkoista. Sinultakin näyttää puuttuvan kokonaan empatiakyky huolestunutta kissan omistajaa kohtaan.