Kaksi viikkoa tuntemani ihminen pyytää rahaa lainaksi
Pyytää vain 20 euroa, ja sanoo että maksaa ensi viikolla takaisin. Ei voi mitään mutta itselleni tuli samantien epämiellyttävä olo. En ikinä lainaa rahaa kenellekään. Sanoin että en voi nyt lainata. Kokemukseni mukaan nämä lainaajat pyytää toistekin. Ja summat kasvaa.
Mitä te olette sanoneet näille vippaavitonen-tyypeille että eivät enää toiste erehdy pyytämään?
Kommentit (27)
Normaali ihminen saa 20€ lainaan tutulta, ostaa luottokortilla, tai ottaa pikavipin. Jos nuo optiot on jo käytetty ja rahaa pyydetään tuntemattomalta, kyseessä on vakavat elämänhallinnan ongelmat ja tällöin rahan lainaaminen tällaiselle ihmiselle vain lisää ja ruokkii hänen ongelmaansa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli täällä jo varmaan palstan konsensus selväksi.
Mulla on hiukan toinen aspekti. Jos tuntisin hänet edes sen verran hyvin, että tietäisin "mikä se tarve on" (esim 'tarvii ruokaan') voisin ihan hyvin sanoa, että en koskaan lainaa kenellekään yhtään rahaa - mutta voisin kyllä antaa tuon 20€ tai esim 'käydään ostamassa sulle pussi edullista ruokaa'.
Mulle tuo raha on pieni summa. Tällä selviäisi myös, onko hänestä ystäväksi vaiko ghostaanko hänet sitten heti kun seuraava tarpeenpoikanen nostaa päätään ja hän pyytää uudestaan apua.
Tosin mun uudetkaan ystävät ei oo mitään elämää harjoittelevaa nuorisoa, vaan pyörin jo reilusti aikuisten sosiaalisissa ympyröissä ja uudet tuttavat tulee lähinnä töiden tai lasten harrastusten kautta.
Minäpä opetan nyt sinulle jotain. Tuo 20€ on "kynnysraha" millä selvitetään vippaus halukkuuttasi. Se saatetaan maksaa takaisin jos katsotaan että olet enemmissäkin varoissa, koska sinut halutaan pitää pankkina. Sitten rahamäärät alkaa kasvaa, jotain saat takaisin ja jotain et. Lopulta lainataan isohko summa rahaa jätetään se maksamatta ja hävitään. Sama tyyppi voi ilmaantua vuosienkin päästä uudestaan lainaamaan kun olettaa että olet unohtanut velat.
Juu. Mutta osaan sanoa ei.
Eli 20€ menetyksen kestää jos opin ihmisen todellisen luonteen (ja ei, minulla ei ole tapana unohtaa, päin vastoin minä olen se "nainen joka antaa anteeksi, mutta ei ikinä unohda".
Enkä nyt toki ' ventovieraille kaverinkavereille' ja 'yökerhotutuille' lainaisi (enkä hyväksy tuntemattomia FB-ystäviksi..)
Tilannetajua siis, tilannetajua (ja selkärankaa)
No en hitosss kirjoitti:
Olisitko markka aikana lainannut/ lahjoittanut 120 mk ?..
Eihän noin voi verrata.
Sain markka-aikana 90-luvulla) opiskelijana palkkaa 7800€/kk brutto - muistan miten se oli "tosi hyvä palkka".
Kuka nykyään sanoisi, että 1300€/kk on tosi hyvä palkka???
20€ on lähempänä 20mk 'tosiarvollisesti'
Sano "on vaan euro". Katso, miten reagoi. Ja jos ottaa, maksaako koskaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli täällä jo varmaan palstan konsensus selväksi.
Mulla on hiukan toinen aspekti. Jos tuntisin hänet edes sen verran hyvin, että tietäisin "mikä se tarve on" (esim 'tarvii ruokaan') voisin ihan hyvin sanoa, että en koskaan lainaa kenellekään yhtään rahaa - mutta voisin kyllä antaa tuon 20€ tai esim 'käydään ostamassa sulle pussi edullista ruokaa'.
Mulle tuo raha on pieni summa. Tällä selviäisi myös, onko hänestä ystäväksi vaiko ghostaanko hänet sitten heti kun seuraava tarpeenpoikanen nostaa päätään ja hän pyytää uudestaan apua.
Tosin mun uudetkaan ystävät ei oo mitään elämää harjoittelevaa nuorisoa, vaan pyörin jo reilusti aikuisten sosiaalisissa ympyröissä ja uudet tuttavat tulee lähinnä töiden tai lasten harrastusten kautta.
Minäpä opetan nyt sinulle jotain. Tuo 20€ on "kynnysraha" millä selvitetään vippaus halukkuuttasi. Se saatetaan maksaa takaisin jos katsotaan että olet enemmissäkin varoissa, koska sinut halutaan pitää pankkina. Sitten rahamäärät alkaa kasvaa, jotain saat takaisin ja jotain et. Lopulta lainataan isohko summa rahaa jätetään se maksamatta ja hävitään. Sama tyyppi voi ilmaantua vuosienkin päästä uudestaan lainaamaan kun olettaa että olet unohtanut velat.
Näikö sinulle o käynyt? Ei kannata yleistää.
On ja tunnen monta ihmistä jotka tekee tätä ja tunnen monta ihmistä joille on tehty tätä. Esittelin vain miten se tehdään.
Näikö sinulle o käynyt? Ei kannata yleistää.