Toimeentulotuesta kysymyksiä
Luin kyllä jo kelan sivuja mutta halusin silti keskustella asioista myös täällä, jos täällä on toimeentulotukea saavia ihmisiä.
Olen kahden lapsen yh, aloittanut juuri opiskelut. En ole pystynyt tekemään töitä opiskeluiden ohella, koska lastenhoito olisi mahdotonta. Laskin kelan laskurilla että me voisimme olla oikeutettuja toimeentulotukeen, koska opintolainasta huolimatta tulot jää nyt todella pieniksi.
Mietityttää muutama asia.
Sain elokuussa veronpalautuksia ja lomarahoja vanhasta työsuhteesta yhteensä n. 1500e (niillä maksoin auton korjauskuluja ja vanhoja korjausvelkoja). Tiedän että ne otetaan huomioon toimeentulotuessa, mutta kuinkahan kauan?
Minulla on ns. eläkerahastossa 200e, lapsilla on omat rahastot joissa molemmilla on 1000-1500e, onko nämä kaikki käytettävä ensin pois? Lasten rahastoissa on rahaa joita he ovat saaneet sukulaisilta syntymäpäivälahjaksi yms.
Entäs auto, pitääkö se myydä? Auton arvo on 2000-3000e, ja se on arjessa pakollinen (käytän sitä mm. erityislapsen kuskaamiseen kouluun ja terapioihin yms).
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilokit ketjussa jakamassa vinkkejä tukien nyhtämiseen yhteiskunnalta.
Yhteiskunnalta? No kukas se yhteiskunta on? Me itse. Omia rahoja takas sillon kun tarve on. Just niin kun pitääkin. Sitä varten ne kerätään.
Ihan hienoa jos omia rahoja takasin hakee. Moni vaan ei ole tehnyt juurikaan verotettavaa duunia, voi olla hyvinkin jo toisessa polvessa lokkeilijoita.
Ryhdy sinäkin elämään tuilla niin ei tarvitse kadehtia toisia.
Nyt aikuisen oikeesti, kateudesta ei ole ollenkaan kysymys.
Vierailija kirjoitti:
No tässähän tulikin jo kaikkea mietittävää... suljin nyt muutamia pankkitilejä (poislukien lasten tilit), siirsin niistä roposet omalle käyttötilille ja nostan pois tänään (puhutaan muutamista kympeistä). On sitten ainakin helpompi selvittää tulojaan ja menojaan kun ei ole monta tiliä olemassa.
Se jäi mietityttämään että kun tilille ei kerran saa säästää ollenkaan, niin miten sitten onnistuu sellaisten laskujen maksu jotka tulee esim. 2-4 krt vuodessa ja on isoja summia? Esim. vakuutuslaskut, autovero. Minulla on aina ollut tapana siirtää palkasta esim. 10e sivuun joka kuukausi, niin sitten kun tulee se 130e autoverolasku niin ei mene yhden kuun palkasta kauheeta siivua. Miten toimeentulotuella olevat sitten selviävät isoista kertalaskuista? Kikkaileeko sen sitten jotenkin että laittaa joka kuukausi käteistä sivuun, ja kun tulee se iso lasku sitten yhtenä kuuna niin silloin käyttää niitä säästyneitä käteisvaroja esim. ruokamenoihin, niin saa maksettua tililtä sitten sen ison laskun, sen kuun käyttövaroilla?
Joo, ei todellakaan ole tarkoitus kituuttaa ikuisesti näillä toimeentulo ym tuilla. Kyllä minä saan vatsahaavan jo melkein kaikesta tästä hakemisesta ja muusta... eipähän tartte tulevaisuudessa sit veronmaksajana kadehtia muita, kun on itse saanut maistaa tuilla elämistä ja todennut ettei se niin herkkua ole.
Toimeentulotuella elävällä ei ole varaa kuin välttämättömiin maksuihin. Kaikki ylimääräiset menot karsitaan. Välttämättömät laskut (kotivakuutus, sähkölaku jne.) saa laittaa toimeentulotukihakemuksen liitteeksi ja Kela maksaa ne joko sinun tilillesi tai laskuttajalle suoraan (saat itse valita kumpi tapa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalta? No kukas se yhteiskunta on? Me itse. Omia rahoja takas sillon kun tarve on. Just niin kun pitääkin. Sitä varten ne kerätään.
Ihan hienoa jos omia rahoja takasin hakee. Moni vaan ei ole tehnyt juurikaan verotettavaa duunia, voi olla hyvinkin jo toisessa polvessa lokkeilijoita.
Silläpä ei ole mitään merkitystä. Meillä on tällainen yhteiskuntajärjestys ja sillä hyvä. Jos homma ei miellytä etkä halua "kustantaa muiden elämistä" (todellisuudessahan aniharva on siinä asemassa, että oikeasti kustantaa, koska jokainen saa myös itse jotain hyötyä verovaroista), muuta pois Suomesta. Niin helppoa se on.
Helpompaa kuin persaukiselle lokille, tiedän. Toisaalta voisin heittäytyä loisimaan, ottaa sen mitä olen yhteiskunnalle ihan oikeasti maksanut! Elätäpä sinä vuorostasi - tai muuta pois, niin helppoa se on!
Miksi sitten et ryhdy elätiksi? Siihen on jokaisella Suomessa mahdollisuus. Vai onko helpompi vain huudella muille kuin olla sanojensa mittainen ja toteuttaa uhkauksensa?
Vierailija kirjoitti:
No tässähän tulikin jo kaikkea mietittävää... suljin nyt muutamia pankkitilejä (poislukien lasten tilit), siirsin niistä roposet omalle käyttötilille ja nostan pois tänään (puhutaan muutamista kympeistä). On sitten ainakin helpompi selvittää tulojaan ja menojaan kun ei ole monta tiliä olemassa.
Se jäi mietityttämään että kun tilille ei kerran saa säästää ollenkaan, niin miten sitten onnistuu sellaisten laskujen maksu jotka tulee esim. 2-4 krt vuodessa ja on isoja summia? Esim. vakuutuslaskut, autovero. Minulla on aina ollut tapana siirtää palkasta esim. 10e sivuun joka kuukausi, niin sitten kun tulee se 130e autoverolasku niin ei mene yhden kuun palkasta kauheeta siivua. Miten toimeentulotuella olevat sitten selviävät isoista kertalaskuista? Kikkaileeko sen sitten jotenkin että laittaa joka kuukausi käteistä sivuun, ja kun tulee se iso lasku sitten yhtenä kuuna niin silloin käyttää niitä säästyneitä käteisvaroja esim. ruokamenoihin, niin saa maksettua tililtä sitten sen ison laskun, sen kuun käyttövaroilla?
Joo, ei todellakaan ole tarkoitus kituuttaa ikuisesti näillä toimeentulo ym tuilla. Kyllä minä saan vatsahaavan jo melkein kaikesta tästä hakemisesta ja muusta... eipähän tartte tulevaisuudessa sit veronmaksajana kadehtia muita, kun on itse saanut maistaa tuilla elämistä ja todennut ettei se niin herkkua ole.
Säännöllisiä isoja laskuja kannattaa jakaa useampaan osaan jos mahdollista.
Ja toki tilille voi säästää toimeentulotuesta. Eli tilille ei kannata itse tallettaa suurempia summia, eikä muita tuloja tillä sopisi näkyä. Olen palstalta saanut ymmärtää, että viidenkymmenen euron talletukseen ei Kela kiinnitä huomiota, ja kokemus varmistaa saman, mutta olen jonkun kerran vastaavan summan kirjannut lainaksi ja liittänyt hakemukseen selityksen että kyseessä on laina.
Olen tätä aihetta itsekin pohtinut, koska muutama kerta viikon-pari rahattomana olleena olen tullut tulokseen, että säästöön on rahaa saatava. Mieluiten säästäisin tilille, jolle ei ole korttia, etten heikkona hetkenä tuhlaa. Käteisenä säästäminen on ehkä varmempaa, kuin tilille, mutta ei Kela mitään tiliä tyhjäksi vaadi, eikä pienistä summista tilillä leikkaa tt-tukea. Mahdotontahan se on ja järjetöntä tili täysin nollille vetää, joten mihin Kela rajaisi kuinka paljon tilillä saa olla. Euro vai kymmenen euroa? 20 € vai 40 €?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silläpä ei ole mitään merkitystä. Meillä on tällainen yhteiskuntajärjestys ja sillä hyvä. Jos homma ei miellytä etkä halua "kustantaa muiden elämistä" (todellisuudessahan aniharva on siinä asemassa, että oikeasti kustantaa, koska jokainen saa myös itse jotain hyötyä verovaroista), muuta pois Suomesta. Niin helppoa se on.
Helpompaa kuin persaukiselle lokille, tiedän. Toisaalta voisin heittäytyä loisimaan, ottaa sen mitä olen yhteiskunnalle ihan oikeasti maksanut! Elätäpä sinä vuorostasi - tai muuta pois, niin helppoa se on!
Miksi sitten et ryhdy elätiksi? Siihen on jokaisella Suomessa mahdollisuus. Vai onko helpompi vain huudella muille kuin olla sanojensa mittainen ja toteuttaa uhkauksensa?
Ai että onko mies sanojensa mittainen? Keskitypä omaan tekemiseesi ja miten voisit tätä yhteiskuntaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että onko mies sanojensa mittainen? Keskitypä omaan tekemiseesi ja miten voisit tätä yhteiskuntaa auttaa.
Nimenomaan. Jos huutelee, pitää myös olla valmis toteuttamaan huutelunsa. Muutenhan huutelut ovat vain "tuuli huulia heiluttaa" paskanjauhantaa. Älä sinä minusta huolehdi. Olen kyllä tehnyt enemmän yhteiskunnan hyväksi kuin sinä tulet koskaan tekemään. Katsos kun tuo palstahuutelu ei auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Jos huutelee, pitää myös olla valmis toteuttamaan huutelunsa. Muutenhan huutelut ovat vain "tuuli huulia heiluttaa" paskanjauhantaa. Älä sinä minusta huolehdi. Olen kyllä tehnyt enemmän yhteiskunnan hyväksi kuin sinä tulet koskaan tekemään. Katsos kun tuo palstahuutelu ei auta ketään.
Tämähän onkin varsinainen tietäjä😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella elävällä ei ole varaa kuin välttämättömiin maksuihin. Kaikki ylimääräiset menot karsitaan. Välttämättömät laskut (kotivakuutus, sähkölaku jne.) saa laittaa toimeentulotukihakemuksen liitteeksi ja Kela maksaa ne joko sinun tilillesi tai laskuttajalle suoraan (saat itse valita kumpi tapa).
Niin, kyllähän sen perustoimeentulotuen saa käyttää mihin tahtoo. Jos siitä jää rahaa esim. parempiin vakuutuksiin niin kyllä sen saa niihin käyttää.