Kilpirauhasarvot lääkityksellä kunnossa, mutta oireita yhä. Masennusta?
Kilpparin vajaatoiminta. Tyroksiinilääkitys ollut yli puoli vuotta. Oireet tuntuivat vaan pahenevan lääkityksen aloittamisen jälkeen. Sitten lääkitystä nostettiin, sillä TSH oli vähän viitearvon yli edelleen. T4-V on ollut koko ajan ok. Muutaman kuukauden ajan arvot ovat olleet ihan ihanteelliset (TSH jopa alle 1 viimeksi), mutta oireet eivät oikeastaan ole hirveästi helpottaneet. Väsymys, aikaansaamattomuus, ummetus, paino nousee, halut kadoksissa. Ainoastaan hiuksia ei lähde ihan yhtä paljon kuin ennen.
Oireeni viittavat myös masennukseen ja olenkin saanut masennuslääkkeet, joita en vielä ole uskaltanut hakea. Ahdistaa ja pelottaa sivuoireet, pelkään lihoavani entisestään (5 kiloa olen jo lihonnut ja 5 kiloa vielä lisää, niin olen jo ylipainon rajalla). Aloittaako masennuslääkkeet vai ei?
Onko samassa tilanteessa olleita?
Kommentit (4)
Monet sanovat, että vajiksen pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa. Jauhot pois, sokerin radikaali vähennys. Sitten on niitä mitä ei saa syödä ollenkaan, kuten kaali.
Kopioin toiselta sivustolta tämän:
Oheisena kilpirauhasen toimintaan vaikuttavia ruoka-aineita. Toimintaa hidastavat:
Kaali
Lanttu
Nauris
Turnipsi
Rypsi, sinappi
Toimintaa kiihdyttävät
Alkoholi
Kahvi
Kaakao ja suklaa
Coca cola ym.
Merilevä
Kahvi
Kaakao ja suklaa Sisältävät kofeiiniä
Coca cola ym.
Merilevä Sisältää jodia
Paprika
Pinaatti
Palkokasvit (pavut ja herneet)
Vahvat mausteet (esim. pippuri ja piparjuuri)
Kilpirauhaspotilaiden on syytä välttää myös seuraavia aineita:
Omena
Puolukka, karpalo
Lakka
Raparperi Sisältävät oksaalihappoa
Mansikka
Pähkinä (Hassel)
Kiwi-hedelmä
Nokkonen Sisältää kaliumia ja histamiinia
MAITO JA SOKERI
Sekä käyttää kotimaisten viljatuotteiden sijasta esimerkiksi
RIISIÄ, HIRSSIÄ, MAISSIA JA TATTARIA
Näistä kaikista ei ole tehty tieteellisiä tutkimuksia.
Näistä osa perustuu kokemusperäisiin ”tuntemuksiin
Millaisella TSH-arvolla olette saaneet lääkityksen? Itsellä arvo oli 3,9 enkä tiedä onko tosiaan lääkitys avain onneen.
Oireet osuvat kyllä, palelee, tukka lähtee, mitään ei saa aikaiseksi, hermo kireällä ja ei lainkaan haluja jäljellä. Pirullinen olotila, ostin jo kirkasvalolampunkin, jos se piristäisi.
Kiva, että tänne on tullut vastauksia!
Oon vaan sitä miettinyt, että miten on mahdollista, että tyroksiini ei ole helpottanut oloa, vaikka arvojen pitäisi olla hyvä. Tuntuu siltä, että mitä kauemmin syön tyroksiiniä, sitä pahemmaksi menee.
4, kyllä mun mielestä on ihan mahdollista, että sulla olisi vajaatoimintaa. Mulle tehtiin kaksi koetta ennen lääkitystä, ekan kerran TSH oli 5-6, toisen jotain 3-4. Muutaman kuukauden tyroksiiniä syödessä arvot olivat yli 4, eli enemmän kuin ihan lääkityksen alussa, ja lääkitystä nostettiin.
3, mä oon yrittänyt noudattaa tuollaista ruokavaliota ja itseasiassa IBS:n takia noudatin yhdessä vaiheessa myös FODMAP-ruokavaliota. Mutta olen niin väsynyt että ruuanlaitto tuntuu raskaalta, kun pitää miettiä että mitä ei saa syödä kilpparin takia ja mitä ei IBS:n takia. Gluteenia vältän, ja sen uskon vaikuttavan arvoihin. En osaa enää nauttiakaan tavallisesta arkiruuasta enkä koskaan tiedä mitä kokata, sillä melkein joka reseptissä on jotain, jota mun ei pitäisi syödä. Sitten syön mitä sattuu ja noidankehä on valmis :(
Ap
Sama. Minun TSH oli vain vähän yli viitearvon jota ei pidetty juurikaan merkittävänä. Joten hoitavan tahon puolesta ok. No muutamia vuosia jaksoin uskoa vain thyroxinin auttavan ja oireiden helpottavan ajastaan.
vasta lääke vaihto toielämän takaisin. Jos oireet eivät häviä, lisää annosta jos sittenkään elämä ei hymyile vaihda lääkäriä ja lääkettä. Muitakin kilpirauhashormoni korvaushoitoja on.
ja välttämättä masennuslääkkeet ei ole mitä tarvitset vain toimivan lääkityksen kilpirauhasvaivaan.