Siis mitä tämä paikallinen sopiminen käytännössä oikein tarkoittaa?
Sitäkö, että sovitaan, että tuletkin huomenna töihin vasta kello 9 aamulla, kun muuten normaali töihintuloaika on kello 7?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään palstalaiselle tarjottu paikallisen sopimisen yhteydessä joitakin "erikoisherkkuja" (mm. TES:sin ylittävä palkka, palkankorotus ym. etuja)?
Totta kai. Aina, ja joka kerta, joskin IT-alalla tämä onkin ihan normi. Mitään tessiä tuskin edes on, tai en ainakaan ole sellaisesta kuullut.
TES on ja sitä kautta sovitaan mm. lomapäivät ja lomarahat; ylityökorvaukset (esim yötyö) ja matkakorvaukset.
Toki kilpaillulla IT-alalla tarjotaan bonuksia hyville työntekijöille kun niitä työntekijöitä on liian vähän ja tilauksia tulee ovista ja ikkunoista. Sen sijaan IT-alalla ei tällä hetkellä ole suurta ongelmaa siitä että työnantaja polkisi palkkoja tai työehtoja (toki olen sitäkin kuullut tapahtuneen taannoin)
Vierailija kirjoitti:
Mutta Minna Helle sanoi viime keväänä televisiossa, että kyllä yrityksillä on halua maksaa isompaakin kuin vain TES:sin mukaista palkkaa.
Tes määrää vain palkkojen minimisumman, eli palkkaa saa aina maksaa enemmän kuin tessissä määrätään. Paikallisesti voi siis sopia tessiä korkeammasta palkasta. Kummasti tämä työnantajapuolen haluama paikallinen sopiminen koskee aina kuitenkin vain palkkojen alentamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä että työnantaja sanelee yksipuolisesti ehdot. Työntekijän kyseenalaistaessa vastaus on ota tai jätä, kyllä tänne tulijoita riittää
No... nähtäväksi jää riittääkö todella. Aika moni varmasti irtisanoutuu jos nykyisiä työehtoja lähdetään heikentämään, eikä huonoilla työehdoilla varmaan ole helppoa sitten uusiakaan houkutella.
luulen, että aika moni ei irtisanoudu sillä niin moni pelkää työpaikkansa menettämistä eivätkä uskalla sanoa yhtään vastaan missään.
Niin ja jos sulla on 200 000€ euron asuntolaina niskassa, niin varmaan viimeinen vaihtoehto on irtisanoutua ilman uutta työpaikkaa. Jossa muuten myös työnantaja sanelee ehtonsa, jos tämä paikallinen sopiminen kokoomuksen mittakaavassa toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään palstalaiselle tarjottu paikallisen sopimisen yhteydessä joitakin "erikoisherkkuja" (mm. TES:sin ylittävä palkka, palkankorotus ym. etuja)?
Totta kai. Aina, ja joka kerta, joskin IT-alalla tämä onkin ihan normi. Mitään tessiä tuskin edes on, tai en ainakaan ole sellaisesta kuullut.
hain muuten taannoin töihin firmaan, jossa on hyvin paljon IT-henkilöitä töissä. Teollisuusyritys mutta sisöltää paljon tuollaista korkean teknologian suunnittelua. Hain tavallisiin vientiassistentin hommiin,. OIkein korostettiin että heillä on sitten hyvät työsuhde-edut, kun on niin paljon näitä IT-alan ihmisiä töissä että HEISTÄ täytyy kilpailla. No juu, kaikki nyt eivät kuitenkaan ole IT-ihmisiä.
Mun alalle tämä on nyt tulossa. Ainakin paikallisen sopimisen henki on jo käytössä: meille vaan ilmoitetaan asioita, jos ei kiinnosta, ota tai jätä.
Mielenkiintoisia aikoja tulossa, kun oikeesti mun alalla luovutaan tes:stä.
Täyttä BS:ää koko paikallinen sopiminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta Minna Helle sanoi viime keväänä televisiossa, että kyllä yrityksillä on halua maksaa isompaakin kuin vain TES:sin mukaista palkkaa.
Tes määrää vain palkkojen minimisumman, eli palkkaa saa aina maksaa enemmän kuin tessissä määrätään. Paikallisesti voi siis sopia tessiä korkeammasta palkasta. Kummasti tämä työnantajapuolen haluama paikallinen sopiminen koskee aina kuitenkin vain palkkojen alentamista.
Sitä ei voi enää alentaa jos palkkaa on kerran nostettu. Työnantajat haluavat palkkojen pienenevän huonoina aikoina, jotta lama-aikana voisi maksaa palkkaa 2 euroa/tunti.
Minä olen IT-alalla ja varmaan se paikallinen sopiminen ei mulla kolahtaisi niin pahasti. Mutta opiskelijana olin töissä siivousfirmassa ja voin vaan kuvitella mitä se siellä olisi, kun siellä jo silloin piti TESissä olevista asioista vääntää (lepoajat (tapana oli samalla ihmisellä teettää illalla töitä klo 22.30 saakka ja aamulla sama meni klo 6 töihin eri kohteeseen. Pomon mukaan lepoaika täyttyi päivällä, kun siinä oli noin 12 h taukoa töiden välissä. Periaatteessa kyllä joo, mutta siinä välissä tekijä oli yleensä yliopistolla luennoilla), ylityökorvaukset jne) - minua ei kusetettu, koska osasin vaatia, mutta mulla oli paljon työkavereita, joilla ei ollut vara valita (opiskelijat esim. Aasiasta joutuu rahoittamaan asumisen jne. kokonaan ite) ja jotka sitten tekivät mitä käskettiin. En kannata siis.
Ilman TESsiä työnantaja voi "sopia" lain mukaisen minimin.
Esim
Työaika meillä TESsissä 37,5h/viikko lain mukaan 40h/viikko. Myös pekkaset tulee TESseistä.
Arkipyhiä meillä on sovittu useampi palkallinen vapaapäivä. Lain mukaan ei korvausta arkivapaista.
Liukuva työaika. Meillä sovittu -120/+120 Lain mukaan -20/+60 4kk tasauksella. Tätä ei voi edes paikallisesti isommaksi muuttaa vain ainoastaan TES sopimuksella.
Meillä ei TESsissä ole minimipalkkoja, lisiä jne, mutta ylitöistä on sentään määrätty korvaus (vaikka käytännössä niitä kyllä lähes aina tehdään liukumilla). Laissa työnantaja päättää ja lisiä ei tunneta.
Lomaraha meillä 50% lain mukaan ei lainkaan.
Meillä saa 4 päivää palkallisesti hoitaa sairasta lasta (lapsen hoidon järjestäminen) tai muuta omaista. Laissa rajoituksia lapsen iän suhteen ja vapaan keston. Tämä on myös palkatonta.
Meillä sairausajan palkka maksetaan 3kk laissa enintään 9 päivää.
Äitiysvapaan palkka meillä kolmelta kuukaudelta laissa vain kelakorvaus.
Isyysvapaa palkka meillä 6 päivää laissa vain kelakorvaus.
Meillä maksetaan päivärahat työmatkoista lain mukaan ei ole pakko.
Meillä maksetaan myös korvaus matka-ajalta. Lain mukaan ei luonnollisesti tätä tarvitse tehdä.
Lisäksi epäilemättä on vaikka mitä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen IT-alalla ja varmaan se paikallinen sopiminen ei mulla kolahtaisi niin pahasti. Mutta opiskelijana olin töissä siivousfirmassa ja voin vaan kuvitella mitä se siellä olisi, kun siellä jo silloin piti TESissä olevista asioista vääntää (lepoajat (tapana oli samalla ihmisellä teettää illalla töitä klo 22.30 saakka ja aamulla sama meni klo 6 töihin eri kohteeseen. Pomon mukaan lepoaika täyttyi päivällä, kun siinä oli noin 12 h taukoa töiden välissä. Periaatteessa kyllä joo, mutta siinä välissä tekijä oli yleensä yliopistolla luennoilla), ylityökorvaukset jne) - minua ei kusetettu, koska osasin vaatia, mutta mulla oli paljon työkavereita, joilla ei ollut vara valita (opiskelijat esim. Aasiasta joutuu rahoittamaan asumisen jne. kokonaan ite) ja jotka sitten tekivät mitä käskettiin. En kannata siis.
Teille onkin ilmeisesti tulossa paikallinen sopiminen ja yleissitova työehtosopimus ei toteudu. Juttelin juuri erään ison IT firman luottamusmiehen kanssa ja hän sanoi että heillä työnantaja pyrkii ns. lain sallimaan minimiin eli kaikki lomarahat jne pois. Palkat heillä toki kuulemma on huomattavan korkeat, mutta en mä silti ihan pikkujuttuna asiaa pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TES:n mukaan kyllä, mutta ei käytännössä: Työntekijäliitot ovat hyvin kärkkäitä riitauttamaan "samasta työstä sama palkka" periaatteen rikkomisesta, jos huipputyöntekijöitä palkitaan ja muita ei. Seurauksena työnantaja valitsee mieluummin helpomman tien eivätkä anna kellekään TES-palkkaa enempää. Miten itse tekisit työnantajana, maksaisit enemmän palkkaa heille, jotka sen ansaitsevat ja menisit siitä hyvästä työmarkkinaoikeuteen?
Aivan liian usein ne firmojen bonukset koskevat vain yhtiön ylintä ja keskijohtoa alaisten jäädessä nuolemaan näppejään, vaikka he olisivat tehneet erittäin hyvää tulosta. Tämäkin on kaiketi jonkin sortin paikallista sopimista.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa että jokainen työnantaja voi jatkossa määrätä tuntipalkan jolla teet, ota tai jätä. Ylityö- pyhä- yms lisiä ei tunneta eikä kesälomia eika sairauslomia palkallisena. Työaikoja ei ole, olet silloin kun käsky käy, 1h -- 18h ja kaikkea tuolta väliltä. Eli nyt luodaan halpatyövoimamarkkinat suomeen. Hessiburgis toksmanni kiittävät etunenässä, muut seuraa perässä.
No ihan ei nyt noin. Työajat, ylityökorvaukset ja mm. sunnuntailisät on työaikalaissa ja lomat vuosilomalaissa eli ne kyllä jatkuvat, mutta esim. tosiaan taulukkopalkat uusilta työntekijöiltä (vanhojen palkkojahan nyt ei noin vaan pienennetä) poistuisivat, samoin tosiaan lomaraha katoaisi varmaan sen siliän tien. Ja tuo sairauslomien palkallisuus tai vanhempienvapaiden osittainen palkallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TES:n mukaan kyllä, mutta ei käytännössä: Työntekijäliitot ovat hyvin kärkkäitä riitauttamaan "samasta työstä sama palkka" periaatteen rikkomisesta, jos huipputyöntekijöitä palkitaan ja muita ei. Seurauksena työnantaja valitsee mieluummin helpomman tien eivätkä anna kellekään TES-palkkaa enempää. Miten itse tekisit työnantajana, maksaisit enemmän palkkaa heille, jotka sen ansaitsevat ja menisit siitä hyvästä työmarkkinaoikeuteen?
Tämä riippuu aivan täysin alasta. Perus duunareilla tällaista on ehkä perinteisemmin enemmän ollut, mutta jotenkin vaikea kuvitella että selkeässä esim liukuhihnatyössä toinen voisikaan olla huomattavasti parempi kuin toinen (olen siis itsekkin aikanaan tehtaassa ollut töissä).
Esim sairaanhoidossa palkoissa kuitenkin on eroja (vaikka taulukot käytössä).
Monilla aloilla TES ei ota kantaa palkkojen suuruuteen ollenkaan.
Voidaan sopia (pomo ilmoittaa), että firmalla menee huonosti niin jokaisen tuntipalkasta otetaan 2€ pois. Nostetaan palkkaa sitten kun firmalla menee taas hyvin. Tai kun tuli iso tilaus niin tehdään 12 tunnin työpäiviä 8 tunnin sijaan ja käytetään ylimääräiset tunnit sitten joskus maks 8 tuntia kerralla.
Pienissä firmoissa ei välttämättä ole pääluottamusmiestä niin eihän silloin ole ketään kenen kanssa sopia. Työnanaja ilmoittaa, että viikonloppuna töihin ja saa sitten pitää vapaana kun hiljaista.
Niinhän tää nyt näyttää menevän että ensin otetaan niiltä jotka enemmän tienaa. Paperimiehiltä ja IT sektorilta. Muut ei pistä vastaan kun onhan niiltä varaa ottaakkin. IT puolella pudotus ei välttämättä ole niin iso kuin paperimiehillä vaan työnantajilla on ehkä enemmän itressejä säilyttää ainakin osa eduista. Sitten näiden "hyvien kokemusten" perusteella aina ala kerrallaan siirrytään samaan ja lopulta koko sopimusjärjestelmä on romutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu aivan täysin alasta. Perus duunareilla tällaista on ehkä perinteisemmin enemmän ollut, mutta jotenkin vaikea kuvitella että selkeässä esim liukuhihnatyössä toinen voisikaan olla huomattavasti parempi kuin toinen (olen siis itsekkin aikanaan tehtaassa ollut töissä).
Esim sairaanhoidossa palkoissa kuitenkin on eroja (vaikka taulukot käytössä).
Monilla aloilla TES ei ota kantaa palkkojen suuruuteen ollenkaan.
Hyvänen aika, onhan liukuhihnan duunareissa yksilöeroja: työtahdissa pysyminen, laadukkaan lopputuloksen tuottaminen, työilmapiirin ja -asenteen ylläpitäminen, sairaspäivien lukumäärä muuhun tiimiin verrattuna.
Koskahan aletaan firmoissa inistä siitä, kuinka ei saada teetättää alaisilla ylitöitä niin paljon kuin mahdollista ilman mitään tasausjärjestelmää?
Etsin tilastokeskuksesta vielä vähän tilastoja aiheesta tueksi ja tältä näyttää tilanne:
Alaikäiset Työikäiset Eläkeläiset
2020 16% 62% 22%
2030 13% 61% 26%
2040 12% 60% 28%
2050 12% 59% 29%
2060 11% 57% 32%
2070 11% 55% 34%