Mitä töitä markkinointia opiskellut voi tehdä...
Jos ei ole markkinointihenkinen ihminen? Valmistuin ekonomiksi keväällä, ja työnhaku tuntuu aivan mahdottoman vaikealta. En ole työtön, mutta työni ei liity alaani mitenkään eikä vaadi minkäänlaista koulutusta, joten en halua jäädä asemaani.
Opiskelin siis markkinointia, sivuaineena kansainvälistä liiketoimintaa. Kumpikaan oppiaine ei mielestäni antanut minkäänlaisia käytännön valmiuksia työntekoon, vaikka opintoni sujuivat hyvin. Olen tähän mennessä epäonnistunut suurimmassa haasteessa, eli itsensä myymisessä työmarkkinoille. Uskon tämän johtuvan siitä, että olen alun perinkin väärällä alalla. Olen luonteeltani hiljainen, yksinäinen puurtaja, en äänekäs, myyntihenkinen ja itsevarma toimija tai innovatiivinen edelläkävijä. Olen hakenut jatkuvasti avoimia työpaikkoja ja lähettänyt avoimia hakemuksia, mutta harvoin minulle edes vastataan. Haastatteluissa en varmasti osaa myydä itseäni paremmin kuin alalle paremmin sopivat kilpailijat.
Täältä haen siis vinkkejä, että millaisia töitä voisin hakea koulutuksellani. Olen tietenkin tutkinut ja pohtinut asiaa erittäin paljon, mutta nyt ovat omat ajatukset umpikujassa, enkä enää pidä todennäköisenä että työllistyn koskaan omalle alalleni tai edes lähelle sitä. On kauhea ajatus, että vaativa ja pitkäkestoinen yliopistotutkinto menisi kokonaan hukkaan. Opintolainaakin on, kun oletin saavani edes jotain kohtuupalkkaista työtä alalta.
Jos kukaan haluaa jakaa neuvoja, niin olisin kiitollinen!
Kommentit (15)
Miksi valitsit juuri markkinoinnin?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:58"]
Miksi valitsit juuri markkinoinnin?
[/quote]
Pääsin kouluun 19-vuotiaana, ja silloin tuo aine kiinnosti eniten. Nykyään ei enää ollenkaan. Voin vain sanoa, etten tuntenut itseäni tarpeeksi hyvin, enkä osannut ajatella sijoittumista työelämään. Opiskeluvuosien ajan uskoin, että asiat järjestyvät kyllä. Nyt olen huomannut että eivät järjestykään.
Laskentatoimi toisi melko varmasti töitä, kyllä, mutta en usko että minulla on enää mahdollisuuksia palata yliopistoon ja aloittaa käytännössä koko urakkaa alusta.
Ap
Laita pienyrittäjille viestejä ja tarjoa heille mainoskampanjoita halvalla, kunnes saat kokemusta. Esim. Fb-sivujen luomista ja ylläpitoa. Aloita sivutoimisesti nykytyösi ohella ja kasvata pikkuhiljaa toimintaa.
Rakennusaputöihin saattaa pätevyys juuri riittää. Mutta pitää olla myös lihaksia, pelkkä laastin sekoitussuhteen laskemisen osaaminen ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:01"]
Laita pienyrittäjille viestejä ja tarjoa heille mainoskampanjoita halvalla, kunnes saat kokemusta. Esim. Fb-sivujen luomista ja ylläpitoa. Aloita sivutoimisesti nykytyösi ohella ja kasvata pikkuhiljaa toimintaa.
[/quote]
Oikein hyvä neuvo, mutta en usko sen toimivan kohdallani. Tällainen lähestymistapa sopisi juuri niille itsevarmoille ja innovatiivisille osaajille, joiden kanssa opiskelin mutta joiden joukkoon en kuulu. En ole luova ihminen, eikä minkään mainoskampanjan luominen onnistuisi minulta ikinä. Ainakaan hyvin. En tarkoita sanoa että minusta ei ole mihinkään, opin helposti asioita ulkoa ja sopisin hyvin vaikka sihteeriksi tai kirjanpitäjäksi, mutta markkinoinnin maailmassa en oikeasti tunne kuuluvani mihinkään. Pitäisi löytää ne työtehtävät, jotka eivät vaadi niitä ominaisuuksia ja kykyjä joita minulla ei ole.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:01"]Laita pienyrittäjille viestejä ja tarjoa heille mainoskampanjoita halvalla, kunnes saat kokemusta. Esim. Fb-sivujen luomista ja ylläpitoa. Aloita sivutoimisesti nykytyösi ohella ja kasvata pikkuhiljaa toimintaa.
[/quote]Hyvä idea. Nykyään some on hyvin tärkeä osa yrityksen imagoa. Kiinnostuiko Ap yhtään?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:01"]
[/quote]
Oikein hyvä neuvo, mutta en usko sen toimivan kohdallani. Tällainen lähestymistapa sopisi juuri niille itsevarmoille ja innovatiivisille osaajille, joiden kanssa opiskelin mutta joiden joukkoon en kuulu. En ole luova ihminen, eikä minkään mainoskampanjan luominen onnistuisi minulta ikinä. Ainakaan hyvin. En tarkoita sanoa että minusta ei ole mihinkään, opin helposti asioita ulkoa ja sopisin hyvin vaikka sihteeriksi tai kirjanpitäjäksi, mutta markkinoinnin maailmassa en oikeasti tunne kuuluvani mihinkään. Pitäisi löytää ne työtehtävät, jotka eivät vaadi niitä ominaisuuksia ja kykyjä joita minulla ei ole.
Ap
[/quote]Eikö siellä opetettu jotn. mainoskampanjan teoriaa ollenkaan?
Hae sihteern töitä ja kirjoita hakemukseen, että luonteesi puolesta sovit alalle markkinointia paremmin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:01"] Laita pienyrittäjille viestejä ja tarjoa heille mainoskampanjoita halvalla, kunnes saat kokemusta. Esim. Fb-sivujen luomista ja ylläpitoa. Aloita sivutoimisesti nykytyösi ohella ja kasvata pikkuhiljaa toimintaa. [/quote] Oikein hyvä neuvo, mutta en usko sen toimivan kohdallani. Tällainen lähestymistapa sopisi juuri niille itsevarmoille ja innovatiivisille osaajille, joiden kanssa opiskelin mutta joiden joukkoon en kuulu. En ole luova ihminen, eikä minkään mainoskampanjan luominen onnistuisi minulta ikinä. Ainakaan hyvin. En tarkoita sanoa että minusta ei ole mihinkään, opin helposti asioita ulkoa ja sopisin hyvin vaikka sihteeriksi tai kirjanpitäjäksi, mutta markkinoinnin maailmassa en oikeasti tunne kuuluvani mihinkään. Pitäisi löytää ne työtehtävät, jotka eivät vaadi niitä ominaisuuksia ja kykyjä joita minulla ei ole. Ap [/quote]Eikö siellä opetettu jotn. mainoskampanjan teoriaa ollenkaan?
[/quote]
Opetettiin kyllä, mutta en silti koe noilta kursseilta jääneen käteen juuri mitään käytännön työkaluja. Varmasti suurin puutteeni on juuri luovuuden puute, minulla ei ole luontaisia taipumuksia tämäntyyppiseen työhön.
Ap
Kuljetusala ja logistiikka. Ei välttämättä heti huippupaikoille ja huippupalkoille, mutta jos on tutkinnon lisäksi edes parin kielen kova kielitaito, niin mahdollisuudet työllistyä kansainvälisiin logistiikkayrityksiin tuli heti mieleen. On sitten kysymys maa-, meri- tai lentokuljetuksista, uskon, että kaikissa näissä ketomallasi taustalla olisi käyttöä. Sinun tutkinnollasi sinulla on vielä hyvät etenemismahdollisuudet isommissa ylikansallisissa yrityksissä (varustamot, huolintaliikkeet ja satamat). Kilpailua niihinkin paikkoihin tietysti on, mutta mihin sitten nykypäivänä ei olisi.
Tuota, markkinoinnin opiskelijat erittäin harvoin työllistyvät nykypäivänä muualle kuin myyntiin. Valitettavasti laskentatoimikaan ei ole varma vaihtoehto.... mikään ei ole. Ainoa varma vaihtoehto taitaa olla sairaanhoitaja tai lääkäri, mutta ekonomius antaa kyllä hyvät eväät ymmärtää työmaailmaa yleisesti. Sanoisin, että hae oman alasi kesätöitä nyt ensin, myös sellaisista firmoista joita et ole omaan genreesi tunnistanut (esim. Pöyry tai ABB jne.). T. Laskentatoimen ekonomi, joka aloitti assistenttina ja on nyt koulutustaan vastaavassa duunissa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:58"]
Opiskele vaikka laskentatoimea ja yritä niihin hommiin.
[/quote]
tämä voisi sopia introvertille. Ei kai sun koko tutkintoa tarvitsisi tehdä alusta. Tsekkaa, olisiko jotain maisteriohjelmia? 2 vuotta viivistä opiskelua ja olet työelämässä!
Helsingin työvoimatoimistossa sain itse oikein asiantuntevaa neuvontaa vastaavassa tilanteessa joku vuosi sitten, kun tuskailin opiskelleeni väärää alaa. Yhdessä kartoitettiin kykyjäni, taipumuksiani, mielenkiinnonkohteita, konkreettista osaamista ja sitä, minkä tyyppisiin töihin voisin hakea. Akateemisuuden hyvä puoli on siinä, että voi päätyä työhön ihan eri hommiin, kuin tutkinnosta suoraan tulisi ajatelleeksi.
Tsemppiä, kyllä sepaikka sinullekin löytyy!
Ehdotan L&T. Meille haetaan välillä myyjiä ym kaupallisen koulutuksen saaneita.
Opiskele vaikka laskentatoimea ja yritä niihin hommiin.