Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ylennyksestä kieltäytyä?

Vierailija
19.11.2014 |

Pomo kävi eilen keskustelemassa ja ehdotti, josko musta tehtäis ihan lähitulevaisuudessa työnjohtaja työpaikallani. Kysyi siis mielipidettäni asiasta ja käski miettiä rauhassa. Olen ihan kauhusta kankea: olen nähnyt, kuinka tässä työpaikassa kolme ihmistä on saanut vakavan burn-outin esimiehenä ollessaan ja joutunut irtisanoutumaan. Itsellä on nyt ihan riittävästi töitä, enkä halua mitään lisävastuuta, etenkään työnjohdollista, sillä tiedä mitä siitä seuraa: kauheesti stressiä ja vastuuta sekä paskaa niskaan omistajalta, jos hommat ei toimi. Palkka varmaan nousisi, mutta en usko, että tässä firmassa olisi sen väärtti.

Voinko siis kieltäytyä tästä ylennyksestä, vai tulkitseeko pomo sen työstä kieltäytymiseksi? Pomollahan on työnjohto-oikeus ja työntekijöiden on tehtävä heille osoitetut tehtävät, eli kieltäytymiseni tästä hommasta voitaisiin tulkita irtisanomisperusteeksi? Työsopparissani ei puhuta mitään työnjohtajana/esimiehenä toimimisesta, mutta siellä on lause "...ja muut työnantajan osoittamat tehtävät".

Mitä teen? Itsesuojeluvaisto käskee kieltäytyä hommasta, mutta uskallanko kieltäytyä irtisanomisenkin uhalla? Uutta työpaikkaa olen etsinyt jo pitkään, sillä tämä nykyinen firma vie multa elämänhalun huonon johtamisen ja esimiestyön takia. Haluan muutenkin pois tästä uppoavasta laivasta, en johtamaan sitä!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kieltäytynyt ylennyksestä nuorempana. Olisi tietänyt vain tolkuttomasti lisää töitä ja pikkuisen enemmän liksaa. Pikkupomoilla se menee monesti näin, voi tuntua aluksi egoa pikkuisen hivelevältä, mutta kannattaa miettiä sitä isoa kuvaa.

M40V

Vierailija
2/4 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kieltäytyä, koska kyseessä on työnkuvan muutos. Mutta toista tilaisuutta tuskin tässä työpaikassa etenemiseen tulee - älä valita jälkeenpäin, että säkin haluaisit edetä, kun kerran olet itse kieltäytynyt.

Ne esimiestehtävät ei tietenkään tule sun nykyisen työn päälle, vaan jotain sun nykyisiä tehtäviä siirretään/sinä ihan itse delegoit työhnjohtotehtävän saatuasi jollekulle muulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet jo muita töitä, niin olisiko tuosta ylennyksestä apua työnhaussa? Esim. esimieskokemusta arvostetaan aika paljon.

Jos et joka tapauksessa aio olla lopun ikääsi nykyisessä työpaikassa, niin haittaako että loppuajan olet stressaavassa hommassa paremmalla palkalla. Etenkin jos se auttaa sinua saamaan paremman uuden duunin?

Vierailija
4/4 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:03"]

Jos haet jo muita töitä, niin olisiko tuosta ylennyksestä apua työnhaussa? Esim. esimieskokemusta arvostetaan aika paljon. Jos et joka tapauksessa aio olla lopun ikääsi nykyisessä työpaikassa, niin haittaako että loppuajan olet stressaavassa hommassa paremmalla palkalla. Etenkin jos se auttaa sinua saamaan paremman uuden duunin?

[/quote]

No, toi oliskin ihan ainut positiivinen puoli tässä. Mutta koska työmarkkinat nyt ovat tällä hetkellä mitä ovat, eli tosi vaikea löytää sitä uutta työpaikkaa, voi olla, että jos suostun tohon esimiestehtävään, "joudun" hoitamaan sitä niin kauan, että oma terveys kärsii. Kuten sanoin, kolme muutakin tyyppiä on tota hommaa hoitaessaan sairastunut työuupumukseen ja lähtenyt talosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan