Minä en vieläkään rehellisesti tiedä kumpi on terveellisempää: kasvirasva vai eläinrasva
Koulussa puhuttiin aikoinaan aina, että kasvirasva on terveellistä ja eläinrasva pahasta. Mutta menin asian suhteen sekaisin jo yli kymmenen vuotta sitten, kun karppaus oli muotia ja ne julisti, että eläinrasva on terveellistä ja rypsiöljy pahasta. Sen jälkeen en ole tiennyt. Vaihdoin silloin Keijun Oivariiniin ja olen käyttänyt siitä asti. Puolet pahaa ja puolet hyvää kai. Oli se sitten kummin päin vain. Terveydenhoitoalalla olevat sukulaiset kauhistelee, ne syö jotain kolesterolia alentavaa margariinia. Kausittain syön myös kermaisia juttuja, sitten yhtäkkiä taas en, kun mietin että jos ne on sittenkin pahasta. Kolesterolia en ole mitannut aikoihin. Se oli joskus 2008 tai 2009 koholla, siis paha kolesteroli. Kerran kysyin lääkärissä että tarvisko kontrolloida, mutta se vaan totesi että ei tarvi, että on johtunut vaan hoitamattomasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Kommentit (45)
Kyllähän sen järkikin jo sanoo, että kemiallisesti prosessoidun margariinin syöminen on pelkkä lobattu mainostemppu, eikä sillä ole mitään tekemistä terveellisyyden kanssa.
Todella vaikea kysymys, mitä itsekin usein pähkäilen, enkä tiedä mitä mieltä olen.
3/4 isovanhemmastani sairasti sydän- ja verisuonitautia, vaikka olivat osa heistä hoikkia ja söivät lähinnä lihaa, juureksia, perunaa, marjoja, hiivaleipää, voita ja maitoa suoraan tankista. Ei alkoholia, pizzaa, eineksiä tai karkkia yms.
Reilu vuosi sitten, ennen kilpirauhaslääkityksen nostoa, meinasin saada kolesterolilääkityksen suvun sydäntautien vuoksi jo reilu 30v, mutta lopetin juustot ja kermat arkisin, vaihdoin ensimmäistä kertaa haukuttuihin vähärasvaisiin tuotteisiin ja oivariinin vegaaniseen levitteeseen. Vältin syömästä myös hyvää rasvaa. Ensimmäistä kertaa kolesteroliarvoni olivatkin lähelle normaalia vaikka sukurasituksen vuoksi uskottiin ettei ne minun kohdalla normalisoidu.
Mulla on nuorena olleet hyvät rasvat yli viitteiden kolesterooleissa ja huonot myös hieman yli. Sitten kävikin niin, että hyvät rasvat laski alle viitteiden ja huonokin kohosi lisää. Tuli siis rasva-aineenvaihdunnan häiriö, mikä korjaantui kun aloitettiin kilpirauhaslääkitys, mutta jäi keikkumaan koholle kuitenkin vuosiksi. Ennen kolesterolilääkityksen uhkaa testasin syödä myös hyvää rasvaa vähemmän ja siinä kävikin niin että se rupesi nousemaan kun söin vain vähän hyvää ja huonoa rasvaa. Kilpparilääkityksen nostot toki laskee aina suurimman osan pahasta ja nostaa myös hyvää. Mutta aloin pohtimaan, että onkohan niin, että myös liika hyvä rasva aiheuttaa myös rasva-aineenvaihdunnan häiriötä pitkällä tähtäimellä kun olin luputtanut niitä koko elämäni, ja kun keho menee rasva-aineenvaihdunnan häiriön tilaan, myös hyvä rasva tulee pahaksi ja silloin osaltani uskon että minulle sopii paremmin vähärasvaiset tuotteet. Voiko tämä olla ikään kuin rasvan oma diabetes ettei kehoni kestä pehmeää eikä kovaa rasvaa enää?
Nuorena karppasin vuoden ja silloinkin oli kolesteroolit koholla.
Terveydenhuollossa ja kansallisissa ravintosuosituksissa suositaan kasvirasvoja ja kalaöljyjä. Varmasti myös koville rasvoille on myös tilaa ruokavaliossa, mutta rajansa kaikella. Erityisesti meillä suomalaisilla.
Sitten on myös kasvirasvoja, jotka eivät ole terveellisiä. Pitäisikin ehkä ennemmin puhua tyydyttyneistä rasvoista ja transrasvoista, jotka ovat siis epäterveellisiä.
Eleplantin ravintosisältö kertoo verrattuna Valio voihin et kaikkee muuta "huonoa" paitsi suolaa on enemmän, proteiinia vähemmän.
Olisi mielenkiintoista tietää justiin näinä aikoina, että onko näiden kahden kova eläinrasva pahempi sydämelle, kuin kova kasvirasva.
Mulle tulee huono olo kasvismargariineista. Ne maistuu lisäaineille ja kuvottavalle.