Millainen alue on Malminkartano, Hki?
Tarjottiin asuntoa sieltä. Olen totaali yh jolla ei ole perhettä pääkaupunkiseudulla, eikä autoa. Lapsi on hoidossa Herttoniemenrannassa ja toinen käy koulua maunulassa. Työpaikka sörnäisissä.. Katsoin reittioppaasta että kulkeminen olisi erittäin haastavaa, veisi liikaa aikaa. Miten palvelut ilman autoa, ei taida olla Prismaa? Onko junassa paljon laitapuolenkulkijoita? kaikki tiedot malminkartanosta tervetulleita!
Kommentit (11)
Eteläinen osa Malminkartanosta on oikein hyvä paikka asua ja kasvattaa lapset. Valkolakkiin asti mahdollista käydä koulut ylittämättä tietä. Lisäksi verrattuna pohjoiseen eteläisessä Malminkartanossa on vähemmän kaupungin vuokra-asuntoja. Opiskelija-asuntoja kylläkin on, mutta ne on sijoiteltu fiksusti erilleen muusta asutuksesta. Kuten mainittu niin aseman seutu on toisinaan iltaisin hieman rauhaton, mutta 20 vuotta asuin siellä joutumatta ikinään mihinkään välikohtaukseen. Lisäksi kulkuyhteydet sijaintiin nähden on verrattain hyvät.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:06"]
Eteläinen osa Malminkartanosta on oikein hyvä paikka asua ja kasvattaa lapset. Valkolakkiin asti mahdollista käydä koulut ylittämättä tietä. Lisäksi verrattuna pohjoiseen eteläisessä Malminkartanossa on vähemmän kaupungin vuokra-asuntoja. Opiskelija-asuntoja kylläkin on, mutta ne on sijoiteltu fiksusti erilleen muusta asutuksesta. Kuten mainittu niin aseman seutu on toisinaan iltaisin hieman rauhaton, mutta 20 vuotta asuin siellä joutumatta ikinään mihinkään välikohtaukseen. Lisäksi kulkuyhteydet sijaintiin nähden on verrattain hyvät.
[/quote]
Lisättäköön vielä, että junalla yhden pysäkin päässä on kauppakeskus Myyrmanni. Lisäksi suuri S-market sekä kauppakeskittymä Ristikko on kävely, pyörä, bussiyhteyksien päässä. Asemalla myös Alepa. Muutama vuosi sitten kauppoja oli asemalla peräti kolme kappaletta. Junalla Pasilaan 10min josta raitiovaunulla Sörnäisiin toiset 10min. Mielestäni ei mitenkään vaativa työmatka, mutta meitä on jokaiseen junaan. Junista puheen ollen niissäkään ei ole koskaan ollut omalla kohdalla minkäänlaisia järjestyshäiriöitä edes yöaikaan liikkuessani.
Ööö, miten lapsesi ovat niin kaukana toisistaan? Toinen Herttoniemenrannassa ja toinen Maunulassa? No, Malminkartanossa on kyllä hoitopaikat ja koulut, jos sinne muutat. Autoa ei nyt välttämättä tarvitse, M-juna kulkee vartissa keskustaan. Sörnäisiin jos menet töihin, niin joudut kyllä vaihtamaan kulkuvälinettä. Menisikö joku 51 läheltä Malminkartanoa? Sillä pääsisi Kallioon ainakin. Tai sitten junalla Pasilaan ja siitä jollakin välineellä Sörnäisiin. Laitapuolenkulkijoita on aina kaikkialla, M-junassa myös.
Yllä hyvää tiivistelmää ja lisättäköön niihin vielä, että mikäli liikunta maittaa niin hyvät lenkkeilymaastot ja talviaikaan vähän sijainnista riippuen ladulle pääsee suoraan koti-ovelta. Lisäksi Malminkartanon huippu (tuttavallisesti Jätemäki tai Jättäri) on lapsille erittäin mukava pulkkailuun ja luisteluun.
vanhemmat asuneet siellä 30 vuotta, ja itsekin nuorena siellä asuin, eikä se ole niin paha paikka kuin joidenkin puheista voisi kuvitella. On siellä paljon kaupunginasuntoja ja maahanmuuttajiakin, juoppoja jonkun verran aseman seudulla, mutta toisaalta siellä on paljon lapsiperheitä ja paljon erilaista toimintaa heille. Varmasti löytyy kavereita lapsille.
Alueenakaan se ei ihan rumimmasta päästä ole, on saanut aikoinaan jonkun arkkitehtuuripalkinnonkin, muistaakseni joku ruotsalainen sen suunnitellut, ideana että asunnon ja työpaikat löytyisi samasta lähiöstä, paljon kävelykatuja jne.
Itse en sinne silti muuttaisi, kivempiakin paikkoja löytyy, mutta tarkoitan etten tahtoisi osta sieltä asuntoa, vuokralle voisin hyvinkin sinne muuttaa, eihän vuokralla asuminen ole ikuista, enkä myöskään tahtoisi maksaa älyttömiä vuokria.
Eli sanoisin, että ei se mikään paratiisi ole, mutta ihan ok paikka asua. Sitä paitsi se on sen verran vanha lähiö, että siellä ei ole sitä "ekan polven teinien" levottomuutta, mikä uudemmissa lähiöissä usein tapahtuu. Tarkoitan sitä, että kun uudelle alueelle muuttaa samaan aikaan paljon lapsiperheitä, ja näiden lapset sitten ovat kaikki samaan aikaan teini-iässä, niin siitä ei aina hyvää seuraa. Kuulemani mukaan esim. Herttoniemen rannassa on vähän tätä ongelmaa, vaikka se muuten ihana paikka onkin. Enkä siis varmasti tiedä, kuulopuhetta vaan ja perustuu yhden ihmisen puheisiin...
Pari vuotta sitten oli Hesarissa juttua, että M-junassa on lähijunista eniten järjestyshäiriöitä. Päivisin ihan hyvä matkustaa ko. junalla, illalla menen mieluummin bussilla. Kai tärkeämpää on se, millaiset naapurit teille sattuu, heistä kai enemmän häiriötä.
lisään, että sieltä pääsee junalla nopeasti keskustaan, 15 minuutissa, ja ko. junarata tulee lähivuosina jatkumaan lentokentälle saakka, joten sinnekin tulee sitten hyvät yhteydet.
- 7 *
Olen asunut malminkartanossa yli 10-vuotta ja olen ihan tyytyväinen. Hyvät ulkoilumaastot, erinomaiset kulkuyhteydet (kohta pääsee junalla lentokentällekin) ja palveluitakin vielä löytyy (kirjasto, apteekki, pk:t, koulut, kauppa, pizzeria yms)
Levottomuutta en ole huomannut mutta öisin toki harvemmin tulee liikuttua. Ainoa mikä ärsyttää on opiskelijasuntojen (olen tästä melko varma) töhrijät jotka sotkevat radan varren taloja. Toki alueella on suhteellisen paljon myös kaupunginasuntoja mutta eipä niistä minulle ole haittaa ollut. Plussan puolella alue on etenkin kun ottaa huomioon hintatason.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 12:35"]
Olen asunut malminkartanossa yli 10-vuotta ja olen ihan tyytyväinen. Hyvät ulkoilumaastot, erinomaiset kulkuyhteydet (kohta pääsee junalla lentokentällekin) ja palveluitakin vielä löytyy (kirjasto, apteekki, pk:t, koulut, kauppa, pizzeria yms)
Levottomuutta en ole huomannut mutta öisin toki harvemmin tulee liikuttua. Ainoa mikä ärsyttää on opiskelijasuntojen (olen tästä melko varma) töhrijät jotka sotkevat radan varren taloja. Toki alueella on suhteellisen paljon myös kaupunginasuntoja mutta eipä niistä minulle ole haittaa ollut. Plussan puolella alue on etenkin kun ottaa huomioon hintatason.
[/quote]
Jatketaan vielä että Myyrmäki ja Kaaren kauppakeskus suhteellisen lähellä julkisillakin. Lisäksi Konalassa Ristikko ja sieltä löytyy muitakin kauppoja. Kohta valmistuu uusi S-Kauppa (vai s-ketjun rautakauppa?) Konalan risteykseen. Ostarilta löytyy työttömien kirppari + harrastekeskust.
Kesällä Maltsusta on lyhyt matka uimaan kaivokselaan maauimalaan ja jättärilläkin voi sekä urheilla että pulkkailla (jos vain lunta riittää). Mätäojan ulkoilualue on tosiaan kiva ja reitit vievät niin keskustaan kuin keskuspuistoonkin. Onhan alueella myös hevostallikin ja mätiksen pelloille kaupunki on istuttanut monena vuonna joko auringonkukkia tai herneitä. Yksi mukava puoli on myös se, että alue on suhteellisen pieni ja lasten kautta tuntee helposti ihmiset. Alueella on myös aktiivinen asukasyhdistys.
Jokeribussilla pääsee Maunulaan 5 minuutissa Huopalahden asemalta. Jokeri menee myös Herttoniemen sivuitse Itikseen.
No ei se mikään maailman mahtavin lähiö ole! Asemanseudulla (Malminkartanonaukio) iltaisin jokseenkin levotonta ja olihan siinä se ampumavälikohtauskin (oliko viime vai toissa talvena?). Itse asustelin aikoinani juna-asematunnelin pohjoispäässä ja ei siinä mitään vikaa ollut.
Junahan tosiaan vie keskustaan mutta esim Maunulaan voi olla jokseenkin haastellista kulkea julkisilla.
Herttoniemeen pääsee juna-metro yhdistelmällä mutta aikaahan tuohon jonkin verran menee.