Yleisesti käytetty termi jota et salaa ymmärrä itse
Kommentit (208)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 02:06"]
Mitä tarkoittaa, kun joissakin englanninkielisissä teksteissä lauseen lopussa on pilkun jälkeen "respectively." Tiedän kyllä miten sana kääntyy suoraan suomeksi, mutta noissa lauseissa sanan merkitys on jokin eri. Sanalla viitataan usein henkilöihin, eli liittynee jotenkin siihen?
Mitä tarkoittaa joissain viittauksissa sellainen ristin näköinen merkki (nimen perässä)? Joskus luulin, että ko. hlö on kuollut, mutta ei taida tarkoittaa sitä :D
[/quote]
Sillä tarkoitetaan että edellämainituista kohteista puhutaan edellämainitussa järjestyksessä. Eli esim. "Anna and Laura are 16 and 17 years old, respectively." Eli Anna on 16 ja Laura 17.
Sic tarkoittaa jmyös sitä, kun lainattavassa tekstissä on virhe. Esim. näin:
Helsingin Sanomat kirjoittaa: "Maanantaina sataa lutna (sic)".
Itse en taas ymmärrä sanaa startup yhtiö.. :)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 07:58"]
Debet ja credit
[/quote]
Debit=pankkipuoli, credit=luottopuoli.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 01:36"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:36"]Poikaystävä ei ymmärrä termiä "siveyden sipuli" :D Ei koskaan Tampereella asuessaan kertaakaan kuullut tuota sanottavan, mutta nyt Kuopiossa kuulemma jatkuvaan hoetaan sitä, ei ymmärrä.
[/quote]Ilmeisesti Tampereella ei ole siveyden sipuleita?
[/quote]
Ei vissiin :D Poikaystävän päähän ei vaan mahdu mitä se tarkoittaa, miksi sipuli. Tulee kuulemma mieleen joku hihittelevä ja punastunut sipuli, joka hihittelee härskeille jutuille salaa, kun ei muuten kehtaisi.
fundamentalismi vs. fasismi, aina menee sekaisin enkä tiedä enää mistä puhutaan
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 01:04"]Toimii kuin junan vessa = toimii takuuvarmasti ja hyvin (siis kun pöntössä oli ennen vanhaan reikä suoraan raiteille, niin tavara löysi tiensä tuota pikaa ja muitta mutkitta ulos)
Mutta kumpi merkitys on sanalla "verkkaisesti": onko se hidas vai nopea?? En koskaan muista :D
[/quote]
Samaa joudun miettimään joka kerta :)
palstan "feminismi" , eli rusinat pullasta
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 07:58"]
Debet ja credit
[/quote]
Debit=pankkipuoli, credit=luottopuoli.
[/quote]
Mikä ihmeen pankkipuoli ja luottopuoli? Credit tarkoittaa luottoa ja debit veloitusta.
Eksplisiittinen = ilmiselvä, näkyvä. Jos kuljet kaupungilla käsi ojosssa ja hakaristi paidassa, voisi sanoa etttä olet eksplisiittisesti natsi
Implisiittinen = ei-ilmiselvä, mutta todellinen. Jos vaikkapa poliittinen aatemaailmasi käy selväksi epäsuorasti tai ns. rivien välistä
Fundamentalismi = uskontojen kohdalla tällä on monta merkitystä, mutta tavallisimmin viitannee kirjaimellista opin tulkintaa, ja muuttumatonta tapakultturia ja arvomaailmaa noudattavaan uskontoon. Jos uskot esim. että Raamattu on sanasta sanaan totta ja vakasti otettavaa, ja että siinä ei ole tulkinnan varaa, vaan teksti puhuu itse puolestaan.
Diskurssi = monta merkitystä, mutta tavallisimmin viittaa yhteiskuntatieteissä ja humanistisissa tieteissä sosiaalisiin käytäntöihin (kuten puhetapoihin), joilla rakennetaan sosiaalista ja kulttuurista todellisuutta. Jos luet sanomalehdestä toistuvasti kieltä, joka rakentaa vaikkapa kuvaa blondeista hiukan hölmöinä bimboina (keksitty esimerkki, en tietenkään ajattele näin), voidaan sanoa, että sanomalehdellä on tietynlainen blondidiskurssi. Ajan mittaan vahvoista diskursseista muodostuu ihmisille helposti luutuneita käsityksiä, asioita joita pidetään luonnollisena. Diskurssit esittävät asiat tietyllä tavalla kielessä = muokkaavat todellisuuttasi.
Mä en ymmärrä näitä sosiaaliseen mediaan liittyviä. En tiedä mikä se hastag on tai mikä on instagram. Tai että mikä on watsap. En oo varma miten kaikki edes kirjotetaan. Olen itse vain facebookissa. Ja olen kuitenki melko nuori, 26v. Noloa :D
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 02:24"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 01:49"]
Liskojen yö tulee, kun on juonut alkoholia niin pitkään,että hermot ovat jo siihen aineeseen tottuneet. Lopettaminen saa ne sitten ärtymään. Vuoron perään on sitten kylmä ja kuuma ja iholla kylmän nihkeä hiki. Liskomainen olo = liskojen yö.
[/quote]
Noinhan toi on jopa loogista, koska liskot on vaihtolämpöisiä... Mä oon aina ajatellut liskojen yön jotenkin, että näkee painajaisia/jopa hallusinaatioita mut eihän se liity mitenkään liskoihin. Tulipahan opittua uutta.
[/quote]
Kesällä on liskojen öitä. Kuumia ja kosteita. Yöpaitaa saa kiskoa irti.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 01:33"]Semi-jotakin. Mitä on olla semi-musikaalinen, semi-urheilullinen, semi-jotain? Haluaisi olla sellainen, kuvittelee olevansa sellainen vai käyttäytyy kuin olisi sellainen, vai mitä ihmettä? Kertokaa! :D
[/quote]
Semi="puoliksi". Esim. Semi-detached house on niinku paritslo eli puolikas rivitalo, "puolilsi kiinnitetty talo"
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 02:24"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 01:49"]
Liskojen yö tulee, kun on juonut alkoholia niin pitkään,että hermot ovat jo siihen aineeseen tottuneet. Lopettaminen saa ne sitten ärtymään. Vuoron perään on sitten kylmä ja kuuma ja iholla kylmän nihkeä hiki. Liskomainen olo = liskojen yö.
[/quote]
Noinhan toi on jopa loogista, koska liskot on vaihtolämpöisiä... Mä oon aina ajatellut liskojen yön jotenkin, että näkee painajaisia/jopa hallusinaatioita mut eihän se liity mitenkään liskoihin. Tulipahan opittua uutta.
[/quote]
Niin mäkin! Olen ajatellut, että pitkän ryyppäämisen päätteeksi huone tuntuu muuttuvat luolamaiseksi ja sitten näkee sellaisia isoja liskoja kiipeilemässä pitkin seiniä. Olen aina ajatellut, että kuulostaa tosi pelottavalta, miten ihmiset uskaltaa juoda enää tollasen jälkeen! Itekin opiskeluaikana ryypättyäni monesti mietin, että "ei sentään liskoja näkynyt". Nyt kun aattelee niin tosi älytön mielikuva, mutta koskaan ei ollut mitään syytä kyseenalaistaa tota.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:27"]
Mä en ymmärrä näitä sosiaaliseen mediaan liittyviä. En tiedä mikä se hastag on tai mikä on instagram. Tai että mikä on watsap. En oo varma miten kaikki edes kirjotetaan. Olen itse vain facebookissa. Ja olen kuitenki melko nuori, 26v. Noloa :D
[/quote]
Instagram on sovellus, jossa luodaan tili ja lisäillään kuvia. Vähän vastaavaan tyyliin kuin Facebookissa, mutta tänne siis AINA laitetaan kuva, ja siihen sitten teksti. Toisten tilejä voi seurata (samantyylisesti kuin FB:ssä tykätä sivuista, jotta saa ne päivitykset uutisvirtaan) ja toiset voivat seurata sinua. Hastag on tuohon kuvatekstiin lisättävä sana, jonka eteen laitetaan #-merkki. Tuolla merkillä (eli esim #kissa) varustetut sanat toimivat hakusanoina. Eli jos joku hakee Instagramissa haulla #kissa, näkyy siellä aikajärjestyksessä kaikki kuvat, joihin tuo sana on lisätty, ja näin siis ihan tuntemattomatkin ihmiset voivat tykkäillä vaikka sinun kuvistasi.
Whatsapp on sovellus, joka toimii puhelimessa olevien yhteystietojen kanssa. Siellä siis lähetetään "tekstiviestejä", eli viestejä joko yhdelle tai useammalle vastaanottajalle. Toimii nettiyhteydellä, eli on käytännössä ilmaista tekstailua, jos liittymässä on rajaton nettipaketti.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 01:49"]
[/quote]
Mää selitän aina liskojen yön niin että se on se krapulan jälkeinen yö kun nukkuu huonosti ja hikoilee ja sen hikoilun takia tuntuu että liskoja kipittelee iholla. Se on aina vähän semmoinen skitsoiluyö se kunnon krapulan jälkeinen yö. Onneksi en juo enää, yäk.
En vieläkään ymmärrä kunnolla mitä sana "tiltu" tarkoittaa. Paitsi jokin trolli idästä, mutta mikä niistä. Tulee mieleen vain joku puinen maatuskalelu mielikuvana. Mistä sanasta se tulee? Onko se tavanomainen sana vai voiko olla myös väärä epäilys.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:25"]Hävettää myöntää, mutten ymmärrä lähes ollenkaan historian taikka poliitiikan sanoja ja termejä. En ollut kyseisissä oppiaineissakaan mikään penaalin terävin kynä kouluaikoina. Esim. solidaarisuus, sovinismi, fasismi, imperialismi, propaganda, regionalismi, ym. ovat sellaisia sanoja, jotka ovat kyllä todella tuttuja ja olen kuullut niitä usein, mutten koskaan muista niiden merkitystä ja sekoitan niitä keskenään.
[/quote][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:25"]Hävettää myöntää, mutten ymmärrä lähes ollenkaan historian taikka poliitiikan sanoja ja termejä. En ollut kyseisissä oppiaineissakaan mikään penaalin terävin kynä kouluaikoina. Esim. solidaarisuus, sovinismi, fasismi, imperialismi, propaganda, regionalismi, ym. ovat sellaisia sanoja, jotka ovat kyllä todella tuttuja ja olen kuullut niitä usein, mutten koskaan muista niiden merkitystä ja sekoitan niitä keskenään.
[/quote]Nuo mainitsemasi esimerkkisanat eivät ole yksikään mitenkään sidoksissa historiaan tai politiikkaan, vaan ovat ihan yleisiä asioiden nimiä.