Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omantunnonvapaus, abortit ja vankila

Vierailija
19.11.2014 |

Hoitohenkilökunnan oikeutta kieltäytyä aborttien tekemisestä on julkisuudessa verrattu mm. oikeuteen kieltäytyä asepalveluksesta.

Olisiko tähän ratkaisu, että samoin kuin asevelvollisuudesta sen kaikissa muodoissaan (armeija, siviilipalvelus) kieltäytyvä, myös raskauden keskeyttämistoimenpiteistä kieltäytyvä hoitohenkilökunnan jäsen voi suorittaa hoitovelvollisuutensa vankilassa kuuden kuukauden vankeusrangaistukselalla?

Tämä ratkaisisi ongelman tasapuolisesti. Ottaen huomioon, että naisista juuri kukaan ei joudu vankilaan asevelvollisuudesta kieltäytymisen takia niin tasa-arvon takia saataisiin myös varsin naisvaltaiselle alalle asia, josta nainen voisi joutua omantuntonsa mukaisen ratkaisun seurauksensa vankilaan.

Mitä mieltä

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se ainakin tasapuolista?

Vierailija
2/6 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miks tuosta abortin kieltäytymisestä tehdään näin iso numero. Miks heille ei vain voi antaa lupaa kieltäytyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua työssäni hoitaa alkoholisteja tai narkkareita. Saanko kieltäytyä?

Vierailija
4/6 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu ja spekulointi on menny ihan liian pitkälle. Omasta mielestäni on ihan selvää, että lääkäri joka valitsee erikoistua alalle jossa raskaudenkeskeytyksiä tehdään (ne eivät tule yllätyksenä vaan ovat ihan peruskauraa näiden alojen lekureille) ei tietenkään voi kieltäytyä yhdestä tehtävästä joka kuuluu niin olennaisena osana hänen itse valitsemaansa ammattiin, piste.

Vierailija
5/6 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida antaa lupaa kieltäytyä, koska esim. julkisella puolella ei ole varaa pitää hoitohenkilökuntaa, joka valikoi tehtävänsä itse. Tarvitaan ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään kaiken sen minkä osaavat ja voivat. He jotka eivät ole valmiita tekemään aborttia tai vaikka hoitamaan alkoholisteja tai narkomaaneja, ei varmaankaan tarvitse erikoistua aloille, joissa näitä asioita joutuu tekemään. Maailmassa on niin paljon tekemistä, että eiköhän kaikille löydy se sellainen oma juttu, jossa voi tehdä vaan ja pelkästään sitä, mihin kokee pystyvänsä hyvällä omalla tunnolla.

Vierailija
6/6 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:13"]Mä en ymmärrä miks tuosta abortin kieltäytymisestä tehdään näin iso numero. Miks heille ei vain voi antaa lupaa kieltäytyä?
[/quote]

Annetaanko samalla kaikkien muidenkin alojen työntekijöille oikeus kieltäytyä lakisääteisistä työtehtävistään? Jos ei, niin mikä tekee lääkäreistä ja kätilöistä niin pyhiä, että vain heidän omantunnontuskillaan on merkitystä työelämässä mutta muiden ei? Jos kyllä, niin kuinka käytännössä huolehditaan siitä, että palvelut kuitenkin toimivat normaalisti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi