Mikkeli, uhka vai mahdollisuus?
Olen pitkään miettinyt muuttoa ihanaan mökkipaikkakuntaan Mikkeliin. Paikka on siis tuttu, mutta vain kesällä, ja silloin on kaunista ja elävää, ihmisiä kuhisee keskustassa.
Mikkeliläiset, uskaltaisiko muuttaa? Vai onko kaupunki syöksykierteessä ja viimeinen sammuttaa valot -väestötappiossa? Oletko onnellinen ja tyytyväinen? Onko elämä laadukasta?
Pk-seudun ruuhkista kaipaan siis pois.
Kommentit (104)
Tuo on kyllä tosiaan pieni puute että ei ole yliopistoa, on vain amk. Mutta toisaalta siinä lähistöllä on useita yliopistokaupunkeja. Ap
Ohis, mutta mitä ihmettä Mikkeli on sössinyt, kun sen väestöennuste on romahtava, ja samaan aikaan Lappeenrannassa tulevaisuudessa vain kasvua.
Olen molemmissa asunut 2000-l alussa ja silloin kaupungit olivat ”tasavahvat”. Nyt Mikkeli syöksyssä ja Lappeenranta nousussa. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Läpiajokaupunki
Mutta miksi?
Eikö ketään mikkeliläisiä palstalla? Toivoisin heiltä vastauksia. Ap
Asuin Mikkelissä vuonna 2008. Tykkäsin kovasti, olin töissä yhteiskoulun lukiossa, opiskelivat fiksuja ja mukavia. Kouluruoka vähän ankeaa, mutta harrastusmahdollisuuksia hyvin ja kulttuurielämäkin vilkasta. Lämpimät muistot!
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mitä ihmettä Mikkeli on sössinyt, kun sen väestöennuste on romahtava, ja samaan aikaan Lappeenrannassa tulevaisuudessa vain kasvua.
Olen molemmissa asunut 2000-l alussa ja silloin kaupungit olivat ”tasavahvat”. Nyt Mikkeli syöksyssä ja Lappeenranta nousussa. Miksi?
Esim. kaupunki taannut tappiollisten ongelmayritysten, kuten Mikkelipuiston ja Biosairilan lainoja. Sitten tämä Otavan opisto-case, jossa valtio vaatii maksamaan 13 milj. tuet bäkkiin kaupungilta. .https://yle.fi/uutiset/3-12117187 Nykyään myös totaalisesti S-ryhmän pilaama kaupunki, keskusta täynnä pelkkää äässiä.
Asuin Mikkelissä 2015. Ihana kaupunki ylipäätänsä, täällä voi sanoa luonnon olevan lähellä aivan mielettömän kauniissa ympäristössä. Koirien kanssa uskomaton paikka asua. Paljon kulttuurijuttuja ja harrastusmahdollisuuksia. Autolliselle ihmiselle varsinkin. Julkisten käyttäjänä oli myös hyvät liikenneyhteydet. Kauppojen osalta ei niin mukava, vihaan s-ryhmää muutenkin niin eiköhän tässä paikassa ole kaikki s-ryhmää. Ihmisiin en niin paljoa tutustunut, mutta kai hekin ihan mukavia ovat.
Talvella mukava paikka. Mielestäni myös silloin suht aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
 Kaupunki tuhlaa surutta turhuuksiin. Tähän ruskeaan reikään oli varaa laittaa 70 000e. 
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/03/12/onko-suomen-merkillisin-liiken…
Vierailija kirjoitti:
Sijainti rajan pinnassa ja yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Mikkelissä 2015. Ihana kaupunki ylipäätänsä, täällä voi sanoa luonnon olevan lähellä aivan mielettömän kauniissa ympäristössä. Koirien kanssa uskomaton paikka asua. Paljon kulttuurijuttuja ja harrastusmahdollisuuksia. Autolliselle ihmiselle varsinkin. Julkisten käyttäjänä oli myös hyvät liikenneyhteydet. Kauppojen osalta ei niin mukava, vihaan s-ryhmää muutenkin niin eiköhän tässä paikassa ole kaikki s-ryhmää. Ihmisiin en niin paljoa tutustunut, mutta kai hekin ihan mukavia ovat.
Talvella mukava paikka. Mielestäni myös silloin suht aktiivinen.
Ööö? Siellähän on iso Citymarket.
Aika sisäänlämpiävä paikka ja täältä vaikee saada ystäviä. Plussaa hienot lenkkipolut ja maisemat,mutta joo aika kuollut paikka muuten. Muuta vaikka Jyväskylään.
Muuta mielummin Kuopioon, siellä on elämää.
Asuin Mikkelissä 90-luvun lopulla vuosien ajan, mutta koska kaikki sukulaiset ovat aina asuneet siellä, tunnen kaupungin hyvin ja käyn siellä edelleen säännöllisesti. Onhan se pieni kylä, hyvässä ja pahassa. Viime vuosien uutiset huonosta taloudesta eivät ole mukavia ja siksi epäröin, että tuskin vietänkään siellä eläkevuosiani, kuten joskus mietin. Jos palveluista karsitaan ja kansalaisen saama terveydenhuolto on huonoa, pistää se miettimään, mihin kuntaan kannattaa loppusijoituspaikkaa miettiä. Mutta ihmiset on ihania, kaupungin palvelut kompaktisti ja luonto tosiaan ihan ylivertaisen upeaa. Harrastusmahdollisuuksiakin tuntuu yhä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Muuta mielummin Kuopioon, siellä on elämää.
Yhtä sisäänpäin lämpiävää porukkaa täälläkin on.
Asuin Mikkelissä 1982-86, mulle jo silloin aivan liian pieni paikka, en muuttaisi sinne. Lappeenrantaan kaipaan, mutta duunit muualla, joten myös minäkin.
Pääseehän sieltä pois, jos ei viihdy. Eli älä osta omaa asuntoa heti, vaan asu ainakin ensimmäinen vuosi vuokralla. Jos paikka alkaa tuntua omalta, ja töitä riittää, voit alkaa katselemaan omistusasuntoakin.
Mieluummin Kuopio, Jyväskylä tai Lappeenranta. Mikkeli aika pieni paikka, tosin luonto kaunista.
Siellä on iso AMK, joten on eläväinen talvellakin.
Jos vain löytyy töitä, se on ihan asumisen arvoinen paikka.
Työpaikkojen puute sieltä pois ajaa.